"Пам'ять. Типи та види пам'яті, її розвиток"

Про матеріал
Інтегрований урок з інформатики та біології у 8 класі на тему "Пам'ять. Типи та види пам'яті, її розвиток"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Типи та види пам’яті, її розвиток

Номер слайду 2

Добрий день! Ми всіх вітаємо!Успіхів учням бажаємо. Щоб урок цікавим був, Що читав, дививсь, що чув Кожен з вас хай пригадає - Біологія та інформатика вас чекає.

Номер слайду 3

Епіграф: Щоб думка була почута, її треба висловлювати. Розум людський має три ключі, які все відчиняють: знання, думка, уява - все у цьому. В. Гюго. Девіз уроку: Не бійся невірно сказати, не бійся чогось не знати. Страшись не бажати пізнання, чи сумувати в навчанні.

Номер слайду 4

«Жила собі звичайна здібна людина, а стала досконалістю, великим ученим. Вона зробила себе, а для цього створила Систему. Достатньо методично, розумно протягом років застосовувати Систему – і це дасть більше ніж талант. Здібності за її допомогою ніби помножуються. Система – це тріумф Розуму». (Д. Гранін).

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Кілька десятків років тому видатний математик і кібернетик Фон Нейман зробив сенсаційне повідомлення. За його підрахунками, людський мозок може вмістити приблизно 1020 одиниць інформації. У перекладі на загальноприйнятну мову це означає: кожний із нас може запам’ятати всю інформацію, яка міститься в мільйонах томів найбільших у світі бібліотек. Джон Фон Нейман

Номер слайду 7

Історики стверджують, що Юлій Цезар і Олександр Македонський знали в лице та імена всіх своїх солдат – до 30 тис. чоловік. Юлій Цезар. Олександр Македонський

Номер слайду 8

Кір ІІ Великий. Фемістокл. Ці ж здібності мав перський цар Кір. Пам’ятав кожного із 20 тис. жителів грецької столиці і знаменитий Фемістокл.

Номер слайду 9

Луцій Анней Сенека. Леонард Ейлер. А Сенека міг повторити 2 тис. не пов’язаних між собою окремих слів, які почув лише один раз. Геніальний математик Леонард Ейлер вражав усіх незвичайною пам’яттю на числа – він міг відтворити, наприклад, шість перших степенів усіх чисел до ста.

Номер слайду 10

Абрам Іоффе. Олександр Альохін. Академік А. Іоффе по пам’яті користувався таблицею логарифмів. Великий російський шахіст Альохін грав «всліпу» з 30-40 партнерами.

Номер слайду 11

Інформація — це відомості про світ, що нас оточує, про явища, які відбуваються в ньому.

Номер слайду 12

Особливості двійкового кодування. Кодування — це процес заміни знаків одного набору знаками іншого набору при збереженні змісту тієї інформації, яка за допомогою цих знаків подається. Інформація в обчислювальних машинах обробляється за допомогою цифр 0 і 1 (двійкове числення).

Номер слайду 13

Особливості двійкового кодування. Однією з двох цифр 0 або 1 можна закодувати, наприклад:правильність твердження: неправильно (0) або правильно (1);стан вимикача: вимкнено (0) або ввімкнено (1) тощо.

Номер слайду 14

Особливості двійкового кодування. Біт (binary dijdit) — двійкова одиниця — це найменша одиниця вимірювання ємності пам’яті комп’ютера. Біт - це двійкова клітинка пам’яті, у яку можна записати 0 або 1. Байт — це вісім підряд записаних бітів. Але сьогодні користуються похідними одиниць вимірювання ємності пам’яті комп’ютерів: 1 Кб = 210 = 1024 байт; 1 Мб = 210 = 1024 Кб; 1 Гб = 210 = 1024 Мб.

Номер слайду 15

Для зберігання одного біта інформації потрібно близько 10 нейронів. Якщо перерахувати ці дані на кору головного мозку, отримаємо величину інформаційної ємності мозку, яка приблизно становить З х 108 біт. Цього вистачить, щоб постійно зберігати близько 1% інформації від загального потоку інформації, який проходить через нашу свідомість. Також підраховано, що за будь-яких умов кількість інформації від усіх аналізаторів, яка сприймається свідомо, не перевищує 50 біт за секунду.

Номер слайду 16

Складові головного мозку

Номер слайду 17

Частки півкуль головного мозку

Номер слайду 18

Розташування деяких нервових зон у корі великого мозку

Номер слайду 19

Схема формування пам’яті

Номер слайду 20

Характеристика пам’яті

Номер слайду 21

Робота з підручником

Номер слайду 22

Користуючись текстом підручника, визначте, які є види пам’яті залежно від часу, протягом якого зберігається певна інформація:для 1-ї групи — сенсорна пам’ять (с. 233);для 2-ї групи — короткочасна пам’ять (с.233);для 3-ї групи — довготривала пам’ять (с. 233).

Номер слайду 23

Види памяті за характером психічної активності, що переважає в діяльності: для 1-ї групи – рухова або моторна (с.233);для 2-ї групи - образна пам'ять (с.234);для 3-ї групи- емоційна та змістова пам'ять (с.234).

Номер слайду 24

Після одноразового прослуховування пояснення вчителя в довготривалій пам’яті учня залишається в середньому всього 10% змісту прослуханого, після самостійного прочитання — 30%, після активного спостереження того, що вивчається, — 50%, а засвоюється в результаті практичних дій — 90%.

Номер слайду 25

Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам ’ятаю,Те, що я роблю, я розумію. Конфуцій. Конфуцій

Номер слайду 26

Пам'ять – дуже цінна якість, її необхідно не тільки розвивати, а й берегти, не отруюючи мозок алкоголем, нікотином, наркотиками. Ці отрути порушують кровообіг у судинах головного мозку, руйнують нервові клітини і зв’язки між ними.

Номер слайду 27

Розгляньте уважно фігуру.Ігри на розвиток зорової пам’яті

Номер слайду 28

Яка з шести фігур ідентична тій, що ви розглядали?

Номер слайду 29

Розгляньте уважно фігуру.

Номер слайду 30

Яка з чотирьох фігур ідентична тій, що ви розглядали?

Номер слайду 31

Уважно розгляньте предмети

Номер слайду 32

Якого предмета не вистачає?

Номер слайду 33

На планету Земля прилетіли 3 інопланетянина. Уважно вивчіть їх портрети, запам’ятайте всі деталі зовнішнього вигляду гостей. 123

Номер слайду 34

123 До тебе в гості поспішає другий інопланетянин. Закрий очі, уяви його зовнішній вигляд і точно намалюй портрет другого за рахунком інопланетянина.

Номер слайду 35

Пам’ять комп'ютера

Номер слайду 36

Чому ж ми одне пам’ятаємо довго, а інше — короткий час?Короткочасна пам’ять пов’язана з циркуляцією імпульсів у нейронних сітках, а довготривала — зі структурними змінами в нейронах і синапсах.

Номер слайду 37

Гімнаст дуже добре пам’ятає рухи. Актриса викликає в себе сльози, пригадуючи сумний випадок свого життя. Французькому художнику Густаву Доре видавець одного разу доручив зробити малюнок з фотографії альпійського краєвиду. Доре пішов, забувши взяти із собою фотографію, але наступного дня приніс точну копію.

Номер слайду 38

Відомо, шо найбільш вдалий портрет президента Лінкольна намалював його провінційний шанувальник — невідомий художник із штату Нью-Джерсі, який бачив президента лише раз. Дізнавшись про вбивство Лінкольна, він був убитий горем і знайшов втіху, намалювавши по пам’яті портрет.

Номер слайду 39

Даніїл Хармс. Д. Хармс у «Спогадах однієї мудрої людини» пише: «Пам’ять — це дивне явище. Як важко буває запам’ятати щось і як легко забути! А буває і так: запам’ятаєш одне, а пригадаєш зовсім інше. Або: запам’ятаєш що-небудь дуже міцно, а потім нічого не згадаєш. Я би всім порадив попрацювати над своєю пам’яттю».

Номер слайду 40

Недільне чаюванняІгри на розвиток слухової пам’яті

Номер слайду 41

Снігова куля. Я збираюся варити борщ. У мене є книга. Я малюю.

Номер слайду 42

Вправа на встановлення асоціацій. Запам’ятайте асоціації для цифр і слів у відповідності з їхньою зовнішньою формою.

Номер слайду 43

Вправа на встановлення асоціацій. Дайте відповідь на питання

Номер слайду 44

Щоб легше і надовго запам’ятати, необхідно: хотіти знати і пам’ятати; робити установку на довготривале запам’ятовування; аналізувати матеріал, знаходити в ньому зв’язки; бачити суть того, що треба запам’ятати; встановлювати асоціації; використовувати прийоми мнемотехніки; узагальнювати зміст; використовувати різні види пам’яті, тренувати їх; проявляти волю — завжди доводити справу до кінця; працювати над розвитком пам’яті тільки тоді, коли добре себе почуваєте. Як розвивати свою пам’ять

Номер слайду 45

Вправи для розвитку пам’яті

Номер слайду 46

1. Закріплення в пам’яті певних знань — це: а) відтворення; б) запам’ятовування. Тести2. Обсяг пам’яті — це: а) кількість часу, протягом якого зберігається інформація; б) кількість часу на відтворення інформації; в) активність використання інформації; г) кількість збереженої інформації.

Номер слайду 47

3. Пам’ять почуттів — це пам’ять: а) образна; б) змістова; в) емоційна; г) моторна.4. Пам’ять для людини має значення: а) допомагає оволодівати знаннями, вміннями; б) зберігає індивідуальний досвід організму; в) є основою навчання; г) не впливає на розвиток інтелекту.

Номер слайду 48

5. Осмислене запам’ятовування переважає механічне тому, що воно: а) короткотриваліше; б) продуктивніше; в) довготриваліше; г) непродуктивне; д) ефективніше.6. До різновидів образної пам’яті належать: а) словесно-логічна; б) слухова; в) зорова; г) просторова; д) змістова; е) моторна; є) нюхова.

Номер слайду 49

Рефлексія уроку. Складіть сенкан «Пам'ять» Іменник 2 прикметники 3 дієслова Речення з 5 слів Синонім до 1 слова

Номер слайду 50

Домашнє завдання. Опрацювати § 50. Дайте відповіді на запитання стр. 235.2) Написати «Десятирядкове есе «Особливості моєї пам’яті».

Номер слайду 51

За працю сьогодні, спасибі вам, діти,Настав час урок завершити. Сьогодні тему актуальну розглядали,Отримані знання в ході гри закріпляли. Як підсумок, можемо одне лиш сказати: «Зробили багато, знання будете мати»

Номер слайду 52

Молодці!

Номер слайду 53

Дякуємо за урок!

Перегляд файлу

Тема. Пам'ять. Типи та види пам’яті, її розвиток.

Мета:

  • освітня: сформувати в учнів уявлення про пам’ять, види і типи пам’яті, інформаційну ємність мозку; сформулювати правила розвитку пам’яті;
  • розвивальна: розвивати творчу активність і пізнавальні інтереси; продовжити формувати вміння працювати з таблицями, малюнками, порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
  • виховна: виховувати розуміння важливості розвитку пам’яті, розуміння важливості здорового способу життя для розвитку пам’яті і організму взагалі.

Терміни і поняття: інформація, інформаційна ємність мозку, типи пам’яті, види пам’яті, відтворення, забування, розвиток пам’яті.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:

Інформаційно-рецептивний:

  • Мовний – розповідь, бесіда, інструктаж, робота з підручником;
  • Наочний – демонстрація предметів, явищ, посібників.

Репродуктивний: тести.

Пошуковий: групові форми роботи.

Обладнання: підручник, таблиця, комп’ютери, мультимедійний проектор.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, математична компетентність, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку

Епіграф.

Щоб думка була почута, її треба висловлювати. Розум людський має три ключі, які все відчиняють: знання, думка, уява  - все у цьому.

В. Гюго.

 Девіз уроку.

Не бійся невірно сказати, не бійся чогось не знати.  Страшись не бажати пізнання, чи сумувати в навчанні.

 І. Емоційне налаштування

Добрий день!  Ми всіх вітаємо!

Успіхів учням бажаємо.                                                                                                              Щоб урок цікавим був,                                                                                                                  Що читав, дививсь, що чув -                                                                                                      Кожен з вас хай пригадає,                                                                                              Біологія та інформатика вас чекає.

І. Актуалізація опорних знань

Учитель біології. «Жила собі звичайна здібна людина, а стала досконалістю, великим ученим. Вона зробила себе, а для цього створила Систему. Достатньо методично, розумно протягом років застосовувати Систему – і це дасть більше ніж талант. Здібності за її допомогою ніби помножуються. Система – це тріумф Розуму». (Д. Гранін).

Звичайно, щоб впоратися із цим завданням, по-перше, потрібна добра пам'ять.

З’ясуємо

  • Що таке пам'ять?
  • Яка її фізіологічна природа?
  •  Основні етапи запам’ятовування.
  • Які характеристики властиві пам’яті?

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель інформатики. Кілька десятків років тому видатний математик і кібернетик Фон Нейман зробив сенсаційне повідомлення. За його підрахунками, людський мозок може вмістити приблизно 1020 одиниць інформації. У перекладі на загальноприйнятну мову це означає: кожний із нас може запам’ятати всю інформацію, яка міститься в мільйонах томів найбільших у світі бібліотек.

На перший погляд такі підрахунки здаються фантастичними. Але звернімося до фактів. Історики стверджують, що Юлій Цезар і Олександр Македонський знали в лице та імена всіх своїх солдат – до 30 тис. чоловік. Ці ж здібності мав перський цар Кір. Пам’ятав кожного із 20 тис. жителів грецької столиці і знаменитий Фемістокл. А Сенека міг повторити 2 тис. не пов’язаних між собою окремих слів, які почув лише один раз. Геніальний математик Леонард Ейлер вражав усіх незвичайною пам’яттю на числа – він міг відтворити, наприклад, шість перших степенів усіх чисел до ста. Академік А. Іоффе по пам’яті користувався таблицею логарифмів, а великий російський шахіст Альохін грав «всліпу» з 30-40 партнерами.

  • То ж чи може людина все пам’ятати?
  • Якою буває пам'ять?

(Повідомлення та записування теми уроку).

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Інформація та її збереження.

Бесіда

  • Що ми пам’ятаємо? (Інформацію)
  • Що таке інформація?
    • В якому вигляді вона зберігається у мозку?

Учитель інформатики. Термін «інформація» походить від латин­ського informatіo, що означає по­яснення, виклад, тлумачення.

Інформація — це відображен­ня реального (матеріального сві­ту) у вигляді знаків та сигналів. Під інформацією розуміють відо­мості, знання, які стосуються об’єктів зовнішнього світу і які пе­редаються від одного об’єкта до іншого. Об’єктом може бути жи­вий організм чи технічний пристрій. Матеріальними носіями ін­формації є знаки, сигнали або фі­зичні процеси, які змінюються із часом.

Довільна інформація подаєть­ся в пам’ять обчислювальних ма­шин за допомогою цифрових ко­дів, які на фізичному рівні маши­ни зберігаються у двійковому по­данні.

Кодування — це процес заміни знаків одного набору знаками ін­шого набору при збереженні зміс­ту тієї інформації, яка за допомо­гою цих знаків подається. Інфор­мація в обчислювальних машинах обробляється за допомогою цифр 0 і 1 (двійкове числення).

- Чому саме таке кодування є найконструктивнішим і технічно зручним?

Двом знакам, які використову­ються для кодування, можуть від­повідати два різні фізичні стани: намагнічена або розмагнічена еле­ментарна ділянка на поверхні маг­нітного диска, тече через провід­ник струм чи ні, зафіксовано світловий промінь чи ні тощо.

Як називається пара оди­ниці та нуля в двійковому ко­дуванні?

Біт (binary dijdit) — двійкова одиниця — це найменша одини­ця вимірювання ємності пам’яті комп’ютера. Біт - це двійкова клітинка пам’яті, у яку можна записати 0 або 1. Байт — це вісім підряд записаних бітів. Але сьо­годні користуються похідними одиниць вимірювання ємності пам’яті комп’ютерів:

1 Кб = 210 = 1024 байт;

1 Мб = 210 = 1024 Кб;

1 Гб = 210 = 1024 Мб.

Учитель біології. Для зберіган­ня одного біта інформації потріб­но близько 10 нейронів. Якщо пе­рерахувати ці дані на кору голов­ного мозку, отримаємо величину інформаційної ємності мозку, яка приблизно становить З х 108 біт. Цього вистачить, щоб постійно зберігати близько 1% інформації від загального потоку інформації, який проходить через нашу свідо­мість.

