Ці пам'ятки будуть корисними учням при читанні різних текстів німецькою мовою та як правильно користуватися словником.
Вони також навчають працювати з текстами суспільно – політичної, науково – популярної та науково – технічної літератури.
Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Матейки
ПАМ’ЯТКИ
ПО НАВЧАННЮ ЧИТАННЯ НІМЕЦЬКОЮ МОВОЮ
Підготувала
учитель німецької мови
Демчук Аліна Сергіївна
ПАМ’ЯТКА № 1
Уважно прочитай заголовок до тексту і уяви, про що піде мова у тексті. Проглянь перший абзац тексту, читаючи не словами, а блоками фраз. Намагайся дізнатись в кожному абзаці перші ключові слова: дієслова, іменники, тощо. Будь уважним до порядку слів у німецькому реченні. В кожному реченні виділяй присудок, який в німецькій мові утворює ″ рамку″. Не забувай про ознаки граматичної форми слів.
ПАМ’ЯТКА № 2
В процесі читання орієнтуйся на те, що одні слова передають поняття, а інші – відносини між поняттями. Останні відносяться до групи будівельних. Без знання цих слів розуміння неможливе, є можливість вільного розуміння змісту речення. Тому намагайся надавати серйозного значення словам – будівельникам:
а) характерні для німецької мови граматичні супутники іменника артиклі der, die, das;
б) als, bis, da, damit, seit, während, wenn є
сполучниками підрядних речень;
в) wann, warum, was, welcher, wer, wie, wo, wofür є питальними словами, з яких починається просте питальне речення;
г) zu в якості прийменника означає ″до″ і сигналізує про появу іменника або займенника в давальному відмінку.
ПАМ’ЯТКА № 3
При читанні приділяй увагу до зовнішньої форми та складу слова. Якщо в тексті зустріли незнайоме слово, спробуйте визначити:
1. Чи відомий вам корінь чи основа цього слова;
2. Чи не складається незнайоме слово з двох і більше відомих вам слів;
3. Чи не нагадує вам німецьке слово аналогічне в українській;
4. Чи не дозволяють зрозуміти оточуючі слова це слово і зміст речення в цілому.
ПАМ’ЯТКА №4
Щоб швидко знайти в словнику потрібне вам слово, необхідно :
1. Повторити німецький алфавіт;
2. Не забувати, що слова в словнику йдуть в алфавітному порядку;
3. Шукаючи слово, відкривайте словник у відповідній його частині, чверті;
4. Познайомтесь із умовними позначеннями на початку того словника, яким ви користуватиметеся;
5. По даній в тексті формі знайдіть його початкову форму, для цього користуйтеся таблицею сильних дієслів;
6. Розділяйте слово на складові частини та збирайте його в ціле.
7. Якщо складний іменник, прикметник не подано у словнику, потрібно спочатку відшукати основне слово, а потім означальне.
ПАМ’ЯТКА №5
Пам’ятайте про багатозначність слова.
Для правильного вибору значення слова необхідно пам’ятати про будову слова в словнику.
1. Погляньте, скільки значень має потрібне слово.
2. Не обмежуйтесь першим значенням , поданим в словнику.
3. Якщо перше значення не підходить за значенням, ознайомтесь із іншим.
4. Звертайте увагу на словосполучення з потрібним словом та їх значення, відберіть те, яке підходить за змістом.
ПАМ’ЯТКА № 6
В текстах суспільно – політичної та технічної літератури часто зустрічаються поширені означення.
Згадайте при читанні ознаки поширеного означення:
1. Артикль або слово, яке його замінює та іменник утворюють рамку.
2. В рамці перед іменником знаходиться означення (Partizip); між артиклем та дієприкметником знаходяться пояснюючі дієслова.
3. Поширене означення перекладайте: спочатку означений іменник, якщо замість артикля в іменника існує займенник або числівник, перекладайте його відразу з означеним іменником, потім перекладайте дієприкметник, який стоїть перед ним, потім перекладіть групу слів, яка пояснює дієприкметник.
ПАМ’ЯТКА № 7
В текстах суспільно – політичної, науково – популярної та науково – технічної літератури часто зустрічається конструкція, яка вважається ланцюжком іменників. Це словосполучення, де один іменник визначається декількома іншими іменниками, які знаходяться перед ним, або після нього.
1. Зверніть увагу на те, що такі ланцюжки іменників в німецькій мові ускладнені довгими складними іменниками.
2. Зустрівши в тексті послідовність слів, які починаються з прописних літер, здогадайтеся, чи це визначений ланцюжок іменників.
3. Якщо між усіма складними іменниками є ознаки зв’язку (у вигляді відмінкових закінчень генетіву або прийменників), то це значення буде вірне.
4. Якщо вам відомі значення німецьких слів (з пам’яті або по словнику), то іменник, який стоїть на першому місці означає предмет, який визначається в ланцюжку.
5. Якщо на першому місці в ланцюжку стоїть складне слово, то означений предмет позначається останньою частиною складного слова, а попередній і слідуючі компоненти ланцюжка конкретизують його властивості.
6. Виділивши в ланцюжку означальне слово (предмет думки) і визначивши його властивості останніми іменниками – компонентами ланцюжка, встановіть значення цього ланцюжка.
7. Співвіднесіть це значення з відповідною групою слів на рідній мові.
ПАМ’ЯТКА № 8
Намагайтесь відмітити в текстах: основні факти, авторську оцінку фактів і подій, які відображені в тексті; мовні засоби, з допомогою яких автор висловлює своє відношення до подій.
По можливості виписуйте із тексту ключові словосполучення, які відносяться до певної області дійсності. У вас поступово утвориться ″міні-словник″, наприклад, по суспільно-політичній тематиці, по електроніці і комп’ютеризації. Цікаво і важливо вести записи так званої оціночної лексики. Для практичного володіння іноземною мовою дуже важливо поступово оволодівати вільними словосполученнями і тим самим розширювати уже накопичений словниковий запас. Все це буде сприяти розширенню вашого загальноосвітнього кругозору, удосконаленню ваших знань, умінь, навичок з іноземної мови.
ПАМ’ЯТКА № 9
Як і в навчанні, так і в позакласній діяльності дуже часто потрібне вміння поєднувати інформацію з прочитаного, складати резюме, реферат або анотацію тексту. Для цього необхідно:
- виділяти основні проблеми (питання), які є в тексті;
- розподіляти ключові слова, словосполучення і речення, які відносяться до кожної із виділених проблем;
- скласти список ключових слів, словосполучень і речень до окремих частин тексту;
- скласти план тексту-резюме (він необов’язково повинен співпадати з планом-оригіналом);
- коротко у вигляді тезів розкрити кожен пункт плану;
- об’єднати розкриті пункти плану: написати резюме, реферат, анотацію;