Сьогодні у медіа часто вживають фразу “цифрове покоління”. Поширювати її почав американський письменник та дослідник у сфері освіти Марк Пренскі. Саме він вперше визначив “цифрове покоління”, як таке, що з’являється сьогодні і не тільки вміло використовує новітні технології, але й очікує на їх постійну доступність у всіх аспектах життя. Сучасні учні хочуть навчатися швидко, ефективно та мобільно. Один із способів надати їм таку можливість — запроваджувати систему змішаного навчання.
3. Співпраця (поєднує роботу з однокласниками та роботу з педагогом). Завдяки цьому здобувачі освіти можуть знаходити нові рішення, ділитися здобути досвідом та знаннями. А завдяки особистій роботі з педагогом можуть отримувати відповіді на індивідуальні запитання та уточнювати незрозумілі моменти. Така модель повинна дозволяти реалізовувати індивідуалізоване навчання. Важливо, що така співпраця може відбуватися як в аудиторії під час виконання групових завдань, так і через електронну пошту чи соціальні мережі.
4. Оцінка. Цей компонент важливий як для тих, хто навчається, так і для тих, хто викладає. Здобувачі освіти можуть стежити за своїм прогресом, а педагоги – оцінювати їхні знання та корегувати процес навчання через індивідуальне інструктування. Щоб зрозуміти, як здобувачі освіти сприймають матеріал та як покращити цей процес, педагоги можуть використовувати і тестування.
5. Додаткові матеріали. Вони можуть охоплювати роздруковані матеріали, схеми чи корисні ресурси.
Приклад використання змішаного навчання. Відгук одного з вчителів нашої школи: “Моя роль як учительки у системі змішаного навчання відрізняється від звичайної трьома речами. Перша – я можу працювати з учнями у маленьких групах та збільшувати вплив на них. Друга – поки мої учні не зі мною, вони продовжують навчатися через спеціальні застосунки. Третя – учні можуть проходити тестування онлайн та отримувати миттєвий зворотний зв'язок від мене”.
(одна з класифікацій)
1. Модель самостійного змішування: навчання онлайн з можливістю прийти на очне заняття в аудиторію.
2. Модель збагаченого віртуального навчання: навчання онлайн з індивідуальними очними заняттями з викладачем.
3. Станційна ротація: за розкладом або командою вчителя учні переміщуються між станціями (інструктаж, робота в групах, онлайн-робота – усе в одному кабінеті)
4.Ротація за лабораторіями: за розкладом або командою вчителя учні переміщаються між класом і комп'ютерним кабінетом.
5. Гнучка модель: різні формати навчання за індивідуальним графіком, без чіткого розкладу. В основному навчання самостійне та онлайн+консультації викладача.
6. Перевернутий клас: за розкладом учні навчаються онлайн поза школою і безпосередньо в класі.
Змішане навчання — не тотожне електронному (або онлайн-) навчанню. Онлайн-навчання не передбачає особистої комунікації між учнями у класі, чи учнем (-ницею) і вчителем(-кою). Це водночас його основна перевага і недолік у порівнянні зі змішаним навчанням. Адже учні, які навчаються онлайн, не мають можливості особисто спілкуватись і розвивати навички роботи в команді.
Натомість система змішаного навчання дозволяє вирішити цю проблему.
Наприклад, дослідження змішаного навчання показало відгуки від учнів про найкращу результативність саме цієї системи у порівнянні з онлайннавчанням та традиційною системою у класі.
(за даними світової практики)
Дослідники у сфері освіти Чарльз
Грехем та Джаред Стайн виділяють три основні переваги системи змішаного навчання: доступність, покращення навчального процесу та зменшення витрат.
Доступність та зручне користування.
Самостійне опрацювання частини матеріалу робить навчальний процес більш гнучким. Слухачі курсу можуть проглянути його у такому місці та темпі, який зручний саме для них. Формат уроку зазвичай не дає можливості повторити пройдений чи осмислити новий матеріал у потрібному обсязі. Натомість за змішаного навчання учні самі можуть структурувати проходження того матеріалу, який їм потрібно засвоїти у межах однієї теми. Наприклад, повертатись до попередніх уроків, шукати додаткову інформацію, конспектувати тощо.