Основні поняття технологій проекту «Триколірний світлофор». Історія. конструкції, види.

Про матеріал
Лекційний матеріал з теми "Основні поняття технологій проекту «Триколірний світлофор». Історія. конструкції, види."
Перегляд файлу

Тема: Основні поняття технологій проекту «Триколірний світлофор». Історія. конструкції, види.

 

  1. Історія появи світлофора

Прийнято вважати, що перший світлофор з’явився в 1868 році у Лондоні. Але насправді це не зовсім так. У столиці Великобританії в той рік біля парламенту був встановлений швидше семафор, на зразок тих, які використовувалися на залізниці. Він мав дві великі стрілки, які вручну піднімалися або горизонтально, або під кутом 45 градусів. У першому випадку сигнал означав «стій», а в другому «увага». Хоча цей семафор мав і «світло» – в темряві горів газовий ліхтар, який подавав сигнал червоного або зеленого кольору (до речі, в 1869 році цей самий ліхтар вибухнув, сильно поранивши полійцейського, що стояв поруч).

126003915ab1550f23a7e291a04f1ead

П’ята авеню була (та й залишається зараз) однією з найбільш напружених вулиць у Нью-Йорку. Саме на ній і було вирішено встановити перші в місті напівавтоматичні світлофори – вони представляли собою великі будки, в яких сиділи полісмени. Подібні вежі знаходилися на вулицях Нью-Йорка до 1929 року.

Однак з тим же успіхом винахідниками світлофора можна назвати і мешканців стародавнього Вавилона. За деякими даними, цар Хаммурапі, який правив у 1793-1750 роках до н.е., змушував рабів вечорами одягати на плечі подобу коромисла, яке мало дві чаші на кінцях. У цих самих ємностях була нафта, яку підпалювали – завдяки такому «живому» світлофору можна було попереджати «водіїв» колісниць і регулювати рух. Справжній же світлофор був винайдений у 1914 році – 5 серпня в американському Клівленді були встановлені перші напівавтоматичні світлофори конструкції Джеймса Хога. Вони мали червоний і зелений сигнал, а керував ними поліцейський, який сидів у спеціальній будці. І все ж тоді ні влада, ні водії ще не усвідомили, навіщо ж потрібен новий пристрій – у 1914 році машин в Клівленді було не так уже й багато (Ford T ще не встиг заполонити Америку), а регулювальники були набагато звичнішими. Інша справа Детройт шість років потому – справжнє місто моторів. Пробки там в той час були величезні, транспорт рухався хаотично, регулювальники не справлялися. Тому немає нічого дивного, що один з керівників поліції Детройта Вільям Поттс в 1920 році не витримав і вклав свої власні гроші в розвиток дорожньої інфраструктури – 37 доларів він витратив на дроти і виготовлення першого світлофора, який з’явився на перетині Вудворд і Мічиган авеню. Він вже мав три сигнали: до червоного і зеленого додався жовтий, який служив попередженням для водіїв і пішоходів.

90dacda1e03f3c6848c378a8aeaa13c3

Перший напівавтоматичний світлофор був встановлений в Детройті на перетині Вудворд і Мічиган авеню. Вільяма Поттса після цього стали називати «Містер світлофор»

У тому ж році світлофори встановили в Нью-Йорку, де вони змогли проявити всі свої найкращі риси. Можна сміливо сказати – саме з Нью-Йорка світлофори почали завойовувати планету. Якщо раніше в годину пік шлях по П’ятій авеню від 57-ї до 34-ї стріт займав майже 40 хвилин, то після встановлення світлофорів він скоротився відразу до 10 хвилин. Правда, у цих самих «пробочних веж», як їх прозвали американці, були суттєві недоліки. Перший – світлофори стояли в центрі перехрестя і обмежували рух. Був і другий мінус – можливо більш серйозний – кожен світлофор раніше вимагав присутності людини. Наприклад, у середині 20-х років в Нью-Йорку близько 10% всіх поліцейських міста тільки те й робили, що займалися регулюванням руху.

cc4b7a1950517f9921e6fea484e3566d

До винаходу світлофорів поліцейські були змушені регулювати рух вручну. Для цього використовували жезли, спеціальні таблички на великому жердині і навіть ліхтарі на грудях

І в 1923 році відбулося – чорношкірий винахідник Геррет Морган запатентував перший автоматичний світлофор, який сам перемикав сигнали. Як було сказано в пояснювальній записці до патенту, завдяки цьому приладу черговість проїзду перехрестя ставала незалежною від особи водія або поліцейського. Тобто автоматичний світлофор підтверджував один з принципів демократії – всі рівні перед законом. А знаєте, що найцікавіше? Свій патент Морган зареєстрував… теж 5 серпня. До створення автоматичного пристрою його підштовхнула страшна аварія, яка трапилася прямо на його очах…

f1efb5d70aea9e579ce37ecaa5f3464d

Чомусь іноді можна прочитати, що завдяки винаходу світлофора Геррет Морган зміг розбагатіти. Це абсолютно не так – багатим Морган став задовго до світлофора. Свій перший капітал він отримав на косметиці для волосся (він придумав крем для випрямлення волосся), а, скажімо, 13 жовтня 1914 Морган отримав патент на перший протигаз. Ну а свій патент на автоматичний світлофор Морган продав концерну General Electric за велику на ті часи суму – 40 000 доларів

Треба сказати, що в 1923 році в США налічувалося в цілому близько 50 (!) різних типів світлофорів. Однак Моргановий винахід виявився настільки простим і зручним, що він фактично вбив усі інші. Мало того, досі світлофори будуються по цій же схемі.

dd465540df8a35d2a0c27abf14c6ac15

До середини 20-х років минулого століття в США було винайдено понад 50 світлофорів різної конструкції. Наприклад, компанія Attica Traffic Signal Company пропонувала установку системи, яка шляхом загоряння лампочок вела б зворотний відлік до моменту старту. Зараз, до речі, подібна схема часто використовується в автоспорті

1930 р. Світлофорне регулювання добирається до СРСР. 15 січня автоматичний регулювальник встановлюють у Ленінграді (перетин сучасних Невського і Литейного проспектів). До Москви прогрес добирається в грудні того ж року (Кузнецький міст і Петрівка). Щоправда, у великій кількості вони почали встановлюватися тільки з 1933 року, коли експеримент був визнаний успішним. Третім містом, що зважилися на їх установку, став Ростов-на-Дону.

 

  1. Сучасність світлофора

У сучасному світі світлофор грає дуже важливу роль в організації дорожнього руху, особливо у великих містах. Завдяки цьому пристрою вдається наводити порядок на дорогах - всього три кольори допомагають зрозуміти, кому, коли й в якому напрямку можна рухатися. При цьому, він допомагає робити безпечними дороги, як для пішоходів, так і для різних транспортних засобів. Крім того, сучасні світлофори дозволяють бачити, скільки часу залишається до того моменту, коли загориться нове світло.

Зараз світлофори бувають декількох типів:

- автомобільні - складаються з двох або трьох секцій;

- зі стрілочними секціями;

- реверсивні - керують рухом на конкретній смузі руху, над якою він розташовується;

- з миготливими сигналами - побачити їх можна на небезпечних ділянках дороги, наприклад, на перетині із залізничними або трамвайними коліями;
 - спеціалізовані - річкові, морські, трамвайні.

Зараз також дуже актуальними стають світлофори, які дозволяють безпечно переходити дорогу сліпим людям. Найчастіше для цього використовують звуковий супровід, завдяки якому стає зрозуміло, в якому напрямку і куди можна рухатися. Правда, подібні нововведення стають дуже корисними для будь-якого пішохода, адже допомагають залишатися уважними на дорозі. Зазвичай, звуковим сигналом є цокання - повільне, коли не можна переходити дорогу, і швидке, коли рух для пішоходів дозволено.

5 серпня День світлофора: історія електронного регулятора руху та найбільш незвичайні пристрої — фото

 

Основні особливості світлодіодних світлофорів з центральним джерелом світла та технічні засоби управління дорожнім рухом

  • Параметри світлофорів відповідають нормам ДСТУ 4092 та ДСТУ EN12368
  • Наявність спеціально розробленої для оптичної системи з центральним джерелом світла зовнішньої розсіювальної лінзи та вбудованої всередину джерела світла лінзи Френеля Можливість оснащення світлофорів табло зворотного відліку часу забезпечує безпеку та комфорт учасників дорожнього руху
  • Середня потужність, яку споживає одна світлофорна секція, не перевищує 12 Вт
  • Фронтальні лінзи модулів знебарвлені та повністю виключають фантомне засвічення
  • Корпуси виконані з високоякісного чорного полікарбонату, що гарантує граничний термін у 10 років за найнесприятливіших умов зовнішнього середовища
  • Ступінь захисту світлофорів та модулів – IР65
  • Температура експлуатації: від -40⁰С до + 70⁰С
  • Маса світлофора — від 7 до 11 кг (в залежності від варіанту виконання)
  • Конструкція світлофора передбачає кріплення до нього додаткових секцій, а також дозволяє встановлювати пристрій на всі типи консолей, стіни та розтяжки
  • Гарантійний термін експлуатації складає 5 років

Світлофори пішохідні Світлофор дорожній

Використання технології чорніння в світлодіодних світлофорах з центральним джерелом світла Компанії СЕА під час виробництва зовнішньої розсіювальної лінзи дозволяє повністю виключити фантомний ефект кольорового засвічення, тим самим підвищуючи безпеку дорожнього  руху.

Лінза розсіювання

Пристрої звукового сповіщення та управління пішохідною фазою світлофорної сигналізації

  • Пристрої звукового сповіщення призначені для звукового супроводу пішохідної світлофорної фази.
  • Робота пристроїв звукового сповіщення покращує орієнтацію пішоходів при переході через вулицю
  • Використання пристроїв звукового сповіщення дозволяє зменшити ризики аварійних випадків на пішохідних переходах
  • Дані пристрої дозволяють людям з обмеженими фізичними можливостями повноцінно брати участь у щоденному дорожньому русі.

Пристрій звукового супроводу пішоходів ПЗС-СЕА-3А Пристрій звукового оповіщення ПЗС-СЕА-3В

Пристрій звукового сповіщення для зовнішніх застосувань пішоходами, в корпусі з габаритними розмірами 175×91×51 мм та можливістю монтажу всередині пішохідних і транспортних світлофорів виробництва оснащено:

1. Зовнішнім додатковим рупорним гучномовцем потужністю 15 Bт.

2. USB-інтерфейсом для редагування установок і заміни відтворюваних звукових mрЗ файлів з назвами вулиць.

3. Кабелем підключення вхідних сигналів довжиною 0,8 м.

 Електроживлення 220 B змінного струму (АС) від червоних та зелених сигналів дорожнього контролера. Додаткова опція: П3С-СЕА-ЗА може підключатися до табло ТВП-СЕА-3.

пристрій звукового супроводу пішоходів

 

  1. Найбільш незвичайні світлофори у світі
  • На дивні світлофори багата Німеччина. Так, на вулицях Берліна можна побачити світлофор, на якому зображений велосипед, червоне серце та жовта зірка.

светофор в берлине

  • Берлінський ампельман також є одним із найвідоміших сигналів світлофора. Замість звичайного кола на ньому зображений чоловік, який світиться зеленим кольором, коли рух дозволено.

ампельман берлін

  • Є унікальні світлофори з зображенням Бетховена в німецькому містечку Бонн.

світлофор з бетховеном

  • А от світлофори для закоханих є у Відні.

Світлофор закоханих у Відні

  • У австралійському місті Меріборо світлофор прикрашає Мері Поппінс.

світлофор з мері поппінс в Австралії

  • Дерево-світлофор в Лондоні є своєрідним символом міста

Дерево-світлофор в Лондоні є своєрідним символом міста

  • На вулицях ізраїльського Єрусалиму на фоні кожного сигнального кольору з'являється обличчя з певною емоцією. Таким чином ізраїльтяни намагаються підняти настрій пішоходам та водіям, а також нагадати про необхідність керуватись сигналом світлофору.

В Єрусалимі кожен сигнал світлофору позначає смайл

  • У Данії регулювати дорожній рух допомагає статуя Кін-Конга, який тримає в обох руках світлофори.

15 найдивніших світлофорів світу - фото 1

  •                   У чеській Празі на світлофорах замість червоного світла можна побачити людину, яка лежить, або випорожнюється. А зелене світло означає зелений чоловічок, який п'є із пивної пляшки.

Чеські світлофори показують людей, які п'ють та випорожняються

  • У столиці Італії Римі є світлофор, творці якого надихнулися Пізанською вежею. Має вигнуту дугоподібну форму. За ідеєю архітекторів, металева конструкція наче прихиляється до проїзної частини.
  • На Ямайці, яка є лідером у виробництві та споживанні марихуани, оздоблюють сигнали світлофору зображенням листя коноплі.

  • Світлофор на підтримку сексменшин у Мюнхені, Німеччина
  • 15 найдивніших світлофорів світу - фото 2
  • "Олдскульний" світлофор у Мельбурні, Австралія

15 найдивніших світлофорів світу - фото 4

  • Хіпі-варіант світлофора у Нью-Йорку

15 найдивніших світлофорів світу - фото 8

  • Маленький кролик Міффі - зірка голандських коміксів. Утрехт, Нідерланди

15 найдивніших світлофорів світу - фото 9

  • Фігура Ганса Хрістіана Андерсена на одному зі світлофорів на батьківщині знаменитого письменника - місті Оденсе, Данія

15 найдивніших світлофорів світу - фото 10

  • Цей солдат  на світлофорі - данина пам'яті битві при Фредеріції в 1849 році, між німецькими і данськими солдатами. Фредеріція, Данія

15 найдивніших світлофорів світу - фото 11

  • Знамениті нью-йоркські світлофори

15 найдивніших світлофорів світу - фото 12

  • Спеціальний світлофор для коней у Лондоні

15 найдивніших світлофорів світу - фото 14

 

docx
До підручника
Технології (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Мадзігон В.М., Тарара А.М. та інші)
Додано
27 квітня 2023
Переглядів
502
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку