Урок на тему "Значення бактерій у природі та в житті людини"

Про матеріал
Приклади практичного застосування елементів інтерактивного навчання на уроках біології
Перегляд файлу

 

Урок прес-конференція на тему: «Значення бактерій у природі та в житті людини»

Мета:

- повторити матеріал про відкриття, будову, поширення, різноманітність та процеси життєдіяльності бактерій;

- сформувати знання про значення бактерій та ціанобактерій у природі, їх використання у сільському господарстві, промисловості, медицині, про бактерій – збудників хвороб, про засоби запобігання захворюванням, необхідність гігієнічних правил у побуті;

- розвивати вміння працювати з текстом підручника, малюнками, додатковою літературою, схемами, таблицями;

- формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, робити висновки;

- виховувати позитивні якості особистості, дисциплінованість та повагу до інших, уважне та бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: комбінований, нетрадиційний.

Обладнання: малюнки «Бактерії», «Будова бактеріальної клітини», малюнки форм бактерій, кросворди, плакати зі схемою-конспектом «Значення бактерій», комп’ютер, мультимедійні та паперові презентації «Бактерії: корисні та шкідливі.»

Епіграф уроку:  

Бактерії – це частина мешканців нашої планети, без яких життя на Землі неможливе.

 

Хід уроку

I. Організаційний  етап уроку.

Добрий день, учні!

Хто сьогодні черговий? Хто відсутній? Яке домашнє завдання?

А тепер погляньте на своїх товаришів. Посміхніться. Ваша усмішка, ніби сонечко. Нехай вона зігріває ваших товаришів-однокласників. Нехай вона допоможе вам у роботі.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати тему «Бактерії».

Проте спершу ми повторимо раніше вивчений матеріал про бактерії, а саме про їх відкриття, будову, поширення, різноманітність та процеси життєдіяльності.

  1. Підписати малюнок «Будова бактерії» (індивідуальна робота).

2. Фронтальна бесіда за запитаннями у формі гри «Мікрофон».

Учитель ставить запитання про процеси життєдіяльності бактерій, учень швидко дає коротку відповідь і передає мікрофон наступному учневі:

1) Бактерії були відкриті … (Антоні ван Левенгуком)

2) За типом дихання бактерії поділяються на … (анаероби та аероби)

3) За способом живлення бактерій і ціанобактерій розподіляють на… (автотрофи і гетеротрофи)

4) Бактерії, що живляться готовими речовинами, називають… (гетеротрофами)

5) Бактерії, що живляться речовинами живих організмів, називають… (паразитами)

6) Бактерії, що живляться відмерлими рештками організмів, називають… (сапрофітами)

7) За несприятливих умов бактерії утворюють товсту оболонку… (цисту)

8)  Розмножуються бактерії… (поділом навпіл)

3. Розв’язування кросворду (робота в групах).

Розв’язати кросворд «Форми бактеріальних клітин».

Горизонталь:

2. Група організмів, у яких виражене ядро.

4. Бактерії, які самостійно здатні синтезувати органічні речовини з неорганічних.

5. Тонкі довгі нитки білкової природи — відходять від тільця в цитоплазмі.

6. Кулясті бактерії, утворені парою клітин.

10. Одноклітинні бактерії, що мають форму коми.

11. Бактерії, що живляться речовинами живих організмів.

Вертикаль:

1. Група організмів, які не мають справжнього ядра (без’ядерні організми).

3. Одноклітинні бактерії, що мають форму палички.

7. Ці бактерії живляться органічними рештками відмерлих рослин і тварин.

8. Бактерія, яка має форму ланцюжка.

9. Одноклітинні бактерії кулястої форми.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Бактерії – це частина мешканців нашої планети, без яких життя на Землі неможливе.

Оскільки бактерії мешкають у різних умовах, вони відіграють важливу роль у природі та житті людини. Яке ж значення в природі та житті людини відіграють бактерії?

Відповідь на дане запитання ми знайдемо на сьогоднішньому уроці.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Перед  учнями та вчителями – учасники прес-конференції – таблички: агробіолог, біолог, лікар, мікробіолог, еколог.

За бічними столами розташувались учні – кореспонденти газет та журналів.

Вступне слово вчителя: Ми вже згадували, що бактерії поширені скрізь, вони здатні існувати навіть у таких умовах, де інші організми не трапляються взагалі. Так, деякі види поширені у гарячих джерелах, температура води яких досягає +90 °С. Клітини деяких бактерій виявлені у нафтоносних пластах на глибині кількох кілометрів.

Яку роль відіграють бактерії та ціанобактерії в природі та житті людини? Про це ми поговоримо сьогодні на нашій прес-конференції. У нас в гостях – кореспонденти місцевих газет та журналів та спеціалісти, які готували відповіді на запитання кореспондентів. Як в одних так і в інших завдання носило випереджувальний характер. Надаємо слово кореспондентам.

Кореспондент газети «Садівництво та городництво»: На сторінках газет і журналів зустрічаються повідомлення, що бактерії сприяють утворенню ґрунту, підвищують його родючість. На скільки достовірні ці факти?

Агробіолог: Я – агробіолог і хочу повідомити вам, що бактерії, що живуть у ґрунті, разом з іншими організмами (наприклад, тваринами, грибами) забезпечують його родючість. Бактерії гниття розкладають органічні речовини, що надходять у ґрунт. Завдяки цьому утворюються неорганічні сполуки, які потім можуть споживати інші організми, зокрема рослини, а також виділяється вуглекислий газ, необхідний рослинам для фотосинтезу. Отже, завдяки цьому бактерії беруть участь у колообігу речовин в природі та сприяють утворенню грунту.

Ціанобактерії та деякі бактерії ґрунту засвоюють азот з повітря і перетворюють його в доступну для споживання рослинами форму. Одна з таких груп бактерій – бульбочкові бактерії – оселяються на коренях бобових та деяких інших (наприклад шовковиця, обліпиха) рослині цим самим підвищують родючість грунту.

Кореспондент газети «Садівництво та городництво»: Як повідомив нам агробіолог, бактерії гниття – корисні. Я з ним частково згідний. Якби не було бактерій гниття, то вся поверхня Землі була б покрита трупами тварин і рослин. Але необхідно згадати, що бактерії гниття завдають шкоди в господарській діяльності людини. Адже ці бактерії викликають гниття яблук, слив, вишень, помідорів, огірків, капусти, м’яса тощо. Але чому не загнивають сушені риба, м’ясо? Чому продукти харчування зберігають у морозильних камерах і холодильниках? Чому сіль і цукор використовують для консервування харчових продуктів?

Агробіолог: Є дуже багато бактерій, які оселяються на харчових продуктах і псують їх. Щоб продукти не псувалися, їх сушать, солять, маринують, цукрують, консервують. При цьому гинуть не тільки бактерії, що потрапили в продукти, а й їхні спори. Завдяки цьому консерви, соління та сушки зберігаються тривалий час.

Кореспондент журналу «Здоров’я»: Одним із середовищ існування бактерій є живі організми. Стосунки, які виникають при цьому можуть бути різними. Є бактерії, які приносять користь, але є і такі, що оселяючись в організмі людини, рослин чи тварин, спричиняють різноманітні хвороби. Які це бактерії? Що відомо про них сучасній науці? Як можна керувати розвитком бактерій?

Біолог: Я – біолог і хочу вам повідомити, що є бактерії, які приносять користь. Так у кишечнику людини живуть бактерії, наприклад кишкова паличка, які сприяють процесам травлення, синтезують певні вітаміни та перешкоджають діяльності хвороботворних мікроорганізмів. У разі надмірного застосування антибіотиків ці бактерії гинуть, що погано впливає на здоров’я.

У шлунку жуйних тварин (наприклад корів, овець, кіз) також живуть бактерії. Жуйні тварини споживають багату на клітковину рослинну їжу, але самостійно перетравити клітковину нездатні. Цю функцію виконують бактерії. Отже, співіснування бактерій і жуйних тварин є взаємовигідним.

До речі, з давніх-давен люди використовують здатність деяких бактерій викликати бродіння певних продуктів: молочнокислих виробів (сирів, йогуртів), добування молочної кислоти, ацетону, спиртів, оцтової кислоти.

Лікар: Я – лікар і хочу вам повідомити, що  серед бактерій є багато паразитичних видів, які оселяючись в живих організмах, спричиняють різноманітні захворювання. Шляхи проникнення бактерій різні: з їжею, водою, повітрям через покриви.

У людини бактерії спричиняють такі захворювання, як дифтерію, туберкульоз, ангіну, холеру,  тиф, скарлатину та багато інших. Ці хвороби часто супроводжуються підвищенням температури, погіршенням самопочуття і вимагають негайного лікування. Несвоєчасне звертання до лікаря або недотримання його порад може призвести до смерті хворого. Хворих на інфекційні хвороби потрібно ізолювати до моменту одужання. Щоб запобігти захворюванню, слід робити профілактичні щеплення, вживати вітаміни, правильно готувати харчові продукти, дотримуватись правил особистої гігієни.

Кореспондент журналу «Здоров’я»: Що таке антибіотики?

Мікробіолог: Є певні групи бактерій, які у мікробіологічній промисловості застосовують для отримання антибіотиків, вітамінів, білків, гормонів та деяких інших речовин. Антибіотики – хімічні речовини мікробного, рослинного і тваринного походження, що вибірково вбивають мікроорганізми або пригнічують їх життєдіяльність. Відкрито близько 2000 антибіотиків.

Антибіотики відрізняються між собою механізмом дії: пригнічують синтез клітини стінки бактерії (пеніцил) та синтез білка на різних етапах біосинтезу (левоміцетин, тетрациклін), порушують цілісність плазматичної мембрани (ністатин, леворин), затримують синтез нуклеїнових кислот (протипухлинні антибіотики).

Вивчення антибіотиків має велике значення для медицини: пересадка органів і тканин, вивчення розвитку інфекційного процесу, діагнозу та лікування пухлин.

 Я Кореспондент журналу «Всесвіт» маю таке запитання до еколога: «Одним із середовищ існування прокаріот є вода. Яка роль бактерій та ціанобактерій у воді».

Еколог: Одна з важливих проблем – це очищення стічних вод, які утворюються внаслідок діяльності промисловості та життя міст. Такі води в неочищеному стані не можуть бути злиті у водойми, оскільки вони їх забруднюють і роблять воду непридатною для вживання. Тому в очисних спорудах застосовують бактерії, які розкладають органічні рештки.

Але влітку ми часто помічали, що поверхня води неглибоких водойм вкривається жовтувато-сизуватою плівкою. Це явище отримало назву «цвітіння води». Воно зумовлене масовим розмноженням ціанобактерій, які, виділяючи отруйні речовини, можуть спричинити загибель мешканців водойм. Така вода не придатна для пиття і купання. Тому «цвітіння води» небажане явище, але, на жаль, надійних засобів боротьби з ним досі не знайдено.

Кореспондент журналу «Всесвіт»: Чи справедливе твердження, що за участю певних бактерій відбулось утворення різних речовин?

Біолог: Ціанобактерії в процесі фотосинтезу виділяють в атмосферу вільний кисень, яким дихають всі живі організми. До речі, ціанобактерії мали істотне значення у збагаченні первинної атмосфери Землі киснем.

Сульфатредукуючі бактерії беруть участь в утворенні нафти. Вони розмножуються в середовищі, багатому на вуглеводневі сполуки і позбавленому кисню та можуть жити за рахунок нафти і нафтових газів. Завдяки цим бактеріям геологам швидше вдається виявити ці корисні копалини. Вони беруть проби ґрунту й підземних вод. У пробірках бактерії утворюють великі колонії — це доводить, що в надрах є нафта.

Заключне слово вчителя: Під час проведення прес-конференції ви дізнались багато нового і цікавого про значення бактерій та ціанобактерій для людини, її господарської діяльності, їх роль у природі для створення запасів органічної речовини та кисню в атмосфері. Дізнались, що мікроорганізми можуть викликати інфекційні захворювання рослин, тварин та людини; як слід поводити себе, щоб запобігти бактеріальним захворюванням.

ІV. Закріплення знань учнів.

1. «Дерево рішень». Учні висловлюються почергово на тему «Значення бактерій»  й прикріплюють записані на папірцях рішення до саморобних плакатів.  Схему записують в зошит.

V. Підведення підсумків уроку, оцінювання роботи учнів

Бесіда (згадаємо основне). 

Рефлексія.

Що нового ви дізналися на уроці?

Що сподобалось більше всього?

Що не сподобалося на уроці?

Оцінювання учнів.

VI. Домашнє завдання.

Вивчити § 18.

Повторити § 16-18.

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
21 січня 2019
Переглядів
6089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку