Особливості будови грибів. Лабораторне дослідження № 15 Будова шапинкових грибів.

Про матеріал
А що ж таке гриби і які вони бувають. Нижчі Вищі Багатоклітинні Одноклітинні Гриби паразити Цвілеві (Цікаві гриби Трюфель, дощовик, веселка, квіткохвістник яванський.) Шапкові ( Пластинчасті, трубчасті, їстівні, отруйні) Гриби поділяють на одноклітинні та багатоклітинні. Їм властиві ознаки і рослин і тварин. Ознаки подібності із рослинами: прикріплений спосіб життя, необмежений ріст, міцна клітинна оболонка, наявність гіфів, що за функцією нагадують корінь рослин. Ознаки подібності з тваринами: до оболонки клітин входить хітин, відсутність хлорофілу, гетеротрофний спосіб живлення, наявність в обміні речовин сечовини та запасаючий продукт – глікоген.
Перегляд файлу

ТЕМА 5.  ГРИБИ

Урок № 54

Тема: Особливості будови грибів. Лабораторне дослідження № 15 Будова шапинкових грибів.

Мета:

Навчальна. Ознайомити учнів з ознаками грибів як самостійного царства живої природи, з особливостями будови й біологічними особливостями представників; 

Розвивальна. Розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість;

Виховна. Виховувати в учнів інтерес і любов до природи  рідного краю.

Базові поняття й терміни: клітинна стінка, хлорофіл, гетеротрофи, гіфи, грибниця, міцелій.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний.

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схем.

Хід уроку

 І.Організаційний момент.

Продзвенів уже дзвінок, всі прийшли ми на урок

Посміхнулися гарненько, сіли всі рівненько.

Починаємо урок

ІІ Актуалізація опорних знань.

  1. Фронтальна бесіда

Сьогодні в нас незвичайний урок. Але перед тим, як ми почнемо вивчати нову тему, нам потрібно пригадати органели рослинної клітини.

2. Обговорення проблемної ситуації.

Відгадайте загадку:

У траві високій, край дороги

Стали непорушно дивні ноги.

Від дощу чи сонця не тікають,

Їх бо капелюхи захищають.

 

Він шапки не знімає, а всі йому кланяються.

 

   Про цих мешканців сьогодні наш урок. Чи не притягає своєю красою червоний мухомор, охайні, майже білосніжні печериці, поважні, переповнені почуттям власної гідності білі гриби?

Давайте з’ясуємо, що являють собою гриби з біологічної точки зору. З’ясуємо їх будову.

Отже, записуємо тему уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Гриби друзі чи вороги?

До сьогоднішнього уроку слово “гриби” ви пов’язували із красивими лісовими грибами, яких збирали або мухоморами, яких не можна вживати. Але цього недостатньо, щоб знати все про царство Гриби на планеті.

Насправді можна пройти повз гриб і навіть не здогадуватися про це.

Пропоную зараз вам подивитися в мікроскопи.

Чи знаєте ви, що за гриб ви бачите?

Шматочок хліба, що зацвів – це теж гриби. (Цвілеві) У сирому приміщенні зявився наліт на стінах – теж гриби, зіпсоване яблуко – гриби, підходить тісто на пиріжки – теж гриби.

А що ж таке гриби і які вони бувають.

 

Нижчі

Вищі

Багатоклітинні

Одноклітинні

Гриби паразити

Цвілеві

(Цікаві гриби Трюфель, дощовик, веселка, квіткохвістник яванський.)

 

Шапкові ( Пластинчасті, трубчасті, їстівні, отруйні)

 Гриби поділяють на одноклітинні та багатоклітинні. Їм властиві ознаки і рослин і тварин. Ознаки подібності із рослинами: прикріплений спосіб життя, необмежений ріст, міцна клітинна оболонка, наявність гіфів, що за функцією нагадують корінь рослин. Ознаки подібності з тваринами: до оболонки клітин входить хітин, відсутність хлорофілу, гетеротрофний спосіб живлення, наявність в обміні речовин сечовини та запасаючий продукт – глікоген.

 

2. Розповідь учителя з елементами бесіди

Шапкові гриби поділяються на пластинчасті( нижній шар утворений пластинками), трубчасті (нижній шар шапки утворений трубочками)

3. Розгляд схеми

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

Робота з підручником в групах

  1. група – будова тіла грибів (плодове тіло, шапка, ніжка, грибниця, гіфи, міцелій)
  2. група – сполсіб живлення грибів (гетеротрофи)
  3. група середовище існування грибів.(вповітрі, в живих організмах, на продуктах, в лісах тропічних)

 

 

ІV. Узагальнення , систематизація й контроль рівня знань і вмінь учнів.

1. Лабораторна робота № 15«Будова вищих грибів»

Мета: вивчити особливості будови й розмножен­ня вищих грибів на прикладі пече

Обладнання: таблиця «Шапкові гриби», плодове тіло печериці, лупа, муляжі, визначник грибів.

Хід роботи

  1. Розгляньте плодове тіло шапкового гриба. За­малюйте побачене й підпишіть шапку, ніжку і грибницю.
  2. Відділіть шапку від ніжки та розгляньте будову пластинок з нижнього боку. З допомогою лупи знайдіть спори.
  3. Розгляньте запропоновані зразки грибів. Визнач­те їх назви й особливості будови шапки.

4.Заповніть таблицю та зробіть висновки про особливості будови вищих грибів.

Назва гриба

Будова шапки

(трубчаста, пластинчаста)

Харчова цінність ( їстівний, умовно їстівний, неїстівний, отруйний)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Вправа Так Ні

1. Гриби – різновид рослинних організмів Ні

2. Плодове тіло не підземна частина гриба Ні

3. Плодове тіло гриба складається з ніжки і шапки

4. Клітини грибів не містять хлорофілу.

5. Усі гриби багатоклітинні організми Ні

6. Грибниця – багаторічне вегетативне тіло гриба.Так

7. Гриби бувають їстівні і отруйні.

8.До складу клітинних стінок грибів в ходить хітин.

 

3. Розгадування кросворду «Царство Гриби»

1

 

 

5

 

 

2

3

 

6

7

Ц

А

Р

4С

Т

В

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Вегетативне тіло гриба.

2. Частина плодового тіла гриба.

3. Загальна назва організмів, що ми наразі вивчаємо.

4. Необхідні для розмноження

5. Сполука, що входить до складу клітинних стінок гриба.

6. Неприємна плівка, що покриває зіпсовані продукти.

7. Цар-гриб.

V.Підсумок уроку.

Як ви вважаєте, чи важлива тема, яку ми сьогодні вивчаємо?

Чому?

Ви сьогодні всі дуже гарно працювали. Молодці.  Тому отримуєте такі оцінки. А ще я висловлюю вам особисту подяку за сьогодній урок.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф

Складіть казку «Один день у житті грибів»

 

 

doc
Додав(-ла)
Дердюк Олена
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 січня 2019
Переглядів
8001
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку