Тернопільська загольноосвітня школа І-ІІІ ступенів №8
Тернопільської міської ради Тернпільської області
«Парадигма освітніх інновацій - 2022»
«Формувальне оцінювання
на уроках іноземної мови»
Розробила і підготувала:
вчитель іноземної мови
Мотовільчик Світлана Володимирівна
Тернопіль 2021
Анотація
« Оцінювання – це діалог і обов’язковий зворотній зв'язок між учителем, учнем та батьками і він має бути спрямований на перспективу »
© Аня Хурінайнен-Косунен
Кожен вчитель хоче зробити свій урок цікавим, веселим та корисним.
Кожна дитина повинна бути залучена до навчального процесу та брати активну участь у ньому, оскільки нестандартні ситуації допомагають дітям краще запам’ятовувати навчальний матеріал. Та всі діти повинні вийти з уроку з хорошим настроєм та задоволені.
Тому, ціннісні орієнтири НУШ, нові державні стандарти освіти вимагають нових підходів не лише до організації навчальних процесів, але й до оцінювання навчальних досягнень учнів . Отже, опираючись на власний та міжнародний досвід, намагаються якісно змінити підходи до оцінювання дітей, щоб воно сприяло поліпшенню якості освіти та реалізації ціннісних орієнтирів НУШ.
Отже, одним із інструментів підвищення рівня досягнень є оцінювання – воно може бути формувальне і неформувальне.
Формувальне оцінювання – це оцінювання під час навчання і для навчання – тому що, на відміну від підсумкового оцінювання, воно має на меті формування навчального процесу з урахуванням навчальних потреб кожного учня задля більш ефективного формування необхідних знань, умінь і ставлення.
Воно вимагає систематичності та новітніх підходів до навчання.
Основним завданням формувального навчання є:
ЗМІСТ
Анотація............................................................................................................ 2
Опис досвіду..................................................................................................... 5
Актуальність та перспективність................................................................... 8
Висновок.......................................................................................................... 14
Бібліографія..................................................................................................... 15
Додатки............................................................................................................ 16
ОПИС ДОСВІДУ
Згідно Концепції Нової української школи задекларовано зміни підходів до оцінювання результатів навчання. Одним із таких підходів є формувальне оцінювання, яке вважають оцінюванням, що покращить результати навчання.
Формувальне оцінювання надає можливість учителю відслідковувати процес просування учня до навчальних цілей і вчасно вносити корективи в навчальний процес. Для учня формувальне оцінювання слугує рекомендацією до дії, а не педагогічним вироком.
Елементи формувального оцінювання
Формувальне оцінювання розширює своє призначення і виступає не лише інструментом для вимірювання навчального результату учня, а є також засобом для навчання.
Формувальне оцінювання як “оцінювання для навчання” складається з певних елементів, серед яких насамперед:
Результати формувального оціювання
Результат формувального оцінювання для учнів – усвідомлення ними відповідей на три важливі запитання:
Види та цілі формувального оцінювання
Види:
Цілі :
Оцінювання не є разовою подією, що найчастіше відбувається після того, як учні виконали завдання, а радше неперервним процесом, упродовж якого учні виконують завдання проекту. Постійне, неперервне, вбудоване в процес навчання оцінювання лежить в основі навчання за проектною технологією та забезпечує учням можливість продемонструвати свої знання і вміння багатьма різними способами, тому ми повинні звернути увагу на інструменти та методи оцінювання:
Мета формувального оцінювання
Запитайте себе:
АКТУАЛЬНІСТЬ ТА ПЕРСПЕКТИВНІСТЬ
При застосуванні оцінювання, спрямованого на розвиток учнів, вони стають активними учасниками процесу оцінювання та потребують створення умов для того, щоб навчитися і попрактикуватися у:
Таке залучення учнів до процесу оцінювання посилює їх обізнаність та відповідальність за власну навчальну діяльність і її результати. Учні відчувають себе успішними і здатними навчатися.
Тому саме для цього, учнів потрібно забезпечити:
Інноваційна значимість досвіду полягає у
Провідні ідеї досвіду
На мою думку, навчання й оцінювання — взаємопов’язані процеси. Від правильної організації оцінювання залежить ефективність навчання. Саме формувальний підхід дає змогу педагогам одержати інформацію про стан навчальних досягнень учнів і вчасно відреагувати на проблеми в навчанні, прийняти педагогічні рішення для його поліпшення.
З власного досвіду можу впевнено сказати, що мета формувального оцінювання — корегувати діяльність педагога й учнів під час освітнього процесу, аби поліпшувати навчальні досягнення. Формувальне оцінювання передбачає вивчення прогалин чи недосягнутих результатів.
Формувальний підхід потребує психологічного перелаштування вчителя, зміни ставлення учнів і їхніх батьків до шкільних оцінок. Оцінювання — це конфіденційна інформація, яка стосується лише вчителя, дитини та її батьків, тобто педагоги не мають озвучувати навчальні досягнення учнів на батьківських зборах чи повідомляти їх публічно у вигляді рейтингів.
Практичне втілення досвіду
« Освіта,що не вчить успішно вчитися у сучасному світі ,не має жодних цінностей »
© Р.Кіосакі
Етапи формувального оцінювання
Вчителю потрібно чітко визначити цілі та критерії, за якими вони оцінюватимуть учнів. А учні мають отримати чеклист, за допомогою якого можуть перевірити, чи зробили вони всі кроки для виконання завдання на найвищому рівні.
Далі вчитель повинен навчитися визначати особисті свої потреби за допомогою мозкових штурмів, таблиць, цифрових інструментів Kahoot, Classtime чи звичайної Google-форми. Це допоможе зрозуміти, на якому рівні перебувають зараз ваші учні в опануванні теми чи формуванні навички.
Наступний етап — спостереження. Педагог спостерігає за процесом навчання та «маркує» попередній результат — наприклад, ставить «плюсики» певного кольору, що сигналізують учню: «Ти досягнув цього етапу і йдеш далі».
Наступний етап — перевірка розуміння, сприйняття та відтворення учнями інформації. Для цього вчитель може використати опитувальник, який покаже, чи зрозуміла дитина, над чим працювала.
І насамкінець: потрібно отримати докази розуміння та формування навичок учнями. Допоможуть контрольні таблиці, портфоліо, оцінювання кінцевих продуктів роботи.
Стратегії формувального оцінювання
Прийоми для відслідковування прогресу у вивченні іноземних мов
Експертна оцінка — цікавий спосіб відслідкувати учнівський прогрес. Експертами можуть бути учні, якщо попередньо опрацювали новий матеріал. Звісно ж, це можуть бути реальні експерти — вчителі, батьки, запрошені спікери (у класі чи онлайн). Під час «експертної оцінки» можемо використовувати онлайн-дошку Padlet, Kahood, LearningApps.
Отже, одні учні виставлятимуть на дошці виконані завдання, інші коментуватимуть роботи з точки зору експерта.
Маєте попросити експерта занотувати три позитивні моменти, які сподобались у роботі. Потім — два уточнювальні запитання автору роботи, а в кінці — одну рекомендацію від себе. Саме такий процес конструктивної критики навчить дітей оцінювати одне одного правильно, а не просто симпатизувати чи критикувати. Зауважте, інструкція до завдання «Експертна оцінка» має бути чітка. Обирайте критерій — дизайн, мовне оформлення. І вже на основі цих критеріїв експерти коментуватимуть роботи.
Також ,чудовим інструментом може бути створення інтерактивних відео. Коли учні переглядають відео довше ніж 5 хвилин, то починають втрачати увагу й концентрацію. Тож учителю варто подбати про те, щоб у навчальному відео з’являлися запитання, коментарі самих учнів та їхні думки. Діти мають взаємодіяти з контентом.
Чудовим результатом формувального оцінювання є якісний зворотний зв’язок, на відміну від виставлення оцінки (кількісний зворотний зв’язок), передбачає висловлення спостережень за навчальною діяльністю, встановлення емоційного зв’язку з дитиною та опис складних процесів. Тобто, вчитель допомагає учню зрозуміти, що він робив правильно, а де припустився помилок і як їх можна виправити.
Вчителю варто дати учням алгоритм, як помилятись. Дитина має знати, як виправляти похибку, як удосконалити роботу та за допомогою власних помилок створити схему, яка допоможе рухатися далі. До слова, наведений нижче постер є чи не в кожному класі американської школи. Меседж простий: «Помилки — це не страшно. Ми всі навчаємось».
Також запропонуйте учням вправу «Найбрудніший момент». Дитина має подумати й записати у формі рефлексії, що було найважчим моментом під час опрацювання завдання. Із чим було важко впоратись, чого не вистачало та яка допомога потрібна.
Самооцінювання
Таким чином, навчання навичок самооцінювання та оцінювання однолітків може починатися з групового оцінювання.
Наприклад: дитина оцінює свою роботу після завершення проєкту :
Результативність досвіду
Вчитель повинен створити умови для самореалізації особистості:
(ДОДАТОК 2)
ВИСНОВОК
На мою думку, навчання й оцінювання – нероздільні процеси. Як бачимо, педагогічне оцінювання є одним із найважливіших елементів сучасного навчального процесу. Від правильної організації оцінювання значною мірою залежить ефективність управління навчальним процесом.
Формувальне оцінювання – це цілеспрямований неперервний процес спостереження за навчанням учнів; воно є необхідною умовою інтерактивного навчання, у процесі якого формується культура спільного обговорення у класі, розвиваються навички критичного і творчого мислення, а також формується середовище, що заохочує учнів запитувати та оцінювати свої можливості .
Роблячи висновки зі свого особистого досвіду можу сказати ,що формувальне оцінювання підтримує впевненість учнів у тому, що кожен із них здатен покращити свої результати, оскільки учням наводяться приклади того, що від них очікують.
Саме застосування методики формувального оцінювання у початковій школі є одним із ключових чинників якісної освіти.
БІБЛІОГРАФІЯ
ДОДАТОК 1
Англійська мова
Вчимося читати
Картка оцінювання
Уміння, навички |
Дуже добре зрозумів |
Не все зрозумів |
Не зрозумів |
Я умію читати літери |
|
|
|
Я вмію читати слова |
|
|
|
Я вмію читати словосполучення |
|
|
|
Я можу прочитати і зрозуміти речення |
|
|
|
ДОДАТОК 2
СХОДИНКИ САМООЦІНЮВАННЯ