Завдання корекції полягає у тому, щоб забезпечити можливість соціальної адаптації дитини шляхом розвитку вищих психічних функцій, оптимізації соціальної ситуації розвитку, формування різних видів діяльності.
ОСОБЛИВОСТІ КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З РОЗУМОВО ВІДСТАЛИМИ ДІТЬМИ
Номер слайду 2
Розумова відсталість - це патологічний стан з наступними особливостями: 1. Тотальний характер слабоумства 2. Стабільність в інтелектуальної недостатності3. Вольові, емоційні, мовні, рухові порушення 4. Соціальна незрілість
Номер слайду 3
8 напрямків корекційної роботи: Диференціальна психодіагностика, спрямована на виявлення глибини порушення і збереження зон розвитку Розробка індивідуальної психокорекційної програми Облік умов мікросередовища Реалізація корекційної програми Надання допомоги педагогам в організації адекватних умов у навчанні особливих дітей Консультація педагогів щодо соціалізації такої дитини Забезпечення психологічної підтримки сім’ї При організації корекційної роботи необхідно включати дітей в діяльність і спілкування з дорослими
Номер слайду 4
Дорослий є фактором соціальної успішності розумово-відсталих дітей, який повинен засвоїти дитина, щоб адаптуватися в суспільстві.
Номер слайду 5
НАЙБІЛЬШ ЕФЕКТИВНИМИ МЕТОДАМИ корекційних занять є: Ігротерапія Музикотерапія Кольоротерапія Арт-терапія Проводячи роботу з розумово відсталим дитиною необхідно орієнтуватися на роботу з сенсорикой, моторикою і емоційно-вольовою сферою.
Номер слайду 6
Ігрова терапія - сприяє формуванню довірчих відносин, розвитку поведінкових навичок.
Кольоротерапія - знімає психологічну напругу, розвиває навички спілкування з оточуючими.
Номер слайду 9
Арттерапія - основна мета арт-терапії полягає в гармонізації психічного стану особистості через розвиток здатності самовираження і самопізнання.
Номер слайду 10
Поради вчителям ЗОШ, які навчають дітей з порушенням інтелекту (з легкою розумовою відсталістю)1. Підготувати дітей класу до того, що поряд із ними навчатиметься учень з особливими освітніми проблемами:• Створити в класі демократичне середовище, налагоджувати між учнями дружні стосунки, щоб розумововідсталі діти почувалися себе членами колективу;• Привчати здорових дітей допомагати ( в разі потреби) опікувати розумово відсталих однолітків;• Присікти зневажливе ставлення до дітей з обмеженими можливостями.2. Перед прийомом до класу дитини з легкою розумовою відсталістю детально ознайомитися з його анамнестичними даними. З цією метою поспілкуватися з батьками дитини; вивчити медичні довідки; усвідомити, в чому полягає першопричина ( пологова чи післяпологова травма, хвороба в ранній період, вплив медикаментів тощо).
Номер слайду 11
3. Вивчити спеціальну медичну та педагогічну (дефектологічну) літературу з метою з’ясування впливу ушкоджень (пологові травми, хвороби, психічні захворювання тощо) на процеси навчання та розвитку. Детально вивчити особливості розвитку психічних процесів дитини з легкою розумовою відсталістю ( стан пам’яті, уваги. Мислення, темп роботи, працездатність, прояви поведінки, стан емоційно-вольової сфери тощо)4. Ознайомитися з сучасними педагогічними підходами і методиками, які застосовуються у спеціальних школах під час навчання дітей з легкою розумовою відсталістю. Необхідно в школі мати навчальні програми ( відповідного класу). Щоб мати уявлення, якими завданнями вміннями та навичками мають оволодіти розумово відсталі діти на кінець навчального року.
Номер слайду 12
5. На кожну дитину з обмеженими можливостями необхідно скласти індивідуальний навчальний план (враховуючи складність дефекту).6. Знаючи специфічні особливості психічних процесів розумово відсталих дітей, коригувати їх у процесі навчання; враховувати під час навчання; враховувати під час планування діяльності. • Розумово відсталі діти зазвичай мають слабку пам’ять , тому матеріал треба подавати невеликими «дозами» і звертати увагу на багаторазове повторення вивченого матеріалу. З цією метою урізноманітнювати прийоми і види робіт на закріплення вивченого матеріалу, застосовувати дидактичні ігри і лише після засвоєння цього матеріалу давати складніший новий матеріал.
Номер слайду 13
• У розумово відсталих дітей порушено активну увагу. Треба застосовувати наочний матеріал для її активізації, чергувати види діяльності (більш складні завдання чергувати з легшими).• У розумово відсталих дітей переважає конкретно-наочне мислення. На нього й треба спиратися у складанні навчального матеріалу. Для цього слід застосовувати зрозумілу яскраву наочність (предметні картинки, рахунковий матеріал, малюнок-схему до задачі тощо.) • Діти з легкою розумовою відсталістю зазвичай не мають достатніх навичок самостійної роботи. Потрібен постійний контроль за виконанням ними завдання (щоб вони не втрачали уваги та напряму діяльності).
Номер слайду 14
• Діти з легкою розумовою відсталістю мають знижені темп роботи та працездатності. Значить, для них необхідно зменшити обсяг завдань та їх кількість. А складність має бути доступною. Для цього дітям можна давати індивідуальні картки із завданням відповідної складності та перфокарти, в які треба лише вставити відповідну орфограму або числову відповідь ( і зовсім немає необхідності переписувати це завдання в зошит, якщо дитина має слабкі чи недостатні навички письма).• Діти з обмеженими розумовими можливостями потребують неодноразового повторення вчителем інструкції щодо виконання того чи іншого завдання. Тому вчитель має переконатися, як і наскільки точно учень зрозумів, чого від нього вимагають, і лише після цього дозволити виконати завдання. В разі потреби, слід дати учневі додаткові пояснення щодо виконання завдання.• Уміти підтримувати в дитини впевненість у своїх силах, прагнення до пізнавальної діяльності; запобігати різним змінам у психічній діяльності, поведінці та загальному стані дитини та адекватно реагувати на них.