Основні правила безпеки праці при обслуговуванні машин і механізмів

Про матеріал
Методична розробка уроку з предмету суднові енергетичні установки. Мета: ознайомити учнів з правилами і нормами охорони праці при обслуговуванні машин і механізмів; розвивати технічне мислення, стимулювати пізнавальний інтерес, уміння співвідносити теоретичні знання з практикою; виховувати уважність, культуру обслуговування і дотримання правил і норм охорони праці.
Перегляд файлу

План уроку

Тема уроку: Основні правила безпеки праці при обслуговуванні машин і механізмів.

Мета: ознайомити учнів з правилами і нормами охорони праці при обслуговуванні машин і механізмів;

розвивати технічне мислення, стимулювати пізнавальний інтерес, уміння співвідносити теоретичні знання з практикою;

виховувати  уважність, культуру обслуговування і дотримання правил і норм охорони праці.

Методи та методичні прийоми: бесіда  з елементами розповіді,  робота з роздатковим  матеріалом.

Тип уроку: систематизація та узагальнення нових знань.

Хід уроку:

І. Організаційний момент. (доповідь старости групи про відсутність учнів на уроці, перевірка конспектів).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. З якою метою при монтажі блоку циліндрів використовується щуп?

      2. Як визначається перекіс поршня у циліндрі при збиранні КШМ?

      3. Що необхідно враховувати при монтажі кришки циліндрів?

      4. Розкажіть технологію кріплення блока циліндрів?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку,плану уроку (все записано на дошці).

План уроку:

      1. Забезпечення правил охорони праці на судні

      2. Охорона праці під час обслуговування суднових дизелів

3. Охорона праці під час обслуговування допоміжних механізмів машинного відділення

4. Охорона праці під час виконання ремонтних робіт в машинному відділенні і палубних механізмів

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

 1. Хто на судні контролює і забезпечує дотримання правил охорони праці, протипожежної безпеки і санітарних правил?

      2. Хто здійснює забезпечення безпечних прийомів і методів експлуатації та ремонту механізмів машинного відділення і палубних механізмів?

      3. З якою періодичністю проводять інструктажі з охорони праці на судні?

      4. Які вимоги охорони праці при обслуговуванні суднових дизелів (наведіть 5 правил)?

5. Які вимоги охорони праці до парових котлів?

6. Які вимоги охорони праці до суднових насосів?

7. Які вимоги охорони праці при запуску дизеля з допомогою факела?

8. Які вимоги охорони праці при проведенні ремонтних робіт у машинному відділені (наведіть 5 правил)?

9. Які вимоги охорони праці при проведенні ремонтних робіт палубних механізмів (наведіть 5 правил)?

10. Чому при роботі компресора необхідно періодично продувати сепаратори?

V. Самостійна робота учнів.

      1. Підготовка проблемних запитань.

      2. Робота учнів з опорними конспектами

      3. Робота з підручниками

      4. Робота з питаннями закріплення матеріалу

VІ. Підсумок уроку.

Оцінювання  роботи учнів на уроці та аналіз відповідей.

VІІ. Домашнє завдання.

Навчальний матеріал

Основні правила безпеки праці при обслуговуванні машин і механізмів.

 

Дотримання правил охорони праці, протипожежної безпеки і санітарних правил забезпечує капітан. Забезпечення безпечних прийомів і методів експлуатації та ремонту механізмів машинного відділення і палубних механізмів здійснює старший механік.

Моторист при направленні на роботу проходять вступний інструктаж з охорони праці, а після приходу на судно проходять інструктаж безпосередньо на робочому місці.

Періодичні інструктажі проводяться не рідше одного разу на шість місяців. Позачерговий інструктаж проводиться при виконанні особливо небезпечних робіт, а також з членами машинної команди, що порушили правила охорони праці.

ОХОРОНА ПРАЦІ ПІД ЧАС ОБСЛУГОВУВАННЯ СУДНОВИХ ДИЗЕЛІВ (ГОЛОВНИХ І ДОПОМІЖНИХ).

  1. При підготовці дизеля до пуску необхідно уважно оглянути кріплення і шплинтовку деталей і стан запобіжних пристроїв двигуна. Про виявлені несправності - доповісти вахтовому механіку;
  2. Далі, необхідно відкрити індикаторні крани, увімкнути валоповоротний пристрій і провернути колінчастий вал на два оберти при вимкнених паливних насосах. Якщо в якомусь циліндрі виявилася вода - виявити причину несправності й усунути тічь;
  3. При прокачуванні паливних насосів не допускати попадання палива в циліндри двигуна; для цього необхідно відкрити контрольні крани на форсунках і стежити, щоб прокачуване паливо виходило через ці крани;
  4. Перед пуском дизеля перевірити наявність на місцях кожухів, огороджень, грат, відкрити всі крани і вентилі на всіх трубопроводах, що забезпечують подачу і відведення охолоджуючої води і мастила;
  5. Особливо уважно необхідно оглянути крани і вентилі нагнітальних трубопроводів, а також трубопроводів підведення і відведення води (масла), що охолоджує поршні.
  6. Безпосередньо перед пуском включити компресор для подачі повітря в повітряні ковпаки системи охолодження поршнів; невиконання цих вимог може призвести до руйнування системи охолодження поршнів і до травм обслуговуючого персоналу.
  7. Під час пуску дизеля присутність сторонніх осіб в машинному відділенні, а також членів машинної команди, не пов'язаних з несенням вахти, забороняється.
  8. Забороняється під час пуску знаходження обслуговуючого персоналу в районі циліндрових кришок.
  9. Будь-який дефект, що виникли під час пуску дизеля, дозволяється усувати тільки після його зупинки.
  10. Під час роботи дизеля всі операції по його обслуговуванню необхідно виконувати обережно, не торкаючись рухомих і обертових частин.
  11. Забороняється проводити ремонт трубопроводів, що знаходяться під тиском, закривати рукою пошкоджені форсункові трубки.
  12. Для запобігання вибухів в картерах і продувних ресиверах необхідно стежити за справним станом запобіжних клапанів.
  13. Категорично забороняється відкривати картерні люки відразу після зупинки двигуна, так як повітря, що потрапляє в картер, утворює разом з олійними парами вибухонебезпечну суміш. Відкриття картерних люків допускається через 20-30 хв. після зупинки дизеля.
  14. Якщо ремонтні роботи проводяться в морі, коли потік води може провернути гребний вал, необхідно затиснути гальмо валопроводу, а при його відсутності - увімкнути валоповоротний пристрій.

ОХОРОНА ПРАЦІ ПІД ЧАС ОБСЛУГОВУВАННЯ ДОПОМІЖНИХ МЕХАНІЗМІВ МАШИННОГО ВІДДІЛЕННЯ.

Парові котли

  • Необхідно стежити за справним технічним станом швидко запірних клапанів з дистанційним управлінням (з палуби), за допомогою яких прикривають надходження палива до форсунок, при виникненні аварійної ситуації і коли знаходження обслуговуючого персоналу біля котла небезпечно для життя.
  • Перед запалюванням форсунки необхідно оглянути топку і перевірити, чи немає в ній залишків палива, потім добре її провентилювати, перевірити стан запобіжних клапанів і дію приводу для ручного підриву запобіжних клапанів.
  • Перевірити рівень води в котлі.

При відсутності автоматичних пристроїв запалювання форсунок здійснюють за допомогою факела; при цьому необхідно дотримуватися наступних правил безпеки:

  • довжина прутка з факелом повинна бути не менше 1 м;
  • запалювати форсунку треба через спеціальний отвір;
  • моторист при цьому повинен знаходитися осторонь і стежити за запалюванням через спеціальне віконце, закрите запобіжним склом;
  • гасити факел необхідно в спеціальній трубі;
  • якщо факел погас, а форсунка не зайнялася, повторне запалювання дозволяється тільки після вентиляції топки і видалення палива яке розлилося.

Під час експлуатації необхідно стежити за рівнем води в котлі; в разі, якщо вода упущена, необхідно негайно припинити горіння в топці і живлення котла, відключити його від споживачів і дати повільно охолонути.

Ремонт котла допускається тільки після стравлювання пара, видалення води, вентиляції топки і відключення живлення і від інших котлів.

Система стисненого повітря

  • Пуск компресора необхідно здійснювати при відкритих продувних кранах на сепараторах, попередньо перевіривши наявність масла в картері.
  • Під час роботи компресора необхідно періодично продувати сепаратори, так як попадання парів масла в систему стисненого повітря може утворити вибухонебезпечну суміш.
  • Після вимкнення компресора необхідно продути балони і видалити з них конденсат.
  • Стежити за нормальним технічним станом запобіжних клапанів на компресорі, повітряних балонах, трубопроводах.
  • Забороняється проводити ремонтні роботи, пов'язані із застосуванням вогню, поблизу балонів стисненого повітря.
  • Стукати по балонах або проводити розбирання арматури, що знаходиться під тиском.

Насоси

  • Включення поршневих насосів необхідно здійснювати тільки при відкритих вентилях і кришках на нагнітальному і всмоктувальному трубопроводах.
  • Стежити за тим, щоб в повітряних ковпаках перебував повітря, так як його відсутність може викликати гідравлічний удар і руйнування насоса.
  • Забороняється на ходу підтягувати сальники поршневого насоса і на валу відцентрового насоса.
  • Постійно стежити за показанням манометра на нагнітальному трубопроводі і вакуумметра - на всмоктуючому.
  • Не допускати роботи насоса при забрудненої приймальні сітці.
  • Всі роботи по ремонту насоса необхідно здійснювати тільки після його зупинки.

ОХОРОНА ПРАЦІ ПРИ ВИКОНАННІ РЕМОНТНИХ РОБІТ В МАШИННОМУ ВІДДІЛЕННІ І ПАЛУБНИХ МЕХАНІЗМІВ.

  • Перед початком ремонтних робіт усі члени машинної команди проходять інструктаж з охорони праці в залежності від виконуваних робіт, а також про підвищену небезпеку, що виникає в окремих зонах машинного відділення і на палубі у зв'язку з постановкою судна на ремонт.
  • Перед безпосереднім виконанням ремонтних робіт необхідно випустити з систем стиснене повітря, паливо, воду і мастило.
  • Якщо передбачається проведення ремонтних робіт в танках, де зберігаються запаси палива, то після відкачування палива в берегові ємності або на інші судна танки необхідно обробити хімічними миючими засобами або пропарити;
  • Виконання робіт дозволяється тільки після аналізу повітря в танках на предмет відсутності отруйних газів.
  • Небезпечні ділянки в машинному відділенні (зняті плити настилу, решітки, розібрані конструкції) необхідно огороджувати і вивішувати спеціальні таблички.
  • При роботі на висоті інструмент необхідно тримати або в спеціальних сумках або на підстилці.
  • Використані обтиральні матеріали необхідно складати в спеціальні закриті металеві ящики і виносити з машинного відділення в кінці робочого дня.
  • Зняті з дизеля і інших механізмів деталі, які не підлягають ремонту, необхідно маркувати і складати в спеціально відведені місця на зберігання.
  • Деталі, що підлягають ремонту, необхідно маркувати і складати або в спеціально відведене місце в машинному відділенні (майстерні, відкриті майданчики) або в цеху судноремонтного заводу.
  • Перед виконанням ремонтних робіт, пов'язаних із застосуванням вантажопідіймальних засобів машинного відділення, необхідно перевірити їх технічний стан, змастити вузли тертя, перевірити стан вантажного шкентеля або вантажного ланцюга, перевірити стан строп, римів, спеціальних підйомних пристосувань.
  • При підйомі циліндрових втулок, циліндрових кришок, поршнів, а також інших деталей дизеля забороняється перебувати під піднятими деталями; відводити їх в сторону необхідно спеціальними відтяжками, не допускаючи при цьому розгойдування.
  • Взуття та спецодяг мотористів при виконанні ремонтних робіт повинні бути охайними, черевики зашнуровані, спецодяг застебнутий; не допускається робота в машинному відділенні у взутті на гумовій підошві.

Палубні механізми

  • Спостереження за нормальним технічним станом палубних механізмів і їх ремонт здійснює машинна команда.
  • При виконанні ремонтних робіт на палубі необхідно враховувати підвищену небезпеку судна, що знаходиться на ремонті на судноремонтному заводі, особливо при постановці судна в плавучий док або інші суднопідіймальні засоби.
  • Про виконання ремонтних робіт необхідно довести до відома вахтового помічника капітана, виконавця робіт судноремонтного заводу, що відповідає за ремонт судна і стан охорони праці.
  • При розбиранні брашпиля, шпиля, вантажних лебідок та кранів електромеханік судна або заводські електрики повинні відключити їх від суднової мережі.
  • Розбирання механічної частини вантажних лебідок та кранів дозволяється тільки після зняття стріл або їх укладання на спеціальні кронштейни і після від'єднання вантажних шкентелів. Розбирання брашпиля допускається тільки після зняття з нього навантаження: зняття якоря і ланцюги і їх відправки на берег або закріплення спеціальним чином на судні.
  • Щодня після закінчення робіт необхідно приводити в порядок інструмент та робоче місце. Розкриті механізми вкривати спеціальними чохлами з метою запобігання їх забруднення і корозії.

 

docx
Додано
28 квітня 2022
Переглядів
2200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку