Погоджено: Затверджую:
Заст..директора з НР директор Соснівського ОК
Соснівського ОК «ліцей-ЗДО»
«ліцей-ЗДО» імені Анатолія Шульги
імені Анатолія Шульги Конотопської районної ради
Конотопської районної ради Н.В.Кузьменко
Н. П. Лисянська Підпис_____________ Підпис ____________
« » __________2018р. « »___________2018р
План конспект уроку
на тему:
«Огляд будови скелета. З'єднання кісток»
учитель біології та хімії
Соснівського освітнього
комплексу « ліцей– заклад
дошкільної освіти»
імені Анатолія Шульги
Конотопської районної ради
Сиволожський Василь Петрович
Соснівка-2018
Тема: Огляд будови скелета. З'єднання кісток
Мета:
навчальна: вивчити будову скелета людини, пов'язати особливості його будови з виконуваними функціями; на основі порівняння скелета людини і людиноподібних мавп зробити еволюційні висновки;
розвивальна: розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час, продовжувати розвиток вмінь працювати з таблицями, схемами, малюнками підручника, аналізувати пройдений матеріал.
виховна: сприяти формуванню здорового способу життя, заохочувати допомагати один одному вчитися.
Тип уроку: комбінований
Нові терміни: череп, хребет, грудна клітка, скелет вільної верхньої кінцівки, плечовий пояс, скелет вільної нижньої кінцівки, тазовий пояс.
Концепція уроку
Розглянути особливості будови нерухомих суглобів, навести приклади, показати, що нерухомий суглоб забезпечує високу міцність сполучення кісток; розглянути особливості будови напіврухомих суглобів, навести приклади, показати, що напіврухомий суглоб забезпечує обмежену рухливість сполучення кісток; розглянути особливості будови рухомих суглобів, навести приклади, показати, що рухомий суглоб забезпечує високу рухливість сполучення кісток; обговорити з учнями будову скелетів різних тварин; провести їх порівняльну характеристику зі скелетом людини; описати основні відділи скелета
Хід уроку.
І. Організаційний момент
Добрий день!
Вправа «Знайомство»
Правила гри. У разі позитивної відповіді на запитання, виконайте запропоновані дії.
Якщо у вас є рідний брат — поплескайте в долоні.
Якщо у вас є рідна сестра — потупайте ногами.
Якщо у вас є собака — погладьте себе по голові.
Якщо у вас є кішка — потріть долоні одна об одну.
Пояснення оцінювання.
Листок самооцінки
Прізвище та ім’я______________ |
Кількість балів |
Вправа «плутанина» (максимум 1 бал, одне завдання 0,25 бала) |
|
Вправа «хто зайвий» (максимум 1 бал, одне завдання 0,25 бала) |
|
Вправа «знайди пару» (максимум 2 бали, одне завдання 0,5 бала)
|
|
Оцініть свою участь у роботі групи (максимум 3 бали) |
|
Відповіді під час опитування (максимум 3 бали) |
|
Графічний диктант «відпочивай активно» (максимум 2 бали, одне завдання 0,12 бала) |
|
Оцінка (загальна кількість балів) |
|
У вас в кожного на столі є листок самооцінювання. Протягом уроку ви будете заповнювати його, ставлячи бали за правильно виконане завдання. А в кінці уроку визначите свою оцінку. Отож, давайте здобудемо перші бали.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
А зараз я пропоную перевірити домашнє завдання і виконати наступні завдання
Завдання 1 «Плутанина»
Завдання 2. «Хто зайвий»
Завдання 3. «Знайди пару»
Установіть відповідність між термінами і визначеннями:
Термін |
Визначення |
А Цитологія
|
1 структурно-функціональна одиниця всіх живих організмів |
Б Гормон |
2 сукупність клітин, не обов'язково ідентичних, але спільного походження, що разом виконують спільну функцію. |
В Клітина |
3 це біологічно активні хімічні речовини, що виділяються ендокринними залозами |
Г Ткани́на |
4 наука, що вивчає клітину |
|
5 бічне викривлення хребта |
Відповіді
Завдання 1 «Плутанина»
Завдання 2. «Хто зайвий»
Завдання 3. «Знайди пару»
А – 4;
Б – 3;
В – 1;
Г – 2 ;
ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів.
3.1. «Гра в слова»
3.2. Вправа «Це цікаво!»
