Українська мова 4 клас
Тема:Відмінювання прикметників. Таблиця відмінювання прикметників в однині.
Мета: ознайомити дітей з відмінюванням прикметників в однині та множині, вчити визначати відмінок прикметника, правильно вибирати закінчення при відмінюванні прикметника залежно від кінцевого приголосного основи; розвивати уміння зіставляти мовні явища, робити висновки на основі спостережень; виховувати повагу до рідної землі й мови.
Обладнання: таблиці відмінкових закінчень прикметників, роз даткові картки, підручник.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
1.1. Створення сприятливого психологічного клімату
Дзвоник всім нам дав наказ.
До роботи швидше в клас.
Біля парти станьмо чемно –
Щоб пройшов він не даремно.
2.Перевірка д/з (.Впр. 173.)
А) Читання прикметників, які виписали у таблицю.
Б) Робота по картках
В) Робота біля дошки.
Білокоса чарівниця зима примчала на білому коні у сади і парки. Торкнулася чарівною паличкою верхівок дерев. І заіскрилися на них кришталеві шати, срібні мережані намітки, білі пишні сукні. У високому холодному небі повільно пливуть хмари, ніби великі білі кораблі.
- Зробити звуко – буквений аналіз слова чарівною.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальна робота.
Сніжна,холодна,люта,морозна, (зима) ; перший,сильний,дощовий, (день); чорне, затягнуте,похмуре.(небо).
- До якої частини мови належать ці слова? (прикметник)
- На яке питання відповідає прикметник?
- Як змінюється?
- Який іменник до них можна підібрати? (зима)
Висновок:( правило) Прикметник завжди стоїть у тому числі, роді,відмінку , що і іменник.
2.Оцінення.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над прикметниками; дізнаємося, як ще можуть змінюватися прикметники.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над текстом. Вправа 174 (с. 91)
- Ознайомлення учнів з текстом.
— Про яку пору року йдеться у тексті?
— Доведіть це рядками з тексту.
2.Коментоване письмо.( Списування тексту учнями. )
А) Аналіз речення. Виділення закінчень прикметників.
— Чому прикметники мають різні закінчення? (Бо вони стоять у різних відмінках.)
Б) Відмінювання прикметників: перший, (ч.р; ж.р; с.р;) – однина. білі – множ.
2. Робота в парах.
— Розгляньте таблиці відмінювання прикметників на с. 91–92 підручника, з’ясуйте принципи їх укладання (відмінювання за родами залежно від приналежності до м’якої чи твердої групи, відмінювання у множині).
Кожна пара опрацьовує завдання
Звіт кожної пари про результати спостережень. (Іменники чоловічого і середнього роду відмінюються однаково, крім знахідного відмінка. У знахідному відмінку ці прикметники набувають форми називного або родового відмінка, залежно від того, з назвою істот чи неістот вони пов’язані.)
3. Первинне закріплення. Вправа 176 (с. 92).
— Перевіримо свої спостереження за допомогою вправи.
— На які дві групи поділяються прикметники залежно від кінцевого приголосного основи? (На тверду і м’яку групу)
1 варіант — випишіть прикметники з основою на твердий приголосний;
2 варіант — випишіть прикметники з основою на м’який приголосний.
— Якими є закінчення прикметників з основою на твердий приголосний?
— Якими є закінчення прикметників з основою на м’який приголосний?
4. Ознайомлення з правилом (с. 93)
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах. Вправа 177 (с. 93)
Письмове відмінювання прикметників, запропонованих у вправі.
Могутній, дужий,щире,синя.
— Поясніть правопис закінчень прикметників.
2. Робота за таблицею (с. 93)
На основі власних спостережень учні складають таблицю відмінкових закінчень прикметників чоловічого роду в однині.
— У яких відмінках перед закінченням ставиться знак м’якшення? (У давальному і місцевому)
3. Робота в групах
— Прочитайте, відгадайте загадки.
— Визначте відмінок прикметників, поясніть правопис.
— Складіть художній опис слів-відгадок.
1-ша група
Не боюсь я морозів тріскучих,
ані променів сонця палючих.
Взимку й влітку я ліс прикрашаю.
Як же люди мене називають? (Ялинка)
2-га група
Хоч з гілками я колючими,
зате з квітками пахучими. (Троянда)
3-тя група
По квітучих садах я літаю,
найсолодші дарунки збираю. (Бджілка)
4-та група
Маю плаття зелененьке,
гнучкі, ніжні віти.
Кора біла, стан тоненький.
Як я звуся, діти? (Береза)
4. Звітування груп. Оцінювання роботи кожної групи
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на уроці?
— Які закінчення мають прикметники з основою на твердий приголосний?
— Які закінчення мають прикметники з основою на м’який приголосний?
— Назвіть відмінки прикметників, у яких перед закінченням ставиться знак м’якшення.
— З чим це пов’язано?
— Що ви дізналися про відмінювання прикметників у множині?
V І.Оцінення.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 178 (2), с. 93–94; правило (с.
— Прослухайте прислів’я.
— Як ви розумієте їх зміст?
- Від теплого слова і лід розмерзає.
- Під лежачий камінь вода не тече.
- Бджола мала, а й та працює.
— Випишіть сполучення іменника з прикметником.
— Визначте їх число і рід.