Основні види римування (парне, перехресне, кільцеве, тернарне, монорима)

Про матеріал

Матеріал, поданий в розробці, дає можливість повторити на уроках літератури раніше вивчений матеріал про римування, а також розглянути нові види римування.Дібрані уривки поетичних та художніх творів дають можливість розвивати в учнів вміння визначати види строф, рим та способи римування.Запропонований теоретичний та практичний матеріали були опробовані на факультативних заняттях з курсу "Основи теорії літератури" в загальноосвітній школі.

Перегляд файлу

 Тема.  Основні види римування (парне, перехресне, кільцеве,)

тернарне, монорима)

   Мета:

  • повторити вивчений раніше матеріал про римування,  розглянути нові види римування – тернарне і монорима;
  • розвивати вміння визначати види строф, рим та способи римування;
  • виховувати почуття естетичної насолоди від читання та осмислення поезії.

      Обладнання: таблиця   «Види римування», картки із індивідуальними                                             

          завданнями,   картки із завданнями для груп, тексти уривків творів,                                           

          презентація до уроку, паперові червоні сердечка ( для гри «Серце»),

           записи музичних мелодій.                                          

 

                                                            Так ніхто не кохав. Через тисячі літ 
                                                            лиш приходить подібне кохання. 
                                                            В день такий розцвітає весна на землі 
                                                             І земля убирається зрання.. 

                                                                                    Володимир Сосюра
ХІД УРОКУ

I.Організаційний момент

Слово вчителя.

  Невипадково, сьогоднішнє наше заняття ми розпочали із романтичного уривку.

   Погляньте за вікно – на вулиці весна. А, весна, як ви знаєте, це пора кохання. Це прекрасне почуття не залишає байдужим нікого.

   Тема кохання – вічна. В історії світової літератури навряд чи можна найти поета, який би нею не цікавився. Ми спробуємо з’ясувати: яким же буває кохання? Звернімося зараз до віршів українських поетів.

(Читання учнями віршів напам’ять на фоні музики).

Учень 1.

Не знаю, чи побачу Вас, чи ні.
А може, власне, і не в тому справа.
А головне, що десь вдалечині
є хтось такий, як невтоленна спрага.

Я не покличу щастя не моє.
Луна луни туди не долітає.
Я думаю про Вас. Я знаю, що Ви є.
Моя душа й від цього вже світає.

                                               Ліна Костенко

Учень 2.

Вона прийшла непрохана й неждана,
І я її зустріти не зумів.
Вона до мене випливла з туману
Моїх юнацьких несміливих снів.
 

Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене простягла,
І так чарівно кликала й манила,
Такою ніжною і доброю була.

І я не чув, як жайвір в небі тане,
Кого остерігає з висоти…
Прийшла любов непрохана й неждана —
Ну як мені за нею не піти?
                                     Василь Симоненко.

Учень 3.

Я просто хотіла кохати, кохати на все життя. 
Печалі позабувати, полинути в майбуття.
Я просто хотіла літати. Літати, не маючи крил. 
Як птаха у небі витати, збираючи зоряний пил. 
Я просто хотіла дивитись на тебе з просторів висот.
Лише дотягнутись до неба, як ти, неземний мій пілот.
Я просто хотіла відчути душевне тепло твоїх рук.
Забути часи ті розлуки. Забути земний той недуг. 
Ти вибрав не мене, а небо. Ти вибрав не серце, на жаль.
Я просто хотіла кохати, зануритись в неба вуаль... 

                                                                       О. Хиленко

  Бесіда з учнями.

  • Чи сподобалися вам поезії?
  • Погляньте на вірші. Чим вони відрізняються? (Вони мають різну будову, в них використовуються різні художні засоби, по - різному римуються.)

  II. Оголошення теми та мети (евокація)

  Отже, тема нашого практичного заняття  - «Основні види римування (парне, перехресне, кільцеве, тернарне, монорима)».

Мета: нам треба пригадати вивчений раніше на уроках української літератури матеріал про римування, розглянути нові для вас види римування - тернарне і монорима. Повчимося визначати види римування на уривках із художніх творів.

III. Актуалізація опорних знань (осмислення)

Бесіда з учнями.

  •    Давайте повторимо, що таке римування?
  •    Як позначаються рядки, які римуються?
  •    Які ви знаєте види римування? 
  •    А яке римування називається парним?  Яка його схема?
  •    А яке римування називається перехресним?
  •    Що таке кільцеве римування?

IV. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя.

І так. Ми пригадали, що таке парне, перехресне та кільцеве римування.

    Крім цих видів римування існують і інші. Сьогодні ми  розглянемо нові для вас види римування : тернарне та монорима.

Отже, погляньте на екран. Зверніть увагу на поетичні рядки Лесі Романчук (зачитується уривок).

 На все є час і є пора,                               а
Якщо то гра — то чесна гра,                  а
 А якщо ні — обличчям до болота.       б
Якщо минув любові час,                         в
Якщо минув любові час,                         в
Нехай мені залишиться свобода.            б
                            Леся Романчук
 Завдання №1.

Давайте проведемо з вами дослідження : складіть схему римування цього вірша.

Який же висновок ми можемо зробити? (В цьому вірші рядки римуються так: : (1-2,  3-6,  4-5).

Отже, тернарне римування  це таке римування при якому рядки римуються через два рядки. Умовне позначення такого виду римування: аа б вв б.

Слово вчителя.

Існує ще один вид римування, який має назву наскрізне або монорима.

Давайте поглянемо на екран і прочитаємо чудові поетичні рядки української поетеси Ліни Костенко, які є яскравим прикладом цього виду римування. (Зачитуємо).

Здається, часу і не гаю,       а
а не встаю, не встигаю!       а
Щодня себе перемагаю,      а
від суєти застерігаю,            а
і знов до стрічки добігаю,    а
і знов себе перемагаю,          а
і не встигати не встигаю,      а
і ні хвилиночки ж не гаю!     а
                    Ліна Костенко

Схема: ааааа...
- Яку особливість римування ви помітили в цьому уривку? (Всі рядки вірша римуються однаково).

В перекладі з грецької мови monos — один).  Отже, монорима або наскрізне римування   це вірш, у якому всі рядки (більше трьох) охоплює одна рима.
Слово вчителя.

А тепер давайте проведемо поетичну розминку. Потренуємося в доборі рим до поданих слів.

Завдання №2.

Дібрати рими до  поданих слів:

 кохання,   дівчина,

 надія,  ллються,

 перлина,   життя,

пломеніє,  постава,

 краса,  квітка,

 щаслива, любов,

серце, весна.

А тепер давайте знову повернемося до поезії, швиденько прочитаємо уривки з віршів і потренуємося визначати вид строфи, вид рими та спосіб римування.

  • Давайте пригадаємо, що таке рима
  • Які бувають види рим за місцем наголосу в словах?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання №3.    Прочитати уривок вірша, визначити вид строфи, вид рими та спосіб римування.  Скласти схему.

  1. Сама від себе ще така далека,

немов приніс мене лелека

та й опустив у мальвах і жоржинах

на тих ранкових росяних стежинах.

І я ще,  як малесеньке дівчатко,

щоранку починаюся спочатку

                                        Ліна Костенко

      2.    Знову ти? О, люба, чи не сон це?..

 Як колись, до тебе я прийшов.

 Золотими літерами сонце

 на панелі пише про любов…

 В.Сосюра

    3.    І так хочеться бути щасливим!

Як в дитинстві, я долі молюсь

 І на білі дзвіночки дивлюсь,

 Солов’я зачарований співом.

 І так хочеться бути щасливим!

         В.Сосюра

4.      Василь Еллан, Василь Еллан!

Чи йду на гору, чи на лан,

чи рух в заводі чую, бачу,

що діє в бистрому строю, -

я завжди згадую твою

гарячу, невгамовну вдачу.

 П.Тичина

 

 5.  Славлю я любов високу, душ піднесених потугу,

       Що її не класти в слово, в нашу мову недолугу.

       Дар небес — таке кохання, неземне стремління духу,

  Хто до нього прагне, мусить знести горе, злидні й тугу.

                                                     М.Бажа

Слово вчителя.

Я пропоную учням 1 і 2 групи  під звуки ніжної мелодії Шопена «Весняний вальс»  спробувати себе у ролі поетів, заглибитися у свій внутрішній світ і скласти вірші за поданими римами.

Робота в групах.

Завдання №4

Скласти вірш за поданими римами і вказати вид римування.

Група №1.                                                        Група №2.

… кохання                                             … мрія

 … розцвіло … надія

 … бажання … любов

  … крило … бажана

 … кохана

А учням 3 групи необхідно відновити порушений ритм поетичних рядків.

Група №3.

Відновити порушений ритм поетичних рядків відомої сучасної поетеси Ліни Костенко. Визначити вид римування.

Розкажу тобі думку таємну,

На сьогодні, на завтра, навік.

Сотні вражень, імен і країн, -

на яку ти мене прирік.

Дивний здогад мене обпік:

І минатиме час, нанизавши

Я залишуся в серці твоєму

На сьогодні, на завтра, назавжди! -

Ти залишишся в серці моїм.

То все разом, а ти – окремо.

А чому? То чудна теорема,

І сьогодні, і завтра, й повік.    

                                    Ліна Костенко

Слово вчителя.

Я бачу, що робота над складанням віршів завершена. Тож давайте   заслухаємо вірші.

(Групи по черзі зачитують вірші.)

Робота з текстом.

Завдання №5

Визначте, який уривок написаний віршованою, а який прозовою мовою. Свою думку доведіть.

а) Пісня лилась і лилась, несучи притаєний сум і зажуру. Дівочі голоси ділилися ним зі світом і воднораз притримували його в собі: їм добре з ним було. Бо то тільки сум, а не розлука. Вербовий сум. Гарний і гордий , як те дерево, що в низинних місцинах росте здебільшого поодинці або рядочком над річкою чи ставом, вгорнувшись у срібно-зелені шати аж по кісточки.

                          Л.Павленко

б) Очима ти сказав мені: люблю. Душа складала свій тяжкий екзамен. 
Мов тихий дзвін гірського кришталю, несказане лишилось несказанним. 
Життя ішло, минуло той перрон, гукала тиша рупором вокзальним. 
Багато слів написано пером. Несказане лишилось несказанним. 
                                                                                                  

                                                                                             Ліна Костенко

Слово вчителя.

Я пропоную двом учням індивідуальну роботу біля дошки.

Скласти сенкани до слів  римування, кохання.

Я бачу, що робота з аналізом тексту завершена. Отже, зачитуємо текст і аргументуємо свою думку.

А тепер давайте подивимося, які ж сенкани склали учні.

Ви пам’ятаєте, що сенкан – це п’ятирядковий, неримований вірш, який складається з 11 слів.

(Учні зачитують сенкани).

Формула створення сенкану.

1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).

Слово вчителя.

Сьогодні ми прослухали багато поезій про кохання. На початку нашого заняття ми намагалися з’ясувати: яким буває кохання?

Я пропоную вам своєрідну вправу «Серце». Давайте доберемо епітети до слова кохання. Напишіть їх на паперових сердечках, що лежать у вас на столах. У вас є можливість висловити своє ставлення до цього почуття.  (Звучить музика).

       Зачитайте, будь ласка, що ви написали.

1. Ніжне. 8.Пристрасне

2. Радісне.  9.Юнацьке

3. Взаємне. 10. Справжнє

4. Таємне. 11. Чарівне

5. Щасливе. 12. Райдужне

6. Світле. 13. Вірне

7. Неповторне. 14. Гармонійне

   Слово вчителя.

     Як бачите, скільки епітетів можна дібрати до слова кохання. Да, дійсно, у кожного воно своє. Бажаю вам зустріти в житті справжнє кохання. Хай воно буде таким, яким ви його сьогодні створили.

 

VI. Підведення підсумків

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шувалова Вікторія
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 березня 2018
Переглядів
4040
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку