Ознайомлення учнів з поняттям «складена» задача.

Про матеріал
Тема: Ознайомлення учнів з поняттям «складена» задача. Мета: узагальнювати поняття «складена задача» як задача, що складається з декількох простих задач; повторити порядок виконання дій у виразах, що містять дужки; виховувати інтерес до предмета, дбайливе ставлення одне до одного, етичні навички. Обладнання: Малюнки, картки, таблиці, роздатковий матеріал
Перегляд файлу

Тема: Ознайомлення учнів з поняттям «складена» задача.

Мета: узагальнювати поняття «складена задача» як задача, що складається з декількох простих задач; повторити порядок виконання дій у виразах, що містять дужки; виховувати інтерес до предмета, дбайливе ставлення одне до одного, етичні навички.

Обладнання: Малюнки, картки, таблиці, роздатковий матеріал

Хід уроку

І. Контроль, корекція і закріплення знань

  1. Усна лічба

  Гра «Футбол»

Напрям удару м’яча зашифрований прикладом. Спосіб розв’язання кожного прикладу можна відшукати на числових воротях. Ви повинні правильно загнати м’яч у числові ворота, показати шлях його руху, з’єднати лінією приклад з тією парою числових воріт, на яких записано прийом розв’язання прикладу, а потім гнати м’яч до третіх числових воріт, де записана відповідь прикладу.

Учні виходять по черзі до дошки і заганяють м’яч у числові ворота, сполучають приклад з парою чисел, у яких наданий склад другого доданка, одно з яких доповнює перший доданок до «чудового числа» 10, а потім ведуть лінію до відповіді прикладу, записаної на третіх числових воротях. У грі бере участь одночасно весь клас (за

8+ 7

6+ 9

7+ 9

00 + 4

9+ 9

7+ 7

  1. Геометричний матеріал

— Скільки трикутників сховалося в цій фігурі? (12 трикутників)

3.Усне розв'язування задач

 • У двох вазах лежать яблука: в одній вазі — стільки, скільки й в іншій. Як дізнатися, скільки яблук у двох вазах? Якою арифметичною дією можна дізнатися, на скільки яблук більше в одній вазі, ніж в іншій?

 • У вазі лежало стільки-то яблук, увечері кілька яблук з’їли. Якою арифметичною дією можна дізнатися, скільки яблук залишилося?

 • У двох вазах лежить стільки-то яблук, а в одній — стільки-то. Якою арифметичною дією можна дізнатися, скільки яблук лежить в іншій вазі?

 • Після того, як з’їли стільки-то яблук, у вазі залишилося кілька штук. Якою арифметичною дією можна дізнатися, скільки яблук було у вазі?

 • У вазі було стільки-то яблук, після того, як кілька яблук з’їли, у вазі залишилося ще кілька яблук. Якою арифметичною дією можна дізнатися, скільки яблук з’їли?

 • В одній вазі лежить стільки-то яблук, а в іншій — на кілька яблук менше. Якою дією можна дізнатися, скільки яблук у другій вазі?

ІІ. Опрацювання нового матеріалу.

1.Підготовка до вивчення нового матеріалу.

Ви вже знаєте, що задачі, які розв’язуються однією дією називаються простими, а задачі, що розв’язуються двома і більше діями, називаються складеними.

Отже, будь-яка складена задача складається з декількох простих задач, порядок і кількість простих задач визначає план розв’язання складеної задачі.

Зараз ми займемося творчістю — будемо придумувати прості задачі і складати з них різні складені задачі!

— Знаючи, скільки груш у першій вазі, і знаючи, скільки груш у другій вазі, що ми можемо дізнатися? (Скільки груш у двох вазах разом.)

I — 6 гр.

 II — □

— Сформулюйте складену задачу.

— Запишемо цю задачу коротко.

 I — 6 гр.

 II — ?, на 3 гр. >

— Отже, в одній вазі 6 груш, а в іншій — 9 груш. Скільки груш усього в двох вазах? — це друга проста задача, з якої складається дана складена задача.

— А тепер продовжимо ситуацію. Отже, у двох вазах лежала деяка кількість груш, на полуденок з’їли 7 груш. Про що можна запитати? (Скільки груш залишилося?) Якщо в задачі запитується, скільки залишилося, то до якого виду треба віднести цю задачу?

I — 6 гр.1?

 Було—□  9 гр. г

 З’їли—7 гр.

Залишилося — ?

— Тепер об’єднаємо ці дві задачі та сформулюємо одну складену задачу на знаходження залишку. Запишемо цю задачу коротко.

 Було— 6 гр. і 9 гр.

 З’їли— 7 гр.

 Залишилося — ?

— Розбийте цю задачу на прості. Скільки вийшло простих задач?

— Виходячи з послідовності простих задач, складіть план розв’язання задачі. Скількома діями розв’язується дана задача?

— Запишіть розв’язання задачі по діях з поясненням.

— Запишіть відповідь.

2.Вивчення нового матеріалу.

Розв’язування складеної задачі:

1 ряд здав на перевірку 6 зошитів, другий — 7 зошитів. Учитель перевірив 8 зошитів. Скільки зошитів вчителю залишилось перевірити?

 Запишемо задачу коротко.

 Було  — 6 зош. і 7 зош.

Перевірив  — 8 зош.

 Залишилося — ? зош.

 Що треба дізнатися спочатку?

  • Якою дією? Чому?

 — Запишемо 1 дію. 1) 6 + 7 = 13 ( зош.) — було всього зошитів

— Що дізнаємося тепер? Яку дію треба виконати? Чому?

 — Запишемо другу дію. 2) 13 – 8 = 5 ( зош.)

 — Таким чином, ця задача розв’язується двома діями.

3. Фізкультхвилинка.

Що ж, мабуть, прийшла пора Трохи відпочити,

Хочу на фізкультхвилинку

Всіх вас запросити.

раз — підняли руки вгору.

Два — схилились всі додолу. руки в боки!

Повернулись, нахилились І вправо, і вліво —

Щоб нічого не боліло. раз, два, три, чотири!

Набираємося сили.

Нахились, повернись,

До товариша всміхнись.
4. Розв'язування задачі різними способами.

Задача. В автобусі їхало 6 жінок і 8 чоловіків. Иа зупинці вийшло 5 чоловіків. Скільки пасажирів залишилося в автобусі?

На дошці — запис короткої умови задачі.

 Їхало—6ж. і 8 ч.

 Вийшло — 5 ч.

 Залишилося — ?

— Прочитайте план розв’язання задачі. До кожного питання доберіть дію. Поясніть свій вибір.

1-й спосіб

1) Скільки всього пасажирів було в автобусі?

2) Скільки пасажирів залишилося в автобусі?

2-й спосіб

1) Скільки чоловіків залишилося в автобусі?

2) Скільки всього пасажирів залишилося в автобусі? Пояснення способів розв’язання задачі.

Задача. На тарілці лежало 11 помідорів. На приготування сніданку використали 4 помідори, а на приготування обіду — 5 помідорів. Скільки помідорів залишилося?

На дошці — запис короткої умови задачі.

 Було— 11 п.

 Використали — 4 п. і 5 п.

 Залишилося — ?

1-й спосіб2-й спосіб

1) 4 + 5 = 9 (п.)1)11 - 4 = 7 (п.)

2) 11 - 9 = 2 (п.)2) 7 - 5 = 2 (п.)

ІІІ. Закріплення та узагальнення знань учнів.

  1. Задача: У магазині було 2 рулони тканини: 40 м і 60 м. Скільки метрів тканини залишилось, якщо за день було продано 90 м ?
  • Про що йдеться в задачі? (Про тканину).
  •  Скільки рулонів і по скільки метрів тканини у кожному? (Два рулони: 40 м і 60 м).
  • Що відомо ще про тканину? (За день продали 90 м тканини)
  •  Що треба знайти? (Скільки метрів тканини залишилося).

Задача. У Оленки було 5 зошитів у лінійку і 7 зошитів у клітинку. Вона використала 4 зошити. Скільки зошитів залишилося у Оленки? (Скомбіновані задача на знаходження остачі із задачею на знаходження суми; віднімання числа від суми)

Задача. У сувої було 50 метрів шовку. Одному покупцеві відрізали 4 метри, а другому – 6 метрів. Скільки метрів шовку залишилося у сувої? (Скомбіновані задача на знаходження суми і на знаходження остачі; віднімання суми від числа).

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
  2. Підсумок уроку.

— Які задачі ми сьогодні розв’язували?

— Чим відрізняється складена задача від простої?

— З чого складається складена задача?

— Скільки простих задач може містити в собі складена задача?

  1. Самоаналіз уроку.

 

 



 

docx
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
2723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку