Основні відомості з синтаксису. Словосполучення

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про словосполучення;формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх з речень; провести роботу, спрямовану на запобігання типових помилок у будові словосполучень;
Перегляд файлу

Словосполучення
(Синтаксична одиниця, утворена поєднанням двох або більше повнозначних слів)
 

Уживається
(для називання предметів, їхніх ознак, дій)

Складається

 

     Головного                                                                             Залежного       
(слово, від якого                                                                         (слово, до якого
ставиться запитання)                                              яке?            ставиться запитання)

                                               

                                                 Наприклад: мирне небо

                                                                   

Зв'язок слів

 

                    За змістом                                                   Граматично
(неозначена форма дієслова,                                 (за допомогою закінчень і
прислівник, дієприслівник)                                   прийменників)
                                                                 

                               Будова

                                                    

           Прості                                                                      Складні
(утворені з двох                                                         (утворені з трьох та більше
повнозначних слів)                                                    повнозначних слів)

                                                                 

                                                               Види
                               (за способами вираження головного слова)

                                                             

Іменні ( іменник, прикметник,        Дієслівні (особове                  Прислівникові
числівник, займенник)                     дієслово,дієприкметник,      (прислівник)
                                                            дієприслівник)

 

Запам'ятай!

Не є словосполученням:

• фразеологізми : накивати п'ятами.

• підмет з присудком: мир настане.

• сполучення слів із сурядним зв'язком (однорідні члени) : батьки і діти.

• складені форми майбутнього часу: буду вчити.

• складені форми вищого й найвищого ступенів порівняння прикметників і прислівників: більш успішний, найбільш урочисто.

поєднання службового слова (прийменника сполучника, частки) з повнозначним: під небом, для тебе.

 

Синтаксичний розбір словосполучення, послідовність розбору словосполучення.

1.Назвати головне і залежне слово. Поставити питання від головного слова до залежного.

2. Визначити, якими частинами мови виражено головне і залежне слово.

3. Вказати, як зв'язане залежне слово з головним граматично (за допомогою закінчення або закінчення і прийменника.

Зразок усного розбору словосполучення.

Малювати в альбомі. У словосполученні малювати в альбомі головне слово – малювати, а залежне – в альбомі. Малювати в чому? В альбомі. Головне слово виражене дієсловом, а залежне – іменником із приймнником. Залежне слово зв'язане з головним за змістом і граматично – за допомогою закінчення і прийменника.

 

Тренувальні вправи

  1. Лише словосполучення наведено в рядку:

А. наперекір волі, швидко прочитаний, турбуватися про брата

Б. знайдена книжка, не тільки сумління, промінь сонця

В. буду читати, мрія про літо

Г. у присмерках ночі, дуже швидко, до п’ятої ранку

Д. відповідно до положення, дарувати квіти, досі не прочитаний

 

  1. Не потребує редагування словосполучення:

А. знущатися над слабкішим

Б. хворіти грипом

В. у повній мірі

Г. нового будинка

Д. додержувати чистоти

 

  1. Потребує редагування:

А. дорожчий золота

Б. перетворити на пустелю

В. через несприятливу погоду

Г. наказ по школі

Д. дякувати вам

 

  1. Вправа «Третій зайвий»

Запишіть сполучення слів, які не утворюють словосполучення.

1. Щира посмішка, дівчата і хлоаці, подякував сестрі

2. Над вербою, вдячний учителеві, відповідати на запитання

3. Сонячного ранку, хлопець читає, дзвінко співати.

4. Схожа на бабусю, вивчати мову, біля калини.

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
499
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку