Тема. Пам'ять. Типи та види пам’яті, її розвиток.
Мета:
Терміни і поняття: інформація, інформаційна ємність мозку, типи пам’яті, види пам’яті, відтворення, забування, розвиток пам’яті.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми:
Інформаційно-рецептивний:
Репродуктивний: тести.
Пошуковий: групові форми роботи.
Обладнання: підручник, таблиця, комп’ютери, мультимедійний проектор.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, математична компетентність, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку
Епіграф.
Щоб думка була почута, її треба висловлювати. Розум людський має три ключі, які все відчиняють: знання, думка, уява - все у цьому.
В. Гюго.
Девіз уроку.
Не бійся невірно сказати, не бійся чогось не знати. Страшись не бажати пізнання, чи сумувати в навчанні.
І. Емоційне налаштування
Добрий день! Ми всіх вітаємо!
Успіхів учням бажаємо. Щоб урок цікавим був, Що читав, дививсь, що чув - Кожен з вас хай пригадає, Біологія та інформатика вас чекає.
І. Актуалізація опорних знань
Учитель біології. «Жила собі звичайна здібна людина, а стала досконалістю, великим ученим. Вона зробила себе, а для цього створила Систему. Достатньо методично, розумно протягом років застосовувати Систему – і це дасть більше ніж талант. Здібності за її допомогою ніби помножуються. Система – це тріумф Розуму». (Д. Гранін).
Звичайно, щоб впоратися із цим завданням, по-перше, потрібна добра пам'ять.
З’ясуємо
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель інформатики. Кілька десятків років тому видатний математик і кібернетик Фон Нейман зробив сенсаційне повідомлення. За його підрахунками, людський мозок може вмістити приблизно 1020 одиниць інформації. У перекладі на загальноприйнятну мову це означає: кожний із нас може запам’ятати всю інформацію, яка міститься в мільйонах томів найбільших у світі бібліотек.
На перший погляд такі підрахунки здаються фантастичними. Але звернімося до фактів. Історики стверджують, що Юлій Цезар і Олександр Македонський знали в лице та імена всіх своїх солдат – до 30 тис. чоловік. Ці ж здібності мав перський цар Кір. Пам’ятав кожного із 20 тис. жителів грецької столиці і знаменитий Фемістокл. А Сенека міг повторити 2 тис. не пов’язаних між собою окремих слів, які почув лише один раз. Геніальний математик Леонард Ейлер вражав усіх незвичайною пам’яттю на числа – він міг відтворити, наприклад, шість перших степенів усіх чисел до ста. Академік А. Іоффе по пам’яті користувався таблицею логарифмів, а великий російський шахіст Альохін грав «всліпу» з 30-40 партнерами.
(Повідомлення та записування теми уроку).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Бесіда
Учитель інформатики. Термін «інформація» походить від латинського informatіo, що означає пояснення, виклад, тлумачення.
Інформація — це відображення реального (матеріального світу) у вигляді знаків та сигналів. Під інформацією розуміють відомості, знання, які стосуються об’єктів зовнішнього світу і які передаються від одного об’єкта до іншого. Об’єктом може бути живий організм чи технічний пристрій. Матеріальними носіями інформації є знаки, сигнали або фізичні процеси, які змінюються із часом.
Довільна інформація подається в пам’ять обчислювальних машин за допомогою цифрових кодів, які на фізичному рівні машини зберігаються у двійковому поданні.
Кодування — це процес заміни знаків одного набору знаками іншого набору при збереженні змісту тієї інформації, яка за допомогою цих знаків подається. Інформація в обчислювальних машинах обробляється за допомогою цифр 0 і 1 (двійкове числення).
- Чому саме таке кодування є найконструктивнішим і технічно зручним?
Двом знакам, які використовуються для кодування, можуть відповідати два різні фізичні стани: намагнічена або розмагнічена елементарна ділянка на поверхні магнітного диска, тече через провідник струм чи ні, зафіксовано світловий промінь чи ні тощо.
Як називається пара одиниці та нуля в двійковому кодуванні?
Біт (binary dijdit) — двійкова одиниця — це найменша одиниця вимірювання ємності пам’яті комп’ютера. Біт - це двійкова клітинка пам’яті, у яку можна записати 0 або 1. Байт — це вісім підряд записаних бітів. Але сьогодні користуються похідними одиниць вимірювання ємності пам’яті комп’ютерів:
1 Кб = 210 = 1024 байт;
1 Мб = 210 = 1024 Кб;
1 Гб = 210 = 1024 Мб.
Учитель біології. Для зберігання одного біта інформації потрібно близько 10 нейронів. Якщо перерахувати ці дані на кору головного мозку, отримаємо величину інформаційної ємності мозку, яка приблизно становить З х 108 біт. Цього вистачить, щоб постійно зберігати близько 1% інформації від загального потоку інформації, який проходить через нашу свідомість.
Також підраховано, що за будь-яких умов кількість інформації від усіх аналізаторів, яка сприймається свідомо, не перевищує 50 біт за секунду.
Пам'ять – це психофізіологічний процес, за якого людина здатна зафіксувати в мозку (запам’ятовувати), зберігати і відтворювати у потрібний момент раніше закладену інформацію, минулий досвід (дії, переживання).
Пригадайте що таке головний мозок? (МАЛ.134 стр.166.)
Головний мозок – вищий відділ НС людини. Він міститься в черепній коробці й через великий потиличний отвір з’єднаний з спинним.
Яка будова кінцевого мозку та яке його значення? (мал137 та 138 с.170)
Кінцевий мозок контролює функції всієї Н.С., і насамперед складні форми поведінки, що забезпечують пристосування організму до змін довкілля. Він складається з 2 півкуль (правої і лівої) з’єднаних мозолистим тілом. Кінцевий мозок ще традиційно називають півкулями головного мозку. Поверхня півкуль ніби зібрана в складки – звивини різних розмірів, між якими є глибокі щілини – борозни. У них сховано 2/3 поверхні кори. Виділяють 3 найглибші борозни півкуль: латеральну (бічну), центральну і потилично-тім’яну.
Лобова частка охоплює 29% поверхні кори. Вона відповідає за цілеспрямовану осмислену поведінку людини. При її ушкодженні людина не може зосередитися на меті і поводиться, як автомат, стає безпорадною. Може одні і ті самі дії виконувати без зупину.
У потиличній частці розташовані нервові зони зору.
У скроневій – зони слуху, нюху і смаку.
В тім’яній – зона шкірної (тепла, холоду, тиску) та суглобово-м’язової (зміни напруження м’язів, руху суглобів) чутливості.
Спереду від центральної борозни розташована рухова (моторна) нервова зона кори, а в ній ділянки, що забезпечують рух м’язів і суглобів тіла.
Єдиного мовного центру немає. Існує три центри мови: мовноруховий, слухомовний і зоромовний. Мовноруховий центр забезпечує можливість розмовляти. Слухомовний відповідає за сприйняття звукової мови і розуміння мови інших людей. Зоромовний, або центр читання, забезпечує здатність навчитися читати, розуміти прочитане, оволодівати письмовою мовою. Саме сукупність (інтеграція) цих центрів забезпечує мовну діяльність у різних її проявах.
Таким чином, кора є найвищим центром аналізу нервових імпульсів (сигналів), що надходять від різних органів тіла людини. Вона функціонує як єдине ціле і є матеріальною основою психічної діяльності людини, регуляції її поведінки.
Пам'ять – це здатність нервової системи зберігати і відтворювати інформацію без зміни її характеру і змісту. Вона являє собою ряд складних психічних процесів, активне оволодіння якими надає людині здатності засвоювати й використовувати потрібну інформацію. Пам'ять включає такі процеси: запам’ятовування, зберігання, забування та відтворення. Запам’ятовування пов’язане із засвоєнням і накопиченням індивідуального досвіду. Його використання вимагає відтворення запам’ятованого. Регулярне використання досвіду в діяльності суб’єкта сприяє його збереженню, а невикористання – забуванню.
Матеріальною основою процесів пам’яті є здатність мозку утворювати тимчасові нервові зв’язки , закріплювати й відновлювати сліди минулих вражень. Ці сліди створюють можливість актуалізації ситуації й відповідного збудження, коли подразника, який його викликав свого часу безпосередньо немає. Запам’ятовування і зберігання ґрунтуються на утворенні та закріпленні тимчасових нервових зв’язків, забування – на їхньому гальмуванні.
Схема формування пам’яті
Характеристика пам’яті
Робота в групах
Завдання для груп
Користуючись текстом підручника, визначте, які є види пам’яті залежно від часу, протягом якого зберігається певна інформація:
для 1-ї групи — сенсорна пам’ять (с. 233);
для 2-ї групи — короткочасна пам’ять (с.233);
для 3-ї групи — довготривала пам’ять (с. 233).
Види памяті за характером психічної активності, що переважає в діяльності для 1-ї групи – рухова або моторна (с.233);
для 2-ї групи - образна пам'ять (с.234);
для 3-ї групи- емоційна та змістова пам'ять (с.234).
(Після опрацювання матеріалу групи роблять короткі повідомлення.)
Учитель біології. Після одноразового прослуховування пояснення вчителя в довготривалій пам’яті учня залишається в середньому всього 10% змісту прослуханого, після самостійного прочитання — 30%, після активного спостереження того, що вивчається, — 50%, а засвоюється в результаті практичних дій — 90%.
Те, що я чую, я забуваю
Те, що я бачу, я пам ’ятаю,
Те, що я роблю, я розумію.
Конфуцій
Учитель інформатики. А зараз перевіримо, наскільки розвинута у вас зорова пам'ять. Для цього виконаємо кілька ігрових вправ.
Вправа 1.
Запропонувати дітям для запам’ятовування одну з карток на 10 секунд. Після уважного вивчення вони із закритими очима уявно відновлюють малюнок. В цей час вивести усі 6 карток в довільному порядку і запропонувати знайти серед схожих ту, яку вони запам’ятовували.
Вправа 2.
Розгляньте уважно фігуру, зображену на екрані. На це дається 10 секунд.
А тепер визначте, яка із чотирьох фігур ідентична тій, що ви розглядали?
Вправа 2. Уважно розгляньте предмети, зображені на екрані.
А тепер визначте, якого предмета не вистачає?
Вправа 3. На планету Земля прилетіли 3 інопланетянина. Уважно вивчи їх портрети, запам’ятай всі деталі зовнішнього вигляду гостей.
До тебе в гості поспішає другий інопланетянин. Закрий очі, уяви його зовнішній вигляд і точно намалюй портрет другого за рахунком інопланетянина.
Учитель інформатики. Пристрої для запам’ятовування комп’ютерів (ПК) поділяють на внутрішні та зовнішні. Розглянемо їх більш детально.
Внутрішня пам’ять ПК призначена для тимчасового зберігання даних і програм. Процесор може безпосередньо звертатися тільки до тієї інформації, що зберігається у внутрішній пам’яті. При відключенні живлення незбережена інформація стирається.
ОЗП (RAM: Random Access Memory — пам’ять з довільним доступом) - оперативно запам’ятовуючий пристрій. Ємність ОЗП характеризує продуктивність комп’ютера.
ПЗП (ROM: Read Only Memory — пам’ять тільки для читання, BIOS) — постійно запам’ятовуючий пристрій. Уміст ПЗП не змінюється протягом експлуатації і є тільки для читання інформації, У ПЗП зберігаються системні програми і дані, пов’язані із «життєзабезпеченням» комп’ютера.
НПЗП (CMOS) — напівпостійно запам’ятовуючий пристрій — мікросхема пам’яті дуже невеликого обсягу, що використовується для зберігання поточної конфігурації системи, а також поточного часу і дати.
Кеш-пам’ять (від англ. — розмінна монета) — надшвидка память для прискорення доступу до оперативної пам’яті.
Варто зауважити, що з різних причин можлива втрата інформації на жорстких дисках. Запобігти цьому можна за допомогою її резервного копіювання на пристрої зовнішньої пам’яті — резервування.
Зовнішня пам’ять комп’ютера призначена для довготривалого зберігання програм і даних. Інформація тут зберігається після вимкнення ПК.
Для роботи з приладами зовнішньої пам’яті використовуються дисководи, що забезпечують фізичний доступ до інформації, яка зберігається на диску, і контролери дисків, що управляють обміном даних між комп’ютером і дисковою пам’яттю.
Жорсткі магнітні диски, або вінчестери, (HDD) є основним типом носіїв для тривалого зберігання інформації. Характеризуються великою ємністю і високою дією.
Оптичні диски, або компакт- диски, (CD-ROM) являють собою сучасний тип носіїв інформації, відрізняються великою ємністю і надійністю. Існують CD-RW — оптичні диски, на які можна здійснювати багаторазовий запис.
Флеш-карти — пристрої для довготривалого зберігання інформації.
Учитель біології.
Чому ж ми одне пам’ятаємо довго, а інше — короткий час?
Короткочасна пам’ять пов’язана з циркуляцією імпульсів у нейронних сітках, а довготривала — зі структурними змінами в нейронах і синапсах. Механізм пам’яті має кілька чинників:
Важливим процесом пам’яті є відтворення — це процес пригадування певних знань і викладення їх у логічній послідовності. Воно буває мимовільним і довільним.
Запитання для учнів
Прослухайте приклади із життя і визначте, про які види пам’яті йдеться!
Приклади
Учитель інформатики. А зараз перевіримо вашу слухову пам'ять.
Вправа 4. Я зачитаю вам текст. Слухайте його уважно, вам потрібно буде запам’ятати всі назви цукерок, які прозвучать.
Недільне чаювання
По неділях у нас вдома влаштовується велике чаювання. Тому ми з мамою вранці ходимо в кондитерський магазин і вибираємо кожному члену сім’ї його улюблені ласощі. Для тата мама просить продавщицю зважити цукерки «Ведмедик на Півночі» і «Маска». Сестричці ми купуємо карамель «Гусячі лапки». А ми з мамою найбільше любимо цукерки «Білочка».
Сьогодні до нас у гості приїде бабуся. Вона для онуків завжди привозить частування. Минулого разу це були цукерки «Ластівка». Сама ж вона любить пити чай з варенням.
А головною прикрасою столу стане, звичайно ж, пиріг, який ми з мамою спечемо до вечірнього чаювання.
Вправа 5. Наступна ігрова вправа, яку ми з вами виконаємо, називається «Снігова куля». Я починаю речення, наприклад, «Я збираюся варити борщ». Кожен по черзі повторює це речення, і додає своє слово: «Я збираюся варити борщ в каструлі», «Я збираюся варити борщ і в каструлю наллю води» і т.д.
«У мене є книга» - «У мене є цікава книга». – «У мене є цікава книга про пригоди» і т.д.
«Я малюю». – «Я малюю в альбомі». – «Я добре малюю в альбомі». – «Я добре малюю в альбомі фарбами» і т.д.
Вправа 6. Запам’ятайте асоціації для цифр і слів у відповідності з їхньою зовнішньою формою.
Дайте відповідь на питання:
Учитель біології. Д.Хармс у «Спогадах однієї мудрої людини» пише: «Пам’ять — це дивне явище. Як важко буває запам’ятати щось і як легко забути! А буває і так: запам’ятаєш одне, а пригадаєш зовсім інше. Або: запам’ятаєш що-небудь дуже міцно, а потім нічого не згадаєш. Я би всім порадив попрацювати над своєю пам’яттю».
Самостійна робота
Учні працюють із текстом «Як розвивати пам’ять» і формулюють основні правила тренування пам’яті.
Щоб легше і надовго запам’ятати, необхідно:
Вправи для розвитку пам’яті:
IV. Узагальнення знань
Робота над тестами
Виберіть правильні відповіді:
1. Закріплення в пам’яті певних знань — це:
а) відтворення;
б) запам’ятовування.
2. Обсяг пам’яті — це:
а) кількість часу, протягом якого зберігається інформація;
б) кількість часу на відтворення інформації;
в) активність використання інформації;
г) кількість збереженої інформації.
3. Пам’ять почуттів — це пам’ять:
а) образна;
б) змістова;
в) емоційна;
г) моторна.
4. Пам’ять для людини має значення:
а) допомагає оволодівати знаннями, вміннями;
б) зберігає індивідуальний досвід організму;
в) є основою навчання;
г) не впливає на розвиток інтелекту.
5. Осмислене запам’ятовування переважає механічне тому, що воно:
а) короткотриваліше;
б) продуктивніше;
в) довготриваліше;
г) непродуктивне;
д) ефективніше.
6. До різновидів образної пам’яті належать:
а) словесно-логічна;
б) слухова;
в) зорова;
г) просторова;
д) змістова;
е) моторна;
є) нюхова.
Рефлексія уроку
Складіть сенкан «Пам'ять»
За працю сьогодні, спасибі вам, діти,
Настав час урок завершити.
Сьогодні тему актуальну розглядали,
Отримані знання в ході гри закріпляли.
Як підсумок, можемо одне лиш сказати:
«Зробили багато, знання будете мати»
V. Домашнє завдання
1) Опрацювати § 50, дайте відповіді на запитання стр.235.
2) Написати «Десятирядкове есе «Особливості моєї пам’яті».
Використана література
1