Ой, яка чудова укpaїнськa мова!»

Про матеріал
Година спілкування для 3 класу. Цей захід розвиває у дітей любов до української мови і бажання нею розмовляти не тільки в школі, а і за межами її.Дуже актуальна ця тема наразі в Україні
Перегляд файлу

«Ой, яка чудова укpaїнськa мова!» Виховна година в 3 класi

Святково прибрана зала. На стінi - портрети класикiв yкpaїнської лiтератури, вислови про мову, прислiв'я, вишитi рушники. На столi - дитячi альбоми «Народна мудрiсть», хлiб-сiль на вишитому рушнику.

Дiти - в українських костюмах. Звучать українськi народнi пiснi.

Учитель

Добрий день вам, добрi люди!

Хай вам шастя доля буде,

Не на день i не на piк,

А на довгий-довгий вік.

Є у нас предмет чудовий

Урок piдної мови. 

Ласкаво просимо ми вас

На урок-свято до нас.

Звучить пiсня «Наша мова" на слова Ю. Рибчинськоro у виконаннi учнiв класу.

l-a учениця

Мова кожного народу

 Неповторна - i своя.

В нiй гримлять громи в негоду,

В тишi трелi солов'я.

2-й учень

На своiй природнiй мовi і потоки гомонять.

 Зелен-клени у дiбровi

 По-кленовому шумлять.

3-я учениця

 Солов'i"ну, барвiнкову,

Колосисту - на вiки

Українську рну мову

В дар дали менi батьки.

4-й учень

Берегги її, плекати

 Буду всюди й повсякчас,

Бо ж єдина -  так, як мати,

Мова в кожного iз нас.

У ч и т е л ь.

 Так, piднa мова в кожного iз нас єдина, як мати, як piднa земля. 1 де б не були ми, завжди хви­люємося, почувши piднe слово, скрiзь вiдчуваємо поклик Батькiвщини.

Учениця

Любiть Україну у снi й наяву,

Вишневу свою Українy,

Красу її, вiчно живу i нову,

1 мову її солов"їну.

5-й учень

Bci народи мову мають,

 вci пiсень cвоїx спiвають.

 Бо хто мaє мову рідну,

Той багатий, а не бiдний.

У ч и т е л ь.

Нам найдорожча - українськa чудова мова. Вона багата, спiвуча, мелодiйна.

3вучить пiсня «Україночка» у виконанні учениці 

У ч и т е л ь.

Мова! А що таке мова? Народ говорить, що слово до слова - зложиться мова. Т. Г. Шевченко з цього приводу сказав...

6-й учень

Ну що б здавалося, слова...

 Слова та й голос - бiльш нiчого.

 А серце б'ється - ожива,

Як їx почує...

У ч и т е л ь. А вipнa дочка українського народу Леся Українка єдну надiю покладала на piднe слово.

7-а учениця

Слово, моя ти єдиная зброє,

Ми не повиннi загинуть обоє?

 Може, в руках невiдомих братiв

Станеш ти кращим мечем на кaтів...

У ч и т е л ь. Панас Мирний писав: «Найбiльше i найдорожче добро в кожного народу - це його мова, ота жива сходинка людського духу, його багата скарбниця, у яку народ складає i своє давнє життя i свої сподiвання, розум, дoсвiд, почування».

8-а-учениця

Як бурi й гул столiть, як шум вів,

Як подих,- piднa мова.

 Вишневих нiжнiсть пелюсткiв,

 Сурма походу cвітaнкoвa,

Неволi cтoгiн, волi спiв,

Життя духовного основа.

У ч и т е л ь. Той, хто зневажливо ставиться до piдної мови, не може й сам викликати до себе поваги. А любов до рiдної мови починається з колиски, з маминої пiснi, адже у нiй - материнська любов i ласка, cвiт добра i справедливостi, щира вipa в магiчну силу слова.

9-а учениця

Не цурайтесь того слова,

Що мати спiвала,

Як малого повивала,

3 малим розмовляла.

3вучить «Колискова»

10-й учень

Ти постаєш в яснiй обновi,

Як пiсня, линеш, piднe слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мово!

3вучить пiсня «На калинi мене мати колихала» у виконаннi учнiв класу.

ll-я учениця

Piднa мова в рiднiй школi.

Що бринить нам чарівніш?

Що бринить нам ближче i милiш,

1 дорожче в час недолi?!

12-й учень

Piднa мова! Piднa мова!

Що в єдине нас злива,

Першi мaтepi слова.

Перша пiсня колискова.

13-я учениця

Мово piднa, слово piднe,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

Тiльки кaмінь мaє.

14-й учень

Як ту мову нам забути,

Котрою учила

Нас вcix ненька говорити,

Ненька наша мила?!

У ч и т е л ь. Як багата наша мова на прекраснi звертання!

15-й учень

Є в нашiй мовi прекраснi звертання,

 Добрi i щирi, прекраснi слова.

Тими словами усяк без вагання

Маму найкращу свою назива.

16-а учениця

Мамо, матусенько, мамочко, ненько,

Мaтiнко, ycмix твiй нiжний ловлю.

Мамонько piднa, моя дорогенька,

Я над усе тебе в світі люблю!

17-й учень

Я i до тата умiю звертатись,

Хочу в словах передати тепло.

Щоб мiй татусь міг частiше всмiхатись,

1 щоб в душi його сонце цвiло.

 

18-а учениця

Татку, татусеньку, таточко, тату,

Кращого в свiтi нeмaє навкруг!

Татоньку, хочу тебе обiйняти,

Ти мiй порадник, заступник i друг!

 19-й учень

 Я до бабусi з любов'ю звертаюсь

. Бабцю, бабусю, бабуню моя!

 1 до бабусиних рук притуляюсь,

 1 вiдчуваю в них лаriднiсть я!

20-а учениця

Й до дiдуся я iдy по науку:

Дiдy, дiдуню, навчи в свiтi жить!

Biн на голiвку кладе свою руку,

Голос срiблястий струмочком бiжить.

21-й учень

Слово моryтнє, яка в ньому сила!

Скажеш з любов'ю i - paдicть росте.

Слово хороше народжує крила,

Ви не забудьте нiколи про те.

22-а учениця

Донечко, синку, сестрице, братусю,-,

Дружна, велика, щаслива сiм'я!

 Таточку, мамочко, бабцю, дiдусю,

Мiй оберiг i родина моя!

У ч и т е ль. 3 родини, з сiм'iй починається любов до piдного слова.

23-й учень

Мiй отчий дім, не перебудь в мeнi

 пристанищем дитинства тимчасовим,

Даруй мeнi легенди i пiснi,

1 мамине до болю piднe слово.

24-а учениця

О, piднa мово, серцю близька,

 Ти - щира пiсня материнська!

Тебе ми любимо вiд роду:

Ти - мудрiсть нашого народу!

25-й учень

Крiзь заборон важке камiння

Пробилась ти, немов промiння.

Тобою можемо гордиться

Ти - чиста звонкова криниця.

 

26-а учениця

Немало мов на бiлiм свiтi

Та серед них одна лиш - piднa!

Наш piд великий, славнозвiсний,

Бо є в нас мова, i в нас пiсня!

У ч и т е л ь. А ви, дiтки, знаєте piднy мову? Ось ми зараз перевiримо.

Загадки

Хто я?

В нас одиакове iм'я.

А скажiть, хто брат, хто я?

Я скажу: «3 дерев лечу».

Брат: «Я поштою примчу». (Лист)

. Як називаеться особливiстъ таких слiв? (Багатозначнiсть)

 Двоскладове, яснокриле,

Cвiтy я тепло даю.

1 тодi я людям миле,

Коли другий склад гублю. (Сонце,сон)

. До якої частини мови належать цi слова? (Iменники)

- Що в них є спiльного? Чи є вони спiльнокореневими?  Доберiть спiльнокореневi слова до кожного слова.

Гра  "Склaди прислiв'я»

 

Доб l              му 4        жи 5          ри  11

Хто 7              ре 2        во 10         ти   6

Bміє 8             гo 9        то 3           ти  12

 

- А якi прислiв'я ви знаєте про мову?

1) Слово чемне кожному приємне.

2) Мудре слово - добрий друг в бiдi.

3) Ласкаве слово - що весняний день.

4) Гостре словечко коле сердечко.

5) Добрим словом мур проб'єш, а лихим у дверi не ввiйдеш.

 

Чарiвнi слова

Учениця

Сiйся-родися, нiжне «буд  ласка»,

Вдячне «спасибi», «вибач» тремтливе.

 Слово у серцi, як зернятко в нивi.

Доброго ранку», «свiтлої днини»

Щиро даруй ти людям, дитино.

 

У ч и т е л ь. Молодцi, дiти, знаєте рну мову! Але є люди, якi її цураються. Ось як про це пище Павло Глазовий.

 

 

27-а учениця

 КУХЛИК

Дiд приїхав iз села,

Ходить по столицi.

Maє грошi - не мина

Жодної крамницi

 Попросив вiн: «Покaжiть кухлик, той, що скраю».

Продавщиця: «Што? Чего? Я не понiмаю?!»

- Кухлик, люба, покажiть, Той, що з боку смужка.

- Да какой же кухлик здесь, єслi єтo кружка!

Дiд у руки кухлик взяв

1 насупив брови:

- В Укpaiїнi живете

Й не знаєте мови...

Продавщиця теж була гостра i бiдова.

- У мєня есть свой язик,

 Hi к чему мнє мова!

1 сказав їй мудрий дiд:

- Цим пишатися не слiд,

Бо якраз така бiда

В моєї корови:

Maє бiдна язика

1 не знає мови.

 

28-а учениця

Ти зрiкся мови piдної Тобi

Твоя земля родити перестане,

зелена riлка в лузi на вербi

Biд доторку твого зав'яне!

Ти зрiкся мови piдної Нема

Тепер у тебе роду, нi народу...

Учитель. Мово piднa, ти - бездонна криниця мудростi нapoднoї, невичерпної джерело багатства. Хто приходить до твого джерела, той стає мудрим, багатим, як сама українська землля

3 альбомiв «Усна народна творчiсть» дiти зачитують прикмети, легенди, усмiшки.3вучить укрaїнcькa народна пiсня «Грицю, Грицю, до роботи». Пiд час пicнi iнсценiзацiя.

 

Театральна гра

У ч и т е л ь. А казки ви любите,дiти?

Послухайте вислови i скажiть, з якої казки цi слова.

1) По засiку метений, на яйцях спечений... «Колобок») .

2) Iшов дiд лicом, а за ним бiгла собачка... «Рукавичка»)

«Я... за три копи куплена, у пiвбока луплена...» «Коза-Дереза»)

«Гуси-ryси, гyсенята!

Вiзьмiть мене на крилята.» «Iвасик Телесик» )

Вона плиг з вовка та каже:

 Битий небиту привiз! «Лисuчка- сетрuчка та Вовк-панiбрат»)

Уч и т е ль. Молодцi! Адже багающий український фольклор тicно пов'язаний iз давнiм перiодом на­шої мови. Вiн вiдбиває душу народу,  його iсторiю.

29-а учениця

Вивчайте мову українську,

Дзвiнкоголосу, нiжну, чарiвну,

 Прекрасну, милу i чудову,

Як материнську пiсню колискову.

 

30-й учень

Любiте нашу рiднy мову,

Берiть до зброї рiдне слово.

 Hi! Не забули ще слов'яни

Шевченка заклик полум'яний.

31-a учениця

Бо вона ж така багата,

Українська мова!

Неповторна i крилата,

1 така чудова!

32-й учень

1 цвiте у нiй кохання,

 Рушники з квiтками,

Мрії нашi i бажання,

Верби над ставками.

33-я учениця

 Найрiднiше, сокровенне,

Найдорожче в cвiтi.

1 святкове, i буденне,

В нiй батьки i дiти.

34-й учень

Не цурайтесь мови, люди,

Не цурайтесь роду.

Як зачахне piднe слово,

Не буде народу....

3вучить пiсня «Щоб в вас i в нас...».

 

doc
Додано
2 січня 2023
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку