1
Тема. Означення квадратного рівняння. Неповні квадратні рівняння.
Мета: ( освітня):
-домогтися свідомого розуміння означення квадратного рівняння; зведеного квадратного рівняння та неповного квадратного рівняння; - засвоїти назви коефіцієнтів квадратного рівняння;
-сформувати вміння визначати коефіцієнти квадратного рівняння та за ними робити висновок про вид квадратного рівняння;
-формувати вміння розв’язувати неповні квадратні ;
(виховна): виховувати в учнів культуру математичних записів , культуру спілкування та культуру поведінки, сприяти розвитку всесторонньо розвинутої особистості, вихованню етичних норм, довіру до товаришів.
(розвиваюча): розвивати в учнів уважність, розвивати мислення, увагу, пам’ять ,спостережливість, вміння аналізувати та виділяти головне.
Учні повинні :
Обладнання: дошка, комп’ютер, підручник для 8 класу, мультимедійна дошка, картки оцінювання
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Перевірка наявності учнів в класі та їх готовності до уроку.
ІІ. Вступне слово вчителя (доцільно проводити з метою формування комунікативних компетентностей)
Рівняння – це не просто рівність,
З однією змінною чи кількома.
Рівняння – це думок активність,
Це інтелекту боротьба.
ІІІ. Актуалізація знань.
Слайд 2 « Розв`яжіть кросворд»
1.Рівність ,що містить невідоме ( рівняння);
2.Значення змінної, що перетворює рівняння на правильну рівність дев'ять корінь);
3.Рівняння,що мають однакові корені або не мають їх ( рівносильні);
4.Число,яке стоїть перед змінною у рівнянні ( коефіцієнт);
5.Рівняння виду ах=в, де х- змінна, а і в- деяки числа ( лінійне);
6.Добуток коренів кожного з рівнянь 2х=3; 5х=7 ;5х=0( нуль)
7.Кількість коренів рівняння 0х=9 ( жодного).
ІV.. Мотивація вивчення теми.
Слайд 3
Проблемна задача.
Одне з двох чисел більше від другого на 2, а їх добуток дорівнює 35. Знайти ці числа.
Розв’язання:
Позначимо менше число через х. Тоді більше число буде дорівнювати х+2. Їх добуток 35. Маємо рівняння:
х(х+2)=35:
х² + 2х - 35=0.
Це - рівняння другого степеня з однією зміною.
Такі рівняння називаються квадратними. Ознайомлення учнів з темою, яку учні будуть вивчати та з вимогами до знань і вмінь.
Слайд 4
ІІІ.Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Слайд 5
Квадратним називають рівняння виду
ах²+вх+с=0,
де х - змінна, а а, в, с – дані числа, причому а ≠ 0.
Слайд 6
Інтерактивна вправа- анаграма ( cтворена в програмі smart)
« А ну ж бо відгадай! »
Слайд 7-8
Історична довідка . Квадратні рівняння вміли розв’язувати вавілоняни близько 2000 років до н. е. відомо, що їхні методи розв’язання майже збігаються із сучасними. Проте невідомо, яким чином вавилоняни дійшли до цих методів: майже на всіх знайдених до того часу клинописних текстах збереглися лиш вказівки до знаходження коренів рівнянь і немає ані найменшої згадки про від’ємні числа і про загальні методи розв’язування рівнянь. В стародавній Греції квадратні рівняння розв’язувалися за допомогою геометричних побудов. Методи, які не пов’язувалися з геометрією, вперше наводить Діафант Александрійський у ІІІст. У своїх книгах “Арифметика” він наводить приклади розв’язування неповних квадратних рівнянь. Його книги з описом способів розв’язування повних квадратних рівнянь до нашого часу не збереглися. Загальне правило розв’язування квадратних рівнянь було сформульоване німецьким математиком М. Штіфелем (1487 – 1567). Виводом формули загального розв’язку квадратних рівнянь займався Франсуа Вієт. Він же й вивів формули залежності коренів рівняння від коефіцієнтів у 1591 році. Після праць нідерландського математика А. Жираре (1595 – 1632), а також Декарта і Ньютона спосіб розв’язання квадратних рівнянь набув сучасного вигляду.
ІV. Сприйняття й усвідомлення поняття повного та неповного квадратного рівнянь.
Слайд 5
Означення квадратного рівняння:
Квадратним називають рівняння виду
ах²+вх+с=0,
де х - змінна, а а, в, с – дані числа, причому а ≠ 0. Числа a, b, c - називаються коефіцієнтами квадратного рівняння
а – перший коефіцієнт;
b – другий коефіцієнт;
с – вільний член.
Слайд 13.
Усні вправи. Яке з даних рівнянь квадратне:
а) 5х²-3х+2=0; б)6х-7=0; в) (2х-5)² -7=0; г) 2х-3-х2=0; д) -5х3-x²=2х=0 ,є)(4х-5)x=0
Слайд 14.
Інтерактивна вправа «Визначте коефіцієнти квадратного рівняння».
Слайд 15
Завдання
Уважно розглянувши структуру рівнянь дайте означення зведеного і незведеного квадратних рівнянь
Слайд 16
Квадратне рівняння називається з в е д е н и м ,
якщо його перший коефіцієнт дорівнює одиниці (а = 1)
Слайд 17
Перетворіть дане квадратне рівняння у зведене
Слайд 18
Робота в групах .
Завданням групам:
Розподіліть дані рівняння на чотири групи. Поясніть свій вибір.
Слайд 19
Робота з випереджальним домашнім завданням ( доцільно проводити з метою формування компетентностей саморозвитку і самоосвіти).
Учнів класу було поділено на чотири групи. Кожна група отримала своє завдання.
Повідомлення учнів.
І група. Означення повного квадратного рівняння. Види неповних квадратних рівнянь.
Якщо у квадратному рівнянні а ≠ 0, в ≠ 0, с ≠ 0,то воно називається повним квадратним рівнянням.
Наприклад
2х2+5х-7=0
6х+х2-3=0
х2-8х-7=0
25-10х+х2=0.
ІІ група. Означення неповного квадратного рівняння. Види неповних квадратних рівнянь
Якщо у квадратному рівнянні хоча б один із коефіцієнтів в або с дорівнює нулю (b = 0, c = 0), то таке рівняння називається неповним квадратним рівнянням
Наприклад
3х2-2х=0
2х+х2=0
125+5х2=0
49х2-81=0
Слайд 20
Інтерактивна вправа « Посортуй рівняння.
Слайд 21
Оздоровча хвилинка «Гімнастика для очей».Відеовправа.
Слайд 22
Які рівняння об'єднані за спільною ознакою?
Яке з рівнянь зайве?
Слайд 23
Розв'яжіть рівняння.
Скільки коренів вони мають?
Слайд 24
Усні вправи (ІV група)
Які рівняння об'єднані за спільною ознакою? Яке з рівнянь зайве?
Слайд 25
Завдання групам .
Розв`яжіть рівняння. Встановити, який (які) з коефіцієнтів дорівнюють нулю. Сформулюйте правило розв`язування рівняння певного типу.
Слайд 26
1 група -5х2+15х=0 х2-х=0 4х2+8х=0
|
2 група Х2-16=0 -2х2-50=0 4х2+16=0 |
3 група 6х2=0 -4х2=0 х2=0 |
4 група 4х2=0 -3х2-12=0 х2+2х=0 |
Слайд 27
І група. Рівняння виду ах² = 0.
Якщо а ≠ 0, в = 0, с = 0, то ах² + 0х + 0= 0, тоді
ах² = 0,
Розв’язування :
х = 0
єдиний корінь.
Завдання.
Розв’язати рівняння
6х² =0, -4х² =0, 2/5х² =0,
х=0, х=0, х=0.
ІІ.група.Рівняння виду ах² +вх=0
Якщо а ≠ 0, в ≠ 0, с = 0, то
ах² + вх + 0 = 0;
ах² + вх = 0;
х(ах + в) = 0;
х=0 або ах = -в;
х = - в/а
Завдання.
Розв’язати рівняння
а)4х² +8х=0; б) -5х² +15х=0; в) 1/3х2-х=0;
4х(х+2)=0; -5 х(х-3)=0; х(1/3х-1)=0;
4х=0, х+2=0; -5х=0, х-3=0; х=0;1/3х=1
х=0, х=-2. х=0, х=3. х=0;х=3.
Відповідь: -2; 0 Відповідь: 0; 3 Відповідь: 0; 3.
ІІІ група. Рівняння виду ах² + с = 0
Якщо а ≠ 0, в = 0, с ≠ 0, то ах² + 0х + с=0
ах² +с=0
ах² = - с
х² = - с/а
Якщо - с/а ≥ 0, то Якщо - с/а ˂ 0, то дійсних
коренів немає
Завдання.
Розв’язати рівняння
а)4х² +16=0; б)-2х² +50=0; в) х2-16=0
4х²= - 16; -2х² =-50; ( х-4)(х+4)=0
х² = - 4; х² =25; х=4; х=-4.
- 4 <0 ;
коренів немає; х1 = -5, х2 = 5. Відповідь: -4; 4.
Відповідь: коренів немає. Відповідь: -5; 5.
V. Відпрацювання навиків розв’язування неповних квадратних рівнянь( доцільно проводити з метою формування продуктивної творчої діяльності)
Слайд 17
Розв’яжіть неповні квадратні рівняння:
а)- 1/9 у²=0; б)3х² - 4х = 0; в)4х² - 9 = 0.
Після розв’язування рівнянь учні здійснюють самоперевірку за розв’язками на наступному слайді.
Розв’язання
а) - 1/9 у² = 0; б)12х² - 3х = 0; в)9х² - 4 = 0;
у=0. 3х(4х-1)=0; 9х²=4;
Відповідь: 0 3х=0 або 4х-1=0; х²= 4/9;
х = 0 4х=1; х_1 = - 2/3;
х = 1/4 . 〖 х〗_2 = 2/3.
Відповідь: 0, 1/4. Відповідь: - 2/3; 2/3.
ІVгрупа. Розв’яжіть неповні квадратні рівняння:
4х2=0; -3х2+12=0; х2+2х=0.
Слайд 20
Розв’язання.
а)(х-1)(х-2)=4х; б) 3(х+5) – 8 = -5х(х + 2);
х² - 2х – х +2 = 4х; 3х + 15 – 8 = -5х² - 10х;
х² - 2х – х + 2 - 4х = 0; 3х + 15 – 8 + 5х² + 10х = 0;
х² - 7х + 2 = 0. 5х² + 13х + 7 = 0.
V. Відпрацювання навиків розв’язування неповних квадратних рівнянь ( доцільно проводити з метою формування продуктивної творчої діяльності)
Слайд 28
Інтерактивна вправа «Розв`яжіть рівняння та перевірте відповіді за допомогою чарівного екрану.»
Слайд 29
Розв’яжіть рівняння
Слайд 30
Тестування ( використання програми MyTest)
1 варіант.
1.Яке з поданих рівнянь є квадратним?
А) 1-12х=0 Б) 7х2-13х+5=0 В) 48х2+х3-9=0 Г) = 0
2. В квадратному рівнянні -3х2+10х+5=0 вказати старший коеффіциєнт:
А) 10 Б) 5 В) -5 Г) -3
3. Розв`язати рівняння : х2+5х=0
А) коренів немає Б) 0; 5 В) 5; -5 Г) 0; -5
4.Яке з квадратних рівнянь є зведеним:
А) 12-х2+3х=0 Б) х2-7х+16=0 В) -15х2+4х-2=0 Г) 4х2+х-1=0
5.Яке з квадратних рівнянь є неповним:
А) 16х2-9=0 Б) 3-х2+х=0 В) –х2-х-1=0 Г) 7-7х-7х2=0
6. Яке з чисел є коренем квадратного рівняння 5х2=0
А) 5 Б) 0 В) -5 Г) 25
7. Знайдіть добуток коренів рівнянння 2х2-9х=0
А) немає коренів Б) 4,5 В) -4,5 Г) 0
8.В якому з квадратних рівнянь вільний член дорівнює нулю:
А) 5х2+2х=0 Б) х2-9=0 В) 2-х-х2=0 Г) 4х2+5=0
9. Розв`яжіть рівняння : х2-64=0
А) 8; -8 Б) 0; 64 В) немає коренів Г) 8
10. Розв`яжіть рівнянння : 6х-х2=0
А) немає коренів Б) 0,-6 В) 6 ;0 Г) 6;-6
2 варіант.
1. Яке з поданих рівнянь є квадратним?:
А) = 0 Б) 15х-3=0 В) 6х4+х2=0 Г) 4х2+3х-1=0
2) В квадратному рівнянні 3х2+5х-9=0 вказати вільний член:
А) 9 Б) -9 В) 3 Г) 5
3. Розв`язати рівняння : х2-25=0
А) 0; 25 Б) немає коренів В) 5; -5 Г) 5
4. Яке з квадратних рівнянь є незведеним:
А) х2+3х-5=0 Б) 7х+16+х2=0 В) 12х2+4х-2=0 Г) х2+х=0
5. Яке з квадратних рівнянь є зведеним :
А) 16х2-9=0 Б) 3х2+х=0 В) х2-х-15=0 Г) -7х2=0
6. Яке з чисел є коренем квадратного рівняння 8х2=0
А) -8 Б) 8 В) 64 Г) 0
7. Знайдіть добуток коренів рівняння 5х2+12х=0
А) -2,4 Б) 0 В) немає коренів Г) 7
8. У якому з даних квадратних рівнянь другий коефіцієнт дорівнює нулю?
А) х2-9=0 Б) 5х2+2х=0 В) 2-х-х2=0 Г) 4х2+5х-3=0
9. Розв`яжіть рівняння 5х2=0 А) -15 Б) 0 В) немає коренів Г)
10. Розв`яжіть рівняння: 9х-х2=0
А) немає коренів Б) 0; -9 В) 0; 9 Г) 3; -3
Таблиця правильних відповідей
№ задания |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1 вариант |
Б |
Г |
Г |
Б |
А |
Б |
Г |
А |
А |
А |
2 вариант |
Г |
Б |
В |
В |
В |
Г |
Б |
А |
Б |
В |
VІ. Рефлексія. Підведення підсумків уроку. Підсумок уроку
• Сформулюйте означення повного квадратного рівняння
• У рівнянні 3х²-7х+2=0 назвіть коефіцієнти а, в, с.
• Запишіть рівняння, якщо в=0, а=-1, с=2.
• Як називається таке рівняння?
• Наведіть приклади інших неповних квадратних рівнянь.
• Скільки коренів мають рівняння ах²=0, ах²+вх=0, ах²+с=0?
На сьогоднішньому уроці я дізнався …
На сьогоднішньому уроці найцікавішим для мене було …
Як я оцінюю свою роботу за 100 бальною шкалою;
Які риси характеру допомагали навчатися, а які заважали?
Активність, апатія, ввічливість, упертість, дисциплінованість, допитливість, ініціативність, наполегливість, неуважність,незібраність, недбалість, організованість
VІІ. Домашнє завдання
§19, №869(а,б), №873(а,в), №876(А), №886(Б)
Чірва О.В.