Також підраховано, що за будь-яких умов кількість інформації від усіх аналізаторів, яка сприймаєть­ся свідомо, не перевищує 50 біт за секунду.

 

  1. Пам’ять та її види.

Пам'ять – це психофізіологічний процес, за якого людина здатна зафіксувати в мозку (запам’ятовувати), зберігати і відтворювати у потрібний момент раніше закладену інформацію, минулий досвід (дії, переживання).

 Пригадайте що таке головний мозок? (МАЛ.134 стр.166.)

Головний мозок – вищий відділ НС людини. Він міститься в черепній коробці й через великий потиличний отвір з’єднаний  з спинним.

Яка будова кінцевого мозку та яке його значення? (мал137 та 138 с.170)

Кінцевий мозок контролює функції всієї Н.С., і насамперед складні форми поведінки, що забезпечують пристосування організму до змін довкілля. Він складається з 2 півкуль (правої і лівої) з’єднаних мозолистим тілом. Кінцевий мозок ще традиційно називають півкулями головного мозку. Поверхня півкуль ніби зібрана в складки – звивини  різних розмірів, між якими є глибокі щілини – борозни. У них сховано 2/3 поверхні кори. Виділяють 3 найглибші борозни півкуль: латеральну (бічну), центральну і потилично-тім’яну.

Лобова частка охоплює 29% поверхні кори. Вона відповідає за цілеспрямовану осмислену поведінку людини. При її ушкодженні людина не може зосередитися на меті і поводиться, як автомат, стає безпорадною. Може одні і ті самі дії виконувати без зупину.

У потиличній частці розташовані нервові зони зору.

У скроневій – зони слуху, нюху і смаку.

В тім’яній – зона шкірної (тепла, холоду, тиску) та суглобово-м’язової (зміни напруження м’язів, руху суглобів) чутливості.

Спереду від центральної борозни розташована рухова (моторна) нервова зона кори, а в ній ділянки, що забезпечують рух м’язів і суглобів тіла.

Єдиного мовного центру немає. Існує три центри мови: мовноруховий, слухомовний і зоромовний. Мовноруховий центр забезпечує можливість розмовляти. Слухомовний відповідає за сприйняття звукової мови і розуміння мови інших людей. Зоромовний, або центр читання, забезпечує здатність навчитися читати, розуміти прочитане, оволодівати письмовою мовою. Саме сукупність (інтеграція) цих центрів забезпечує мовну діяльність у різних її проявах.

Таким чином, кора є найвищим центром аналізу нервових імпульсів (сигналів), що надходять від різних органів тіла людини. Вона функціонує як єдине ціле і є матеріальною основою психічної діяльності людини, регуляції її поведінки.

Пам'ять – це здатність нервової системи зберігати і відтворювати інформацію без зміни її характеру і змісту. Вона являє собою ряд складних психічних процесів, активне оволодіння якими надає людині здатності засвоювати й використовувати потрібну інформацію. Пам'ять включає такі процеси: запам’ятовування, зберігання, забування та відтворення. Запам’ятовування пов’язане із засвоєнням і накопиченням індивідуального досвіду. Його використання вимагає відтворення запам’ятованого. Регулярне використання досвіду в діяльності суб’єкта сприяє його збереженню, а невикористання – забуванню.

 Матеріальною основою процесів пам’яті  є здатність мозку утворювати тимчасові нервові зв’язки , закріплювати й відновлювати сліди минулих вражень. Ці сліди створюють можливість актуалізації ситуації й відповідного збудження, коли подразника, який його викликав свого часу безпосередньо немає. Запам’ятовування і зберігання ґрунтуються на утворенні та закріпленні тимчасових нервових зв’язків, забування – на їхньому гальмуванні.

Схема формування пам’яті

        

 

Характеристика пам’яті

 

 

                   Робота в групах

Завдання для груп

Користуючись текстом підруч­ника, визначте, які є види па­м’яті залежно від часу, протягом якого зберігається певна інфор­мація:

для 1-ї групи — сенсорна па­м’ять (с. 233);

для 2-ї групи — короткочасна пам’ять (с.233);

для 3-ї групи — довготривала пам’ять (с. 233).

Види памяті  за характером психічної активності, що переважає в діяльності для 1-ї групи – рухова або моторна (с.233);

для 2-ї групи -  образна пам'ять (с.234);

для 3-ї групи- емоційна та змістова пам'ять (с.234).

(Після опрацювання матеріа­лу групи роблять короткі пові­домлення.)

Учитель біології. Після одно­разового прослуховування пояс­нення вчителя в довготривалій пам’яті учня залишається в серед­ньому всього 10% змісту прослу­ханого, після самостійного прочи­тання — 30%, після активного спостереження того, що вивчаєть­ся, — 50%, а засвоюється в резуль­таті практичних дій — 90%.

Те, що я чую, я забуваю

Те, що я бачу, я пам ’ятаю,

Те, що я роблю, я розумію.

                                   Конфуцій

 

Учитель інформатики. А зараз перевіримо, наскільки розвинута у вас зорова пам'ять. Для цього виконаємо кілька ігрових вправ.

Вправа 1.

Запропонувати дітям для запам’ятовування одну з карток на 10 секунд. Після уважного вивчення вони із закритими очима уявно відновлюють малюнок. В цей час вивести усі 6 карток в довільному порядку і запропонувати знайти серед схожих ту, яку вони запам’ятовували.

Вправа 2.

Розгляньте уважно фігуру, зображену на екрані. На це дається 10 секунд.

А тепер визначте, яка із чотирьох фігур ідентична тій, що ви розглядали?  

Вправа 2. Уважно розгляньте предмети, зображені на екрані.

А тепер визначте, якого предмета не вистачає?

Вправа 3. На планету Земля прилетіли 3 інопланетянина. Уважно вивчи їх портрети, запам’ятай всі деталі зовнішнього вигляду гостей.

До тебе в гості поспішає другий інопланетянин. Закрий очі, уяви його зовнішній вигляд і точно намалюй портрет другого за рахунком інопланетянина.

Учитель інформатики. Прист­рої для запам’ятовування комп’ю­терів (ПК) поділяють на внутріш­ні та зовнішні. Розглянемо їх більш детально.

Внутрішня пам’ять ПК призна­чена для тимчасового зберігання даних і програм. Процесор може безпосередньо звертатися тільки до тієї інформації, що зберігаєть­ся у внутрішній пам’яті. При від­ключенні живлення незбережена інформація стирається.

ОЗП (RAM: Random Access Memory — пам’ять з довільним доступом) - оперативно запам’я­товуючий пристрій. Ємність ОЗП характеризує продуктивність ком­п’ютера.

ПЗП (ROM: Read Only Memory — пам’ять тільки для читання, BIOS) — постійно запам’ятовую­чий пристрій. Уміст ПЗП не змі­нюється протягом експлуатації і є тільки для читання інформації, У ПЗП зберігаються системні програми і дані, пов’язані із «життє­забезпеченням» комп’ютера.

НПЗП (CMOS) — напівпостійно запам’ятовуючий пристрій — мікросхема пам’яті дуже невели­кого обсягу, що використовуєть­ся для зберігання поточної кон­фігурації системи, а також поточ­ного часу і дати.

Кеш-пам’ять (від англ. — розмін­на монета) — надшвидка память для прискорення доступу до опе­ративної пам’яті.

Варто зауважити, що з різних причин можлива втрата інфор­мації на жорстких дисках. Запо­бігти цьому можна за допомо­гою її резервного копіювання на пристрої зовнішньої пам’яті — резервування.

Зовнішня пам’ять комп’ютера призначена для довготривалого зберігання програм і даних. Ін­формація тут зберігається після вимкнення ПК.

Для роботи з приладами зов­нішньої пам’яті використовують­ся дисководи, що забезпечують фізичний доступ до інформації, яка зберігається на диску, і конт­ролери дисків, що управляють обміном даних між  комп’ютером і дисковою пам’яттю.

Жорсткі магнітні диски, або вінчестери, (HDD) є основним типом носіїв для тривалого збе­рігання інформації. Характеризу­ються великою ємністю і висо­кою дією.

Оптичні диски, або компакт- диски, (CD-ROM) являють собою сучасний тип носіїв інформації, відрізняються великою ємністю і надійністю. Існують CD-RW — оптичні диски, на які можна здійс­нювати багаторазовий запис.

Флеш-карти — пристрої для довготривалого зберігання інформації.

Учитель біології.

Чому ж ми одне пам’ятаємо довго, а інше — короткий час?

Короткочасна пам’ять пов’яза­на з циркуляцією імпульсів у нейронних сітках, а довготривала — зі структурними змінами в нейро­нах і синапсах. Механізм пам’яті має кілька чинників:

  1. короткий ряд інформації легше запам’ятати, ніж довгий;
  2. запам’ятовуємо зміст, зага­льні положення;
  3.  утворення слідів пам’яті від­бувається у кілька етапів (опера­тивна, або сенсорна пам’ять, ко­роткочасна — первинна пам’ять, довготривала — вторинна).   

Важливим процесом пам’яті є відтворення — це процес пригаду­вання певних знань і викладення їх у логічній послідовності. Воно буває мимовільним і довільним.

Запитання для учнів

Прослухайте приклади із жит­тя і визначте, про які види пам’я­ті йдеться!

Приклади

  •        Гімнаст дуже добре пам’ятає рухи.
  •        Актриса викликає в себе сльози, пригадуючи сумний випа­док свого життя.
  •        Французькому художнику Густаву Доре видавець одного разу доручив зробити малюнок з фо­тографії альпійського краєвиду. Доре пішов, забувши взяти із со­бою фотографію, але наступного дня приніс точну копію.
  •        Відомо, шо найбільш вдалий портрет президента Лінкольна намалював його провінційний ша­нувальник — невідомий художник із штату Нью-Джерсі, який бачив президента лише раз. Дізнавшись про вбивство Лінкольна, він був убитий горем і знайшов втіху, на­малювавши по пам’яті портрет.

Учитель інформатики. А зараз перевіримо вашу слухову пам'ять.

Вправа 4. Я зачитаю вам текст. Слухайте його уважно, вам потрібно буде запам’ятати всі назви цукерок, які прозвучать.

Недільне чаювання

По неділях у нас вдома влаштовується велике чаювання. Тому ми з мамою вранці ходимо в кондитерський магазин і вибираємо кожному члену сім’ї його улюблені ласощі.  Для тата мама просить продавщицю зважити цукерки «Ведмедик на Півночі» і «Маска». Сестричці ми купуємо карамель «Гусячі лапки». А ми з мамою найбільше любимо цукерки «Білочка».

Сьогодні до нас у гості приїде бабуся. Вона для онуків завжди привозить частування. Минулого разу це були цукерки «Ластівка». Сама ж вона любить пити чай з варенням.

А головною прикрасою столу стане, звичайно ж, пиріг, який ми з мамою спечемо до вечірнього чаювання.

Вправа 5. Наступна ігрова вправа, яку ми з вами виконаємо, називається «Снігова куля». Я починаю речення, наприклад, «Я збираюся варити борщ». Кожен по черзі повторює це речення, і додає своє слово: «Я збираюся варити борщ в каструлі», «Я збираюся варити борщ і в каструлю наллю води» і т.д.

«У мене є книга» - «У мене є цікава книга». – «У мене є цікава книга про пригоди» і т.д.

«Я малюю». – «Я малюю в альбомі». – «Я добре малюю в альбомі». – «Я добре малюю в альбомі фарбами» і т.д.

Вправа 6. Запам’ятайте асоціації для цифр і слів у відповідності з їхньою зовнішньою формою.

Дайте відповідь на питання:

  1. Яка цифра відповідає сніговикові?
  2. Які цифри відповідають яру і свічці?
  3. Які цифри відповідають вітрильнику, яйцю і змії?
  4. Які цифри відповідають повітряній кульці, птиці, дитячій гірці і качці?

 

  1. Розвиток пам’яті.

Учитель біології. Д.Хармс у «Спогадах однієї мудрої людини» пише: «Пам’ять — це дивне яви­ще. Як важко буває запам’ятати щось і як легко забути! А буває і так: запам’ятаєш одне, а пригада­єш зовсім інше. Або: запам’ятаєш що-небудь дуже міцно, а потім нічого не згадаєш. Я би всім по­радив попрацювати над своєю пам’яттю».

Самостійна робота

Учні працюють із текстом «Як розвивати пам’ять» і формулюють основні правила тренування пам’яті.

Щоб легше і надовго запам’я­тати, необхідно:

  • хотіти знати і пам’ятати;
  • робити установку на довго­тривале запам’ятовування;
  • аналізувати матеріал, знахо­дити в ньому зв’язки;
  • бачити суть того, що треба запам’ятати;
  • встановлювати асоціації;
  • використовувати прийоми мнемотехніки;
  • узагальнювати зміст;
  • використовувати різні види пам’яті, тренувати їх;
  • проявляти волю — завжди доводити справу до кінця;
  • працювати над розвитком пам’яті тільки тоді, коли добре себе почуваєте.

 

 

 

 

Вправи для розвитку пам’яті:

IV. Узагальнення знань

Робота над тестами

Виберіть правильні відповіді:

1. Закріплення в пам’яті пев­них знань — це:

а) відтворення;

б) запам’ятовування.

2. Обсяг пам’яті — це:

а) кількість часу, протягом яко­го зберігається інформація;

б) кількість часу на відтворен­ня інформації;

в) активність використання інформації;

г) кількість збереженої інфор­мації.

3. Пам’ять почуттів — це па­м’ять:

а) образна;

б) змістова;

в) емоційна;

г) моторна.

4. Пам’ять для людини має значення:

а) допомагає оволодівати знан­нями, вміннями;

б) зберігає індивідуальний до­свід організму;

в) є основою навчання;

г) не впливає на розвиток ін­телекту.

5. Осмислене запам’ятовуван­ня переважає механічне тому, що воно:

а) короткотриваліше;

б) продуктивніше;

в) довготриваліше;

г) непродуктивне;

д) ефективніше.

6. До різновидів образної пам’я­ті належать:

а) словесно-логічна;

б) слухова;

в) зорова;

г) просторова;

д) змістова;

е) моторна;

є)  нюхова.

 

Рефлексія уроку

Складіть сенкан «Пам'ять»

  1. Іменник
  2. 2 прикметники
  3. 3 дієслова
  4. Речення з 5 слів
  5. Синонім до 1 слова

 

За працю сьогодні, спасибі вам, діти,

Настав час урок завершити.

Сьогодні тему актуальну розглядали,

Отримані знання в ході гри закріпляли.

Як підсумок, можемо одне лиш сказати:

 «Зробили багато, знання будете мати»

V. Домашнє завдання

1) Опрацювати § 50, дайте відповіді на запитання стр.235.

2)  Написати «Десятирядкове есе «Особливості моєї пам’яті».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

  1. Біологія людини: Підруч. Для 8-го кл. серед, загальноосвіт. навч. закл. / Н.Ю. Матяш, Л.І, Остапченко та ін. — К.: Ґенеза, 2016.
  2. Біологія людини: Підруч. для 8—9-х кл. серед, загальноосвіт. шк. / М.Н.Шабатура та ін. — К.: Генеза, 1998.
  3. Бригідир Г.З., Гайда Г.В., Галашин О.Я. Біологія людини. 9 кл.: По­урочне планування. — Тернопіль: Навч. книга—Богдан, 1999.
  4. Верлань А.Ф., Aпатова Н.В. Ін­форматика. 10—11 кл. — К.: Форум, 2000.
  5. Гуржій А.М., Поворознюк Н.І., Самсонов В. В. Інформатика та інфор­маційні технології. — X.: Компанія СМІТ, 2003.
  6. Зарецька І. Т., Гуржій А.М., Со­колов О.Ю. Інформатика. 10—М кл. —Ч.1. - К.: Форум, 2004.
  7. Каймін ВА. та ін. Основи інфор­матики та обчислювальної техніки. 10-11кл. — К.: Освіта, 1995.
  8. Малярчук С.М. Основи інфор­матики. — X.: Ранок, 2001.
  9. Сало Т.О. та ін. Біологія люди­ни. 9 кл. — X., 2002.
  10.  Яковлєва Є.В. Уроки біології в 9 класі. — Запоріжжя: Просвіта, 2000.

 

 

 

 

 

1

 

zip
Додано
4 грудня 2022
Переглядів
5422
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку