Освітній сценарій з біології
9- клас
Тема: „Одномембранні органели клітини”
КАТЕГОРІЇ: клітина – система - життя
Нова програма 2015р. 9 клас, 70 год. Тема 2 «Структура клітини» 6 год.
МЕТА ЗАНЯТТЯ:
Знати:
- клітину як один із рівнів організації живої природи;
Уміти:
Номувати:
Цінувати:
Освітній реквізит:
міні- підручник, відеоапаратура, навчальні підручники, картсхеми, таблиці.
Дійові особи:
Тип міні модуля: ТП-2*30; АП-1*30.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. ПРОЛОГ.
Девіз: „ Гармонія –це не інакше, як
загальний контур обіймає окремі
частини одного цілого.”
Леонардо да Вінчі.
Теоретико-пошуковий міні - модуль.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Завдання №1. «Біоколаж» Користуючись опорною таблицею-семою систематизуати та встановити логічне пояснення вказаним поняттям та термінам.
Початкова рефлексія настрою та знань.
ІІІ. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання.№2. «Блеф»
Вчитель задає правдиві та оманливі запитання про нуклеїнові кислоти, а учні піднімають сигнальні картки, зелені-вірно, червоні-ні. Хто перший?
Завдання 3. «Шпаргалка» (учні отримавши заздалегідь завдання розповідають про відкриття та дослідження органел).
Завдання 4. «Знай більше» (перед учнями на екрані низка питань на які, користуючись підручником вони повинні дати відповіді, а вчитель корегує та доповнює).
Завдання 5. «Вершина знань» (учитель пояснює, орієнтує, а учні у групах на схемах вмонтовують картинки органел та стрілками вказують логічний зв’язок).
Завдання 6. «Біолото» (заповнити порожні комірки таблиці про різновиди лізосом та їхню специфічність).
Адаптивно-перетворювальний міні-модуль
ІV. РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ УЧНІВ.
Проміжна рефлексія настрою та знань.
Завдання 7. «Бумеранг» (кожна група готує та задає питання для інших груп по вивченому матеріалу).
Завдання 8. «Прямо в ціль» (Кожна група шляхом жеребкування обирає певну органелу і з переліку тверджень обирає те, що характеризує дану структуру. Вірні відповіді висвітлюються на екрані для перевірки).
Завдання 9. «Кінозал»
(Під час перегляду фільму «Клітина» учні намагаються віднайти інформацію яка навмисне була не висвітлена при пояснені нового матеріалу.
Завдання 10. «Володар кілець» Користуючись індивідуальними картками з номерами, побудувати логічне кільце.
Кінцева рефлексія знань та настрою
Завдання 11. «Програмовий контроль знань» (виконати тести та знайти ключове слово).
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
VІ.ОЦІНЮВАННЯ ЕКСПЕРТНЕ, САМООЦІНЮВАННЯ ТА ВЗАЄМООЦІНКА. (Виставлення оцінок в картки ідивідуального контролю знань.)
VІІ. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ: (відповідно рефлексії та програмового контролю).
Реалізація психолого-педагогічного змісту
Алгоритм розвивальної взаємодії |
Хід розвивальної взаємодії |
Емоційно-психологічні реакції учнів
|
Локалізація пізнавальної діяльності
Актуалізація опорних знань і відшукування їх зв’язків з невідомими знаннями самооцінка
Інтелектуальне утруднення, опора та ментальний досвід
Ситуація практичного використання набутих знань взаємооцінка
Самореалізація
Оцінка вчителя
Актуалізація опорних знань і відшукування їхніх зв’язків з невідомими знаннями
Відкрите зіткнення власних сумнівів і протиріч Експертна оцінка
!
?
Емоційна насиченість пізнавальної активності учнів
Розвиток пізнавально-емоційних дій як зростання зацікавленості
!
?
Корекція володіння навчальною інформацією
Формування цілісної системи особистісних знань
|
Теоретико-пошуковийПролог. Життя чудове, неповторне, дано людині, як неоціненний дар. «Ми навчаємось не для школи, а для життя» Сенека Пригадайте рівні організації живої матерії Вивчаючи біологію, ми постійно згадували про клітину як найменшу структурну та функціональну одиницю всього живого. Щоразу переконуючись в унікальності, досконалості та гармонійності мікросвіту. Тому і девіз нашого заняття: “Гармонія – це не інакше, як загальний контур обіймає окремі частини одного цілого.” Леонардо да Вінчі Клітина це цілісна, жива, відкрита система, яка як і всі інші організми складається з органів. Які органи має клітина? Ось перед вами біоколаж. Завдання 1. Користуючись опорною таблицею-семою систематизуйте та встановіть логічне пояснення вказаним поняттям та термінам. (Відповіді оцінюються та бали виставляються в картку індивідуального контролю знань) «Наші знання - це сума того, чого ми навчились, й того, що забули» М.Ебнер-Ешенбах Початкова рефлексія настрою та готовності до заняття Отже, ви самі встановили, що всі органели поділяються на не мембранні (клітинний центр, рибосоми), одномембранні (ЕПС, Апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі), двомембранні (мітохондрії, пластиди). Сьогодні ми вивчаємо одномембранні органели, їх значення та взаємозв’язок між собою та з іншими структурами клітини. Тому запишіть тему нашого заняття: «Одномембранні органели клітини» Клітина це унікальна структура яка функціонує як жива система «мозковим» центром якої є ядро. Ядро структура не проста , Там знаходиться і РНК, і ДНК, Вони керують, направляють, А ДНК ще генетичним кодом величають. Завдання 2. А зараз ми пригадаємо та закріпимо свої знання через гру «Блеф» (Вчитель задає правдиві та оманливі запитання про нуклеїнові кислоти, а учні піднімають сигнальні картки, зелені-вірно, червоні-ні) Давайте спробуємо разом довести залежність всіх процесів у клітині від ДНК. «Навчання – це зміна здивування розумінням» В.Кротов Пояснення учителя: Будова та функції клітинного центру. На підкріплення знань відео фрагмент «роль центріолей при поділі клітини» Завдання 3. «Шпаргалка» (учні отримавши заздалегідь завдання розповідають про відкриття та дослідження органели) Будова та функції рибосом, як органели де здійснюється синтез первинної структури білка. (відео фрагмент «білок синтезуюча система»), «Шпаргалка» Будова та функції канальців, трубочок, цистерн ЕПС, що поділяють клітину на окремі компартаменти; транспортна та утворююча роль ендоплазматичної сітки. (робота з таблицею та підручником), «Шпаргалка». Будова та функції Апарату Гольджі. «Шпаргалка» Завдання 4 «Знай більше» (перед учнями на екрані низка питань на які, користуючись підручником вони повинні дати відповіді, а вчитель корегує та доповнює) Походження та значення лізосом як травної станції клітини. Завдання 5. Вивчивши дані органели за допомогою картсхеми попробуємо встановити взаємозв’язок їх між собою та з іншими структурами. «Вершина знань» (учитель пояснює, орієнтує, а учні у групах на схемах вмонтовують картинки оганел та стрілками вказують логічний зв’язок). З ДНК інформація про синтез білка переписується на і-РНК. Із ядра і-РНК надходить до цитопазми де зв’язується з малою та великою субодиницями рибосом. В такому ініціативному комплексі утворюється первинна структура білка, який надходить до зернистої (гранулярної) ЕПС, де білок набуває своєї природної структури (вторинної, третинної, четвертинної). В каналах гладенької (незернистої) ЕПС утворюються необхідні для клітини вуглеводи, ліпіди, гормони та деякі вітаміни. Ці речовини необхідні для будівництва та реанімації усіх мембран клітини. Пригадаємо, яка будова цитоплазматичної мембрани? Але у клітині речовин утворюється набагато більше ніж використовують мембрани. На вашу думку, куди прямують не використані речовини? Їх шлях лежить до Апарату Гольджі, де вони сортуються за хімічним складом і призначенням (під дією ферментів «маркерів»). Пухирці, наповнені різними речовинами, відокремлюються і транспортують ці сполуки в інші ділянки клітини, виводять їх, або формують лізосоми. Отже, логічний ланцюжок привів нас до одномембранних органел лізосом – це травна станція клітини, пухирці заповнені гідролітичними ферментами. Завдання 6. «Біолото» (заповнити порожні комірки таблиці про різновиди лізосом та їхню специфічність). Вакуолі це порожнисті утворення, що відокремились від ЕПС заповнені клітинним соком (розповідь учителя). Отже, розглядаючи і аналізуючи вами створені картсхеми, скажіть. до якого висновку ви дійшли? У клітині як у цілісній системі все взаємопов’язано, узгоджено.
|
Психорегуляційне налаштування
Активізація емоцій
Мобілізація розумових здібностей
Очікування невідомого
Задоволення пошуком
Відчуття внутрішнього колориту
Підвищення інтересу до вивчення предметів
Уважність та зацікавленість
Прагнення подолати протиріччя у своїх міркуваннях
Бажання добитися успіху в роботі передчуття новизни
Цікавість Мобілізація розумових здібностей.
Напружене очікування
Переконструювання власного знання.
Очікування невідомого
Радість від створення нового
|
Адаптивно-перетворювальний |
||
Експертна оцінка
Створення ситуаційного успіху
самооцінка
Експертна оцінка
Ситуація практичного використання знань
Самоконтроль
Кульмінація – «Для чого?»
|
Проміжна рефлексія «Коли людина мислить, вона має сумнів, але вона впевнена, коли діє» А.Франц Тому, здобуті знання використаємо на практиці. Завдання 7. «Бумеранг» (кожна група готує та задає питання для інших груп по вивченому матеріалу) Запитання та відповіді оцінюються та бали виставляються в картку індивідуального контролю знань. Для засвоєння знань про будову органоїдів виконаємо наступне завдання. Завдання 8. «Прямо в ціль» (Для такого завдання кожна група шляхом жеребкування обирає певну органелу і з переліку тверджень обирає те що характеризує дану структуру. Вірні відповіді висвітлюються на екрані для перевірки) Завдання 9. «Кінозал» Перед переглядом фільму «Клітина» спробуйте віднайти інформацію яка навмисне була не висвітлена в процесі пояснення. Хто це помітить і озвучить ставить у картку контролю додатковий бал. «Розум являє собою суму найкращих почуттів» П.Шеллі Логічне мислення –це кермо для розвитку компетентної особистості. Тому наступна вправа сприяє цьому. Завдання 10 «Володар кілець» Користуючись індивідуальними картками з номерами, побудувати логічне кільце. (групи отримують куртки із запитаннями та відповідями, з тезами та антитезами. При правильній послідовності відповідей остання картка є логічним завершенням першої) Члени групи яка завершить кільце швидше отримує вищий бал. Кінцева рефлексія Для того, щоб визначити де конкретно у вас прогалини в сприйняті нового матеріалу, спробуємо виконати наступне завдання. Завдання 11 «Програмовий контроль знань» (виконати тести та знайти ключове слово). У кожного з вас на партах є тести. З правої сторони стоять цифри тези, а зліва – антитези. Вибираєте правильну відповідь і наступним виконуєте тест під номером, який стоїть зліва. А тепер знайдіть ключові слова і звірте з таблицею. Поставте бали в картку контролю знань. Давайте відшукаємо помилки, в якому блоці ви помилились. Відповідно до ключового слова, а також кінцевої рефлексії, учень отримує бали, а також диференційоване домашнє завдання. Підсумуємо наше заняття. Користуючись карткою індивідуального контролю підрахуйте суму набраних балів та за шкалою оцінювання переведіть у оцінку. Тож залишилось лише висловити власну думку проте, чого ви очікували від сьогоднішнього уроку та що отримали. Хочеться завершити заняття про клітину словами Мартіна Лютера Кінга «Всередині нас криються потенційні творчі можливості, й ми повинні працювати щосили, щоб розкрити цей потенціал». Тож учіться, пізнавайте, розвивайтесь і творіть. |
Активізація емоційного потенціалу особистості
Радість групового творення Товариська взаємодопомога
Бажання колективних перемог
Почуття найсильнішої ролевої та емоційної напруги
Захоплення процесом, зацікавленість
Мобілізація розумових здібностей.
Об’єктивність
Впевненість у власних силах
Адекватність
Почуття задоволення результатами сумісної праці
|