воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії, а також в інших, передбачених законом випадках, та передбачає надання відповідним органам повноважень, необхідних для відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки. У зв’язку з цим, можливим є також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина із зазначенням строку дії цих обмежень..
Правове регулювання охорони прав людини і громадянина під час воєнного стану регламентується наступними нормативними актами:1. Конституція України від 28 червня 1996 року.2. Указ Президента України № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні” від 24.02.2022 року (далі – Указ № 64/2022).3. Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII (далі – Закон України № 389-VIII).4. Постанова Кабінету Міністрів України №753 «Про затвердження порядку залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану» від 13 липня 2011 року (далі – Постанова №753). 5. Закон України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» від 17.05.2012 № 4765-VI.
Захист законних прав і свобод громадян є одним із ключових обов’язків держави. Однак існують ситуації, коли їх обмеження є невідворотним і здійснюється виключно у спосіб та за допомогою засобів, передбачених чинним законодавством. Стаття 64 Конституції України встановлює виключення, за яких можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод людини. Такою підставою безпосередньо виступає впровадження воєнного або надзвичайного стану.
По-перше, будь-які питання обмеження прав повинні мати правове обґрунтування. Так, сам воєнний стан було введено Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 року, статтею 3 якого визначено, що на період дії воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, а саме:недоторканність житла;таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції;невтручання в особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України;свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом;право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань;право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування;право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації;право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності;право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом; право на працю;право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів;право на освіту.
Також стаття 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII запроваджує такі обмеження щодо громадян, як, наприклад:запровадження комендантської години (тобто заборону перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень);перевірку документів у осіб, а в разі потреби – проведення огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян, за винятком обмежень, встановлених Конституцією України;заборону проведення мирних зборів, мітингів, походів і демонстрацій, інших масових заходів; встановлення особливого режиму у сфері виробництва та реалізації лікарських засобів, які мають у своєму складі наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори, інші сильнодіючі речовини, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України;встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також рух транспортних засобів;встановлення заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан;встановлення військово-квартирної повинності з розквартирування військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу правоохоронних органів, особового складу служби цивільного захисту, евакуйованого населення;проводити евакуацію населення, якщо виникає загроза його життю або здоров’ю. При цьому, будь-які обмеження прав та свобод мають бути обґрунтованими фактичними обставинами та потребами.
Зокрема, у жодному разі громадяни не можуть бути позбавлені чи обмежені:право мати рівні з іншими конституційні права і свобода та бути рівними перед законом;не може бути обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;громадяни України не можуть бути позбавлені громадянства і права змінити громадянство;не можуть бути порушеними невід’ємні права на життя; на повагу до гідності, на свободу та особисту недоторканність (у т.ч. абсолютна заборона катування);право захищати своє життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань (необхідну оборону), права кожної людини звертатися до держави з вимогою захистити її життя і здоров’я;не підлягає обмеженню право направляти звернення або особисто звертатися до органів державної влади та місцевого самоврядування;не підлягає обмеженню право на захист прав і свобод у суді; право звертатися за захистом своїх прав до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та в установленому законодавством порядку до відповідних міжнародних організацій, право іншими не забороненими законом способами захищати свої права і свободи під порушень і протиправних посягань;не можуть бути обмеженими право на житло, на шлюб і рівні права та обов’язки в шлюбі і сім’ї;не підлягає обмеженню рівність дітей у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народжені вони в шлюбі або поза ним;право на відшкодування коштами держави або органів місцевого самоврядування матеріальної і моральної шкоди, заподіяної незаконними рішеннями органів державної влади;право знати свої права і обов’язки;право на професійну юридичну допомогу;право не виконувати явно злочинні розпорядження або накази;право не притягуватися двічі до юридичної відповідальності одного виду за одне і те ж правопорушення;презумпція невинуватості (тобто право особи вважатися невинуватою у вчиненні злочину і не бути підданим кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду); право не доводити свою невинуватість у вчиненні злочину; право на те, що обвинувачення не буде ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях і що усі сумніви щодо доведеності вини особи будуть тлумачитися на її користь;право на захист і відмову свідчити або давати пояснення відносно себе, членів сім’ї або близьких родичів;
Які права людини найчастіше порушуються під час війни. В умовах війни практично беззахисним є основне право людини – право на життя. Вбивства й тілесні ушкодження, викрадення людей на захоплених територіях і примусове вивезення, катування та нелюдське поводження, зґвалтування та інші форми насильства – є прямим порушенням як права на життя, так і прав на гідність та недоторканність. Порушуються і права людини на охорону здоров'я – це як неможливість доступу до медицини, так і завдання шкоди здоров'ю внаслідок травмувань тощо. Порушенням прав людини також можна вважати пошкодження або руйнування майна, а також те, що людина внаслідок війни була позбавлена власної домівки чи не могла виїхати із окупованих територій. Під час війни незахищеними є діти, вони можуть бути розлучені із батьками, втратити доступ до освіти, медицини тощо, а це є порушенням прав дитини. https://rusaggression.gov.ua/ua/home.html