Освітні втрати: проблема сьогодення

Про матеріал
Війна значно ускладнила доступ школярів до освіти та сильно вплинула на її якість. В умовах війни діти мають обмежений доступ до освітнього процесу, потерпають від посттравматичного синдрому, відчувають зниження мотивації та пізнавальних процесів. Діти можуть перебувати у небезпечних умовах або у вимушеній евакуації, де навчатися досить важко. Відновлення освітнього процесу в школах офлайн чи у змішаному режимі в умовах війни надзвичайно важливе. Навчання є процесом, який дає учням певну підтримку, відчуття стабільності та безпеки. Разом з тим збереження навчання дітей є гарантією сталого розвитку нашої країни. Тому сьогодні, попри складні умови, важливо підтримувати та намагатися підвищувати якість освіти
Перегляд файлу

Освітні втрати: проблема сьогодення

Вчитель початкових класів

Гришаєва О.А.

Наразі ми проживаємо нелегкий період нашого життя, зараз в пріоритеті наша безпека та психоемоційне здоров’я. Це ж стосується і дітей. Тому навчальна діяльність відводиться на другий план. В результаті чого у дітей з’являються прогалини у знаннях та вміннях. Вчитель намагається опрацювати втрачені матеріали на уроках без тривоги.

Освітні втрати — це значні недоліки у знаннях та навичках, які учні не змогли засвоїти через різні обставини. Вони мають накопичувальний ефект і зростають в залежності від  відвідування дистанційних уроків, очних (змішана форма), індивідуальних особливостей дітей та вміння навчатися самостійно. Як наслідок зниження якості знань, учні мають менше знань та навичок, що ускладнює їхню подальшу освіту. Також це впливає на соціальну рівність, освітні втрати посилюють соціальну нерівність між людьми різних регіонів. Внаслідок недостатнього рівня освіти у майбутньому це призведе до зниження продуктивності праці людей та економічного розвитку країни.

Для зменшення, а в подальшому подолання освітніх втрат, необхідно забезпечення доступу до технологій, надання необхідного обладнання і доступу до інтернету. Важливим у подоланні освітніх втрат є діалог – який дозволить дізнатися про уміння дитини, підібрати індивідуальні методи які підійдуть саме цій дитині. Підтримка і допомога завжди піде на користь.

Використання різноманітних форм роботи, перегляд самостійно відео матеріалів та виконання інтерактивних завдань допоможуть в опрацюванні матеріалу та виховуватимуть самостійність у дітей. Залучайте учнів до творчих проектів, нехай проявляють свою фантазію, креативність, творять, це покращить запам’ятання матеріалів адже задіяння різних органів сприяє цьому.

Важливим моментом є подання інформації у звичній формі для дітей, з допомогою прикладів із життя, знайомих ситуацій та подій. Залучайте досвід дітей під час вивчення матеріалів. Сприйняту інформацію занотовувати коротко та зрозуміло. Краще малювати, створювати схеми, таблиці, виділяти важливе кольорами, використовувати різноманітні наліпки.

Під час опрацювання художніх творів використовуйте роботу сучасних артистів, пропонуйте створити свій варіант інтерпритації  до твору, передати своє бачення.

Не менш важливим є співпраця всіх ланок навчальної та виховної роботи. Взаємодія дітей, вчителів, батьків, громадськості позитивно впливає на розвиток як навчальної діяльності так і соціалізації здобувачів освіти. Це дає можливість розробити та успішно реалізувати практичні механізми діагностики та надолуження освітніх втрат, оскільки вони будуть орієнтовані на потреби конкретних здобувачів, враховуватимуть оптимальність термінів діагностики та її інструментів, форми залучення учнів та методи навчання, забезпечуватимуть співпрацю закладу освіти з батьками щодо компенсації втрат.

Важливим моментом подолання освітніх втрат є вчасна діагностика. Для діагностики використовують переважно технології , створенні для моніторингу якості освіти в звичайних умова, тому наразі є потреба в розробці методології та інструментів для діагностики в умовах воєнного стану.

Подолання освітніх втрат вимагає комплексного підходу . Залучення різних стратегій допоможе забезпечити успішний старт у навчанні та закласти фундамент для подальшого розвитку дітей. Важливо вчасно виявляти та аналізувати причини, застосовувати індивідуальні підходи та сучасні методи, спиратися на досвід дітей. Співпраця дітей, батьків, вчителів допоможе створити сприятливі умови для подолання освітніх втрат у дітей.

 

 

Використана література

Бурда, М., Васильєва, Д. (2022). Особливості навчання математики в умовах воєнного стану (методичні рекомендації). Математика в рідній школі. 4–5, 6–15. https://lib.iitta.gov.ua/731956/.

Назаренко, Ю. (2022). Освітні втрати: підходи до вимірювання та компенсації. https://cedos.org.ua/wp-content/ uploads/zapyska_osvitni-vtraty.pdf.

Освітній омбудсмен України. (6 жовтня 2022). Як освітні втрати вплинуть на економіку України. https://eo.gov. ua/yak-osvitni-vtraty-vplynut-na-ekonomiku-ukrainy/2022/06/10/. 

Як надолужити освітні втрати? (3 січня 2023). Український центр оцінювання якості освіти. https://testportal. gov.ua/yak-nadoluzhyty-osvitni-vtraty/.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гришаєва Ольга
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
7 червня
Переглядів
765
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку