Тема: Ознайомлення учнів з поняттям «складена» задача.
Мета: узагальнювати поняття «складена задача» як задача, що складається з декількох простих задач; повторити порядок виконання дій у виразах, що містять дужки; виховувати інтерес до предмета, дбайливе ставлення одне до одного, етичні навички.
Обладнання: Малюнки, картки, таблиці, роздатковий матеріал
Хід уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань
► Гра «Футбол»
Напрям удару м’яча зашифрований прикладом. Спосіб розв’язання кожного прикладу можна відшукати на числових воротях. Ви повинні правильно загнати м’яч у числові ворота, показати шлях його руху, з’єднати лінією приклад з тією парою числових воріт, на яких записано прийом розв’язання прикладу, а потім гнати м’яч до третіх числових воріт, де записана відповідь прикладу.
Учні виходять по черзі до дошки і заганяють м’яч у числові ворота, сполучають приклад з парою чисел, у яких наданий склад другого доданка, одно з яких доповнює перший доданок до «чудового числа» 10, а потім ведуть лінію до відповіді прикладу, записаної на третіх числових воротях. У грі бере участь одночасно весь клас (за
8+ 7
6+ 9
7+ 9
00 + 4
9+ 9
7+ 7
— Скільки трикутників сховалося в цій фігурі? (12 трикутників)
3.Усне розв'язування задач
• У двох вазах лежать яблука: в одній вазі — стільки, скільки й в іншій. Як дізнатися, скільки яблук у двох вазах? Якою арифметичною дією можна дізнатися, на скільки яблук більше в одній вазі, ніж в іншій?
• У вазі лежало стільки-то яблук, увечері кілька яблук з’їли. Якою арифметичною дією можна дізнатися, скільки яблук залишилося?
• У двох вазах лежить стільки-то яблук, а в одній — стільки-то. Якою арифметичною дією можна дізнатися, скільки яблук лежить в іншій вазі?
• Після того, як з’їли стільки-то яблук, у вазі залишилося кілька штук. Якою арифметичною дією можна дізнатися, скільки яблук було у вазі?
• У вазі було стільки-то яблук, після того, як кілька яблук з’їли, у вазі залишилося ще кілька яблук. Якою арифметичною дією можна дізнатися, скільки яблук з’їли?
• В одній вазі лежить стільки-то яблук, а в іншій — на кілька яблук менше. Якою дією можна дізнатися, скільки яблук у другій вазі?
ІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1.Підготовка до вивчення нового матеріалу.
Ви вже знаєте, що задачі, які розв’язуються однією дією називаються простими, а задачі, що розв’язуються двома і більше діями, називаються складеними.
Отже, будь-яка складена задача складається з декількох простих задач, порядок і кількість простих задач визначає план розв’язання складеної задачі.
Зараз ми займемося творчістю — будемо придумувати прості задачі і складати з них різні складені задачі!
— Знаючи, скільки груш у першій вазі, і знаючи, скільки груш у другій вазі, що ми можемо дізнатися? (Скільки груш у двох вазах разом.)
I — 6 гр.
II — □
— Сформулюйте складену задачу.
— Запишемо цю задачу коротко.
I — 6 гр.
II — ?, на 3 гр. >
— Отже, в одній вазі 6 груш, а в іншій — 9 груш. Скільки груш усього в двох вазах? — це друга проста задача, з якої складається дана складена задача.
— А тепер продовжимо ситуацію. Отже, у двох вазах лежала деяка кількість груш, на полуденок з’їли 7 груш. Про що можна запитати? (Скільки груш залишилося?) Якщо в задачі запитується, скільки залишилося, то до якого виду треба віднести цю задачу?
I — 6 гр.1?
Було—□ 9 гр. г
З’їли—7 гр.
Залишилося — ?
— Тепер об’єднаємо ці дві задачі та сформулюємо одну складену задачу на знаходження залишку. Запишемо цю задачу коротко.
Було— 6 гр. і 9 гр.
З’їли— 7 гр.
Залишилося — ?
— Розбийте цю задачу на прості. Скільки вийшло простих задач?
— Виходячи з послідовності простих задач, складіть план розв’язання задачі. Скількома діями розв’язується дана задача?
— Запишіть розв’язання задачі по діях з поясненням.
— Запишіть відповідь.
2.Вивчення нового матеріалу.
Розв’язування складеної задачі:
1 ряд здав на перевірку 6 зошитів, другий — 7 зошитів. Учитель перевірив 8 зошитів. Скільки зошитів вчителю залишилось перевірити?
Запишемо задачу коротко.
Було — 6 зош. і 7 зош.
Перевірив — 8 зош.
Залишилося — ? зош.
— Що треба дізнатися спочатку?
— Запишемо 1 дію. 1) 6 + 7 = 13 ( зош.) — було всього зошитів
— Що дізнаємося тепер? Яку дію треба виконати? Чому?
— Запишемо другу дію. 2) 13 – 8 = 5 ( зош.)
— Таким чином, ця задача розв’язується двома діями.
3. Фізкультхвилинка.
Що ж, мабуть, прийшла пора Трохи відпочити,
Хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
раз — підняли руки вгору.
Два — схилились всі додолу. руки в боки!
Повернулись, нахилились І вправо, і вліво —
Щоб нічого не боліло. раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Нахились, повернись,
До товариша всміхнись.
4. Розв'язування задачі різними способами.
Задача. В автобусі їхало 6 жінок і 8 чоловіків. Иа зупинці вийшло 5 чоловіків. Скільки пасажирів залишилося в автобусі?
На дошці — запис короткої умови задачі.
Їхало—6ж. і 8 ч.
Вийшло — 5 ч.
Залишилося — ?
— Прочитайте план розв’язання задачі. До кожного питання доберіть дію. Поясніть свій вибір.
1-й спосіб
1) Скільки всього пасажирів було в автобусі?
2) Скільки пасажирів залишилося в автобусі?
2-й спосіб
1) Скільки чоловіків залишилося в автобусі?
2) Скільки всього пасажирів залишилося в автобусі? Пояснення способів розв’язання задачі.
Задача. На тарілці лежало 11 помідорів. На приготування сніданку використали 4 помідори, а на приготування обіду — 5 помідорів. Скільки помідорів залишилося?
На дошці — запис короткої умови задачі.
Було— 11 п.
Використали — 4 п. і 5 п.
Залишилося — ?
1-й спосіб2-й спосіб
1) 4 + 5 = 9 (п.)1)11 - 4 = 7 (п.)
2) 11 - 9 = 2 (п.)2) 7 - 5 = 2 (п.)
ІІІ. Закріплення та узагальнення знань учнів.
Задача. У Оленки було 5 зошитів у лінійку і 7 зошитів у клітинку. Вона використала 4 зошити. Скільки зошитів залишилося у Оленки? (Скомбіновані задача на знаходження остачі із задачею на знаходження суми; віднімання числа від суми)
Задача. У сувої було 50 метрів шовку. Одному покупцеві відрізали 4 метри, а другому – 6 метрів. Скільки метрів шовку залишилося у сувої? (Скомбіновані задача на знаходження суми і на знаходження остачі; віднімання суми від числа).
— Які задачі ми сьогодні розв’язували?
— Чим відрізняється складена задача від простої?
— З чого складається складена задача?
— Скільки простих задач може містити в собі складена задача?