Пароніми. Ознайомленнязі словником паронімів

Про матеріал
Тема: Пароніми. Ознайомленнязі словником паронімів Цілі уроку : формувати в учнів такі життєві навички як комунікація, приймання рішень, критичне, логічне й творче мислення, управління емоціями, розпізнання та формування цінностей; формувати в учнів уявлення про пароніми, уміння правильно вживати їх у мовленні,будувати речення із такими словами, виправляти помилки у їх уживанні;ознайомити зі словником паронімів; виховувати людину, яка вміє : сприймати нове і невідоме, приймати рішення, брати на себе відповідальність, розвивати творчі здібності, логічно мислити, опановувати мовлення, бути спостережливою, сприяти вихованню любові до рідного слова. Тип уроку: урок формування компетенцій
Перегляд файлу

Укр.мова               5 клас             28.09.2020                   Гандзюк І.С.

Тема: Пароніми. Ознайомленнязі словником паронімів

Цілі уроку :  формувати в учнів такі життєві навички як комунікація, приймання рішень, критичне, логічне й  творче мислення, управління емоціями, розпізнання та формування цінностей; формувати  в  учнів уявлення про пароніми, уміння правильно вживати їх у мовленні,будувати  речення із такими словами, виправляти помилки у їх уживанні;ознайомити зі словником паронімів; виховувати  людину, яка вміє : сприймати нове і невідоме, приймати рішення, брати на себе відповідальність, розвивати  творчі  здібності, логічно  мислити,  опановувати мовлення, бути спостережливою,  сприяти вихованню любові  до  рідного  слова.

                Тип уроку: урок формування компетенцій

 

ХІД УРОКУ


I. Організаційний момент.  
II. Актуалізація опорних знань

 

 

 

 

 

 

1. 

1.Лексикологія ─ це  розділ  мовознавства,  що  вивчає  словниковий  склад  мови?   Так

2. Лексичне  значення  мають  самостійні  та  службові  частини  мови.                            Ні

3. Лексичне  значення  слова  пояснюють  у  орфографічному  словнику.                         Ні

4. Автобус,  киянин,  борщ ─ однозначні  слова.                                                                     Так

5. Голова,  корінь,  зірка ─ багатозначні  слова.                                                                     Так

6.Слова,  що пишуться і звучать по-різному, але близькі за значенням – синоніми?    Так

7.   Сполучення  слів  солодкий голос  вжито  в  прямому  значенні?                            Ні

8.Антоніми – це слова з протилежним лексичним значенням?                                         Так

9. Слова, однакові за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням-

омоніми?                                                                                                                                             Так

10. Сполучення слів солодке тістечко вжито  в  прямому  значенні?                               Так

 

2. Перевірка домашнього завдання (індивідуальна робота)

1. Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх.

Дружити, приятелювати, товаришувати ; сучасний, нинішній, теперішній;  минулий, дотеперішній,   колишній, тодішній, пережитий.

 

 

 

2. До поданих слів доберіть антоніми. Прочитайте перші літери дібраних антонімів. Яке вийшло слово?

Пасивний – активний,

день – ніч,

голосно – тихо,

песиміст – оптиміст,

вчений – неук,

колективний – індивідуальний,

багато – мало.

 

Відгадайте загадки з омонімами.
Яким птахом можна дістати воду з колодязя?
Зрізаю я траву, колосся,
В дівчат я сплетена з волосся,
А ще я суші довга стрічка
Що збігає в море, річку.(коса)
Я місце де лежать товари,
Звичайно в тарі чи без тари.
А мій омонім є у слові,
Один чи кілька звуків мови.(склад)
Відбиток ніг я на дорозі
Чи на траві, чи на підлозі.
Та є у мене ще омонім –
Слів треба, варто він синонім.(слід)

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

  •               Сьогодні ми дізнаємося про дуже цікаві слова

  І ТАКЕ БУВАЄ

  • Сергію, приходь до мене дивитися новийфільм. А я познайомлю тебе зі своєю бабусею.
  • А вона не буде розпитувати мене про мої оцінки в школі? Ти ж знаєш, що в мене з математикою не все гаразд.
  •  Ні, моя бабуся дуже тактична людина.
  •  Невже вона володіє майстерністю ведення бою? – здивувався Сергій.

 

  • Поясніть, діти, чому здивувався Сергій.
  • Про яку рису характеру бабусі хотів сказати його товариш?

 

 

Тактовний-прикметниквiдiменника такт, якийозначаєпочуттямiри, щостворюєвмiнняповодити себе, як годиться вихованiйлюдинi.

Тактичний - вiдiменника тактика, щовживається як термiн у вiйськовiйсправi (майстернiстьведення бою) .Такі слова називаються пароніми ( Повідомлення теми уроку)

 

IV.Основний зміст уроку

Слово вчителя . Пароніми це  слова  близькі зазвуковим  складом  і  вимовою,  але  різні  за  значенням: 

незгода ─ негода, кампанія ─ компанія,  віра ─ вірність, ціна ─ цінність.                                                                             Вони  переважно  належать  до  однієї  частини  мови,  мають  однакові  граматичні  ознаки.  

Пароніми  є  активно  вживаними  словами  у  різних  мовних  стилях.  Крім  того,  вони   вживаютьсяу  мовленні,  як  і  омоніми,  для  створення  каламбурів,  словесної  гри. Лексичне  значення  паронімів  пояснюють  у  словниках паронімів  української  мови.

Не всі слова, схожі за звучанням, можнавважати паронімами. До паронімічних належать тількиті, щомають невелику відмінність у вимові:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Уява –уявлення,

Дефектний –дефективний,

Декваліфікація – дискваліфікація.

Часто вони мають один корінь, а відрізняютьсялишесуфіксом, префіксом, закінченням, наявністючивідсутністючастки (-ся). Середпаронімів є слова з різнимикоренями (плюш і плющ).

Незначнарізниця у вимовіпаронімівспричинюєтруднощі у їхзасвоєнні, призводить до помилок, зокрема до неправильноїзаміни одного слова іншим. Тому треба особливо уважностежити за вживанняммалознайомихслів і завждизвертатися до відповіднихсловників, щобуточнитизначення, правопис і вимовупотрібного слова.

У діловомумовленнінайчастішезустрічаютьсятакіпароніми.

Виборний. Виборчий

Виборний - посада, агітація.

Виборчий - кампанія, право, бюлетень.

Виключно. Винятково

Виключно - тобтолише, тільки.

Винятково - дуже, особливо, надзвичайно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка

 

 

 

 

 

 

Хвилинка  мудрості
Культура  мовлення( слайд 19-20)

 

Вправа з підручника (письмово). 

 

Вправа  (письмово). Доберіть слова, якими можна  заповнити пропуски в реченнях.

1.Велике й _____серце було в Миколи.

2. Наша вулиця гарно___________.

3. На паркані заспівав   _____________ півень.

Слова для довідки: Людяний- людний; освічений – освітлений; сусідський- сусідній.

Слайд 22-23 огляд словників

  Творча  робота

Складіть чотиривірш чи сенкан до слова «паронім».

 

 

 

 

V. Підсумок

  •                  Чидосягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку?
  •                  На уроці ми дізналися про...
  •                  Особливо цікавим для мене було...
  •                  Мені сподобалось виконувати...

Оцінювання роботи учнів на уроці та мотивація оцінок

VI.  Домашнє  завдання

 

docx
Додано
28 вересня 2020
Переглядів
3003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку