Ознайомлення із суфіксом як значущою частиною слова

Про матеріал
Конспект уроку з української мови, за підручником М. Вашуленко, НЮ Васильківська,С. Дубовик, за освітньо навчальною програмою Савченко.
Перегляд файлу

57

Дата:27.01.2022р

Предмет: українська мова

Тема: Ознайомлення із суфіксом як значущою частиною слова. 

Мета. Поглибити знання про будову слова, ознайомити з морфологічною частиною слова – суфіксом, формувати вміння утворювати за допомогою суфіксів нові слова. Збагачувати словниковий запас. Розвивати мовлення, уміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати, співпрацювати в групах, виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Підручники, смайлик, новорічна кулька, паперова ялинка з наліпками – іграшками, алгоритм визначення суфікса, скринька, завдання для роботи в групах, слова для гри, мікрофон.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів шкільний …(дзвінок),

Починаємо…( урок)!

 

Вч- Діти, яким повинен бути учень на уроці?

Д- Уважним                                                                                                                                      Розумним
Організованим
Кмітливим

Вч-А ще вихованим і дисциплінованим.

Вч-Діти,а який ми візьмемо настрій із собою?(Чудовий). ( Смайлик кріпимо  на дошку).

Д- Учень(иця) кріпить смайлик до дошки.

Вч- Сподіваюсь, що таким він залишиться до кінця уроку.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Ой, яка чудова українська мова!

Звідки все береться, звідкіля і як?

Суфікс всім нам допоможе.

І повинен знати кожен.

Після кореня стоїть.

І нові слова творить.

Вч-Діти сьогодні на уроці ми спробуємо відкрити ще одну з цікавих сторінок нашої мови. Спробуємо дізнатися що таке суфікс , яку роль виконує він у слові, для чого  існує. Пригадаємо, з чого будуються слова. Попрацюємо у парах, у групах. Поділимося знаннями з друзями, допоможемо їм.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вч- Діти, сьогоднішній урок буде незвичайний.  Вранці біля дверей нашого класу я знайшла ось цей предмет. ( Показує новорічну іграшку). Про яке свято вона нам нагадує? (Новий рік). Я пропоную вам пограти в гру « Новорічна ялиночка». За кожне правильно виконане завдання на ялинці буде з′являтися іграшка. І до кінця уроку, сподіваюсь, наша ялинка  перетвориться на новорічну красуню.

ІV. Актуалізація опорних знань.

4.1. Перевірка домашнього завдання.

4.2. Складання асоціативного куща «Будова слова» (на дошці).

 

                                            Будова слова

 

Вч- Діти, яка зараз пора року

Д- Зима.

Вч- А яка головна ознака зими?

Д- Сніг.

Вч- Біла  сніжинка з неба спустилась.

І на дошці  тихо примостилась.

Вч- Молодці діти, ви можете прикрасити  нашу зелену красуню першою іграшкою.

4.3.«Мозковий штурм».

Вч- А ми продовжуємо. Діти яка частина слова є обов′язковою?

Д- Корінь.

Вч- Що таке корінь?

Д- Корінь- це спільна частина  споріднених слів.

Вч- Які слова є спільнокореневими?

Д- Спільнокореневі слова це слова які мають спільну частину за звучання та значенням.

Вч- Як називається змінна частина слова?

Д- Закінчення.

Вч- Що таке закінчення?

Д- Закінчення- це змінна частина слова.

Вч- Що таке основа?

Д- Основа- це частина слова без закінчення.

Вч-З яких частин складається основа?

Д- З кореня, префікса,та суфікса.

Вч-Яка частина слова стоїть перед коренем?

Д- Префікс.

Вч-Що таке префікс?

Д- Префікс- це частина слова яка стоїть перед коренем.

Вч- Молодці діти, ви можете прикрасити нашу ялиночку ще однією ігршкою.

4.4. Каліграфічна хвилинка.

Вч- Щоб букви правильно писати,

Хвилинку каліграфії нам треба розпочати.

Писатиму букви рівнесенько,

Щоб було красиво і гарнесенько.

Вч-  Діти, запишіть сьгоднішнє число, класна робота. Та запишіть слово "ялинка" (Зробіть звуко-буквений аналіз слова «ялинка»).

Вч- Молодці діти. А тепер запишіть речення.

Ялинка взимку залишається зеленою. (Знайдіть у реченні підмет і присудок.)

Д- Підмет - ялинка, присудок залищається.

Вч- А чому у слові «ялинка» звуків більше ніж букв?

Д- Тому, буква я має два звуки.

Вч-А чому ялинка взимку зелена?

Д- Ялина – хвойне дерево. Хвоїнки не бояться морозу.  

Вч– Діти яку ялинку ви ставили вдома на Новий рік,  живу чи штучну?

Д- Штучну, щоб зберегти природу ?

V. Вивчення нового матеріалу.

5.1. Робота з підручником (с94-95)

Вч- Діти, подивіться на вправу 1(усно). Прочитайте  пари слів і порівняйте їх.

Д-  Сіг- снігур

      Дуб- дубок

      Добрий- добренький

      Мудрий- мудріший

Вч- Що спільного у цих пари слів і чим вони різняться?

Д- Корінь є спільним у цих пар слів. Відрізняє слова один від одного частина слова.

Вч- Де вона стоїть? Пригадайте, як її називають.

Д- Вона стоїть після кореня, а називається вона суфіксом.

Вч- Які зміни відбулися у слові із додаванням суфіксу?

Д- При додаванні суфікса до слова, слово та його значення змінилося.

Вч- Молодці діти, я вами пишаюся, ви можете прикрасити нашу ялинку знову.

5.2. Ознайомлення з правилом.

Вч- Цікавинка. Термін «суфікс» латинського походження, що означає «прикріплений». Уперше в українську мову введений у 1906 році.

            Вчені вважають, що в українській мові близько чотирьохсот суфіксів та їх варіантів. А от слова китайської мови не мають ні префіксів, ні суфіксів.

Вч- Діти, давайте нарешті познайомимось із нашим правилом!!!

Вч- Частина основи,що стоїть після кореня, називається суфіксом. Якщо у слові є закінчення, суфікс стоїть між коренем і закінченням. За допомогою суфіксів утворюються нові слова або форми слів.

Вч- Прочитай правило своєму сусіду, розкажи правило своєму сусіду, розкажи правило мені.

Вч- Молодці діти.  - Запам′ятайте! Частина основи, що стоїть після кореня перед закінченням , називається суфіксом. За допомогою суфіксів утворюються нові слова. Позначається так:

Вч- Суфікс позначаємо так: лісок, лісовий.

У слові може бути кілька суфіксів: ліс-н-ик, ліс-ов-ич-ок.

Вч- Де стоїть суфікс? Яка його роль?

Д- Суфікс стоїть після кореня перед закінченням.

Вч- Молодці діти, прикрашайте нашу зелену красуню іграшкою.

Вч- Діти, ви напевно вже втомились, трішки з вами відпочинем.

 5.3. Фізкультхфилинка.

https://www.youtube.com/watch?v=3LAjklSXpbI

Вч- Молодці діти, продовжуємо.

5.4 Робота з підручником.

Вч- Наступна вправа 2 сторінка 95. Прочитайте вірш та випишіть виділені слова, визначте самостійно суфікс. Для того щоб визначити суфікс що вам потрібно зробити?

Д- Прочитати слово. Зміни його, щоб визначити закінчення і основу. Дібрати кілька споріднених слів, визначити корінь. Виділи його. Виділити частину слова між коренем і закінченням.

Вч- Як називається ця частина? Та як вона позначається?

Д- Це – суфікс. Позначаєть суфікс у слові так:.

Бачиш, перша зіронька горить-

То перша зіронька до нас спішить.

В нього коник білий, наче сніг,

Борода сивенька аж до ніг.

У сріблясті саночки сіда,

І за вітром в'ється борода.

                                                      Віра Панова

Вч-  Молодці діти, зараз уявіть собі, що ви зустрілись з Миколаєм. Про що ви з ним поговорили б? Складіть і розіграйте сценку у класі.

Вч- Молодці діти, і знову наша зелена красуня стає багатша на ще одну прикрасу.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

6.1. Словотворча робота.

Вч- Діти, відгадайте загадку.

Він в дім приносить подарунки,
На склі малює візерунки,
Річки заковує у лід,
Як зветься цей казковий дід?

Д- Дід Мороз.

Вч- Молодці діти.

Вч- Який же Новий рік без Діда Мороза. Він приготував для вас цікаве завдання. Суфікси можуть творити дива зі словами. Я пропоную вам стати маленькими чарівниками та зайнятися цими дивами.

6.2. Робота в парах (кожна пара утворює слово і записує його на дошці, виділяє суфікси. )

1. Тих + еньк + ий=

2. Біл + есеньк +ий=

3. Сестр + ичк + а=

4. Тіт +оньк +а=

5.Гарн +еньк + ий=

6.Товст + ющ +ий=

7. Худ + ющ +ий=

8.Вітр + ищ +е=

9.Нож + ищ +е=

10.Руч + ищ +е=

Вч- Молодці діти, можете прикрасити зелену красуню.

6.3. Гра «Скринька чарівних слів»

Вч- Діти, для вираження пестливості, гарного ставлення один до одного ми створюємо слова  за допомогою суфіксів -еньк-, -есеньк-,-ісіньк-, -юсіньк.  Давайте пограємо в  гру, яка має назву - «Скринька чарівних слів»

Гарнесенький, малесенький, тихесенький, білесенький, чорненький, ріднесенький

Вч - Якого значення надає суфікс – ищ- ?

Д- Збільшення, вітрище, ручище, хатище....

6.4. Групова робота (поділ на групи за допомогою різнокольорових кульок).

1 група. Утворити слова зі зменшено – пестливим значенням за допомогою суфіксів –  -еньк-, -очк- ,-ісіньк-, -юсіньк (Малий – маленький, гарний - гарнюсінький, гілка – гілочка,  сама – самісінька).

2 група. Утворити слова зі значенням збільшення за допомогою суфікса – нищ (Вітер – вітрище, дуб – дубище, вовк – вовчище, кіт – котище).

3. група. Утворити слова-назви професій. ( Лікувати – лікар, учити – учитель, шахта – шахтар, футбол - футболіст).

4 група. Утворити слова-назви дитинчат. (Вовк – вовченя, лисиця – лисеня, заєць –зайченя, гусак – гусеня).

6.5. Робота за індивідуальними картками (2-3 учні)

Вч- Спишіть. Знайдіть і виділіть суфікси у підкреслених словах.

З неба падають сніжинки

На дерева, на будинки,

На майдани, на садки,

На ялини, на дубки.

6.6. Гра «Відгадай» Розбір слів за будовою.

Вч- Корінь від слова «зимувати», суфікс і закінчення від слова «зіронька»

Д-  Зимонька.

Вч- Корінь від слова «сніжний», суфікс від слова «клубок»

Д- Сніжок.

Вч- Корінь від слова «ялина», суфікс від слова «гілочка»

Д- Ялиночка.

Вч- Якою частиною мови є відгадані слова?

Д- Іменники.

5.Вправа « Незакінчене речення»

Вч- Суфікс – це частина слова, що стоїть…

Д- Після кореня, перед закінченням.

 Вч- Він служить для…

Д- Утворення нових слів.

Вч- У слові виділяється…

Д-  

Вч- Молодці діти, прикрашайте новорічну ялинку.

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вч- Ось і утворилась наша чарівна красунечка – Новорічна ялиночка.

Вч- Які ваші враження від уроку?

Д- Враження від уроку чудові.

Вч-Чи вдалося виконати всі завдання?

Д- Так.

7.1 Гра «Мікрофон»

Вч- Продовжіть речення. Сьогодні на уроці ми…

Д- Ознайомилися з частиною слова суфіксом, навчилися визначати суфікс у слові, навчилися утворювати нові слова за допомогою суфіксу.

Вч- Молодці діти!!! Ви сьогодні відмінно працювали.

Швидко спливають хвилини-

Ось і прощатись пора.

Я на прощання всім зичу

Щастя, здоров′я й добра.

VІІІ. Домашнє завдання.

Вч- Запишіть домашнє завдання: сторінка 95, вправа 6.

 

 

 

До уроку допущено:

Брагарчук Тетяна Дмитрівна

-

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Інші матеріали
НУШ
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
3027
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку