ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СТЕП–АЕРОБІКИ У ЗМІЦНЕННІ ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ
З кожним роком суспільство висуває все більші вимоги до здоров’я людини, що зумовлено прискореними темпами його розвитку. В Україні з кожним днем збільшується кількість дітей, які хворіють серцево-судинними захворюваннями, ожирінням, порушенням постави, мови, зору, координації рухів, діяльності органів дихання. Вирішити проблему збереження й зміцнення здоров’я дітей одній медицині не під силу. Не випадково Торквато Тассо писав, що рух може за своєю дією замінити будь-який лікувальний засіб, але всі лікувальні засоби світу не можуть замінити дію руху [2, с. 3].
Важливу роль у збереженні здоров’я учнів належить саме шкільному вчителю. Видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський у зв’язку з цим писав: «Я не боюсь ще й ще раз повторити: турбота про здоров’я – найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили» [3, с. 103].
Актуальність проблеми. У зв'язку з цим, стала актуальною проблема пошуку ефективних шляхів зміцнення здоров’я дитини, корекції недоліків фізичного розвитку, профілактики захворювань та збільшення рухової активності як потужного чинника фізичного, інтелектуального і емоційного розвитку людини.
За останні роки з’явилося багато наукових досліджень, присвячених застосуванню фітнес-технологій у практиці роботи освітніх закладів. Деякі аспекти теоретичного обґрунтування різних засобів фітнесу знайшли своє відображення в роботах вітчизняних авторів, а саме: В. Борілкевича, Т. Кудри, А. Лук’яненко, С. Савін, О. Сайкіна, О. Кібальник тощо. Зазначену проблему досліджували також зарубіжні науковці А. Менхин, Ю. Менхин, Е. Хоулі, Б. Френкс.
Метою нашої статті є окреслити особливості використання степ-аеробіки у зміцненні здоров’я дітей початкових класів.
Вперше степ-аеробіку відкрила американка Джин Міллер. Під час тренування вона отримала травму коліна. Для того, щоб зміцнити м’язи і прискорити одужання, Джин вирішила тренуватися на сходах свого будинку. Ритмічні підйоми та спуски по сходах дали такий чудовий результат, що Джин, видужавши, негайно приступила до створення нового напряму в фітнесі – степ-аеробіки.
Степ-аеробіка – це виконання комплексу ритмічних рухів під музичний супровід з використанням степ-платформи. Підйоми й опускання зі степ-платформи виконуються у ритмі музики, поєднуючись зі звичайними танцювальними рухами. Комплекс рухів може включати в себе біг, стрибки, ходьбу, а також вправи на гнучкість. Заняття зі степ-аеробіки в початковій школі може тривати близько 35 хв. Завдяки заняттям степ-аеробікою тіло стає струнким, гнучким, витривалим і пластичним. Степ-аеробіка зміцнює дихальну, серцево-судинну, м'язову й нервову системи, а також, розвиває діяльність вестибулярного апарата, покращує психічний та емоційний стан дитини. Окреслимо позитивні сторони при використанні степ-аеробіки в роботі з дітьми:
1.Оздоровчий ефект.
2.Розвиток в дитини впевненості, орієнтування в просторі, вдосконалення точності рухів.
3.Великий інтерес дітей до занять степ-аеробікою.
4.Формування стійкої рівноваги, тому що вони займаються на зменшеній площі опори.
5.Виховання фізичних якостей: спритності, швидкості, сили, витривалості.
Розглянемо етапи, з яких складається процес навчання степ-аеробікою:
Ознайомлюваний етап. На цьому етапі діти вперше знайомляться зі степ- платформою, основними елементами степ-аеробіки, правилами техніки виконання вправ на степ-платформі. Відводиться 2-3 заняття.
Основний етап. Містить цикл сюжетних занять: навчання, повторення, закріплення, удосконалення. Проводиться один раз на тиждень.
Заключний етап. Удосконалення якості виконання вправ на степ-платформі.
Існує величезна кількість правил техніки виконання степ-аеробіки, але, щоб отримати максимальний ефект від занять степ-аеробіки слід дотримуватися основних правил техніки виконання. А саме [1]:
Степ-аеробіку можна використовувати на уроках фізичної культури. Вона буде спрямована на формування ліквідації гіподинамії, на розвиток фізичних якостей у школярів та створення емоційного настрою в дітей. Перед тим, як почати займатися степ-аеробікою, необхідно проконсультуватися з лікарем, адже існують протипоказання щодо занять зі степ-аеробіки. До основних протипоказань належать – серйозні порушення серцевого ритму, а також вегето-судинна дистонія; опорно-рухового апарату: травми хребта і кульшового відділу, ревматизм, остеопороз, артрит, сколіоз різних видів; захворювання видільної системи: печінки і нирок. У кожному індивідуальному випадку, залежності від стадії захворювання, рекомендується певний рівень навантаження.
Приклад фізкультурного заняття зі степ-аеробіки у початковій школі
Тема: «Ми весело крокуємо»
Обладнання: степ-платформи.
Мета: вчити виконувати ритмічні рухи на степ-платформах у ритмі музики; розвивати у дітей впевненість, орієнтування в просторі, навички рухової діяльності та вдосконалювати точність рухів; виховувати інтерес до занять степ-аеробікою, розуміння потреби здорового способу життя.
Хід заняття
Підготовча частина. Шикування дітей у колону один за одним. Ходьба звичайна. Ходьба між степ-платформами «змійкою». Ходьба звичайна. Ходьба один за одним наступаючи на степ-платформи. Ходьба звичайна. Перешикування до степ-платформ.
Основна частина.
1.Ходьба біля степ-платформ.
2.Ритмічна вправа «Вітання» – стоячи позаду степ-платформ, руки на поясі.
1 – поставити праву ногу на степ-платформу, опустити голову вниз; 2 – повернутись у в.п.; 3 – поставити ліву ногу на степ-платформу, опустити голову; 4 – повернутись у в.п. Повторити 5 разів.
3.Обійти степ-платформу з правої сторони з правої ноги – 6 кроків
4. Ритмічна вправа «Котик» – стоячи на колінах перед степом, руки на степі.
1-2 – переступити руками зі степу назад, прогнути спинку вниз;
3-4 – переступити руками на степ, вигнути спинку вгору. Повторити 3 рази.
5.Ритмічна вправа «Кроки» – стоячи на степ-платформі, руки на поясі.
1 – приставний крок уперед на підлогу; 2 – приставний крок назад на степ-платформу; 3 – приставний крок за степ-платформу; 4 – повернутись у в.п. Повторити 3 рази.
6.Обійти степ з правої сторони, сісти на нього.
7.Біг навколо степ-платформи, чергувати з ходьбою (у заданому напрямку).
Рухлива гра «Знайди свій будиночок» Поділити дітей на дві групи. Одну посадити на степ-платформи в одному кінці залу. Другу – в іншому. Після слів вчителя «Діти по залу гуляють, ходять бігають. стрибають» вони виконують указані команди. За якийсь час вчитель каже: «Гей не зівайте, як почуєте гудок – тікайте» і дає сигнал: «У-у-у». Діти поспішають на свої місця (степ-платформи).
Заключна частина. Діти сідають кожен на свою степ-платформу. Вправа на дихання «Султан» (сидячи на степ-платформі, ніби султани, спинки рівні, підняти руки вгору – вдих, опустити руки – видих). Перешикування в колону по одному. Ходьба звичайна. Підсумки заняття.
Висновки. Отже, можна зробити висновок, що степ-аеробіка відіграє важливу роль у зміцненні здоров’я, адже вона впливає на весь організм, зміцнюючи дихальну, серцево-судинну, м'язову й нервову системи, розвиває діяльність вестибулярного апарата; покращує психічний та емоційний стан дитини.
Список використаних джерел: