№ 57
Дата:27.01.2022р
Предмет: українська мова
Тема: Ознайомлення із суфіксом як значущою частиною слова.
Мета. Поглибити знання про будову слова, ознайомити з морфологічною частиною слова – суфіксом, формувати вміння утворювати за допомогою суфіксів нові слова. Збагачувати словниковий запас. Розвивати мовлення, уміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати, співпрацювати в групах, виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Підручники, смайлик, новорічна кулька, паперова ялинка з наліпками – іграшками, алгоритм визначення суфікса, скринька, завдання для роботи в групах, слова для гри, мікрофон.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів шкільний …(дзвінок),
Починаємо…( урок)!
Вч- Діти, яким повинен бути учень на уроці?
Д- Уважним Розумним
Організованим
Кмітливим
Вч-А ще вихованим і дисциплінованим.
Вч-Діти,а який ми візьмемо настрій із собою?(Чудовий). ( Смайлик кріпимо на дошку).
Д- Учень(иця) кріпить смайлик до дошки.
Вч- Сподіваюсь, що таким він залишиться до кінця уроку.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Ой, яка чудова українська мова!
Звідки все береться, звідкіля і як?
Суфікс всім нам допоможе.
І повинен знати кожен.
Після кореня стоїть.
І нові слова творить.
Вч-Діти сьогодні на уроці ми спробуємо відкрити ще одну з цікавих сторінок нашої мови. Спробуємо дізнатися що таке суфікс , яку роль виконує він у слові, для чого існує. Пригадаємо, з чого будуються слова. Попрацюємо у парах, у групах. Поділимося знаннями з друзями, допоможемо їм.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вч- Діти, сьогоднішній урок буде незвичайний. Вранці біля дверей нашого класу я знайшла ось цей предмет. ( Показує новорічну іграшку). Про яке свято вона нам нагадує? (Новий рік). Я пропоную вам пограти в гру « Новорічна ялиночка». За кожне правильно виконане завдання на ялинці буде з′являтися іграшка. І до кінця уроку, сподіваюсь, наша ялинка перетвориться на новорічну красуню.
ІV. Актуалізація опорних знань.
4.1. Перевірка домашнього завдання.
4.2. Складання асоціативного куща «Будова слова» (на дошці).
Будова слова
Вч- Діти, яка зараз пора року
Д- Зима.
Вч- А яка головна ознака зими?
Д- Сніг.
Вч- Біла сніжинка з неба спустилась.
І на дошці тихо примостилась.
Вч- Молодці діти, ви можете прикрасити нашу зелену красуню першою іграшкою.
4.3.«Мозковий штурм».
Вч- А ми продовжуємо. Діти яка частина слова є обов′язковою?
Д- Корінь.
Вч- Що таке корінь?
Д- Корінь- це спільна частина споріднених слів.
Вч- Які слова є спільнокореневими?
Д- Спільнокореневі слова це слова які мають спільну частину за звучання та значенням.
Вч- Як називається змінна частина слова?
Д- Закінчення.
Вч- Що таке закінчення?
Д- Закінчення- це змінна частина слова.
Вч- Що таке основа?
Д- Основа- це частина слова без закінчення.
Вч-З яких частин складається основа?
Д- З кореня, префікса,та суфікса.
Вч-Яка частина слова стоїть перед коренем?
Д- Префікс.
Вч-Що таке префікс?
Д- Префікс- це частина слова яка стоїть перед коренем.
Вч- Молодці діти, ви можете прикрасити нашу ялиночку ще однією ігршкою.
4.4. Каліграфічна хвилинка.
Вч- Щоб букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії нам треба розпочати.
Писатиму букви рівнесенько,
Щоб було красиво і гарнесенько.
Вч- Діти, запишіть сьгоднішнє число, класна робота. Та запишіть слово "ялинка" (Зробіть звуко-буквений аналіз слова «ялинка»).
Вч- Молодці діти. А тепер запишіть речення.
Ялинка взимку залишається зеленою. (Знайдіть у реченні підмет і присудок.)
Д- Підмет - ялинка, присудок залищається.
Вч- А чому у слові «ялинка» звуків більше ніж букв?
Д- Тому, буква я має два звуки.
Вч-А чому ялинка взимку зелена?
Д- Ялина – хвойне дерево. Хвоїнки не бояться морозу.
Вч– Діти яку ялинку ви ставили вдома на Новий рік, живу чи штучну?
Д- Штучну, щоб зберегти природу ?
V. Вивчення нового матеріалу.
5.1. Робота з підручником (с94-95)
Вч- Діти, подивіться на вправу 1(усно). Прочитайте пари слів і порівняйте їх.
Д- Сіг- снігур
Дуб- дубок
Добрий- добренький
Мудрий- мудріший
Вч- Що спільного у цих пари слів і чим вони різняться?
Д- Корінь є спільним у цих пар слів. Відрізняє слова один від одного частина слова.
Вч- Де вона стоїть? Пригадайте, як її називають.
Д- Вона стоїть після кореня, а називається вона суфіксом.
Вч- Які зміни відбулися у слові із додаванням суфіксу?
Д- При додаванні суфікса до слова, слово та його значення змінилося.
Вч- Молодці діти, я вами пишаюся, ви можете прикрасити нашу ялинку знову.
5.2. Ознайомлення з правилом.
Вч- Цікавинка. Термін «суфікс» латинського походження, що означає «прикріплений». Уперше в українську мову введений у 1906 році.
Вчені вважають, що в українській мові близько чотирьохсот суфіксів та їх варіантів. А от слова китайської мови не мають ні префіксів, ні суфіксів.
Вч- Діти, давайте нарешті познайомимось із нашим правилом!!!
Вч- Частина основи,що стоїть після кореня, називається суфіксом. Якщо у слові є закінчення, суфікс стоїть між коренем і закінченням. За допомогою суфіксів утворюються нові слова або форми слів.
Вч- Прочитай правило своєму сусіду, розкажи правило своєму сусіду, розкажи правило мені.
Вч- Молодці діти. - Запам′ятайте! Частина основи, що стоїть після кореня перед закінченням , називається суфіксом. За допомогою суфіксів утворюються нові слова. Позначається так:
Вч- Суфікс позначаємо так: лісок, лісовий.
У слові може бути кілька суфіксів: ліс-н-ик, ліс-ов-ич-ок.
Вч- Де стоїть суфікс? Яка його роль?
Д- Суфікс стоїть після кореня перед закінченням.
Вч- Молодці діти, прикрашайте нашу зелену красуню іграшкою.
Вч- Діти, ви напевно вже втомились, трішки з вами відпочинем.
5.3. Фізкультхфилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=3LAjklSXpbI
Вч- Молодці діти, продовжуємо.
5.4 Робота з підручником.
Вч- Наступна вправа 2 сторінка 95. Прочитайте вірш та випишіть виділені слова, визначте самостійно суфікс. Для того щоб визначити суфікс що вам потрібно зробити?
Д- Прочитати слово. Зміни його, щоб визначити закінчення і основу. Дібрати кілька споріднених слів, визначити корінь. Виділи його. Виділити частину слова між коренем і закінченням.
Вч- Як називається ця частина? Та як вона позначається?
Д- Це – суфікс. Позначаєть суфікс у слові так:.
Бачиш, перша зіронька горить-
То перша зіронька до нас спішить.
В нього коник білий, наче сніг,
Борода сивенька аж до ніг.
У сріблясті саночки сіда,
І за вітром в'ється борода.
Віра Панова
Вч- Молодці діти, зараз уявіть собі, що ви зустрілись з Миколаєм. Про що ви з ним поговорили б? Складіть і розіграйте сценку у класі.
Вч- Молодці діти, і знову наша зелена красуня стає багатша на ще одну прикрасу.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
6.1. Словотворча робота.
Вч- Діти, відгадайте загадку.
Він в дім приносить подарунки,
На склі малює візерунки,
Річки заковує у лід,
Як зветься цей казковий дід?
Д- Дід Мороз.
Вч- Молодці діти.
Вч- Який же Новий рік без Діда Мороза. Він приготував для вас цікаве завдання. Суфікси можуть творити дива зі словами. Я пропоную вам стати маленькими чарівниками та зайнятися цими дивами.
6.2. Робота в парах (кожна пара утворює слово і записує його на дошці, виділяє суфікси. )
1. Тих + еньк + ий=
2. Біл + есеньк +ий=
3. Сестр + ичк + а=
4. Тіт +оньк +а=
5.Гарн +еньк + ий=
6.Товст + ющ +ий=
7. Худ + ющ +ий=
8.Вітр + ищ +е=
9.Нож + ищ +е=
10.Руч + ищ +е=
Вч- Молодці діти, можете прикрасити зелену красуню.
6.3. Гра «Скринька чарівних слів»
Вч- Діти, для вираження пестливості, гарного ставлення один до одного ми створюємо слова за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-,-ісіньк-, -юсіньк. Давайте пограємо в гру, яка має назву - «Скринька чарівних слів»
Гарнесенький, малесенький, тихесенький, білесенький, чорненький, ріднесенький
Вч - Якого значення надає суфікс – ищ- ?
Д- Збільшення, вітрище, ручище, хатище....
6.4. Групова робота (поділ на групи за допомогою різнокольорових кульок).
1 група. Утворити слова зі зменшено – пестливим значенням за допомогою суфіксів – -еньк-, -очк- ,-ісіньк-, -юсіньк (Малий – маленький, гарний - гарнюсінький, гілка – гілочка, сама – самісінька).
2 група. Утворити слова зі значенням збільшення за допомогою суфікса – нищ (Вітер – вітрище, дуб – дубище, вовк – вовчище, кіт – котище).
3. група. Утворити слова-назви професій. ( Лікувати – лікар, учити – учитель, шахта – шахтар, футбол - футболіст).
4 група. Утворити слова-назви дитинчат. (Вовк – вовченя, лисиця – лисеня, заєць –зайченя, гусак – гусеня).
6.5. Робота за індивідуальними картками (2-3 учні)
Вч- Спишіть. Знайдіть і виділіть суфікси у підкреслених словах.
З неба падають сніжинки
На дерева, на будинки,
На майдани, на садки,
На ялини, на дубки.
6.6. Гра «Відгадай» Розбір слів за будовою.
Вч- Корінь від слова «зимувати», суфікс і закінчення від слова «зіронька»
Д- Зимонька.
Вч- Корінь від слова «сніжний», суфікс від слова «клубок»
Д- Сніжок.
Вч- Корінь від слова «ялина», суфікс від слова «гілочка»
Д- Ялиночка.
Вч- Якою частиною мови є відгадані слова?
Д- Іменники.
5.Вправа « Незакінчене речення»
Вч- Суфікс – це частина слова, що стоїть…
Д- Після кореня, перед закінченням.
Вч- Він служить для…
Д- Утворення нових слів.
Вч- У слові виділяється…
Д-
Вч- Молодці діти, прикрашайте новорічну ялинку.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вч- Ось і утворилась наша чарівна красунечка – Новорічна ялиночка.
Вч- Які ваші враження від уроку?
Д- Враження від уроку чудові.
Вч-Чи вдалося виконати всі завдання?
Д- Так.
7.1 Гра «Мікрофон»
Вч- Продовжіть речення. Сьогодні на уроці ми…
Д- Ознайомилися з частиною слова суфіксом, навчилися визначати суфікс у слові, навчилися утворювати нові слова за допомогою суфіксу.
Вч- Молодці діти!!! Ви сьогодні відмінно працювали.
Швидко спливають хвилини-
Ось і прощатись пора.
Я на прощання всім зичу
Щастя, здоров′я й добра.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вч- Запишіть домашнє завдання: сторінка 95, вправа 6.
До уроку допущено:
Брагарчук Тетяна Дмитрівна
-