Підбір пам'яток для роботи з різними історичними джерелами на уроках історії у 8 класі
Пам'ятки для роботи на уроці історії.
Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
* коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
*де вони проходили;
* за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
* який розвиток вони отримали надалі;
* яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
* яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
* який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
*випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
* які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?
Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
* коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
* на який період історії людства вони припадають;
* як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;*F як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
* складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.
Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
* правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
* запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
* навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;
* зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні „Карта – це державна шпаргалка”;
* працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
* на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
Схема аналізу історичного документу
Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи
переказ про подію з уст дослідника).
Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
* Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
* Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
* Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
* Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
* Якими мотивами керувався автор документу?
* Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи
процес?
Схема характеристики історичної особи
(складання історичного портрету)
* Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
* Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
* Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
* Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
* У чому значення діяльності цієї особистості.
* Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?