ОСОБЛИВОСТІ ОБМІНУ РЕЧОВИН ГЕТЕРОТРОФНОГО ОРГАНІЗМУ. ЖИВЛЕННЯ І ТРАВЛЕННЯ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТРАВНИХ СИСТЕМ
Гзтеротрофи - це організми «виробники продукції» чи її «споживачі»?
Мета уроку: сформувати загальні поняття про обмін речовин гетеротрофного організму; процеси живлення та травлення; розглянути та охарактеризувати різноманітність травних систем тварин. Розвивати логічне та критичне мислення. Виховувати культуру спілкування.
Основні поняття: хижацтво, фітофаги, сапротрофи, фіпьтратори, ферменти, замкнений та наскрізний кишечник, щелепи, підшлункова залоза, печінка.
Обладнання і матеріали: таблиці «Травні системи тварин».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний етап |
1 |
Організація класу. Розминка «Епіграф» |
Налаштування на сприйняття матеріалу |
II. Актуалізація опорних знань |
5 |
Асоціювання до поняття «Живлення» |
Повторення вивченого під час теми «Вступ», підготовка до вивчення нового матеріалу |
III. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Прийом «Здивуй! Зацікав!» |
Зацікавлення матеріалом теми |
IV. Засвоєння нових знань |
20 |
Пояснення вчителя з використанням підручника |
Сприйняття та засвоєння матеріалу |
V. Узагальнення і систематизація знань |
7 |
Складання таблиці «Логікон». |
Узагальнення знань про травні системи різних тварин. |
|
7 |
Робота з термінами |
Засвоєння основних термінів і понять |
VI. Підсумки |
2 |
Вправа «Похвала» |
Підбиття підсумків |
VII. Домашнє завдання |
1 |
Репродуктивне завдання за підручником та запитання підвищеної складності |
Ефективне засвоєння матеріалу та його осмислення |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка «Епіграф». Прочитайте епіграф. Дайте відповідь на запитання, поясніть свою відповідь.
II. Актуалізація опорних знань.
Асоціювання до поняття живлення (складання асоціативної схеми).
Вписуються у схему способи живлення та приклади тварин.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Здивуй! Зацікав!».
Десятиметрова анаконда може проковтнути жертву навіть масою 70 кг. Відомий випадок, коли пітон завдовжки 5,7 м проковтнув гепарда. Змії можуть голодувати до двох років.
Найбільш ненажерливими тваринами вважають собачих кліщів, які після «обіду» можуть важити у 223 рази більше, ніж до нього. Так само кліщі легко переносять голод. Відомий випадок, коли кліщі існували без їжі 7 років.
IV. Засвоєння нових знань.
Пояснення вчителя з використанням підручника:
1. Повторення способів живлення тварин (§ 28) на базі асоціативної схеми, доповнення схеми.
2. Різноманітність травних систем безхребетних тварин (с. 120-122): кишковопорожнинні; плоскі черви; кільчасті черви; членистоногі; молюски.
3. Різноманітність травних систем хребетних тварин (с. 122-125): риби; амфібії; рептилії; птахи; ссавці.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання таблиці «Логікон».
Логікон «Травні системи тварин»
Плоскі черви |
2 |
Риби |
5 |
6 |
Ссавці |
Рот - глотка - кишечник замкнений |
|
3 |
Рото- глоткова порожнина з язиком - стравохід - шлунок - кишечник (тонкий і товстий) - клоака |
Дзьоб - рот - глотка - стравохід - воло - залозистий відділ шлунка - м’язовий відділ шлунка - кишечник - клоака |
Рот-глотка - стравохід - шлунок (рубець, сітка, книжка, сичуг) - кишечник (тонкий і товстий) - анальний отвір |
1 |
Дощовий черв’як |
4 |
Жаба озерна |
7 |
8 |
2. Робота з термінами: хижацтво, фітофаги, фільтратори, ферменти, замкнений та наскрізний кишечник, щелепи, підшлункова залоза, печінка.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи «Похвала»: учні хвалять роботу однокласників.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати §§ 28, 29. Відшукати цікаву інформацію про дихання в різних тварин. Дати відповідь на запитання:
1. У яких тварин шлунок складний, має не одну, а кілька камер? Назвіть тварин і поясніть, із чим це пов’язано.
2. Чи є тварини, у яких у процесі еволюції травна система зникла або зазнала спрощення? Назвіть цих тварин і вкажіть причини таких змін.
3. Перерахуйте безхребетних і хребетних тварин, які добувають їжу за допомогою фільтрації. Де живуть ці тварини?