"Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка. Означено-особові речення"

Про матеріал
сформуваня в учнів поняття про односкладні речення, їх види; ознайомлення з означено-особовим реченням, способами вираження в ньому головного члена; розвиток вміння знаходити та аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювання й конструювання їх відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу, виховування уваги і пошани до художнього слова , любові рідної землі, естетичному розвиткові особистості восьмикласників.
Перегляд файлу

ТЕМА: Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка. Означено-особові речення

Мета: сформувати в учнів поняття про односкладні речення, їх види; ознайомити з означено-особовим реченням, способами вираження в ньому головного члена; розвивати вміння знаходити та аналізувати ці речення у висловлюваннях, моделювати й конструювати їх відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати увагу і пошану до художнього слова , любові рідної землі,  естетичному розвиткові особистості восьмикласників. Поповнити словниковий запас учнів, розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення та мовлення учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

 Обладнання: підручник української мови, презентація «Односкладні означено-особові речення», інтерактивна дошка,зошити і дошка.                                        Хід уроку

I. Організаційний момент Слайд 1

 

Слово вчителя. Добрий день вам, діти та гості! Вітаю вас на уроцці української мови. Прошу налаштуватися на добру працю . На початку уроку давайте пригадаємо домашнє завдання.

 

II.Актуалізація опорних знань

Повторення домашнього завдання, бесіда  Слайд 2

Ви вдома повторили особові та безособові дієслова, тому дайте

відповіді і на запитання.(дженіалі)

— Що називається реченням?

— На які види поділяються речення за будовою та головними членами?

— Яка різниця між односкладними та двоскладними реченнями?

— За якими ознаками розрізняють речення?

— Які члени речення називають головними і чому?

— Чому речення називається особовим? (Є особові дієслова)

— Чому такі дієслова ми називаємо особовими?

— А які дієслова безособові і чому?

Робота на дошці Слайд 3

На дошці записані речення. Чи ви віднесете їх до особових? За якими ознаками будете визначати?

   З Покрови починали давати лад господарським приміщенням. На Покрову  перший  раз   клали  вогонь  у  печах. Розпалювали  тільки дровами з вишні або яблуні. При цьому промовляли: «Свята Покрово, покрий нашу хату теплом, а господаря – добром!»

ІІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

IV.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Слайд4

1. Слово вчителя. Отже, ми завершили з вами вивчення теми «Просте двоскладне речення» , ознайомилися з видами речень за будовою, за метою висловлювання та емоційним забарвленням, вивчили головні та другорядні члени речення. Сьогодні розпочинаємо вивчення теми «Односкладні прості речення». Слід зазначити, що ці речення збагачують нашу мову сприяють піднесенню загальної культури мовлення. Вони широко використовуються в художній літературі, розмовному стилі бо здатні передавати найтонші відтінки нашої думки.

В односкладних реченнях граматична основа складається з одного головного члена (підмета або присудка) Слайд5, 6

Для того щоб схарактеризувати односкладні речення, уміти правильно вживати їх в усному й писемному мовленні, аби збагатити наше мовлення, зробити його яскравішим, виразнішим, ми повинні знати відомості про односкладне речення.

В означено-особових реченнях на певну дійову особу –я, ти, ми, ви- вказує особове закінчення дієслова- головного члена речення, який виражений першою або другою особою однини і множини дійсного чи наказового способу. Слайд7,8

Означено-особовими реченнями часто виражаються різні спонукання – накази, прохання, побажання, заклики. 

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

- Давайте подивимося, що у нашому підручнику сказано на ст 131. Зачитай правило______

 

2. Виконання інтерактивної вправи Слайд9  https://learningapps.org/display?v=pwye2a04j21

Прочитати односкладні речення. Визначити спосіб вираження в них головного члена

1. Погуляю понад морем та розважу своє горе…2.  Подай же руку козакові і серце чистеє подай. 3. Караюсь, мучуся… але не каюсь! 4. Зоре моя вечірняя, зійди над горою, поговорим тихесенько в неволі з тобою. 5. Про Тараса Шевченка пам’ятатимемо вічно.6. І мене в сем’ї великій, в сем’ї вольній, новій не забудьте пом’янути незлим тихим словом. 7. Кохайтеся ж, любітеся, як серденько знає. 8. Тепер же йди подивися на торішню вроду. 9. Лічу в неволі дні і ночі і лік забуваю. 10. Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями… 11. Побачимо, почуємо… 12. Не називаю її раєм, тії хатиночки у гаї над чистим ставом рай села

Слово вчителя. В односкладних означено-особових реченнях на першому плані перебуває не особа, а дія чи стан. Використання цих синтаксичних конструкцій у мовленні засвідчує динамічність висловлення, а також сприяє уникненню невдалого повторення тих самих членів речення, виражених займенниками.

2. Запишіть односкладні речення. Визначте спосіб вираження в них головного члена. Слайд10

  1. Понеси мене на крилах, радосте моя.
  2. Вслухайтеся, земле і небо, у рокіт страждань моїх.
  3. Живу не лише за себе.
  4. Обійду всі гроти й альтанки, з водограю нап’юся води.
  5. Пристрасним, орлино-мудрим зором дивишся у всесвіт з-під повік...
  6. Україно, п’ю твої зіниці,голубі й тривожні, ніби рань.
  7. Одійдіте, недруги лукаві! Друзі, зачекайте на путі!
  8. Ради тебе перли в душі сію, ради тебе мислю і творю.
  9. Рідко, нене, згадую про тебе.
  10. Ні перед ким не станеш спину гнути, не віддасися ворогу в ясу.
  11. Спішу все пізнать і збагнути.
  12. Прости мені, земле, дурість мою (З тв. В.Симоненка).

3.Виконання письмове вправи 196.

4. Дослідження з елементами пошуку Прочитайте речення, визначте, які з них можна перетворити на означено-особові, запишіть їх. З’ясуйте, чому інші речення не підлягають такому перетворенню. Слайд 11

1. Ви розкажіть про свої враження від поїздки.

2. Петро вчиться в десятому класі.

3. Ти виконав роботу успішно.

4. Ти не забудь написати замітку до стіннівки.

5. Я поспішаю додому.

6. Люди радіють літу.

7. Ми довго милувалися чудовим краєвидом.

5. Вибірковий кодований диктант. Випишіть номери односкладних означено-особових речень Слайд 12

1. Росту. Сміюсь. Нічого не боюсь. (Л. Костенко).

2. Нас зустрічають хлібом-сіллю (Леся Українка).

3. Журбою біді не пособиш, плачем лиха не збудешся, і голову втрачати не треба (М. Стельмах).

4. Танцюють, співають, веселяться на вулиці (О. Довженко).

5. Завтра зранку вийду до криниці (І. Варган).

6. Первоцвітом виникаю з веснами на світ (П. Воронько).

7. Не треба думати мізерно (Л. Костенко).

8. Іду на клич доби (О. Підсуха).

9. Розвію хмару, над життям навислу (Л. Костенко).

10. Словами серденька не одурити (Леся Українка).

11. З ранковим променем зросту, з росою в лузі не зів’яну (А. Малишко).

12. Потемніло, завітрило, гримнуло ближче (С. Васильченко).

Ключ: 1, 5, 6, 8, 9, 11

V. Узагальнення й систематизація вивченого на уроці

1.Термінологічний диктант Слайд 13,14

1) Підмет і присудок – це головні члени речення, (граматична основа).

2) Речення, граматична основа якого складається з одного головного члена речення, називається односкладним.

3) Дієслово має два числа – однину і множину.

4) Дієслово має три способи – дійсний, умовний, наказовий.

5) Є такі види односкладних речень з головним членом у формі присудка: означено-особові; неозначено-особові; узагальнено-особові; безособові.

6) Дієслово має три часи – теперішній, минулий, майбутній.

7)Односкладне речення головний член якого означає дію, яку виконує конкретна особа називається означено-особовим.

8) Головним членом в означено-особових  реченнях можуть  виступати дієслова у формах: 1-ї та 2-ї особи однини і множини теперішнього чи майбутнього  часу дійсного способу; 2-ї особи однини й множини називного способу.

9) Яка  відмінність  між  двоскладними  та  односкладними реченнями?

2.Творче конструювання Складіть із поданими дієсловами означено-особові речення з присудком, вираженим дієсловом дійсного способу в різних формах. Запишіть їх. Укажіть особу дієслів-присудків, визначте дієвідміну. Слайд 15

Любити, шанувати, розказати, виконати, поспішати, летіти, приймати, вивчати, вчитися.

 

VІ. Рефлексійно – оцінювальний етап.

-         Які навички ви отримали на сьогоднішньому уроці (навчився, засвоїв, далося важко)

Отже, ми з’ясували, що односкладні речення- це речення , граматична основа яких  складається лише з одного головного члена, підмета чи присудка. Проте такі речення можуть бути поширеними та непоширеними. В означено-особових реченнях присудок виражається І та ІІ особою однини і множини дійсного чи наказового способу. Також простежили, що означено-особове речення синонімічні реченням з двома головними членами речення. Вони роблять розповідь лаконічною, динамічною, допомагають уникнути повторів. Вживаються в розмовному та художньому стилях мовлення.

 

VІІ. Домашнє завдання

Робота з підручником.  Теоретичний матеріал - §18, вправа 198;

 Хочу урок закінчити словами М. Рильського :«Мова- втілення думки. Щобагатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за багатство! »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Яценко Наталия
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
2267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку