Урок №23
Тема: Пасивна безпека автомобіля
Мета: Ознайомити учнів з пасивною безпекою автомобіля, розвивати критичне та логічне мислення та пам'ять учнів; формувати усвідомлення цінності власного життя та життя інших учасників руху.
Очікувані результати: учні повинні знати, що відноситься до пасивної безпеки автомобіля.
Обладнання уроку: підручники, плакати, стенди зі конструктивної безпеки автомобіля.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
Мотиваційні запитання:
План засвоєння нового матеріалу
Пасивна безпека автомобіля та автомобільної дороги мають величезне значення для безпеки дорожнього руху. Саме з причин недосконалості цих чинників відбувається більшість ДТП. Важкість ДТП також безпосередньо залежить від цих показників: чим вищою є конструктивна безпека автомобіля та автомобільної дороги, тим менш тяжкими будуть наслідки ДТП.
Пасивна безпека автомобіля визначається стандартними елементами конструкції автомобіля, що є засобами безпеки. Розглянемо коротко історію безпечного автомобіля.
Безпечний автомобіль – це автомобіль, конструктивні особливості якого сприяють уникненню ДТП з тяжкими наслідками, а також зниженню негативних наслідків травмування. Перший дослідний зразок безпечного автомобіля було створено у США в 1957 році (Libertу Mutual), другий -- також у США у 1960 році (Survail Car), третій – В Італії (Sigma) у 1963 р.
У 1980 році у США було створено безпечний автомобіль «New York Sedan». Він забезпечував безпеку водія та пасажирів під час лобового зіткнення зі швидкістю до 80 км/год, а також гарантував безпеку водія та пасажирів під час зіткнення ззаду на швидкості до 65 км/год та у випадку перевертання на дах зі швидкістю до 100 км/год. Крім того, він забезпечував захист пішоходів від важких травм у випадку наїзду на них зі швидкістю до 30 км/год завдяки м’якій конструкції переднього бампера.
Пасивна безпека є спроможністю конструкції транспортного засобу, а також його власника забезпечити захист людей від травмування або смерті під час ДТП та захист автомобіля від руйнування.
Розрізняють внутрішню (стосовно до водія та пасажирів) і зовнішню пасивну безпеку (стосовно пішоходів і можливих ушкоджень автомобіля).
До елементів пасивної безпеки належать такі:
-- ударотривкі якості кузова та кабіни;
-- травмобезпечність рульової колонки та панелі приладів;
-- ремені та подушки безпеки;
-- розташування дверей;
-- спроможність двигуна під час лобового зіткнення ховатися під салон автомобіля;
-- сидіння та їх кріплення, підголівники;
-- скло кузова та кабіни;
-- розміщення паливного бака та вид палива;
-- капот алігаторного типу (кришка підіймається з боку радіатора), якщо ж кришка підіймається з боку лобового скла – під кришкою капота мають бути розміщені спеціальні міцні провушини, що «наїжджають» на гаки, приварені до моторного щитка під час зіткнення (це необхідно для того, щоб під час зіткнення кришка капота не завдала травм водієві та пасажиру).
У сучасних автомобілях застосовують активні підголівники важільного типу. Вони захищають шию під час удару ззаду. Пасажир сам активує такий підголівник, натискаючи під час зіткнення ззаду куприком на спусковий гачок, вмонтований у нижній частині спинки сидіння, й підголівники починають рухатися назустріч голові. Прилад автоматично займає початкове положення після удару, і готовий до нового циклу дії.
Стійки вітрового скла сучасних автомобілів посилюються трубами з екструдованого алюмінію. У разі загрози перевертання, під дією піропатронів, що вибухають, зі спеціальних боксів, розташованих у задній частині автомобіля, викидаються дуги з такого ж міцного матеріалу, що рятують від травм голови водія та пасажирів.
Внутрішня пасивна безпека автомобіля залежить не тільки від автовиробника, а й від власника автомобіля (водія). Наприклад, небезпечними для водія та пасажирів під час зіткнення можуть бути речі, що знаходяться у багажнику автомобіля (незакріплені металеві речі та ін..). Так, під час фронтального зіткнення на швидкості 50 км/год незакріплені металеві речі, що знаходяться в багажнику автомобіля, завдають смертельних травм або тяжких поранень водію та пасажирам. Тому металеві та інші небезпечні (негабаритні) речі необхідно тримати в багажнику ближче до спинки заднього сидіння й по можливості закріпленими спеціальним кріпленням.
Перед поїздкою водій повинен переконатися у відсутності незакріплених і металевих предметів у багажнику. У разі, коли такі предмети необхідні, їх треба належним чином закріпити у багажнику та розмістити ближче до спинки заднього сидіння.
Рівень пасивної безпеки конкретного автомобіля багато в чом визначається спроможністю його кузова деформуватися під час зіткнення, поглинаючи при цьому частину енергії, що виділяється.
Отже, завдання конструкторів транспортних засобів полягає в зниженні прискорення тіла людини під час зіткнення за рахунок довготривалих деформацій передньої частини кузова транспортного засобу, за яких поглиналося б якомога більше енергії.
Отже, як бачимо, чим більша деформація кузова, тим меншими будуть перевантаження водія й пасажирів під час зіткнення з нерухомою перешкодою.
До зовнішньої пасивної безпеки відносять:
-- декоративні елементи кузова (емблеми та ін..);
-- дверні ручки;
-- дзеркала та інші деталі, що кріпляться до кузова;
-- форму профілю передньої частини кузова автомобіля в плані (не повинно бути виступаючих фар або ручок дверей). Виступаючі деталі сприяють захвату пішохода при наїзді та утриманню його на передній (або на боковій) частині автомобіля.
Бампери та передні крила сучасних легкових автомобілів виготовляють з пластмаси для зменшення важкості травм пішоходів і ушкодження інших транспортних засобів. Емблеми на капоті, якщо вони є за найменшої загрози наїзду на пішохода занурюються всередину капота (як, наприклад, в автомобілі «Роллс-рой фантом» 2004 року випуску).
До внутрішньої пасивної безпеки висувають дві головні вимоги:
1. створення умов щодо безпечного перенесення перевантажень водієм і пасажирами під час зіткнення;
2. виключення травмонебезпечних елементів всередині кабіни.
Паси безпеки
Спочатку на автомобілі ставилися паси з двухточечним кріпленням , які « тримали » водія та пасажира за живіт або груди. Не минуло й півстоліття , як інженери зметикували , що багато точечна конструкція набагато краще , тому що при аварії дозволяє розподілити тиск ременя на поверхню тіла більш рівномірно і значно знизити ризик травмування хребта і внутрішніх органів. У автоспорті , наприклад , застосовуються чотири-, п'яти -і навіть шеститочкові ремені безпеки - вони тримають людину в кріслі «намертво» . Але на « громадянці » через свою простоти і зручності прижилися триточкові .
Щоб пас нормально відпрацював своє призначення , він повинен щільно прилягати до тіла. Раніше ремені доводилося регулювати , підганяти по фігурі. З появою інерційних ременів необхідність « ручного регулювання » відпала - у нормальному стані котушка вільно крутиться , і ремінь може обхопити пасажира будь-якої комплекції , він не сковує дії і кожного разу , коли пасажир захоче змінити положення тіла , ремінець завжди щільно прилягає до тіла. Але в той момент , коли настане « форс -мажор » - інерційна котушка тут же зафіксує ремінь. Крім того , на сучасних машинах в ременях застосовуються піропатрони . Невеликі заряди вибухівки детонують , смикають ремінь , і той притискає пасажира до спинки крісла , не даючи йому вдаритися .
Ремені безпеки - це одне з найбільш дієвих засобів захисту при аварії.
Тому легкові автомобілі повинні обладнуватися ременями безпеки , якщо для цього передбачені місця кріплення . Захисні властивості ременів багато в чому залежать від їх технічного стану. До несправностей ременів , за яких не допускається експлуатація автомобіля , відносяться видимі неозброєним оком надриви і потертості тканинної стрічки лямок , ненадійна фіксація мови лямки у замку або відсутність автоматичного викиду мови при відмикання замка. У ременів безпеки інерційного типу стрічка лямки повинна вільно втягуватися в котушку і блокуватися при різкому русі автомобіля зі швидкістю 15 - 20 км / ч. Заміні підлягають ремені , що випробували критичні навантаження під час ДТП , в яких кузов автомобіля отримав серйозні пошкодження.
Подушки безпеки
Однією з поширених і дієвих систем безпеки в сучасних автомобілях (після ременів безпеки) є повітряні подушки. Вони почали широко використовуватися вже наприкінці 70 -х років , але лише десятиліття опісля вони дійсно зайняли гідне місце в системах безпеки автомобілів більшості виготовлювачів. Вони розміщуються не тільки перед водієм , а й перед переднім пасажиром , а також з боків ( в дверях , стійках кузова і т.д.). Деякі моделі автомобілів мають їх примусове відключення через те , що люди з хворим серцем і діти можуть не витримати їх помилкового спрацьовування .
Сьогодні надувні подушки безпеки - звичайна справа не тільки на дорогих машинах , а й на маленьких (і відносно недорогих ) автомобільчиках . Навіщо ж потрібні подушки безпеки ? І що вони з себе представляють?
Розроблено подушки безпеки , як для водіїв , так і для пасажирів на передньому сидінні. Для водія подушка встановлюється зазвичай на рульовому управлінні , для пасажира - на приладовій панелі (залежно від конструкції).
Передні подушки безпеки спрацьовують при отриманні аварійного сигналу від блоку управління. Залежно від конструкції , ступінь наповнення подушки газом може варіюватися. Призначення передніх подушок - захист водія і пасажира від травмування твердими предметами (кузов двигуна тощо) і осколками скла при фронтальних зіткненнях.
Бічні подушки призначені для зменшення ушкодження людей , що знаходяться в автомобілі при бічному ударі. Вони встановлюються на дверях , або в спинках сидінь. При бічному зіткненні зовнішні датчики посилають сигнали в центральний блок управління подушками безпеки . Це робить можливим спрацьовування як деяких , так і всіх бічних подушок.
На кожній великій сучасній авто фірмі працюють окремі лабораторії активної та пасивної безпеки, що саме й займаються пошуком оптимальних рішень щодо безпеки водія, пасажирів та пішоходів. За свідченням експертів, найкращі показники в цьому аспекті мають німецькі автомобілі фірм БМВ, «Мерседес», «Фольксваген»
Підбиття підсумків. Фронтальна бесіда
1. Чим визначається пасивна безпека?
Відповідь: Пасивна безпека автомобіля визначається стандартними елементами конструкції автомобіля, що є засобами безпеки.
2. Який є безпечний автомобіль?
Відповідь: Безпечний автомобіль – це автомобіль, конструктивні особливості якого сприяють уникненню ДТП з тяжкими наслідками, а також зниженню негативних наслідків травмування.
3. Що належить до елементів пасивної безпеки?
Відповідь: ударотривкі якості кузова та кабіни; травмо безпечність рульової колонки та панелі приладів; ремені та подушки безпеки; розташування дверей; спроможність двигуна під час лобового зіткнення ховатися під салон автомобіля; сидіння та їх кріплення, підголівники; скло кузова та кабіни; розміщення паливного бака та вид палива.
4. Яким повинно бути робоче місце водія?
Відповідь: нічого зайвого не повинно бути: їжі, кави, сміття, яблук, газет. Ні підлозі у водія не повинно бути ніяких зайвих предметів (взуття, пляшок з водою, м’ячів…). На задньому склі не повинно бути ніяких зайвих наліпок (це заважає оглядовості).
5. Що відноситься до зовнішньої пасивної безпеки автомобіля?
Відповідь: декоративні елементи кузова (емблеми та ін..); дверні ручки; дзеркала та інші деталі, що кріпляться до кузова; форму профілю передньої частини кузова автомобіля в плані.
Підручник «Основи безпеки дорожнього руху», ст.. 67-79