Особливості іншомовного спілкування у старшій школі
Старші підлітки дуже швидко переростають у старшокласників. На них чекає відповідальний етап для життя і навчання, міцно пов’язаний з закінченням школи, вибором життєвого шляху і професії. В юнацькому віці школярі переживають докорінні зміни поглядів, стану й поведінки. Це суттєво відбивається на їхніх стосунках із людьми, навчальній активності та її результатах. Тому, дуже важливо підготувати старшокласників до цих змін, щоб вони успішніше реалізували їхні позитивні сторони і змогли безболісно подолати негативні прояви вікових особливостей.
Зміст психолого-педагогічної роботи свідчить, що старшокласникам властивий прискорений розвиток, який характеризується:
Зазначені психологічні особливості старшокласників повинні бути предметом особливої уваги вчителів. Учням старших класів імпонує таке спілкування на уроці, коли відбувається вибір між різними точками зору, зіставлення підходів, відстоювання своєї думки.
Враховуючи це, пропоную старшокласникам ситуації пов’язані з:
а) професійною спрямованістю навчання:
4. Some pupils go directly to higher educational establishments, other plans first to work. Which way do you think is better?
б) дозвіллям учнів:
в) з різними проблемами нашого суспільства:
Учні старших класів полюбляють бачити себе гідами, туристами, репортерами, дипломатами. Тому часто проводжу з ними бесіди за «круглим столом» і пропоную їм різні комунікативно - пізнавальні завдання. Наприклад:
Have a round-table talk and a express your opinion on ecological problems as a reporter, scientist, doctor, deputy and a member of Greenpeace organization.
Також проводимо уроки-подорожі по рідній країні та англомовних країнах.
You are the foreigner just arrived in Ukraine. Express your feelings.
The foreigners have come to your native t town. What places of interest would you like to show them?.
Comment why the streets in all the cities of Great Britain are full of orange pumpkins on the 31-st of October.
You friend has the opportunity to study in the USA. Ask her about educative value of her staying there.
У своїй роботі зі старшокласниками застосовую принцип новизни, який забезпечує необхідний розвиток мовленнєвого вміння, зокрема його динамічність та ініціативність висловлювання. Крім того, щоб підтримати зацікавленість учнів, використовую факти з їх особистого життя. Отже, потрібно знати індивідуальні особливості учнів, їх захоплення та інтереси. Не менш важливим є врахування їх розумових здібностей, які проявляються не тільки в швидкості оволодіння знаннями, але й в учбовому матеріалі, якому вони віддають перевагу. Тому учні з низьким рівнем навчання потребують завчасного опрацювання мовного висловлювання; учні середніх можливостей задовільно володіють раніше опрацьованим матеріалом і можуть поєднати вивчене з елементами самостійного висловлювання; школярі з високим рівнем розумових здібностей поважають завдання, які потребують самостійності та творчості. В цілому, кожен учень повинен виконувати цікаві, градуйовані за складністю завдання.
Особистісний розвиток юнаків та дівчат супроводжується формуванням їхніх моральних поглядів і переконань. Тому, на уроках як умога більше уваги приділяю обговоренню важливих для старшокласників явищ сучасного суспільства, його вимог до випускників школи, престижності тієї чи іншої професії, напрямів підготовки спеціалістів у вищих навчальних закладах тощо. Також використовую країнознавчі матеріали про історію, культуру та життя країни, мова якої вивчається. Це не лише задовольняє потребу молоді в знаннях, але й позитивно впливає на погляди учнів, розширює їх світогляд. У старшому шкільному віці слід частіше спиратися на підвищену здатність учнів до довільного засвоєння іншомовного матеріалу, яка підкріплюється розвитком вольової сфери старшокласників, їхньої здатності довго зосереджувати увагу. Звичайно, заучування та повторення нецікаві, але іноді виходу для накопичення засвоєного матеріалу немає і старшокласники фізіологічно готові до такої роботи.
Недооцінка довільного запам’ятовування призводить до того, що засвоєний в попередніх класах матеріал, тривалий час не використовуваний в нових текстах і вправах, забувається. Навіть у процесі вивчення нового матеріалу засвоїти його мимовільно неможливо,оскільки мінімальна повторюваність незнайомих слів повинна бути не менше 10-ти разів. Така повторюваність зазвичай не забезпечується. І тоді вчитель звертає увагу на мотивацію навчання, на активізацію пізнавальної діяльності шляхом створення і вирішення проблемних ситуацій, «зіткнень» думок, залучення учнів до формування висновків.
У старшокласників спостерігаються підвищення здатності до вольового регулювання власних дій. Але у декого такі зміни потребують педагогічної допомоги, головне завдання якої – зняти напругу в стосунках, змінити емоційний стан, вказати школярам шляхи підвищення організованості дій і вчинків.
З іншого боку, почуття самостійності інколи переростає в надмірну незалежність й зверхність учня, які не сприяють вирішенню завдань комунікативного характеру. Вони суттєво ускладнюють психологічну атмосферу і навчальну діяльність в класі ( групі) У даному випадку необхідний тактовний вплив вчителя, спрямований на пом’якшення юнацького максималізму. Варто не стільки критикувати , скільки наводити переконливі приклади позитивної поведінки.
Необхідно передбачати й інші засоби впливу: введення самовпевненого учня в групу з доброзичливими, вихованими дітьми, давати на заняттях і вдома навчальні тексти про скромних товариських людей, готових допомогти іншим.