Панасюк Ольга Віталіївна,
спеціаліст вищої категорії,
викладач методист
Майстер-клас
«Розвиток ініціативності та підприємницької компетентності учнів під час освітнього процесу»
Мета: обґрунтування основних аспектів підготовки педагогів до змін у сучасній освіти та пошук шляхів формування ключових компетентностей учнів основної школи
Завдання: обґрунтувати поняття «ініціативність та підприємливість» як однієї із складових сучасної системи підготовки особитості до функціонування в сучасному суспільстві.
Вступне слово. Освіта сьогодні повинна бути відповіддю на суспільні очікування: вчимо кого, для чого, і з якоюсь метою.
Світ навколо нас невпинно вимагає креативності, ухвалення рішень, прийняття відповідного вибору, оцінювання людей, явищ, речей.
Те, чого тепер очікується від майбутніх працівників на багатьох посадах, - це перш за все вміння творити ідеї, вирішувати складні проблеми і швидко приймати самостійні рішення. Доброї пам’яті, критичного та логічного міркування, вродженого інтелекту вже не достатньо - необхідне творче мислення. Потрібно також розуміти й те, що інтелект - це певний потенціал, який часто залишається невикористаним. І лише ті матимуть шанс на успіх в житті, які вмітимуть відкрити в собі талант і вміло його продемонструвати.
Школа повинна готувати молодих людей до нових ролей - креативних менеджерів, лідерів, які вміють залишати минуле позаду і творити краще майбутнє.
Натхнення інтелектуального розвитку учня - це виклик, який стоїть перед вчителем у реформованій школі. Мотивування учнів передбачає відхід від принципу «трьох З» - зазубрити, здати і забути.
Основним компонентом нової української школи є новий зміст освіти. Про це поінформувала міністр освіти та науки Лілія Гриневич, презентуючи Концепцію нової української школи. "Її основні риси не в тому, що вона буде мати 12 років, а орієнтація на нове навчання", - сказала Гриневич.
За її словами, основним компонентом є новий зміст, який покликаний формувати в особистості необхідні для успішної самореалізації у суспільстві навички, так звані компетентності.
Так, згідно з рекомендаціями Європейського парламенту та Ради Європи щодо формування таких ключових компетентностей, Концепцією передбачено 10 ключових компетентностей: однією з яких є ініціативність і підприємливість.
2. Вправа очікування «Зернятко» (5 хв.).
Мета: визначення очікувань від педради та активізація пізнавального інтересу.
нібито «садить» своє «зернятко» в «землю». Учасники заняття озвучують свої очікування по колу: «Я очікую...ТВОРЧОСТІ». Наприкінці тренінгу кожному учаснику необхідно буде визначати чи справдилися його очікування від тренінгу, тобто, чи «проросло їх зернятко», чи ні.
ІІ. Основна частина.
Компетентність «ініціативність і підприємливість» означає здатність особи втілювати задуми в життя. Вона охоплює такі аспекти, як креативність, потяг до інновацій і вміння ризикувати, а також здатність планувати заходи і реалізувати їх. Усе це продиктоване нашим сьогоденням і майбутнім.
Адже «Час, що наближається, - це епоха інтелектуального працівника, який, крім формальної освіти, володіє ще й практичним застосуванням знань та навичками неперервного навчання». (Петер Дракер, американський консультант в галузі менеджменту)
Надзвичайну роль у формуванні компетентностей особистості відіграє педагог, який може мислити креативно і прогресивно, прогнозувати результати своєї діяльності й моделювати освітній процес на основі досягнень сучасної педагогічної науки, є гарантом нової якості освіти. У Педагогічній Конституції Європи, затвердженій у 2013 році, визначено основні компетентності європейського вчителя, а саме: комунікативна компетентність; компетентність самоідентичності; компетентність справедливості; лідерська компетентність; дослідницько-аналітична компетентність; здатність навчатися протягом усього життя: емпатія – здатність розуміти переживання учня та співпереживати в процесі спілкування. Найважливіша компетентність педагога ХХІ століття – забезпечити освітнє середовище, яке сприяє благополуччю кожної дитини і формує її багатий духовний світ.
18 грудня 2006 року внаслідок багаторічної дискусії представників освітніх установ держав Європейського Союзу з’явився важливий документ – Рекомендації Європарламенту і Ради Європи «Ключові компетентності длянавчання впродовж життя» (Європейські орієнтири).
Європарламент виділив вісім ключових компетентностей жителя країн-членів Євросоюзу:
1) знання рідної мови;
2) знання іноземних мов;
3) математичні компетентності та базові науково-технічні компетентності;
4) інформаційно-комунікаційні компетентності;
5) уміння вчитися;
6) соціальні та громадянські компетентності;
7) ініціативність і підприємливість;
8) культурна обізнаність та здатність до експресії (вираження)
10 ключових компетентностей за новим Законом про освіту
1. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.
2. Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
3. Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.
4. Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
5. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
6. Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
7. Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
8. Ініціативність і підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи
та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Вміння раціонально вести себе як споживач, ефективно використовувати індивідуальні заощадження, приймати доцільні рішення у сфері зайнятості, фінансів тощо.
9. Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
10. Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Члени педагогічного колективу діляться на 4 групи, де кожна група пише на аркуші паперу своє розуміння термінів «ініціативність» і «підприємливість», «мрія» і «мета». Після цього визначення кріпляться на дошку і зачитуються ведучим. Після цього зачитується вірне визначення цих термінів.
Підприємливість — в широкому значенні практична кмітливість, здатність активно діяти, ініціативність. У вузько економічному це здібності людини до отримання прибутку з найменшими витратами.
Вважається що приблизно кожна 6—7 людина, тобто близько 15 % є підприємливими. Таким чином з одного боку далеко не кожен може бути підприємцем, а з іншого практично завжди і майже в будь якому суспільстві є достатня кількість підприємливих людей.
Ініціативність - стала особистісна якість, яка характеризується вільною надситуативною активністю, що спрямована на досягнення конкретних цілей та передбачає вияв рішучості та волі у реалізації запланованого.
Ініціатива - окремий прояв ініціативності; здатність до активної діяльності, яка випереджає зовнішні вимоги.
Успіх людини і його ініціативність завжди йдуть рука об руку, і особливо це стосується підприємницької діяльності. Подивіться з боку на ініціативних людей – це завжди особистості енергійні, які володіють волею до творчості, легко виражають свої ідеї і, разом з тим, готові нести за їх реалізацію і наслідки особисту відповідальність (що відрізняє їх від простих “мрійників”, які вміють багато говорити, але мало робити).
Мрія – це казка, яка не завжди може стати реальністю, але щоб стала, для цього потрібно дуже багато працювати. А мета – це конкретне, реальне завдання, яке людина ставить перед собою, і попри все має його виконати.
Не кожен мріє стати економістом, однак кожен хоче стати успішною людиною.
Метод «мозкового штурму» (5 хв.)
Вчителі діляться на 4 команди та з’ясовують модель поведінки успішної людини:
А зараз в Вас є 1 хвилина, щоб проаналізувати цей список та зробити висновки для себе.
Історії відомо чимало прикладів, коли справжній успіх приходив до тих, хто обирав недосяжну на перший погляд мета, яка значно перевищувала їх можливості на момент вибору. Кожна людина може стати успішною, якщо захоче і розвине в собі необхідні якості.
Техніка «Ментальні карти»
Робота в 5 групах. Групи отримують текст. Учасники мають підкреслити ключові слова.
Після того, як учасники прочитали текст і вибрали ключові слова та звороти, треба створити ментальну карту.
Кроки створення ментальної карти:
1. Покладіть аркуш паперу горизонтально.
2. У центрі малюємо кольоровий малюнок, який буде символізувати суть питання (Конфуцій сказав: «Один малюнок вартий більше, ніж тисяча слів».)
3. Від малюнка проводимо лінії-промені, які завершуються словами-ключами.
4. На кожній лінії записуємо тільки одне слово або зворот.
5. Пишемо виразно, друкованими літерами.
6. Біля слів або зворотів-ключів робимо інші малюнки-символи, які стимулюють роботу двох півкуль головного мозку, привертають погляд та допомагають запам’ятовувати.
7. Після цього малюємо розгалуження на кожній з ліній та записуємо чергові вирази або звороти, які викликають асоціації з даним словом-ключем.
8. Якщо використовувати кольорові фломастери, вони додатково стимулюватимуть праву півкулю та допомагатимуть y запам’ятовуванні.
9. Не потрібно довго думати над тим, де розташувати кожен з елементів. Це не має значення. Головне - записати все, що нам спаде на думку y зв’язку з заданою темою.
10. Ментальна карта не є завершеним витвором. Пригадавши щось, можемо його дописати в будь-який момент.
Вправа «Зернятко» (ІІ частина 5 хв.).
Мета: з’ясувати чи справдилися очікування учасників групи від заняття.
Кожному учаснику необхідно визначати для себе, чи справдилися його очікування від тренінгу, тобто чи «проросло зернятко» чи ні. Усі учасники по колу розповідають, що нового вони дізналися в ході тренігу та чи справдилися їх очікування.
Ті учасники у яких очікування від тренінгу справдилися можуть на загальному ватмані домалювати паросток своєму «зернятку».
Вправа «Конверти» або «Плюси, мінуси, запитання» До початку заняття викладач готує три конверти (на першому конверті можна накреслити «+», на другому «–», на третьому «?»). Наприкінці заняття студент отримує три аркуші паперу, на яких, на прохання викладача, висловлює свою думку з приводу семінару — вказуючи, які були позитивні моменти («+»), які негативні («–») та що викликало питання або сумніви. Викладач наголошує на тому, що підписувати свої коментарі необов’язково (у разі анонімної оцінки сту- денти оцінюють відвертіше). Після заняття викладач читає та аналізує результати зворотного зв’язку та наступне заняття розпочинає з власного зворотного зв’язку на зворотний зв’язок студентів з приводу попереднього заняття.
ВИСНОВКИ
Бачення ближчої до життя школи є конкретною і реальною метою освітньої політики. Щоб навчальна діяльність мала сенс, школа повинна готувати до життя. Життєвий успіх учнів залежить від того, чи навчимо ми їх виконувати суспільні ролі, чи здобуватимуть вони ключові компетентності в дії. Навчання за допомогою інтерактивних методів, напр., методом проекту, породжує в молоді потребу ініціативності та підприємливості, а в майбутньому – активної участі в громадському житті. Вчитися, щоб діяти, – це один з найважливіших постулатів Євросоюзу і визначник якості роботи сучасної школи. Компетентнісний підхід є інструментом у прямуванні до цієї мети. Перш за все слід пам’ятати, що методи навчання є тільки інструментами, що служать для реалізації свідомо визначених цілей. Тому ми повинні мати чітку картину того, куди ми прямуємо, чого ми хочемо досягти, чого ми хочемо навчати, які цінності передаємо, які знання і вміння повинен мати сучасний випускник. Пропагування і поширення підприємницької тематики і формування підприємницьких позицій та підприємливого способу мислення – важливий крок до успішної України. Для нашої країни тенденції європейської освіти ніколи не були байдужими. Але наша освіта завжди вибирала «свій шлях», обумовлений специфікою вітчизняних традицій і процесів.
Список використаних джерел
1. Костиря Т.М. «Сучасний урок біології: теорія і практика»// Біологія – 2011. - № 22-24
2. Наволокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. – Х.: Вид.група «Основа»,2009. – 176 с.
3. Ожегов С.И. Словарь русского языка.– М.: Рус.яз.,1985
4. Пасечнікова Л.П. Технологія досягнення професійного успіху: навчально методичний посібник для вчителя. - Х.: Вид.група «Основа», 200
5.http://festival.1september.ru/articles/508170/
6.http://nsportal.ru/shkola/biologiya/library/ispolzovanie-innovatsionnykh-tekhnologii-na-urokakhbiologii-realizatsiya-t
7. http://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/31097/