Пропорції тіла. Виникнення вчення про пропорції тіла сягає періоду розквіту Єгипетської держави. Єгиптяни з'ясували, що довжина всього тіла в 19 разів більша середнього пальця. Цього правила вони дотримувалися під час створення скульптур. Давньогрецькі ж скульптори запропонували користуватися шириною долоні як одиницею вимірювання, тому пропорції тіла вони виражали так: 2 ширини долоні — висота обличчя, 3 долоні - довжина стопи, 4 долоні — відстань від плеча до ліктя і т. д.
Значно пізніше анатоми й художники визначили вже цілий ряд подібних співвідношень. Ще в XV ст. Леонардо да Вінчі створив малюнок, який і досі використовують як символ внутрішньої симетрії людського тіла та Всесвіту. Це — вітрувіанська людина.
Пропорції тіла людини в майбутньому. Деякі вчені намагаються показати пропорції тіла людини майбутнього, яка буде жити в урбанізованому світі. У людини залишиться один шийний хребець, один грудний, один поперековий, два-три крижові. Зникнуть кістки плечового поясу. На руках буде по три довгих пальці. Загальний план людини майбутнього буде надзвичайно жахливим порівняно із сучасним. Яка ж у нас зараз будова тіла, а зокрема про це ми дізнаємось сьогодні.
Отже, тема нашого уроку «Огляд будови скелета. З'єднання кісток»
Завдання.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Скелет людини — це її живий каркас, який поділяється на осьовий і додатковий. У дорослої людини він складається з 206 кісток, кожна з яких має свою назву. Скелет малюків містить значно більше кісток (понад 300). Утім, протягом дитячого й підліткового періоду життя деякі з них зростаються і тому в дорослих людей їх стає менше.
Осьовий скелет включає череп, хребет, ребра і грудину та загалом містить 80 кісток. До додаткового скелета належать кістки верхніх і нижніх кінцівок, а також кістки, що з'єднують його з осьовим скелетом — разом це 126 кісток. Крім кісток, скелет містить хрящі, що допомагають кісткам легко ковзати в суглобах, а також зв'язки, що з'єднують кістки між собою й утримують їх у суглобах.
Кожна кістка має своє призначення і від цього залежить її розмір, форма і міцність. Наприклад, кістки таза і нижніх кінцівок товсті й міцні, адже їм доводиться витримувати значну частину маси тіла. Загалом верхня частина скелета є більш рухливою, що дає змогу нам піднімати й переносити предмети, повертати голову й тулуб. Нижня частина скелета навпаки, в основному забезпечує стабільність під час ходьби й бігу.
Розповідь учителя
сполучення |
Характеристика суглоба |
Приклади |
Нерухоме (шов) |
Утворений тонким шаром сполучної тканини між кістками. Забезпечує міцне сполучення кісток і захист органів |
Між кістками черепа |
Напіврухомі сполучення |
Кістки в суглобі відокремлені одна від одної хрящовими прокладками. Забезпечує обмежену рухливість |
Суглоби між хребцями, суглоб між атлантом та епістрофеєм |
Рухомі сполучення |
Поверхні кісток у суглобі вкриті хрящем і розділені порожниною із суглобовою рідиною |
Ліктьовий і колінний суглоби, плечовий і тазостегновий суглоби |
Розглянемо детальніше окремі частини скелета, їх будову і призначення.
Поділ на групи за допомогою карток «Череп, Хребет. Грудна клітка, Верхня кінцівка, Нижня кінцівка».
Робота в групах
група І — скелет голови;
група II — скелет тулуба: хребет;
група III — скелет верхніх кінцівок; скелет нижніх кінцівок.
Група І — скелет голови;
Використовуючи малюнки, текст підручника дослідіть особливості будови скелета голови у зв'язку з виконуваними функціями.
1. Назвіть відділи скелета голови.
2. Закінчіть схему.
Група II — скелет тулуба
Використовуючи малюнки, текст підручника дослідіть особливості будови скелета тулуба: хребта у зв'язку з виконуваними функціями.
1. Назвіть відділи хребта.
2. Закінчіть схему
Хребці в різних відділах мають різний розмір і форму, тому ми ознайомимося з найбільш типовим хребцем — це хребець грудного відділу. Він має тіло (1), дугу (2), два поперечні відростки (3), один остистий відросток (4), а в центрі — хребцевий отвір (5). Хребцеві отвори сусідніх хребців розташовані один над одним і разом вони формують хребтовий канал, де і міститься спинний мозок.
Перший шийний хребець дістав персональну назву — атлас, адже в нього і роль особлива і дуже відповідальна — з'єднання черепа і хребта. У давньогрецькій міфології Атлант був одним із Титанів. Він був приречений довічно підтримувати небосхил. Тому перший хребець і отримав назву — атлас (атлант), адже він усе життя мусить утримувати на собі вагу голови. Атлант-хребець з цією функцією добре справляється завдяки особливостям його будови. У нього практично немає тіла, зате по боках у нього є бокові маси. На передній дузі цього хребця є суглобова ямка для з'єднання з особливим відростком — зубом — другого шийного хребця, який називається осьовим. Такі анатомічні особливості цих двох хребців дозволяють людині повертати голову вверх, вниз І в різні боки.
Використовуючи малюнки, текст підручника, дослідіть особливості будови грудної клітки у зв'язку з виконуваними функціями.
1. Вкажіть, з яких кісток складається грудна клітка.
2. Закінчіть схему.
Вправа «Це цікаво!»
Грудна клітка. Окостеніння грудної клітки відбувається найпізніше. До 20 років закінчується окостеніння ребер, а до 30 — повне зрощення частин грудини, яка складається з рукоятки, тіла грудини й мечоподібного відростка. У дітей, які займаються спортом, об'єм грудної клітки на 7-8 см більший, ніж у інших.
Група IІІ— скелет верхніх кінцівок. скелет нижніх кінцівок.
Використовуючи малюнки, текст підручника, дослідіть особливості будови скелета верхніх кінцівок у зв'язку з виконуваними функціями.
1. Назвіть відділи скелета верхньої кінцівки.
2. Закінчіть схему.
Використовуючи малюнки, текст підручника, дослідіть особливості будови скелета нижніх кінцівок у зв'язку з виконуваними функціями.
1. Назвіть відділи скелета нижньої кінцівки.
2. Закінчіть схему.
V. Закріплення матеріалу.
Скласти сенкан на теми «Будова скелета людини»
Сенкан (або сенкен) — це вірш, який складається з п’яти рядків.
Під час складання сенканів необхідно дотримуватися таких правил:
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (зазвичай це іменник).
2. Другий рядок — це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники).
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з 3 слів (зазвичай це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається із 4 слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, у ньому висловлюється сутність теми, ніби підбивається підсумок.
Наприклад:
(один іменник) 1. біологія
(два прикметники) 2. цікава, сучасна
(три дієслова) 3. розвивається, вивчає, досліджує
(речення із чотирьох слів) 4. наука про живу природу
(синонім до іменника) 5. життя
Руховий диктант
+ Руки вверх - Руки перед собою
1. Нерухоме з'єднання кісток — шов.
2. Напіврухоме з'єднання кісток — суглоб.
3. Нерухомо з'єднані кістки хребта.
4. Хрящові проміжки забезпечують напіврухомі з'єднання.
5. Поверхні суглоба вкриті шаром волокнистого хряща.
6. Кожен суглоб розміщений у суглобовій сумці.
7. Усі суглоби кулясті.
8. Основним білком кісток є осеїн.
9. Окістя – це зовнішня оболонка хряща.
10. Остеоцити це найчисленніші клітини кістки.
11. До довгих кісток належать кістки грудини, ребер, лопаток.
12. Суглоби поділяються на прості і складні.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
- |
- |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
Таблиця. Захисна функція виділів скелета.
З'ясуйте, які складові опорно-рухової системи захищають:
№ |
Частина скелета |
Які органи захищає |
1 |
Череп |
Головний мозок |
2 |
Грудна клітка |
Серце |
3 |
Грудна клітка |
Легені |
4 |
Хребет |
Спинний мозок |
5 |
Кістки тазу |
Сечовий міхур |
Що ж відрізняє людину від тварини? Відмінностей багато, але перш за все, це його мозок. Наш мозок приблизно в 3 рази більше за об’ємом мозку шимпанзе, найближчого до нас «родича» з тваринного світу. Це – головна відмінність людини від тварини. Однак людина іноді йде наперекір природним законам. Дика природа може прогодувати кількість людей приблизно в тисячу разів менше, ніж проживає зараз на планеті Земля. Усі людиноподібні мавпи занесені до Міжнародної Червоної книги. Крім того, є й інші відмінності людини від тварини.
VІ. Рефлексія
На уроці мені сподобалося
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Визначення оцінки за урок
VIІI. Домашнє завдання
Прочитати параграф §26
Відповісти на питання до параграфа. 1-4 с.97
Додаткові завдання*
1. Скласти сенкани на теми «Кістка», «Хрящ».
2. Підготувати повідомлення на тему «Особливості росту та розвитку кісток».