ТЕМА: Основні річкові системи України.
Практична робота №4.
МЕТА:
ЗАВДАННЯ УРОКУ:розширити знання про головні річкові системи України. Використовувати раніше отримані знання в новій ситуації, застосовувати їх при характеристиці найбільших річок України;
Навчитись охороняти та бережливо ставитись до водних багатств, бачити красу рідного краю.
Розвинути вміння визначати екологічні проблеми річок, логічно мислити, аналізувати, систематизувати, робити узагальнення.
ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.
Компетенціі учнів на уроці: навчальна
комунікативна
інформаційна
Обладнання: фізична карта України, підручники атласи, комп’ютерна презентація.
Методи: пояснення
бесіда
розповідь
робота з картою
інтерактивні методи: розумовий штурм, синтез думок, навчаючись - навчаю
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Учитель: Сьогодні у нас незвичайний урок, урок- подорож з яким же настроєм ми вирушаємо в цю подорож?
Один мудрець сказав: «Якщо протягом дня ти не посміхнувся – ти цей день прожив марно». Отже поверніться і подаруйте посмішку своєму товаришеві, щоб на нашому уроці панував гарний настрій, щоб Ви були активними, уважними, розумними. Тож вирушаймо в подорож.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Учитель: на попередньому уроці ми познайомились з загальною характеристикою поверхневих вод України та характером гідрологічного і водного режиму річок. Тому проведемо бліц-турнір «Що ми знаємо про річку?»
Дати визначення понять:
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
ТЕМА УРОКУ
та ЗАВДАННЯ УРОКУ:
Епіграф уроку: Плин річки – це саме життя. П.Семенов – Тян-Шанський
Вода - найцінніший мінерал на Землі, тому що вона основа існування будь-якої форми життя будь-якого організму.
Річки – джерела прісної води, біологічних ресурсів, без чого наше життя уявити взагалі неможливо. Значення річок у природі і житті людини дуже велике. Вони є однією з основних ланок світового кругообігу води в природі. Вітер може стихнути і гілки дерев зупинитися нерухомо. Море іноді заспокоюється і стає гладеньким як дзеркало. Але є дещо в світі, що ніколи не зупиняє свій рух – це річка.
Проблемне питання.
Леонардо да Вінчі писав « Коли Ви опускаєте руку в текучий потік, Ви доторкаєтесь до минулого для тих, хто мешкає вище за течією та майбутнього для тих, хто мешкає нижче.»
(Річка – це постійний рух. Вище за течією, це ближче до витоку, а нижче – це ближче до гирла)
Учитель: Отже, сьогодні на уроці ми будемо заочно подорожувати по найбільших річкових системах України.
Учні класу заздалегідь отримали випереджуючі завдання – дослідити річки України використовуючи різні джерела інформації, а сьогодні донесуть цю інформацію до своїх однолітків методом навчаючись-навчаю.
Для цього на уроці працюють групи експертів:
Під час повідомлень ви маєте записати в зошити особливості річок України в таблицю, що ми підготували на попередньому уроці, яку складено відповідно до типового плану характеристики річки.
Таблиця:
ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РІЧОК
Назва річки |
Притоки |
Витік |
Гирло |
Які форми поверхні перетинає |
Характер течії |
Живлення, режим річки використання в господарстві |
|
праві |
ліві |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розумовий штурм – колективне обговорення.
Учитель (підсумок)
Дійсно річки нашої країни, її життєві судини по яких пульсуючи немов кров у живому організмі рухається вода. Одні річки могутні і повноводні,інші скромні й непомітні, а є й такі, котрі немов метелики, недовговічні і після короткого припливу сил, надовго згасають.
На території нашої мальовничої країни протікає 70 тис. великих і малих річок, проте пальма першості серед них справедливо належить могутньому і повноводному Дніпру, слово географам.
Виступ георгафа
Відкрити практикуми, знайти практичну роботу №4.
Учитель: використовуючи карти атласу нанести річку Дніпро та її притоки на контурну карту (в той час звучить пісня про Дніпро).
Учитель: Дійсно всі озера, що є в нашій місцевості, належать до басейну річки Прип’ять.
Етнограф
Згадки про Дніпро знаходять в стародавніх літописах. Відомості про нього є в працях Геродота, Стратона, Плінія Молодшого, Птолемея. Річку Дніпро в 440р.до н.е. Геродот назвав Борисфеном, вважав головною річкою Скіфії, а по значенні прирівнював з Нілом. Дніпро назва річки походить від Ірано скіфського слова «данаіпр», де «дана» - вода, потік. На мові осетин, потомків скіфо сарматів, слово «данаіпр» і сьогодні означає «падаюча вода». Слов’яни по доброму називали – Славутичем.
Фольклорист
Дніпро є джерелом натхнення поетів. Багато пісень і віршів написано про Дніпро. А як захоплююче писав про цю річку український кобзар Т.Г. Шевченко.
Вірш
Літератор
Мальовничі краєвиди є складовою частиною ландшафтів Дніпра. Краса і неповторність берегів у їх контрасності. Правий берег високий, подекуди покритий лісом. Лівий берег низький, прилеглі ділянки рівнинні, займають високі площі.
Економіст
По Дніпру йде головний вантажообіг: ліс, лісоматеріали, хліб, будівельні матеріали. На Дніпрі знаходяться великі річкові порти: Київ, Черкаси, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон. На річці побудовані ГЕС та каскад водосховищ. Дніпровська вода використовується, як питна, в ній виловлюють рибу.
Учитель пісумовує:
- Дніпро став символом українського народу в його прагненні до волі, до щасливого життя. Адже на берегах цієї річки розкинулось величне місто – столиця нашої Батьківщини – України – місто Київ та багато інших визначних історичних місць про які ви більше дізнаєтьсь на уроках історії, мови та літератури.
Учитель: Друга за площею басейну України і 14 в Європі є річка Дністер.
Географ
Учитель: Продовжуємо позначати річки і їх притоки на контурній карті (звучить пісня про Дністер)
Етнограф
Дністер відомий з праць давніх греків від Геродота 5 ст.до н.е.до Птолемея 2 ст. до н.е. під назвою Тирас. З 4 ст. річку іменують Данас, що значить «швидка річка» від скіфського дон - «річка» і фракійського істор – «сильна течія», «потік».
Фольклорист
Для Дністра загально поетичного епітета немає. І хоча він мало оспіваний у народних піснях і легендах, усе-таки не буде помилково назвати Дністер поетичним. Адже в його кришталевих водах віддзеркалюються могутні лісисті Карпати, широкі лани Поділля, безкраї степи Причорномор’я, сонячна Молдова.
Літератор
Вирує Дністер, піниться і шумить біля численних порогів та у великих водоспадів і невтомно «врізається» в кам’янисте ложе своє.
Економіст
Судноплавний від міста Галич. Головні порти: Бендери, Тирасполь, Могильов-Подільський. Побудована ГЕС. Водосховища: Дубосарське, Дністровське.
Учитель: Третя річка, яку ми відвідаємо - це Південний Буг.
Географ
Практична робота №4.
Етнограф
Південний Буг був відомий ще давнім грекам. Геродот у своїх працях згадував його під назвою Гіпаніс. Річка оспівана в народних піснях та думах.
Фольклорист
Ой над Бугом над річкою,
На турецькій границі
Там стояли пікінери,
Зеленої неділоньки
Орда наступає
Той панове уступімо,
Запасу немає
Ой чого нам уступати,
Чого боїмося?
Ой чого орди багато йде
Ми їй не здамося!
Літератор
По рівнині Південний Буг звивається й ховається у синій далечі. Вода блищить сріблястим одблиском від неба, неначе хтось кинув на поля срібно-синю стрічку.
Економіст
Для господарства країни водні ресурси Південного Бугу мають значення як джерело зрошення. На річці побудовано 13 невеликих ГЕС, ряд водосховищ. Річка судноплавна тільки в нижній течії. Порти: Миколаїв, Вознесенськ.
Учитель: Сіверський Донець
Географ
Практична робота №4.
Етнограф
Сіверський Донець протікає по Україні своєю середньою течією і правою притокою Дону. Назва «Донець» утворена від «дон» за допомогою зменшувального суфікса «ець» тобто малий Дон, «мала річка». Річка починається на землі, що колись належала слов’янському племені сіверян – це й зумовило її назву.
Фольклорист
І все, куди не йду, холодні трави сняться,
Де дерева шумлять і плачуть за Дінцем,
Де вулиці п’янить солодкий дух акацій,
Востаннє за вікном заплакане лице.
В.Сосюра
Літератор
Ясна смуга на воді все ширшає, збільшується, сягає впродовж Сіверського Дінця. Дрібні хвильки дрижать, переливаються, мов срібло. Все оповите тишею та спокоєм.
Економіст
Вода Сіверського Дінця використовується для водопостачання міст Донбасу. Особливо у великих об’ємах використовується для технологічних процесів Лисичанськ-Рубіжанського промислового комплексу.
Учитель: Останню річку, яку сьогодні відвідаємо – це Дунай.
Географ
Практична робота №4.
Етнограф
Давньогрецький поет Гесіод назвав Дунай сином Бога океану. А один із найбільших учених мужів давнини Геродот – вважав Дунай найбільшою річкою світу. Насправді він є 2 за довжиною в Європі після Волги, лише 13 в Євразії, 26 в світі. Назва річки походить від двох кельських слів «Doni» і «vitas», що означають «стрімка річка». Данаус називали давні римляни, Істр – давні греки, Канаус – німці, Доунавь – слов’яни.
Фольклорист
Тихо-тихо, Дунай воду несе,
Тихо-тихо, Дунай воду несе,
А ще тихіше, дівча косу чеше
Чеше, чеше та й на Дунай несе.
«Пливи, пливи, косонько з водою,
Ти попливеш, а я за тобою».
При Дунаю явір зелененький,
Під явором коник вороненький.
На конику золоте сідельце,
На сідельці козак молоденький.
Літератор
З вершини берега видніються темно-сині води Дунаю, переливаються барвами на сонці, вони не поспішаючи йдуть за течією, омивають береги.
Економіст
Велике значення Дунаю як транспортного шляху, джерело гідроенергії, зрошення, водопостачання, риболовлі. Головний район риболовлі, нижняя течія, дельта Дунаю. На Дунаю розташовані столиці: Вена, Будапешт, Белград. На лівому березі розташоване місто Ізмаїл – український порт.
Учитель: Наша характеристика річок була б неповною, коли б ми обійшли їхні екологічні проблеми.
Адже, якщо колись М.Гоголь із захопленням вигукував: Дивовижний Дніпро у будь-яку пору! – то тепер ми з жалеем і смутком часто виявляємо каламутний Дніпро у будь-яку погоду. Води наші –гріхи наші, краплини води – краплини часу… Трагедія полягає саме у тому, що чиста та нешкідлива вода всюди стає рідкісною. Тому слово надаємо екологічній службі. Еколог розповідає про забруднення річок.
Учитель: Не залишились байдужими до долі річок і українські поети, зокрема Ліна Костенко.
Вірш
Учитель: Річка – це скарб! Кажуть, можна заново посадити новий ліс, побудувати зруйноване місто, викопати ставок. Однак живу річку, якщо вона гинее, як всякий живий організм, сконструювати неможливо. Ліна Костенко затерігає: Старий скрипаль узяв уже смичок, Він буде грати реквієм річок. Тож давайте не допустимо реквієму по наших річках.
Бережімо річки. Хай чистими та повноводними будуть вони для нас та наших нащадків, будьмо добрими господарями і пам’ятаємо, що для мільйонів українців Батьківщина розпочинається сааме з річки, зарослої веролозами. Адже, річки та озера – це кров землі, а хіба можна без крові жити? Немає значення чи мала вона чи велика, щасливий той хто має в серці таку річку із її живодайною водою.
Закріплення вивченого маріалу.
Кожна група розв’язує кросворд «Внутрішні води України».
1 Г |
|
|
|
|
||||||||||||
2 |
|
|
І |
|
||||||||||||
3 Д |
|
|
|
|
|
|||||||||||
4 Р |
|
|
|
|
||||||||||||
5 |
|
|
|
О |
|
|
||||||||||
6 |
|
С |
|
|
||||||||||||
7 |
|
|
|
|
Ф |
|
|
|||||||||
8 |
|
Е |
|
|
|
|||||||||||
9 |
Р |
|
|
|
|
|
||||||||||
10 |
|
|
|
А |
|
|||||||||||
V. Підсумок уроку.
1. Вправа «Незакінчене речення»..
2.Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання