Борківець Олександра Петрівна
вчитель початкових класів
Котелевської гімназії №1 імені С.А.Ковпака
Українська мова
4 клас
Тема: Особливості текстів-листів. Складання листів колективних та індивідуальних.
Мета: Ознайомити учнів з одним із зразків ділового мовлення — листом; закріплювати практичні навички етики мовлення; розвивати культуру мовлення.
Обладнання: конверт, таблиця «Частини листа», малюнок сороки.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Усміхнися всім навколо:
небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
день тобі веселим буде! (А. Костецький).
II. Мовна розминка.
III. Хвилинка-каліграфинка.
Вересневий час — сім погод у нас.
IV. Перевірка д/з.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Загадка.
2. Повідомлення теми і мети. Сьогодні будемо вчитися писати листи своїм близьким і знайомим. Лист — дуже виразлива форма спілкування. Потреба спілкуватися виникла в зв’язку з необхідністю спілкуватися на відстані. Лист може схвилювати, заспокоїти, розвеселити, переконати, розказати, спитати.
Для чого вивчається тема?
3. Бесіда про лист і спілкування.
Читання оповідання В. Сухомлинського:
Лист до батька
У Зіни занедужав батько. Його поклали в лікарню. Засумувала дівчина. Був лютий січневий мороз. Мама зібралася до батька в лікарню. І Зіні хочеться до тата, але мама не пускає: мороз великий.
— Ось листа напиши, — каже мама, — я передам.
А Зіна не вміє писати. Але малювати вміє. І вона намалювала татові листа.
Намалювала себе в ліжечку із широко відкритими очима. Це означало: «Тату, я й уночі не сплю, все думаю про тебе». Потім намалювала себе із татом в лісі. Навколо — трава, а вони з татом збирають квіти.
Це означало: «Тату, швидше приїжджай, знову підемо з тобою в ліс, будемо квіти збирати».
Потім захотілося їй написати: «Тату, я дуже-дуже люблю тебе». Думала довго Зіна, як це намалювати, і намалювала сонце.
Чому люди пишуть один одному листи? Хто отримував або писав листи? Чи можна без дозволу читати чужі листи? Як лист потрапляє за призначенням?
4. Словникова робота.
— Які слова пов’язані з листуванням, ви знаєте? (Слова написані на дошці.) Лист, конверт, поштова скринька, поштове відділення, до запитання, листоноша, адреса, адресувати, адресат, автор листа (адресант).
(Учні вчаться правильно вимовляти і записувати ці слова.)
5. Робота з підручником.
Вправа 77.
План роботи
1. Читання листа.
2. Бесіда щодо його змісту і оформлення.
3. Практичне засвоєння звертань(«Так звертайся»).
Вправа 79.
— Хто є автором листа?
— Кому він адресований?
— Про що розповідає Галинка у своєму листі?
— Що вона пропонує Оленці?
— Доберіть близькі за значенням слова до слова подружка. (Товаришка, приятелька).
Фізкультхвилинка
VI. Знайомство з можливими частинами листа. Робота над таблицею «Можливі частини тексту листа».
VII. Самостійне читання вголос таблиці. Тренувальні вправи.
1) Написання колективного листа. Лист - як гість.
1. Вибір адресата.
2. Обдумування змісту.
3. Складання плану.
4. Обговорення кожного пункту.
5. Запис.
2) Лист пиши так:
— Грамотно і акуратно.
— Послідовно викладай думки.
— Доводь кожну думку до кінця.
— Нову думку починай писати з абзацу.
VIII. Повторне перечитування листа.
IX. Підсумок уроку.
— Що нового ви дізналися з уроку?
— Чому треба писати лист?
— Коли люди пишуть один одному листи?
— Які сучасні способи листування ви знаєте?
— Які слова поклали на поличку пам’яті?
X. Домашнє завдання (диференційовано):
— 1-ий ряд пише лист до бабусі, дідуся.
— 2-ий ряд пише лист до ровесника. (Написати не тільки про шкільні, а й про домашні справи).
Додаток
Таблиця «Можливі частини тексту листа»
Можливі частини тексту листа |
Приклади |
Звертання |
Любі мої дідусю й бабусю; дорога сестричко Іринко; шановний Василю Івановичу. |
Початкова форма про стан листування |
Отримав (-ла) Ваш лист... Давно не було листа... Отримав (-ла) твій лист, відразу не відповів (-ла), оскільки... |
Основний зміст листа, повідомлення про новини |
Напишу Вам, як проходить моє життя в школі (дома)... Я хочу розповісти Вам... Я хочу розповісти по порядку все... |
Запитання адресату |
Як Ваше здоров’я? Які у вас новини? |
Подяка |
Що цікавенького у тебе? Дякую за те, що... |
Прохання писати лист |
Я прошу Вас писати мені... Я прошу тебе відповісти на лист... |
Передача вітань |
Передайте вітання... |
Прощання |
До побачення... Міцно цілую і обнімаю... |
Підпис |
Ваш (-ша) внук (внучка)... Твій (твоя) друг (подруга)... |
Дата написання, якщо її нема на початку листа |
20 березня 2019 р. Котельва |
Багаторічний досвід В.О. Сухомлинського в тому, що естетичні, моральні, та інтелектуальні почуття, які народжуються в душі дитини під враженням казки, стимулюють потік думки, який пробуджує до активної діяльності мозок, живить мислення. Під впливом почуттів, що пробуджуються казковими образами, дитина вчиться мислити словами. Без живої яскравої казки, що оволоділа свідомістю й почуттями дитини, неможливо уявити дитячого мислення і мови. Тому так корисно, щоб маленький учень умів не тільки слухати казки, а й самостійно складати їх, записувати, розповідати.
Широкий простір для народження казки дають екскурсії в природу. Складати казки можна про все: звірів, рослин, про загублену дідом рукавичку, про листочок, що впав з дерева.
Ось колективна казочка третьокласників.
Журавлик
Уже настала весна. Вийшло Сонечко. Почав танути сніг. На річках скресла крига. Але зима ще не хоче відступати. Вона заховала Сонечко, і знову стало похмуро й холодно.
— Я дістану Сонечко, — сказав маленький Журавлик.
Він спитав у мудрого Орла дорогу і полетів за високі гори. Там Журавлик побачив великий замок і визволив Сонечко. Знову стало тепло і весело.