Укр.мова 5 клас 28.09.2020 Гандзюк І.С.
Тема: Пароніми. Ознайомленнязі словником паронімів
Цілі уроку : формувати в учнів такі життєві навички як комунікація, приймання рішень, критичне, логічне й творче мислення, управління емоціями, розпізнання та формування цінностей; формувати в учнів уявлення про пароніми, уміння правильно вживати їх у мовленні,будувати речення із такими словами, виправляти помилки у їх уживанні;ознайомити зі словником паронімів; виховувати людину, яка вміє : сприймати нове і невідоме, приймати рішення, брати на себе відповідальність, розвивати творчі здібності, логічно мислити, опановувати мовлення, бути спостережливою, сприяти вихованню любові до рідного слова.
Тип уроку: урок формування компетенцій
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань
1.
1.Лексикологія ─ це розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови? Так
2. Лексичне значення мають самостійні та службові частини мови. Ні
3. Лексичне значення слова пояснюють у орфографічному словнику. Ні
4. Автобус, киянин, борщ ─ однозначні слова. Так
5. Голова, корінь, зірка ─ багатозначні слова. Так
6.Слова, що пишуться і звучать по-різному, але близькі за значенням – синоніми? Так
7. Сполучення слів солодкий голос вжито в прямому значенні? Ні
8.Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням? Так
9. Слова, однакові за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням-
омоніми? Так
10. Сполучення слів солодке тістечко вжито в прямому значенні? Так
2. Перевірка домашнього завдання (індивідуальна робота)
1. Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх.
Дружити, приятелювати, товаришувати ; сучасний, нинішній, теперішній; минулий, дотеперішній, колишній, тодішній, пережитий.
2. До поданих слів доберіть антоніми. Прочитайте перші літери дібраних антонімів. Яке вийшло слово?
Пасивний – активний,
день – ніч,
голосно – тихо,
песиміст – оптиміст,
вчений – неук,
колективний – індивідуальний,
багато – мало.
Відгадайте загадки з омонімами.
Яким птахом можна дістати воду з колодязя?
Зрізаю я траву, колосся,
В дівчат я сплетена з волосся,
А ще я суші довга стрічка
Що збігає в море, річку.(коса)
Я місце де лежать товари,
Звичайно в тарі чи без тари.
А мій омонім є у слові,
Один чи кілька звуків мови.(склад)
Відбиток ніг я на дорозі
Чи на траві, чи на підлозі.
Та є у мене ще омонім –
Слів треба, варто він синонім.(слід)
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
І ТАКЕ БУВАЄ
Тактовний-прикметниквiдiменника такт, якийозначаєпочуттямiри, щостворюєвмiнняповодити себе, як годиться вихованiйлюдинi.
Тактичний - вiдiменника тактика, щовживається як термiн у вiйськовiйсправi (майстернiстьведення бою) .Такі слова називаються пароніми ( Повідомлення теми уроку)
IV.Основний зміст уроку
Слово вчителя . Пароніми ─це слова близькі зазвуковим складом і вимовою, але різні за значенням:
незгода ─ негода, кампанія ─ компанія, віра ─ вірність, ціна ─ цінність. Вони переважно належать до однієї частини мови, мають однакові граматичні ознаки.
Пароніми є активно вживаними словами у різних мовних стилях. Крім того, вони вживаютьсяу мовленні, як і омоніми, для створення каламбурів, словесної гри. Лексичне значення паронімів пояснюють у словниках паронімів української мови.
Не всі слова, схожі за звучанням, можнавважати паронімами. До паронімічних належать тількиті, щомають невелику відмінність у вимові:
Уява –уявлення,
Дефектний –дефективний,
Декваліфікація – дискваліфікація.
Часто вони мають один корінь, а відрізняютьсялишесуфіксом, префіксом, закінченням, наявністючивідсутністючастки (-ся). Середпаронімів є слова з різнимикоренями (плюш і плющ).
Незначнарізниця у вимовіпаронімівспричинюєтруднощі у їхзасвоєнні, призводить до помилок, зокрема до неправильноїзаміни одного слова іншим. Тому треба особливо уважностежити за вживанняммалознайомихслів і завждизвертатися до відповіднихсловників, щобуточнитизначення, правопис і вимовупотрібного слова.
У діловомумовленнінайчастішезустрічаютьсятакіпароніми.
Виборний. Виборчий
Виборний - посада, агітація.
Виборчий - кампанія, право, бюлетень.
Виключно. Винятково
Виключно - тобтолише, тільки.
Винятково - дуже, особливо, надзвичайно.
Фізкультхвилинка
Хвилинка мудрості
Культура мовлення( слайд 19-20)
Вправа з підручника (письмово).
Вправа (письмово). Доберіть слова, якими можна заповнити пропуски в реченнях.
1.Велике й _____серце було в Миколи.
2. Наша вулиця гарно___________.
3. На паркані заспівав _____________ півень.
Слова для довідки: Людяний- людний; освічений – освітлений; сусідський- сусідній.
Слайд 22-23 огляд словників
Творча робота
Складіть чотиривірш чи сенкан до слова «паронім».
V. Підсумок
Оцінювання роботи учнів на уроці та мотивація оцінок
VI. Домашнє завдання