Особливості викладання іноземних мов в процесі інтеграції до європейського освітньо-інформаційного простору
У світі, де глобалізація стає все більш проникливою, володіння іноземними мовами набуває великого значення для успіху в освіті, кар'єрному рості та міжнародному спілкуванні. Особливо зараз, у важні часи рашистської навали, коли Україна потребує міжнародної підтримки та розуміння наших цілей, потреб та сподівань на перемогу. Ми повинні гідно представляти свою країну на будь-якому рівні та вміти розказати про нас, правдиво відображати та зрозуміло пояснювати суть того, що зараз відбувається у нашій державі. А для цього потрібно володіти не лише рідною-українською мовою, але і мовами європейської спільноти.
Тож перед нами- викладачами іноземних мов як ніколи постала відповідальність за рівень знань наших вихованців та їх уміння використати ці знання на практиці.
Перш за все, важливо визначити основні принципи, якими повинен керуватися сучасний підхід до викладання іноземних мов.
Перший принцип - це комунікативний підхід, який ставить акцент на розвиток практичних навичок мовлення та розуміння мови в реальних ситуаціях. Студенти повинні бути стимульовані до активної участі на заняттях, спілкуванні між собою та використанні мови для розв'язання реальних завдань.
Другий принцип - це інтеграція технологій в процес викладання. Інформаційні технології надають безліч можливостей для інтерактивного вивчення мови, таких як відеоуроки, онлайн-ресурси, мобільні додатки та соціальні мережі. Використання таких технологій допомагає зробити заняття більш захоплюючими та ефективними, забезпечує доступ до різноманітних матеріалів та сприяє самостійному навчанню.
Третій принцип - це активна взаємодія з культурою та мовою країни, чия мова вивчається. Вивчення іноземної мови повинно бути пов'язане з культурним контекстом, що допомагає краще розуміти менталітет та цінності іншої країни. Це може включати вивчення літератури, традицій, історії та участь у культурних заходах. Такий підхід сприяє більш глибокому розумінню мови та розширює культурну компетентність здобувачів освіти.
Ще один важливий аспект - це оцінювання та сертифікація знань іноземних мов. Європейська система оцінювання мовних компетенцій (CEFR) надає загальний стандарт для оцінювання та порівняння знань мови у Європі. Вона заснована на різних рівнях володіння мовою, від А1 (початковий) до С2 (високий рівень володіння). Це дозволяє студентам чітко визначити свій рівень та спрямовувати свої зусилля на досягнення конкретних цілей.
Не можна забувати і про професійний розвиток викладачів. Вони повинні постійно підтримувати свої знання та навички, оновлювати свої методи викладання та використовувати нові технології. Навчання вчителів, участь у семінарах та конференціях сприяють підвищенню їхньої кваліфікації та якості викладання.
А тепер давайте детальніше проаналізуємо ряд основних компетентностей, важливих для викладання іноземних мов у контексті інтеграції до європейського освітньо-інформаційного простору :
1. Насамперед це-мовна( мовленнєва) компетентність:
Акцент зрівноважений на розвитку реальних комунікативних навичок і розумінні мовної структури. Застосовуються сучасні методи навчання, спрямовані на активну участь здобувачів освіти у комунікативних ситуаціях. Мовна компетентність у сучасному підході до викладання іноземних мов орієнтована на розвиток реальних комунікативних навичок студентів. Замість виключно акценту на граматиці та словниковому запасі, навчання спрямоване на активне застосування мови у комунікативних ситуаціях. Для цього на заняттях ми виконуємо різноманітні інтерактивні вправи, проводимо рольові ігри, діалоги та імітацію реальних ситуацій, що допомагають студентам набути впевненості в спілкуванні та розумінні мови.
Активне використання мови на занятті стимулює розвиток навичок слухання, говоріння, читання та письма. Граматичні правила та лексичні одиниці вивчаються через практичне застосування, а не окремо відтворюються. Студенти знаходяться в активному спілкуванні, розв'язують завдання та виконують проекти, що допомагає їм вдосконалити свої мовні навички.
Отже, мовна компетентність у сучасному підході до викладання іноземних мов ґрунтується на розвитку комунікативних навичок та реальному застосуванні мови у різних ситуаціях.
2. Наступна компетентність-культурна компетентність:
Адже навчання іноземним мовам не обмежується вивченням граматики та словникового запасу, але також включає вивчення культури, традицій та історії країн, де вживається ця мова. Завдяки цьому студенти отримують розуміння іншої культури і розвивають культурну толерантність. Культурна компетентність є важливою складовою сучасного підходу до викладання іноземних мов. Вона охоплює розуміння та повагу до культур, традицій, звичаїв та способу життя країн, де вживається мова, яку вивчають. На заняттях ми вивчаємо важливі факти з історії, твори літератури та мистецтва, традиції кулінарії та інших аспектів культури країн, мова яких вивчається. Цей підхід допомагає вихованцям отримати ширший огляд світу та розвинути культурну толерантність. Ми намагаємося стимулювати молодь до дослідження та обміну культурною інформацією, що розширює їхні знання про інші країни та сприяє розвитку міжкультурного розуміння. Використання аутентичних матеріалів, таких як відео, музика, тексти та зображення, дуже допомагає студентам отримати більш реалістичне уявлення про культуру, пов'язану з мовою, яку вони вивчають. Культурна компетентність сприяє побудові мостів між людьми з різних країн та сприяє розвитку глобальної громадянськості.
Отже, культурна компетентність в контексті викладання іноземних мов включає вивчення та розуміння культурних аспектів, що пов'язані з мовою, а також розвиток міжкультурного розуміння та толерантності.
3. І, звичайно, надважливе уміння використання технологій:
Сучасні засоби та технології, такі як комп'ютерні програми, мультимедійні матеріали та Інтернет, використовуються для покращення ефективності навчання та забезпечення доступу до багатомовних ресурсів. Використання технологій є важливим елементом сучасного підходу до викладання іноземних мов в контексті інтеграції до європейського освітньо-інформаційного простору. Технології допомагають покращити якість навчання, забезпечити доступ до різноманітних ресурсів та сприяти активному залученню самих студентів.
Ось деякі сфери використання технологій у викладанні іноземних мов:
Комп'ютерні програми та мобільні додатки: Існує широкий вибір програм та додатків, які надають можливості для самостійного навчання, практики мовлення, виконання вправ та отримання зворотного зв'язку. Вони можуть містити вправи на слухання, говоріння, читання та письмо, а також інтерактивні завдання та ігри. Розробка мобільних додатків та платформ сприяє доступу до мовних ресурсів та інтерактивних вправ через смартфони та планшети. Це дозволяє студентам навчатися в будь-який час та в будь-якому місці.
Мультимедійні матеріали: Використання відео, аудіозаписів та інших мультимедійних ресурсів допомагає студентам покращити навички слухання та розуміння мови в реальних ситуаціях.
Інтерактивні дошки та електронні підручники: Інтерактивні дошки дозволяють нам створювати цікаві та змістовні заняття, використовуючи мультимедійні елементи, вправи та спільну роботу. Електронні підручники мають багатий вміст, включаючи вправи, тексти, аудіо- та відеоматеріали, що полегшує доступ до матеріалів та можливість інтерактивного навчання.
Зростає популярність віртуальних класів та вебінарів, де викладачі можуть взаємодіяти зі своїми студентами у режимі реального часу. Це дозволяє створити більш інтерактивне середовище для навчання іноземним мовам.
Онлайн-ресурси та платформи: Існують різноманітні онлайн-ресурси та платформи, які надають студентам доступ до мовних матеріалів, вправ, тестів та інших навчальних ресурсів. Останні роки-роки затяжної пандемії, а нині і рік війни змусили нас кардинально змінити методику викладання не лише іноземної мови. Напевно, не лише наш навчальний заклад, але і багато інших при проведенні он-лайн занять використовували додаток Class Room. На даній платформі проводились навчальні заняття, а також вона використовувалася для самостійного навчання, практики навичок та взаємодії з іншими студентами та викладачами.
Для самих викладачів великою підтримкою стали онлайн-курси та вебінари.
Онлайн-курси та вебінари часто включають в себе різноманітні навчальні матеріали, такі як відеоуроки, аудіофайли, вправи, тести та інтерактивні завдання. Багато онлайн-курсів та вебінарів надають можливість для спілкування з викладачами та іншими учасниками. Це стимулює практику мовлення, обговорення та спільне вирішення завдань. Часто онлайн-курси та вебінари надають підтримку та зворотний зв'язок від інших викладачів, які можуть відповідати на запитання та надавати корисні поради.
Професійна співпраця викладачів є важливим елементом викладання іноземних мов, який сприяє обміну досвідом, розвитку навичок та вдосконаленню методик навчання. Вона забезпечує викладачам можливість взаємного навчання та підтримки для досягнення найкращих результатів у навчанні здобувачів освіти.
А перевіркою знань та умінь наших вихованців буде ніщо інше як оцінювання: Оцінювання є важливою складовою процесу викладання іноземних мов, яке допомагає визначити рівень знань та навичок студентів. Воно дозволяє викладачам та їх вихованцям оцінити прогрес, виявити слабкі місця та здійснити корекцію в навчальному процесі.
Ми намагаємося дотримуватися певних аспектів оцінювання, а саме:
Об'єктивність: Оцінювання повинно бути об'єктивним та справедливим. Викладачі нашого навчального закладу використовувати чіткі критерії та стандарти для оцінювання робіт, тестів або виконання завдань, щоб забезпечити рівні умови для всіх студентів.
Різноманітність методів: Використання різноманітних методів оцінювання, таких як письмові завдання, усні виступи, проекти, тестування та портфоліо, дозволяє нам-викладачам отримати більш повне уявлення про навчальні досягнення наших вихованців.
Формативне та сумативне оцінювання: Формативне оцінювання відбувається протягом навчального процесу і допомагає визначати прогрес та здобувати зворотний зв'язок для поліпшення. Сумативне оцінювання проводиться в кінці навчання або навчального періоду і оцінює загальні досягнення студентів.
Формулювання конкретних цілей: Чітко визначені цілі оцінювання допомагають студентам зрозуміти, що очікується від них і як їхні досягнення будуть оцінюватися. Це сприяє більш ефективному навчанню та зосередженості на конкретних навчальних цілях. На горизонті- обов’язкове ЗНО з іноземної мови! І особисто я на кожному занятті наголошую на важливості того чи іншого матеріалу та типу вправ, які допоможуть успішно здати даний іспит. На превеликий жаль, шкільна підготовка багатьох студентів бажає бути набагато кращою. Дуже часто доводиться починати з азів як лексики, так і найпростіших граматичних структур.
Важливою частиною процесу оцінювання є зворотній зв'язок . Ми повинні надавати студентам конструктивний зворотній зв'язок щодо їхніх досягнень, наголошуючи на сильних сторонах і вказуючи на можливості для покращення. Це допомагає нашим вихованцям розуміти свої успіхи та далі розвивати свої навички.
Безперечно, оцінювання повинно бути індивідуалізованим, повинно враховувати різницю між студентами, їхні потребами, навичками та швидкістю навчання. Ми завжди намагаємося використовувати адаптивні підходи та забезпечувати диференційоване оцінювання, щоб кожен студент мав можливість розвиватися відповідно до свого потенціалу.
На мою думку, дуже важливо навчити молодих людей самооцінювати свої власні досягнення та здібності. Самооцінка допомагає студентам зрозуміти свої сильні та слабкі сторони, встановити особисті цілі та спланувати своє подальше навчання.
Використання позитивного підкріплення та заохочення допомагає створити мотивацію для студентів у процесі навчання та розвитку. Ми використовуємо похвалу для стимулювання до досягнення кращих результатів.
Не можна забувати і про професійний розвиток самих викладачів
Ми просто не можемо не вивчати самостійно нові методики та підходи до викладання мови, читати професійну літературу, досліджувати новітні тренди в мовному навчанні.
А участь у професійних заходах як засідання методичного об’єднання чи конференціях дає можливість поспілкуватися з колегами, обмінятися досвідом та оновити свої знання.
Хотілося б взяти участь у міжнародних програмах обміну, які дають їм можливість побувати в інших країнах, познайомитися з культурою та навчальною системою інших країн.
Нам часто доводиться працювати разом над розробкою навчальних планів, уроків та матеріалів для викладання іноземної мови. Це дозволяє створювати більш різноманітні та ефективні заняття. Ми завжди намагаємося отримати нові навички та стратегії викладання, які можуть бути застосовані у роботі з нашими студентами. Це допомагає покращити якість навчання та забезпечити більш ефективну комунікацію з нашими вихованцями. Такі заходи дають змогу побудувати мережу професійних контактів з іншими викладачами, експертами та спеціалістами у галузі викладання мов. Це може призвести до подальшої співпраці, обміну матеріалами та спільних проектів та може стимулювати викладачів, надихати їх і підтримувати їхню професійну мотивацію. Вони допомагають викладачам відчути себе частиною професійної спільноти.
Ці методи допоможуть викладачам іноземної мови покращити свої навички та триматися в курсі останніх тенденцій у галузі мовного навчання.
У підсумку, сучасний підхід до викладання іноземних мов в контексті інтеграції до європейського освітньо-інформаційного простору включає комунікативний підхід, використання технологій, активну взаємодію з культурою, систему оцінювання та постійний професійний розвиток викладачів. Цей підхід сприяє формуванню мовної компетенції, розширенню культурної свідомості та готовності до міжнародного спілкування.