Особливості сучасних методик навчальної практики в процесі професійної підготовки бухгалтера

Про матеріал
Методична доповідь на тему «Особливості сучасних методик навчальної практики в процесі професійної підготовки бухгалтера» розкриває роль навчальної практики з облікових дисциплін у формуванні високої професійної підготовки кваліфікованих бухгалтерів з високим рівнем фахових знань, вмінь, навичок. Матеріал доповіді переконливо засвідчує перевагу інтерактивних методів навчання, які сприяють інтенсифікації та оптимізації навчального процесу, набуттю саме тих умінь, які найбільш важливі й потрібні для майбутньої професійної діяльності фахівців.
Перегляд файлу

1

 

МІНІСТЕРСТВО  ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

МОГИЛІВ-ПОДІЛЬСЬКИЙ ТЕХНОЛОГО-ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ

ВІННИЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

 

 

        

 

 

 

 

 

                                                                             

 

Особливості сучасних методик

навчальної практики в процесі

професійної підготовки  бухгалтера

 

 

 

Методична доповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019

Розробила:  Омелько М.А., викладач вищої  категорії

 

Рецензент:  Чорненька Л.Г., завідуюча бухгалтерським відділенням, викладач вищої категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

В змісті методичної доповіді

висвітлено роль навчальної практики

з облікових дисципліни при формуванні

високої професійної підготовки

фахівця з бухгалтерського обліку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

 

 

                                            

  Розглянуто і схвалено на засіданні

                                                                      ц/к обліково-економічних дисциплін

 Протокол №___ від “___” ____ 2019 р.

                                                                        Голова ц/к _______  Макогончук Т.В.

 

ЗМІСТ

 

Вступ  …………………………………………………………………………...........4

1.Роль навчальної  практики з облікових дисциплін у формуванні професійних умінь та навиків бухгалтера ………………………………………………………..6

2. Порядок організації та проведення практики з  дисциплін «Фінансовий облік», «Облік і звітність у бюджетних установах» …………………………….10

Висновки……………………………………………………………………….......13

Список використаної літератури…………………………………………............14

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               ВСТУП

 

Стрімкий розвиток економічних процесів, ринкових  відносин господарювання вимагає озброєння майбутніх фахівців уміннями вдало використовувати знання з бухгалтерського обліку в практичній діяльності.

          Перед освітою поставлене важливе завдання:  підготовка кваліфікованих спеціалістів з високим рівнем фахових знань, вмінь, навичок. Вирішення означеної проблеми полягає в розробці змісту, форм і методів  навчання, що сприяють підвищенню ефективності  професійної  підготовки  бухгалтерів.

        Педагогічна практика свідчить: щоб якісно підготувати бухгалтера, потрібно дати йому практичні навички роботи, а для цього необхідно в процесі навчання використовувати такі методи навчання, які викликають у студентів інтерес до професійно-практичних дисциплін, а також використовувати: обмін професійним досвідом, пов’язаним з майбутньою спеціальністю; зацікавленість до спеціалізації і впровадження нових технологій навчання; дослідження результатів творчого росту.

        Професійну підготовку фахівців з бухгалтерського обліку слід розглядати як систему, в якій є професійні уміння у відповідності з функціональними обов’язками у відповідності до посади. Однією із невід’ємних складових процесу підготовки компетентного бухгалтера є навчальна практика з дисциплін «Фінансовий облік», «Облік і звітність у бюджетних установах», яка повинна сформувати у студентів відповідно  до  функціональних обов’язків,   та  сучасних  економічних  вимог такі  професійні  якості  як: повноцінні знання правил, методів, процедур ведення бухгалтерського обліку; свідоме  розуміння  своєї  ролі  бухгалтера  на підприємстві; здатність  до  творчого  мислення; ініціативність  в  удосконаленні  методів  і  форм  облікової  політики; чесність  і незалежність; відповідальність  за  якість  облікової  інформації; свідоме  розуміння  необхідності  компютеризації  у професійній  діяльності.

     Тільки через  впровадження системи активних  методів роботи  під час занять навчальних практик, зокрема ділових ігор, вирішення нестандартних професійних ситуацій, імітації роботи на різних облікових посадах дає можливість повязати  теоретичні знання з практичними, дозволяє  глибше пізнавати та обєктивно  аналізувати свої можливості.

Професійний інтерес студентів до фахової підготовки забезпечується комплексом методів, до яких входять:

  • діагностичні  методи (анкети, тести, опитування), спрямовані  на  виявлення  переважаючих  інтересів, нахилів, здібностей  здійснювати  обліково-економічну  роботу;
  • стимулюючі методи, які  передбачають  розвиток  особистісних  ресурсів  ознайомлення  з методами  самопізнання та самооцінки;
  • мобілізуючі  методи, спрямовані  на  вдосконалення  економічно значущих  якостей  особистості  та їх оперативне    застосування  в  реальних,  або  змодельованих  професійних  ситуаціях (вибір  власної  моделі  поведінки,  сутність  фахової  стратегії  діяльності тощо).

   Тільки системний  підхід  і правильне поєднання активних та традиційних форм і методів навчання під час занять навчальної практики дають можливість формування  фахівця  з  високим  рівнем  професійної  компетентності.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Роль навчальної  практики

з облікових дисциплін у формуванні професійних умінь та навиків бухгалтера

 

 

         Навчальна  практика студентів з облікових дисциплін є невід’ємною складовою навчального процесу.

         У формуванні висококваліфікованих фахівців із бухгалтерського обліку  важливе місце займає саме практична підготовка, що здійснюється з метою закріплення одержаних студентами теоретичних знань і набуття навичок технічної та організаційної роботи за спеціальністю.

За час проходження практики студент зобов’язаний закріпити теоретичні знання по веденню бухгалтерського обліку.

Навчальну практику студенти проходять у кабінетах, лабораторії «Навчальна бухгалтерія». Керівництво практикою здійснюється викладачами облікових дисципліни, які контролюють роботу студентів, хід її виконання, консультують практикантів щодо програми і матеріалів практики, допомагають у вирішенні питань із забезпечення нормальних умов праці.

Під час практики студент зобов’язаний своєчасно і якісно виконувати завдання, передбачені програмою практики, опановувати прийоми обліку, дотримуватись правил внутрішнього розпорядку, не порушувати трудову дисципліну, сприяти виконанню завдань, які стоять перед навчальним закладом.

         Вміння вести бухгалтерський облік є основою професійної підготовки при формуванні майбутніх спеціалістів за  спеціальністю «Облік і оподаткування» (освітня програма «Бухгалтерський облік»). Саме «Фінансовий облік», «Облік і звітність у бюджетних установах» є прикладними (функціональними) дисциплінами спеціальності. За допомогою бухгалтерського обліку на практиці реалізується одна з найважливіших функцій управління — нагромадження інформації про фінансово-господарську діяльність підприємства.

  Згідно із Законом України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» бухгалтерський облік являє собою процес виявлення, вимірювання, реєстрації, нагромадження, узагальнення, зберігання і передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім і внутрішнім користувачам для прийняття рішень.

Мета вивчення облікових дисциплін полягає в здобутті теоретичних знань та набутті практичних навичок суцільного, безперервного, взаємопов’язаного, суворо документованого спостереження за господарською діяльністю підприємств  і нагромадження інформації про цю діяльність.

Основними завданнями студентів під час проходження практики з облікових дисциплін є закріпити, систематизувати знання, уміння та навики:

- термінології бухгалтерського обліку (бухгалтерської мови);

- основних положень законодавчих актів, нормативно-інструктивних документів, які регулюють систему бухгалтерського обліку;

- оволодіння методикою (процедурами) оформлення первинних документів, облікових регістрів, систематизації облікової інформації, складання фінансової звітності.

Педагогічними умовами  підвищення  ефективності  практичної професійної  підготовки  є:

  • системність  у  використанні  активних  форм  і  методів  навчання  фахових дисциплін; 
  • відповідність  дидактичної  моделі облікових дисциплін сучасним  вимогам  виробництва.

Педагогічна технологія (ПТ) є процесом, при  якому  відбувається  якісна  зміна  педагогічної  дії  на  студента. Оскільки цей  процес є цілісним,  то  він  виражається  у  формулі:

«ПТ= цілі + задачі + зміст + методи + форми навчання”.

Педагогічна технологія є діяльним  сценарієм  організації  навчально-пізнавальної  діяльності  студентів з метою  опанування  обраною  професією.       Розглянуті  педагогічні  технології покладено в основу реалізації  міжпредметних звязків, під якими  ми  розуміємо  систему  відношень  між  знаннями, вміннями  і  навичками, сформованими  в  результаті  послідовного  відображення  в  засобах, методах  і  змісті  дисциплін, що вивчаються.       

Взагалі облік  як  наука  є  основою в системі професійної  підготовки  фахівців з бухгалтерського обліку і виконує важливу роль в навчальному процесі. Вона дає змогу краще зрозуміти економічну сутність підприємництва та проблеми управління бізнесом. Опанування теоретичних основ обліку і методики відображення в ньому господарських операцій, оформлення облікових і звітних документів є базою для вивчення інших не менш важливих фахових дисциплін — економічного аналізу, контролю і ревізії, фінансів і, що найважливіше, є основою практичної діяльності майбутніх бухгалтерів. Інформація, яка нагромаджується за допомогою бухгалтерського обліку, дає змогу скласти фінансову звітність, визначити фінансовий стан підприємства.

У звязку з цим, під час проведення занять навчальних практик  з облікових дисциплін доцільно  брати  до  уваги  міжпредметні  звязки  з  іншими   дисциплінами  професійної  спрямованості: «Бухгалтерський облік», «Економіка підприємства», «Політична економія», «Економічний аналіз», «Фінанси  підприємства»,  «Контроль  і  ревізія»,  «Інформаційні  системи і технології в обліку» .  

         Організація навчальної практики здійснюється згідно з програмами навчальних практик студентів спеціальності «Облік і оподаткування».  Важлива роль в практичній підготовці майбутніх бухгалтерів належить  педагогічним технологіям, використанню активних методів, форм навчання, реалізації між предметних  звязків.

             Впровадження системи активних  методів навчання дає можливість повязати  теоретичні знання з практичними, дозволяє  глибше пізнавати та обєктивно  аналізувати свої можливості, Доведено, що такі форми і методи роботи  вчать застосовувати знання на практиці, розвивають творчі здібності, виховують почуття колективізму, посилюють інтерес до майбутньої праці, впевненість у правильному виборі майбутньої професії. 

        У період практики студентам пропонується розв’язання виробничих ситуаційних завдань, ділові ігри, комп’ютерні ігрові ситуації з майбутньої професійної діяльності.  Такі  ефективні форми і методи забезпечують  здатність, готовність і бажання  студентів набувати навиків, які  в майбутньому  допоможуть їх  фаховому  зростанню  й  виконанню  посадових обов’язків. Поряд з  активними методами у практичному навчанні  необхідно використовувати  й такі форми,  які  є засобами  підвищення  ефективності навчання (повторення вивченого матеріалу, індивідуальні форми навчання, самостійна робота).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Порядок організації та проведення практики

з  дисциплін «Фінансовий облік»,

«Облік і звітність у бюджетних установах»

 

Навчальна практика з основних дисциплін професійно-практичного циклу навчального плану зі спеціальності «Облік і оподаткування» (освітня програма «Бухгалтерський облік») проводиться з метою закріплення і поглиблення теоретичних знань, одержаних під час вивчення спеціальних дисциплін; набуття необхідних навичок із спеціальності, підготовки до проходження виробничої практики.

Зміст завдань та інструкційно-методичного забезпечення навчальних практик з дисциплін «Фінансовий облік» та «Облік і звітність у бюджетних установах» носить виробничий професійний характер, оскільки вони дають можливість зімітувати роботу бухгалтера відповідної ділянки обліку, сформувати у студентів необхідні професійні вміння та навики відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики спеціаліста.

Керівництво навчальною практикою  з фінансового обліку та обліку і звітності у бюджетних  установах у майбутніх фахівців з бухгалтерського обліку має свої особливості. Даний вид практики має чіткий зв'язок з майбутньою професійною діяльністю, оскільки  чітко формує вміння молодшого спеціаліста за вимогами освітньо-кваліфікаційної характеристики. Ці вимоги передбачають вміння випускника керуючись нормативними актами, приймати, перевіряти, обробляти бухгалтерські документи, проводити синтетичний і аналітичний облік різних ділянок фінансово-господарської діяльності підприємства чи бюджетної організації. Такими вміннями забезпечується формування наступних виробничих функцій: облікова, контрольно-аналітична, фінансово-економічна.

Постійно триває робота над покращенням, удосконаленням завдань  навчальної практики. На сьогоднішній день є звіти-щоденники з навчальних практик. Професійні завдання звіту-щоденника спрямовані на закріплення і поглиблення теоретичних знань, одержаних під час вивчення облікових дисциплін та підготовку майбутніх спеціалістів до практичної роботи, формування у студентів професійних навичок, здібностей приймати самостійні рішення на конфетних ділянках роботи в реальних конкретних умовах ринкової економіки, виконання потреби систематичного поповнення своїх знань і творчого їх застосовування в майбутній професії. Важливим етапом при оформленні звіту-щоденника є самостійне формування наскрізного журналу реєстрації господарських операцій після опрацювання значної кількості реальних й віртуальних первинних та зведених бухгалтерських документів базового підприємства та інших довідок різних державних органів. Ефективність запропонованої форми практичної підготовки спрямована на формування у студентів міцних професійних навиків, готовності в майбутньому вирішувати будь-які виробничі ситуації.

Завдання практики є актуальними, відповідають сучасному рівні ведення обліку. Наприклад, з обліку і звітності у бюджетних установах застосовано діючі з 01.01.2017 р. рахунки та форми звітності.   

Всі наявні матеріали, а також завдання, які змінюються та удосконалюються із проведенням занять, носять виробничий професійний характер, оскільки дають можливість зімітувати роботу бухгалтера відповідної ділянки обліку, сформувати у студентів необхідні професійні вміння та навики відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційної характеристики спеціаліста. І тому, на мою думку, є якісними при формуванні професійних практичних компетенцій.

Серед цікавих форм організації та проведення практики можна виділити Ділову гру по формуванню професійних умінь і навиків на посадах бухгалтера з обліку касових, банківських та розрахункових операцій та Вирішення професійних завдань з обліку виробничих запасів та опе­рацій з хлібопродуктами. Крім того, для студентів є цікавим розв’язування інтегрованих професійних завдань, при виконанні яких вони виступають в ролі перевіряю чого. Такі завдання розроблені з усіх тем.

 Під час практики реалізуються наступні ефективні методи практичного навчання: встановлення та реалізація міждисциплінарних зв’язків; виконання тренувальних вправ; розв’язування конкретних ситуацій; виконання наскрізного завдання;  вирішення проблемних, інтегрованих завдань на основі реалізації міждисциплінарної інтеграції; усний захист виконаної роботи; письмове виконання індивідуальних професійних, інтегрованих  завдань, робота зі схемами документоруху певної ділянки обліку, елементи рейтингової оцінки практичних навичок.

Такі методи навчання дозволяють узагальнити та сконцентрувати споріднений матеріал кількох фахових дисциплін; ущільнити окремі знання та вміння так, щоб їх засвоєння дозволяло сформувати певні професійні навички.

Ефективними методами контролю та оцінки сформованих професійних умінь є:  усний захист виконаної роботи; письмове виконання індивідуальних професійних, інтегрованих  завдань. Тільки при їх застосуванні можна якісно перевірити рівень практичної підготовки студентів.

Найбільш поширеними інформаційними технологіями навчання під час навчальних практик є застосування комп’ютерних презентацій, які є в кабінеті у вигляді сформованих мультимедійних посібників з дисциплін. На самостійне опрацювання під час навчальної практики з фінансового обліку та обліку і звітності у бюджетних установах виноситься опрацювання посадових інструкцій працівників бухгалтерської служби бюджетної установи, Наказу про облікову політику, чинних законодавчо-нормативних матеріалів тощо.

Досвід педагогічної діяльності показує, що практичне навчання має велике значення в підготовці фахівців для підприємств та організацій різних форм власності в умовах ринкових відносин, є ефективною формою професійної підготовки майбутнього спеціаліста.

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

          Сучасний підхід  до формування висококваліфікованого фахівця з  бухгалтерського обліку   полягає у набутті студентами   фахових  знань, вмінь, навичок найвищого рівня. Відомо, щоб якісно підготувати бухгалтера, потрібно дати йому практичні навички роботи, а для цього необхідно в процесі навчання використовувати такі методи навчання, які викликають у студентів інтерес до професійно-практичних дисциплін, а також  використовувати: обмін  професійним досвідом, повязаним з майбутньою спеціальністю; зацікавленість до спеціалізації і впровадження нових технологій навчання; дослідження результатів  творчого  росту.

Професійну  підготовку  майбутніх фахівців  розглядають  як  систему,  в  якій є професійні уміння у відповідності з  посадовими обовязками відповідної ділянки обліку.                                                                                                                           

        Успішне  розвязання   цих   завдань  залежить   від  якісної  організації практичного навчання студентів. Методика  практичної підготовки  майбутніх  фахівців,  розроблена  на  основі  професійних  знань, умінь,  порівняно з  традиційними  формами і методами  навчання, є  більш ефективною  за традиційну.  Вона  сприяє формуванню  саме  тих  умінь, які  найбільш важливі й  потрібні  для  майбутньої  професійної  діяльності  фахівців.                                                        

        Тільки шляхом реалізації ефективних форм і методів під час навчальної практики можна забезпечити  здатність, готовність і бажання  студентів вивчати  бухгалтерський облік, що сприятиме  в майбутньому  їх  фаховому  зростанню  й  виконанню  професійних  функцій.

Професійна  підготовка  студентів  на  основі  ділових  ігор,  професійних завдань, що  відтворюють  виробничі  умови  забезпечує  ефективне  формування  функціональних  професійних  умінь  майбутніх  бухгалтерів.

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Ковальчук Г.О. Активізація навчання в економічній освіті: Навч.посіб. – Вид. 2-ге, доп.- К.:КНЕУ, 2003. – 298 с.
  2. Довгань Л.І. Інноваційні технології – єдиний шлях оновлення і вдосконалення навчання. Збірник “Організація навчально-виховного процесу”, № 12, 2008.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензія

на методичну доповідь викладача 

Могилів-Подільського технолого-економічного коледжу

 Вінницького національного аграрного університету Омелько М.А.

 

 

Методична доповідь на тему «Особливості сучасних методик навчальної практики в процесі професійної підготовки  бухгалтера» розроблена викладачем Омелько М. А. розкриває роль навчальної практики з облікових дисциплін  у формуванні високої професійної підготовки   кваліфікованих бухгалтерів  з високим рівнем фахових знань, вмінь, навичок.

        Матеріал доповіді переконливо засвідчує перевагу інтерактивних методів навчання, які сприяють інтенсифікації та оптимізації навчального процесу, набуттю  саме  тих  умінь, які  найбільш важливі й  потрібні  для  майбутньої  професійної  діяльності  фахівців.

        В доповіді наведено теоретичні аспекти значимості правильної організації навчальної практики з дисциплін «Фінансовий облік», «Облік і звітність у бюджетних установах» у процесі формування майбутнього бухгалтера.

Методична доповідь підготовлена викладачем згідно з вимогами по розробці та оформленню методичних робіт.

 

 

 

Рецензент:                         Л.Г. Чорненька

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

       

doc
Додано
31 березня 2020
Переглядів
889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку