"Основні вимоги до складання календарно-тематичного плану з РСЗС для дітей з ураженою слуховою функцією" Стаття

Про матеріал
У статті викладені основні вимоги до складання календарно-тематичного плану з предмету "Розвиток слухо-зорового сприймання" для дітей з ураженою слуховою функцією та наведені приклади планування.
Перегляд файлу

«Основні вимоги до складання календарно-тематичного плану з РСЗС для дітей з ураженою слуховою функцією»

Уроки розвитку мовлення і розвитку слухового сприймання дуже схожі за своєю основною метою, хоча на заняттях з розвитку слухового сприймання більше уваги приділяється формуванню звуковимови та навчанню сприймання усного мовлення. Метою таких уроків є – допомогти сформувати у дитини з ураженою слуховою функцією уміння та навички спілкування, розвивати мовлення та словесно-логічне мислення, необхідне їй як при формуванні власного мовлення, так і при сприйманні зверненого  до неї. Таким чином зміст індивідуальних занять підпорядкований визначеній меті.

Основні завдання занять з РСЗС можна згрупувати так:

  1. Забезпечити можливість спілкування, оволодіння діалогічним і монологічним мовленням згідно з потребами та можливостями дітей конкретної вікової групи.
  2. Сформувати чітку артикуляцію, звуковимову та навички слухо-зоро-вібраційного сприймання усного мовлення.
  3. Забезпечити розвиток словесної пам’яті і уяви.

Особливість занять з РСЗС складається в тому, що значна увага приділяється формуванню у дитини з ураженою слуховою функцією умінь і навичок аналізу мовленнєвого матеріалу як при навчанні говорінню, так і сприйманню усного мовлення. Також важливим для уроків РСЗС є визначення теми і вибір мовленнєвого матеріалу для роботи, які повинні бути:

  • пов’язані з організацією заняття (наприклад: «У школі», «Поведінка», «Мій клас», «Чергування у класі» тощо, обираються частіше у класах молодшої чи середньої ланки);
  • пов’язані з навчальним предметом, темою чи текстом, що вивчалися на уроці (обираються частіше у класах середньої чи старшої ланки);
  • пов’язані з психофізичним розвитком чи загальними знаннями і уявленнями про оточуючий світ з урахуванням міжпредметних зв’язків (обирається частіше у класах середньої чи старшої ланки).

Робота над однією темою з РСЗС розрахована на 5 занять, які мають головним чином схожий зміст.

Зміст  занять.

№ заняття

Зміст  заняття

Заняття №1

  1. Читання тексту вчителем (без екрану).
  2. Розуміння змісту (2-3 питання).
  3. Повторне читання тексту вчителем (за екраном).
  4. Визначення послідовності малюнків з опорою на текст.
  5. Відповіді на запитання вчителя по тексту

Заняття №2

  1. Читання тексту вчителем (за екраном).
  2. Вибіркове читання частин тексту до відповідних малюнків (за екраном).
  3. Учень підбирає до малюнків таблички з відповідним текстом та читає їх.
  4. Розрізнення учнем окремих речень та словосполучень з тексту.
  5. Бесіда про знання учнем даного матеріалу.

Заняття №3

  1. Читання вчителем тексту (за екраном) по частинах.
  2. Добирання учнем заголовків до частин.
  3. Переказ тексту по плану.
  4. Сприйняття частин тексту на слух з послідовним повторенням цієї частини по реченнях.
  5. Бесіда по запитаннях до частини тексту.

Заняття №4

  1. Сприйняття на слух окремих слів, словосполучень, речень, частин тексту.
  2. Виконання завдань до тексту.

Заняття №5

  1. Розпізнавання тексту по реченнях.
  2. Виконання завдань до тексту.
  3. Повторення.

Леся  Українка.

Заняття/

дата

Тема. 

Завдання до тексту

Словник

 

1.

Заняття №1

  Літературна спадщина Лесі Українки близька й дорога всьому українському народу. Ім’ям поетеси названо бібліотеки, театри, школи, вулиці.

Вчилася у приватних вчителів, вивчала німецьку та французьку мови. Писати і друкувати свої твори Леся українка почала ще у тринадцять років. Її перша збірка вийшла під назвою «На крилах пісень». Леся Українка написала багато віршів, оповідань, п’єс та інших творів. Творчий псевдонім Леся Українка Лариса Петрівна Косач узяла з 1884 року. Своєю творчістю Леся закликала боротися за кращу долю, любити рідну землю і рідний народ.

 

 

 

Питання:

  1. Яке справжнє ім’я та прізвище Лесі Українки?
  2. Яку освіту отримала Леся?
  3. Коли Лариса Петрівна узяла собі літературний псевдонім Леся Українка?
  4. Які твори писала Леся Українка?
  5. Яка основна тематика творчості лесі Українки?
  6. Як український народ зберігає пам’ять про видатну українську письменницю?
  7. Під якою назвою вийшла перша збірка творів Лесі Українки?

Завдання:

1.Вивчи словник. Як ти розумієш слово....?

2. Послухай текст (речення).

3. Дай відповідь на запитання.

4 Добери малюнок до речення.

5. Прочитай речення про....

6. Знайди у реченні підмет і присудок.

7. Про кого  говориться у тексті?

 

спадщина, приватних, творчий псевдонім, збірка творів.

Заняття №2

Заняття №3

Заняття №4

Заняття №5

Про Сонце.

Заняття/

дата

Тема. 

Завдання  до  тексту

Словник

2.

Заняття №1

  

Центральне небесне світило Сонячної системи – це Сонце. У космосі воно виглядає як гігантська розжарена куля. Якщо на Сонце дивитися із Землі, то воно може здаватися різним. Навесні сонячне проміння лагідне і ласкаве. У літню спеку сонячні промені дуже пекучі і можуть бути згубними для усього живого довкілля. Дуже яскравим і сліпучим буває Сонце високо в небі. Для досліджень науковців-астрономів Сонце – це дуже цікавий об’єкт.

 

 

Питання до тексту:

1) Що таке Сонце?

2) Які планети входять до Сонячної системи?

3) Яке значення має Сонце у Сонячній системі?

 

Завдання:

1. Скласти запитання до тексту.

2. Вибрати з тексту речення до ілюстрації.

3. Виписати з тексту словосполучення за схемою «прикметник + іменник».

4. Вставити пропущені слова:

Головною планетою Сонячної системи є (що?)… . Високо в небі (що?)… буває (яким?)… і (яким?)… . Лагідними і ласкавими промені (чого?)… бувають (коли?) …, а в (яку?) … спеку його промені дуже (які?)… і (які?)… для (якого?)… довкілля.

 

 

Світило, Сонячна система, здаватися, проміння, згубними, довкілля, сліпучим, досліджень.

Заняття №2

Заняття №3

Заняття №4

Заняття №5

 

Калина.

Заняття/

дата

Тема. 

Завдання  до  тексту

Словник

3.

Заняття №1

  На Україні дуже люблять калину. Вона гарна у будь-яку пору року. Як прийде весна, то калина вбирається білим мереживом суцвіть серед смарагдового листя. Прийде красне літо, і на її кущах з’являться важкі червоні кетяги. Осіння пора також прикрасить калину своїми яскравими барвами. Навіть взимку калинові кущі стоять вбрані червоним намистом соковитих ягід. Притрушена снігом калина пригощає своїми цілющими ягодами пташок і перехожих.

 

 

 

 

Завдання:

1. Підкреслити в тексті займенники і визначити рід та відмінок.

2. Знайти у тексті речення до поданих ілюстрацій.

3.Виконати синтаксичний розбір речень:

1) Навесні вбирається калина у смарагдове листя з білим мереживом квіток. 2) Духмяні запашні квіти милують око.

4. Скласти запитання до тексту.

5. Вставити пропущені слова.

Улюбленим символом України є (що?) … . Навесні кущ калини вбирається у (яке?)… листя і зацвітає (яким?)… цвітом. Влітку на кущі з’являються рожеві важкі (що?) … Взимку на кущі калини висить гарне червоне (що?)… із ягід. Смачними ягодами із задоволенням смакують і люди, і (хто?)… .

 

Вбирається, смарагдове листя; мереживом, суцвіття, кетяги, яскраві барви, намисто, притрусить снігом, цілющими, пригощає, перехожі.

 

 

Заняття №2

Заняття №3

Заняття №4

Заняття №5

 

Використана література:

1.Програми індивідуальних занять з розвитку слухо-зоро-вібраційного сприймання усного мовлення та формування вимови для шкіл глухих /підготовчий, 1-5 класи/ Автор-укладач К.В.Луцько, - К.: ІЗМН, 1977, - 60 с.

2.Ф.Ф.Рау Устная речь глухих Издательство «Педагогика» Москва, 1973.

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Планування
Інкл
Додано
3 грудня 2021
Переглядів
723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку