Основні вимоги та завдання з формування мотивації до здорового способу життя на уроках фізичної культури
Формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя як невід’ємної частини загальної культури особистості, сприяння повноцінном фізичному та моральному розвитку особистості, формування її інтелектуальних здібностей, зміцнення здоров’я є одним із головних напрямків роботи школи.
Основою формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя
учнів школи є гуманістичний підхід, сутність якого полягає у створенні сприятливої ситуації для їх готовності до сприйняття й адекватного реагування на виховні дії шкільного та соціального середовища.
Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороби чи фізичних вад. Поняття «здоров’я» нерозривно пов’язане із поняттям «здоровий спосіб життя» як сценарій життєдіяльності, спрямованої на збереження та покращення здоров’я учнів. А тому, результатом сформованості здорового способу життя є культура здоров’я як інтегративна якість особистості і показник вихованості, що забезпечує певний рівень знань, умінь і навичок формування, відтворення та зміцнення здоров’я і характеризується високим
рівнем культури поведінки учнів стосовно власного здоров’я та здоров’я
оточуючих.
Вимоги та завдання з формування мотивації до здорового способу життя можна реалізовувати через:
-
підвищення мотивації до занять фізичною культурою;
-
визначаючи ознаки, що характерні для певних груп учнів, створення типових характеристик учнів;
-
ствердження справедливого, гуманістичного ставлення до всіх учнів; бачити:
-
в кожній дитині особистість;
-
задоволення потреби у спілкуванні з учителем та однокласниками під час навчання;
-
формування у кожного учня адекватної самооцінки власних сил і
можливостей;
-
психолого-педагогічне діагностування кожного учня (стан здоров'я, рівень засвоєння рухових дій, поведінка та ін.);
-
опанування учнями методики самоконтролю, навичок самостійних занять;
-
прищеплення інтересу до щоденних занять фізичною культурою;
-
розвиток бажання до саморозвитку, самовдосконалювання з використанням для цього різноманітних засобів педагогічної підтримки та прогнозування можливих ситуацій.
Основні завдання з формування мотивації до здорового способу життя в учнів різних вікових груп:
-
у початковій школі слід приділяти значну увагу створенню школи рухів (на основі вдосконалення рухових якостей), використовуючи переважно ігровий метод роботи з дітьми; формувати навички правильної постави під час статичних поз і пересувань; сприяти зміцненню здоров'я та нормалізації фізичного розвитку; надання на початковому рівні основ знань та навичок культури поведінки та здорового способу життя; виховувати інтерес до занять фізичними вправами, використовуючи здебільшого особистий приклад, оскільки діти цього віку мають схильність до наслідування дій дорослих;
-
починаючи з п'ятого класу, формувати в учнів стійкіший інтерес до занять; навчати методів складання та самостійного виконання комплексів фізичних вправ, правил регулювання навантаження, самоспостереження та самомасажу; переконувати в необхідності розвитку рухових якостей не тільки під час уроків фізичної культури, але і в позаурочний час;
-
у старшій школі необхідно планувати та проводити заняття таким чином, щоб спонукати та підтримувати прагнення до фізичного вдосконалення: тільки тоді, коли старшокласники бачать свої досягнення у фізичному розвитку під впливом занять фізичною культурою, вони переконуються в правильності роз'яснень учителя; робити зрозумілим значення фізичної культури для успішного здійснення життєвих планів учнів.
Кожне заняття з фізичної культури повинно формувати теоретико-методичні знання щодо фізичної культури та здорового способу життя, тобто учні повинні навчатися методично грамотно складати комплекси ранкової гігієнічної гімнастики, раціонально складати та дотримуватися режиму дня, опановувати правила та навички особистої та суспільної гігієни, методику проведення самостійних занять фізичними вправами, знати та дотримуватися правил безпеки під час занять різноманітними формами фізкультурно-оздоровчої роботи.
Складові у формуванні здорового способу життя й зміцнення здоров’я учнів можна вважати:
-
на рівні фізичного здоров’я: прагнення до фізичної досконалості, ставлення до власного здоров’я як до найвищої соціальної цінності, фізична
розвиненість, загальна фізична працездатність, загартованість організму, дотримання раціонального режиму дня, виконання вимог особистості гігієни, правильне харчування;
-
на рівні психічного здоров’я: відповідальність пізнавальної діяльності віку учнів, розвиненість довільних психічних процесів, наявність саморегуляції, адекватної самооцінки, відсутність акцентуацій характеру та шкідливих поведінкових звичок;
-
на рівні духовного здоров’я: узгодженість загальнолюдських та національних морально-духовних цінностей, наявність позитивного ідеалу, працелюбність, відчуття прекрасного у житті, природі, у мистецтві;
-
на рівні соціального благополуччя: сформована громадянська відповідальність за наслідки нездорового способу життя, позитивно спрямована комунікативність, доброзичливість у ставленні до людини, здатність до самоактуалізації, саморегуляції, самовиховання.