В освітньому просторі України відбуваються кардинальні зміни, зумовлені процесом реформування школи, який відбувається відповідно до закону України «Про загальну середню освіту», Концепції загальної середньої освіти, Державного стандарту загальноосвітньої освіти. Все це забезпечує системне оновлення змісту та перехід на нову структуру навчання. В учителів з’являється можливість застосовувати нові активні технології навчання, цінні для кожного учня. Нова українська школа призначена створити школу, у якій «буде приємно навчатись», а також яка «виховає інноватора та громадянина, який вміє ухвалювати відповідальні рішення».
Ключовим компонентом класно-урочної форми організації навчання був і залишається урок. Але щоб сприяти активізації пізнавальної діяльності учнів доцільно проводити такі уроки, які відрізняються від традиційних новими формою, структурою, підходами. У повсякденній практиці педагогів вони з’являються не так часто, оскільки вимагають набагато більше зусиль, уміння, навичок від усіх учасників навчально-виховного процесу, ніж звичайний, традиційний урок. Під час підготовки та проведення нестандартних уроків розкривається інтелектуальний, творчий чи організаційний потенціали учня. Такі уроки спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, бо вони глибоко зачіпають емоційно-мотиваційну сферу, розвивають творче мислення, збуджують творчі сили, формують дух змагань. Тому такі уроки найбільше подобаються учням і викликають у них творчий інтерес.
Крім того, важливим способом підвищення ефективності уроку є багатоманітність видів діяльності на уроці. Костянтин Ушинський казав, що дитина потребує діяльності без зупинки і втомлюється не діяльністю, а її одноманітністю, односторонньою формою. Особливо важливо дотримуватися цієї вимогливості в початковій школі. Молодші школярі засвоюють знання краще, якщо на уроці чергуються різноманітні і недовготривалі види роботи, а ще краще якщо навчання проходить в формі казки, подорожі, гри, тобто за принципом „навчання - гра" „гра - навчання".
Тому при їх підготовці слід дотримуватися таких правил:
Важливо організовувати навчальну діяльність таким чином, щоб кожен (обов'язково кожен) відчув силу успіху у навчанні, вчасно підтримати учня, похвалити навіть за незначний крок.
Спільні риси нестандартних уроків: колективна діяльність; підвищення зацікавленості; креативність; активізація пізнавальної діяльності; партнерство; зміна позиції педагога; нетрадиційне оцінювання тощо.
Основними рисами відмінності стандартних і нестандартних уроків є:
Є різні класифікації щодо нестандартних уроків, проте найбільш поширеними у педагогічній діяльності є: уроки-змагання (KBK, турнір, аукціон, вікторина, конкурс, інтелектуальний хокей, "Щасливий випадок"), ділові та рольові ігри (імпровізація, імітація, "Суд", захист дисертації, "Слідство ведуть знавці", "Поле чудес", ерудит, ланцюжок, бізнес-гра.), урок-казка, урок-подорож, урок-аукціон, урок-суд, інтегровані уроки.
Важливо, щоб на уроці панував гарний настрій, а це - запорука продуктивної праці. Всім відомо, що коли вчитель проводить урок-гру чи використовує елементи дидактичної гри на уроці (цікавинки, ігри, кросворди, загадки, ребуси, практичні заняття, рольові ігри, застосовує інтерактивні методи навчання, комп'ютерні технології навчання), то навчання перетворюється в захоплюючий процес. Тому вважаю, що на уроці повинно бути якнайбільше завдань, які б спонукали дитину до улюбленої діяльності. Навіть пасивні на уроках діти хочуть вступити в гру. Вона дарує дітям радість і захоплення, дає змогу привернути увагу й тривалий час підтримувати інтерес до тих важливих і складних завдань на яких у звичайних умовах зосередити увагу не завжди вдається.
Поняття «подорож» охоплює такий зміст: поїздка або пересування пішки поза межі перебування, але тільки в уяві, подумки, за допомогою власної фантазії. Учні сидять в класі за партами і одночасно подорожують за допомогою вказівок і порад учителя. Тут учитель уже виступає в ролі капітана корабля, штурмана, ведучого і т. ін., а школярі є мандрівниками, які, слідують за вчителем.
Один з найкращих спроб вдосконалення уроку є нестандартні уроки з інтегрованою основою, які спрямовані на творчий пошук, всебічний розвиток особистості кожного школяра зокрема. Інтегровані уроки –це уроки, де матеріал вивчається блоками з декілька предметів. Урок-КВК, урок-вікторина та брейн-ринг мають схожу структуру. Це, насамперед змагання команд веселих і кмітливих, що розгортається на уроці.
Урок-суд передбачає різноаспектне вивчення позицій, тобто кожен може висловити свою думку. Дуже важливо в процесі проведення такого уроку не допустити однобічної, звинувачувальної версії. А щоб урок не перетворився на банальну виставу, де учні просто відбувають свій номер, необхідно поставити завдання, які учні повинні виконати до кінця уроку.
Отож, підводячи підсумок, хочу зазначити, що саме нестандартні уроки є запорукою успіху виховання і становлення творчої і успішної особистості. Адже успіх гарантований лише для тих, хто прикладає для його здійснення власні можливості. Важливо кожному вчителю докладати великих зусиль, щоб успіх і бажання до навчання був у кожного учня.