ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СТЕП–АЕРОБІКИ У ЗМІЦНЕННІ ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ

Про матеріал
З кожним роком суспільство висуває все більші вимоги до здоров’я людини, що зумовлено прискореними темпами його розвитку. В Україні з кожним днем збільшується кількість дітей, які хворіють серцево-судинними захворюваннями, ожирінням, порушенням постави, мови, зору, координації рухів, діяльності органів дихання. Вирішити проблему збереження й зміцнення здоров’я дітей одній медицині не під силу. Не випадково Торквато Тассо писав, що рух може за своєю дією замінити будь-який лікувальний засіб, але всі лікувальні засоби світу не можуть замінити дію руху
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СТЕП–АЕРОБІКИ У ЗМІЦНЕННІ ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ

З кожним роком суспільство висуває все більші вимоги до здоров’я людини, що зумовлено прискореними темпами його розвитку. В Україні з кожним днем збільшується кількість дітей, які хворіють серцево-судинними захворюваннями, ожирінням, порушенням постави, мови, зору, координації рухів, діяльності органів дихання. Вирішити проблему збереження й зміцнення здоров’я дітей одній медицині не під силу. Не випадково Торквато Тассо писав,  що рух може за своєю дією замінити будь-який лікувальний засіб, але всі лікувальні засоби світу не можуть замінити дію руху [2, с. 3].

Важливу роль у збереженні здоров’я учнів належить саме шкільному вчителю. Видатний педагог  Василь Олександрович Сухомлинський у зв’язку з цим писав: «Я не боюсь ще й ще раз повторити: турбота про здоров’я – найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили» [3, с. 103].

Актуальність проблеми. У зв'язку з цим, стала актуальною проблема пошуку ефективних шляхів зміцнення здоров’я дитини, корекції недоліків фізичного розвитку, профілактики захворювань та збільшення рухової активності як потужного чинника фізичного, інтелектуального і емоційного розвитку людини.

За останні роки з’явилося багато наукових досліджень, присвячених застосуванню фітнес-технологій у практиці роботи освітніх закладів. Деякі аспекти теоретичного обґрунтування різних засобів фітнесу знайшли своє відображення в роботах вітчизняних авторів, а саме: В. Борілкевича, Т. Кудри, А. Лук’яненко, С. Савін, О. Сайкіна, О. Кібальник тощо. Зазначену проблему досліджували також зарубіжні науковці А. Менхин, Ю. Менхин, Е. Хоулі, Б. Френкс.

Метою нашої статті є окреслити особливості використання степ-аеробіки у зміцненні здоров’я дітей початкових класів.

Вперше степ-аеробіку відкрила американка Джин Міллер. Під час тренування вона отримала травму коліна. Для того, щоб зміцнити м’язи і прискорити одужання,  Джин  вирішила тренуватися на сходах свого будинку. Ритмічні підйоми та спуски по сходах дали такий чудовий результат, що Джин, видужавши, негайно приступила до створення нового напряму в фітнесі – степ-аеробіки.

Степ-аеробіка – це виконання комплексу ритмічних рухів під музичний супровід з використанням степ-платформи. Підйоми й опускання зі степ-платформи виконуються у ритмі музики, поєднуючись зі звичайними танцювальними рухами. Комплекс рухів може включати в себе біг, стрибки, ходьбу, а також вправи на гнучкість. Заняття зі степ-аеробіки в початковій школі може тривати близько 35 хв. Завдяки заняттям степ-аеробікою тіло стає  струнким, гнучким, витривалим і пластичним. Степ-аеробіка зміцнює дихальну, серцево-судинну, м'язову й нервову системи, а також, розвиває діяльність вестибулярного апарата, покращує психічний та емоційний стан дитини.               Окреслимо позитивні сторони при використанні степ-аеробіки в роботі з дітьми:

1.Оздоровчий ефект.

2.Розвиток в дитини впевненості, орієнтування в просторі, вдосконалення точності рухів.

3.Великий інтерес дітей до занять степ-аеробікою.

4.Формування стійкої рівноваги, тому що вони займаються на зменшеній площі опори.

5.Виховання фізичних якостей: спритності, швидкості, сили, витривалості.

Розглянемо етапи, з яких складається процес навчання степ-аеробікою:

Ознайомлюваний етап. На цьому етапі діти вперше знайомляться зі степ- платформою, основними елементами степ-аеробіки, правилами техніки виконання вправ на степ-платформі. Відводиться 2-3 заняття.

Основний етап. Містить цикл сюжетних занять: навчання, повторення, закріплення, удосконалення. Проводиться один раз на тиждень.

Заключний етап. Удосконалення якості виконання вправ на степ-платформі.

Існує величезна кількість правил техніки виконання степ-аеробіки, але, щоб отримати максимальний ефект від занять степ-аеробіки слід дотримуватися основних правил техніки виконання. А саме [1]:

  1. Кроки виконувати в центр степ-платформи.
  2. Підніматися на платформу за рахунок роботи ніг, а не спини.
  3. На платформу ступню ставити повністю.
  4. Нога повинна стояти  на середині сходинки, на всій ступні, п'ятка не звисає.
  5. Не відступати від степ-платформи більше, ніж на довжину ступні, коли опускаєтеся зі степ-платформи.
  6. Поки діти не опанують досконалості рухами ніг, не потрібно починати навчання дітей роботі рук.
  7. Не підніматися і не опускатися зі степ-платформи, стоячи до неї спиною.

Степ-аеробіку можна використовувати на уроках фізичної культури. Вона буде спрямована на формування ліквідації гіподинамії, на розвиток фізичних якостей у школярів та створення емоційного настрою в дітей. Перед тим, як почати займатися степ-аеробікою, необхідно проконсультуватися з лікарем, адже існують протипоказання щодо занять зі степ-аеробіки. До основних протипоказань належать – серйозні порушення серцевого ритму, а також вегето-судинна дистонія; опорно-рухового апарату: травми хребта і кульшового відділу, ревматизм, остеопороз, артрит, сколіоз різних видів; захворювання видільної системи: печінки і нирок. У кожному індивідуальному випадку, залежності від стадії захворювання, рекомендується певний рівень навантаження. 

Приклад фізкультурного заняття зі степ-аеробіки у початковій школі

Тема: «Ми весело крокуємо»

Обладнання: степ-платформи.

Мета: вчити виконувати ритмічні рухи на степ-платформах  у ритмі музики; розвивати у дітей впевненість, орієнтування в просторі, навички рухової діяльності та вдосконалювати точність рухів; виховувати інтерес до занять степ-аеробікою, розуміння потреби здорового способу життя.

Хід заняття

Підготовча частина. Шикування дітей у колону один за одним. Ходьба звичайна. Ходьба між степ-платформами «змійкою». Ходьба звичайна. Ходьба один за одним наступаючи на степ-платформи. Ходьба звичайна. Перешикування до степ-платформ.

Основна частина.

1.Ходьба біля степ-платформ.

2.Ритмічна вправа «Вітання» – стоячи позаду степ-платформ, руки на поясі.

1 –  поставити праву ногу на степ-платформу, опустити голову вниз; 2 – повернутись у в.п.; 3 – поставити ліву ногу на степ-платформу, опустити голову; 4 – повернутись у в.п. Повторити 5 разів.

 3.Обійти степ-платформу з правої сторони з правої ноги – 6 кроків 

4. Ритмічна вправа «Котик» – стоячи на колінах перед степом, руки на степі.

1-2 – переступити руками зі степу назад, прогнути спинку вниз;

3-4 – переступити руками на степ, вигнути спинку вгору. Повторити 3 рази.

5.Ритмічна вправа «Кроки» – стоячи на степ-платформі, руки на поясі.

1 – приставний крок уперед на підлогу; 2 – приставний крок назад на степ-платформу; 3 – приставний крок за степ-платформу; 4 – повернутись у в.п. Повторити 3 рази.

6.Обійти степ з правої сторони, сісти на нього.

         7.Біг навколо степ-платформи, чергувати з ходьбою (у заданому напрямку).

Рухлива гра «Знайди свій будиночок» Поділити дітей на дві групи. Одну посадити на степ-платформи в одному кінці залу. Другу – в іншому. Після слів вчителя «Діти по залу гуляють, ходять бігають. стрибають» вони виконують указані команди. За якийсь час вчитель каже: «Гей не зівайте, як почуєте гудок – тікайте» і дає сигнал: «У-у-у». Діти поспішають на свої місця (степ-платформи).

Заключна частина. Діти сідають кожен на свою степ-платформу. Вправа на дихання «Султан» (сидячи на степ-платформі, ніби султани, спинки рівні, підняти руки вгору – вдих, опустити руки – видих). Перешикування в колону по одному. Ходьба звичайна. Підсумки заняття.

Висновки. Отже, можна зробити висновок, що степ-аеробіка відіграє важливу роль у зміцненні здоров’я, адже вона впливає на весь організм, зміцнюючи дихальну, серцево-судинну, м'язову й нервову системи, розвиває діяльність вестибулярного апарата; покращує психічний та емоційний стан дитини.

Список використаних джерел:

  1.               Бєлова Т. Використання степ-платформи в оздоровчій роботі з дітьми. // Довідник старшого вихователя дошкільної установи – 2009 – №7 – С. 14-15.
  2.               Кушнір М. У світі мудрих думок / Хімія. Біологія. №2, 2005. – С. 2-4.
  3.               Сухомлинський  В. О. Серце віддаю дітям / Вибрані твори. В 5-ти т. Т. 3.  – К.: Рад. школа, 1977. – С. 7-279.
docx
Додано
12 січня 2021
Переглядів
1128
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку