Пам'ятки для уролків зв'язного мовлення

Про матеріал
Використання пам`яток на уроках літератури сприяє створенню умов для розвитку і самореалізації школяра, засвоєння ним продуктивних знань, умінь, створює ситуацію успіху. Як підготуватися до твору-роздуму про літературного героя? Як написати твір-роздум? які основні вимоги до написання твору – характеристики героя? Що таке ідея та тема твору? Що таке композиція художнього твору? На всі ці питання можна знайти відповідь, переглянувши матеріал.
Перегляд файлу

Пам’ятка 

Як підготуватися до твору-роздуму про літературного героя

1. Перш ніж починати писати, чітко визначте своє ставлення до літературного героя, про якого буде ваш твір. Продумайте, що вас хвилює, цікавить, із чим ви не погоджуєтеся.

2. Простежте в тексті, як письменник розкриває характер героя, як описує його вчинки. Зверніть увагу на художні деталі, котрі допомагають вам зробити ви­сновок щодо ставлення автора до героя.

3. Позначте в тексті місця, які допоможуть вам на­писати твір.

4. Продумайте структуру вашого твору (вступ; основна частина, що складається з тез і доказів; ви­сновок) і відповідно до неї доберіть додатковий мате­ріал (епіграф, цитати, факти), який знадобиться при написанні твору.

5. Спочатку напишіть твір на чернетці.

6. У вступній частині твору поясніть, з якою метою ви його пишете, яку головну думку хочете викласти.

7. В основній частині твору записуйте свої дум­ки (тези) про героя та обов'язково аргументуйте їх. Пам'ятайте, що аргументи (докази) можуть бути як прямі, так і від протилежного. Намагайтеся уникати простого переказу епізодів твору.

8. У заключній частині вашого твору зробіть обґрун­тований та емоційний висновок, сформулюйте ваше ставлення до героя, про якого ви пишете.

 

 

Пам’ятка 

Як написати твір-роздум

1. Прочитайте запропоновані теми і визначте ту, яка вас найбільше зацікавила.

2. Поміркуйте, які питання або проблеми ви б хо­тіли висвітлити, і виділіть найголовніші, сформулюйте власні судження та оцінки.

3. Доберіть матеріал, який допоможе розкрити тему (епіграф, цитати, приклади з твору, цікаві фак­ти, авторські оцінки, висловлювання письменників тощо).

4. Ретельно продумайте структуру твору і складіть його план.

5. Напишіть твір спочатку на чернетці. Пам'ятайте, що цитати слід брати в лапки.

6. Використовуйте для висловлювання і доведення власних думок такі вирази: я гадаю; на мою думку; на мій погляд; мені здається тощо.

7. Наприкінці роботи обгрунтовано підбийте підсумки, використовуючи слова і слово­сполучення: отже; враховуючи сказане; із наведеного випливає тощо.

8. Прочитайте і перевірте написане. Зважте, наскіль­ки робота змістовна, логічна. Подбайте про виразність мови твору (синоніми, епітети, точність висловів). Уникайте повторів.

9. Перепишіть твір начисто.

 

Пам’ятка 

У творі використовуйте різні прийоми цитування:

  • Повне цитування (використовується при невеликій за обсягом цитаті, граматично оформляється як пряма або непряма мова);
  • Часткове - фрагментарне - цитування (використовується при великих цитатах, в текст включаються окремі слова і вирази з цитати);
  • Посилання на цитату (зміст цитати досить відомо, що виключає необхідність її приведення).

Якщо цитата наводиться не повністю, то пропуск позначається трьома крапками:

  • перед цитатою, якщо вона наводиться не з початку фрази (після трьох крапок цитата починається з малої літери);
  • в середині цитати, якщо пропускається якась її частина;
  • в кінці цитати, якщо вона обривається і не вичерпує всього висловлювання автора.

При введенні цитати використовуйте такі дієслова, як думає, вважає, стверджує, вважає, пише, зазначає, пояснює; такі вступні конструкції, як на думку, за словами, на думку, з точки зору, з точки зору.

 

Пам’ятка 

Основні вимоги до написання твору – характеристики героя

I. Вступ   (Потрібно висвітлити коли, за яких обставин учень ознайомився з твором, познайомився з героєм, чим герой привернув увагу)

II. Основна частина. Опрацювання теми твору за планом

Орієнтовний план:

1. Ім’я та прізвище героя

2. Портрет персонажа

3. Риси характеру героя. Які вчинки його розкривають?

4. Мова персонажа

5. Ставлення героя до інших персонажів

6. Ставлення інших персонажів до героя.

III. Висновок.

Авторська оцінка героя.

Ставлення учня до героя

 

 

 

 

ПАМ'ЯТКА

 Ідея, тема твору

У тексті речення зв'язані не тільки загальною темою, а й певною ідеєю, провідною думкою.

Тема – це те, про що йдеться у творі

 Ідея – основна думка твору, те, заради чого він написаний, що він стверджує. Основна думка може бути виражена в заголовку або в одному з речень тексту. Але найчастіше її потрібно «знайти» і сформулювати.

 

 

ПАМ'ЯТКА

Композиція  художнього твору

 

Композиція – це побудова твору. В основі твору лежить подія (випадок, епізод). Тому в композиції твору розрізняють частини, пов'язані з розвитком цієї події: зав'язку, кульмінацію, розв'язку.

У творі може бути вступ (експозиція або пролог), у якому автор пояснює, де, коли і з ким сталося те, про що він вирішив розповісти, і заключна частина (епілог), в якій розповідається про те, як склалися долі героїв твору після розв'язки.

Зав'язка – це момент, з якого починається подія і від якого залежить її розвиток.

Кульмінація – момент найвищого напруження у розвитку події.

 Розв'язка – результат розвитку події, її заключний момент.

 

 

 

ПАМ'ЯТКА

Як підготувати порівняльну характеристику літературних героїв

 

1. Визначте місце кожного героя в художньому творі (головний він чи другорядний, позитивний чи негативний).

2. Пригадайте, які художні засоби використовуються для характеристики літературних героїв.

3. Доберіть у вивченому творі (або творах) потрібні для відповіді факти.

 4. Порівнюючи літературних героїв, визначте у них спільне і відмінне  (у поведінці, вчинках, ставленні до інших людей, портретних характеристиках, соціальному стані, умовах життя тощо).

5. Зверніть увагу на авторську характеристику кожного літературного героя (або вираженння іншими засобами ставлення письменника до нього).

6. Сформулюйте особисте ставлення до кожного з героїв.

7. Складіть план порівняльної характеристики.

8. За складеним планом, з опорою на текст підготуйте усну розповідь або письмовий твір.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Омельченко Віктор Васильович
    ДЯКУЮ ЗА МАТЕРІАЛ. ДУЖЕ ЗРУЧНО ЗІБРАНИЙ В ОДИН ДОКУМЕНТ. ДІТЯМ ЛЕГШЕ ЗРОЗУМІЛИ, ЩО НЕОБХІДНО ВИКОНАТИ З ПЕВНОЇ ТЕМИ.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Сердюк Юлія
Додано
6 березня 2023
Переглядів
712
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку