Презентація містить інформацію про особливості зорового сприйняття та організацію навчаня учнів з вадами зору. Може бути використана на семінарі чи педагогічній раді з питань організації інклюзивного навчання
« Краще один раз побачити, ніж сто раз почути» - так говорить народна мудрість. Доведено, що більш ніж 85% інформації про оточуючий світ мозок людини отримує через зір. Зір є визначним у формуванні уявлень людини про предмети та явища навколишнього світу, їх основні ознаки, просторове взаємовідношення. Отже, роль зору у психічному розвитку дитини неможливо перебільшити. . Особливості зорового сприйняття учнів з вадами зору
Номер слайду 2
Порушення зору у дітей виникають з вроджених та набутих причин. До набутих причин належать:механічні травми ока;неправильне харчування та порушення сну;погане освітлення та неправильно підібрані меблі для занять;великі зорові навантаження;стрес, особливо довготривалий.
Номер слайду 3
За даними Міністерства охорони здоров’я України ( на 1 січня 2022 року) в країні налічувалося понад 50 тисяч осіб із вадами зору, і понад 10 тисяч — це діти. Так , на певні рефракційні порушення сражають близько 20% дітей шкільного віку,В кожному класі нашої школи є декілька учнів, у яких лікар офтальмолог діагностував порушення зору
Номер слайду 4
Порушення зорута особливості сприймання Порушення акомодації- порушення роботи очного м'яза і, як наслідок – втрата здатності чітко розрізняти предмети як поблизу, так і далеко. Міопія( короткозорість) Погано сприймається предмет (зображення, текст) на далекій відстані, при поганому освітленні. Ускладнене переведення погляду із близької відстані на далеке. Більше часу потрібно на сприймання. Гіперметропія(далекозорість) Ускладнене сприйняття вдалині й на близькій відстані. Ускладнене сприйняття дрібних деталей. Ускладнення при читанні. Астигматизм. Неправильна форма рогівки, через яку зображення предметів виходить розмитим на будь-якій відстані Зображення не збираються в одному фокусі. Можливе перекручування цифр і букв на папері, Дитина часом не бачить усі лінії та крапки на зображенні.
Номер слайду 5
ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗОРОВОГО КОМФОРТУ : Вчитель має враховувати поради лікаря-офтальмолога, нагадувати, щоб учні постійно носили окуляри та навчати дітей дотримуватись вимог щодо режиму збереження зору. Під час занять при природному освітленні в класі на вікнах не повинно бути перепон для проходження денного світла. Якщо природного освітлення не вистачає, необхідно використовувати змішане освітлення. Світло повинно падати на робочу поверхню парти з лівої сторони, а очі при цьому повинні залишатися в тіні.
Номер слайду 6
По центру на передніх партах повинні сидіти діти:з розбіжною косоокістю, слабозорі (гострота зору нижче 0,4), короткозорі. Далекорозі повинні розташовуватися далі, але не даль 3-ї парти від дошки. Потрібно з’ясувати, чи добре бачить дитина текст на таблиці чи запис на дошці, якщо дитина з передньої парти не достатньо добре бачить, йому потрібно дозволити підходити на відстань доброго бачення. У випадку однобічної косоокості дитину треба посадити так, щоб забезпечити напрямок ока в бік, протилежний відхиленню, у випадку співдружньої косоокості - розташовувати далі, але не даль 3-ї парти від дошки. Діти з глаукомою сідають подалі від батареї та обігрівача, щоб уникнути підвищення внутриочного тиску. Як розмістити дітей за партами відповідно до функціональних розладів органа зору.
Номер слайду 7
Особливості сприймання навчального матеріалу. Далекозорі діти можуть виконувати шкільну програму на рівні з іншими. Короткозорим та слабобачучим бажаний зоровий режим: меньша кількість письмових вправ, перерви для відпочинку очей, використання індивідуальних посібників, більше часу для сприйняття наочності. Учні зі складними порушенням зору відчувають труднощі у визначенні кольору, форми, величини, просторового розміщення предметів, у сприйнятті геометричних фігур та тіл.
Номер слайду 8
Вчителю з фізичного вихованнянеобхідно знати, що фізичні показники дитини з вадами зору можуть бути нижче за норму.при глаукомі, відслойці сітківки, косоокості, афакії, міопії протипоказані підвищені фізичні навантаження, вправи, які пов’язані з помірним нахилом голови та тулупу донизу, стрибки, швидкий біг, підняття тяжкого.
Номер слайду 9
Про зорову гімнастику. Для зняття зорової втоми бажано влаштовувати протягом уроку короткочасні перерви, зробити декілька фізичних вправ для переключення зору подивитися вдалечінь, проводити зорову гімнастику ВПРАВИ ДЛЯ ТІЛА ПРИНОСЯТЬ КОРИСТЬ Й ОЧАМ, АЛЕ ОЧАМ НЕДОСТАТНЬО ТІЛЬКИ ЦИХ ВПРАВ - ЇМ НЕОБХІДНІ ВЛАСНІ.
Номер слайду 10
Номер слайду 11
в. ТОМЛЕННЯ ОЧЕЙ – ОЗНАКА ЗАГАЛЬНОГО в. ТОМЛЕННЯ ОРГАНІЗМУ. ОКО ВИМАГАЄ ВІДПОЧИНКУ, А ВІДПОЧИНКОМ ДЛЯ Нього Є РОЗСЛАБЛЕННЯ ПСИХІКИ, ВПРАВИ ТА СОН.
Номер слайду 12
Номер слайду 13
Проекти для учнів. Варіанти проектів про очі та зір з предметів фізика, основи здоров’я, математика,біологія. Проблема: Чому деякі люди погано бачать і як скоригувати їхній зір?Мета проекту: Поглибити знання про будову ока як оптичної системи; поглибити знання про вади зору й методи їхньої корекції; пояснити причини порушення зору; навчити учнів дотримуватися правил гігієни зору;з’ясувати методи профілактики захворювань органів зору;формувати розуміння взаємозв’язків між природними явищами;виховувати бережливе ставлення до своїх очей.
Номер слайду 14
Підготовка до проекту: Повторити будову ока. Вияснити способи корекції зору, призначення окулярів. З’ясувати поширені вади зору серед учнів класу чи на паралелі: Опитати учнів та вияснити основні причини погіршення зору (на думку учнів); Навчитись дотримуватися правил гігієни зору;Набуті знання вміти застосовувати для збереження власного здоров’я (зору).