Пауль Маар «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». Яскравість художнього світу твору. Оптимістичний образ Суботика, його віра в силу думки й фантазії

Про матеріал
Розробка уроку для 5-го класу за темою "Пауль Маар «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». Яскравість художнього світу твору. Оптимістичний образ Суботика, його віра в силу думки й фантазії"
Перегляд файлу

1

Тема. Пауль Маар «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». Яскравість художнього світу твору. Оптимістичний образ Суботика, його віра в силу думки й фантазії

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із новими розділами твору, допомогти глибше зрозуміти їх зміст, образи героїв;
  • розвивальна: розвивати творчу уяву, фантазію, уміння передбачати події, наслідки дій та вчинків, уміння виразно читати, виділяти головне, переказувати та коментувати, висловлювати свої думки та враження про прочитане;
  • виховна: виховувати оптимістичне світобачення, розсудливість, почуття гумору.

Теорія літератури: літературна казка, герой, персонаж, художні засоби.

Тип уроку: комбінований урок.

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Добрий день! Сьогоднішній урок хотілося б розпочати з притчі про бажання.

Жив собі чоловік. Була в нього одна цікава особливість: йому яблука завжди падали прямо в руки. Він проходив повз яблуні, протягував руку – і обов’язково ловив одне яблуко. Те, яке він хотів, і прямо в руку!

Усі дивувалися. І, звісно ж, хотіли дізнатися – як так виходить. А чоловік пояснював: “Я вмію хотіти. Я хочу, щоб яблуко впало, і воно падає”.

Люди теж хотіли, але їм яблука в руки не падали.

– Ви не вмієте правильно хотіти, – відповідав їм чоловік.

Люди не розуміли, витріщали очі, хотіли, але, мабуть, якось не так як треба. Усі почали дратуватися: ніхто не міг повторити подвиг цього дивака. Почали називати його чаклуном і навіть подумували спопелити своєю заздрістю.

Тоді чоловік вирішив навчити цих невігласів правильно хотіти.

– Попереджаю зразу, мій урок не полегшить вам життя. Скажіть мені, як ви вмієте хотіти?

– Ну…ми думаємо: добре було б, якби яблуко впало нам в руки. Думаємо дуже завзято, молимось Богу… Не грішимо, робимо хороші справи. Загалом, робимо так, як нас вчили, – майже хором мовили люди.

– І все? А ось як хочу я, – сказав чоловік, дістаючи паралельно шнурки, пружини, цвяхи та шурупи. – Я хочу, щоб яблуко впало, і роблю для цього все.

“Чаклун” почав пояснювати про пристрій, який треба кріпити до яблука і проходити повз у точно зазначений час; натискати на пружину і ловити яблуко.

– Це нечесно, – сказали люди.

– Чому ж? Я хочу і моє бажання здійснюється!

Евристична бесіда

Як ви вважаєте, чому людям не сподобалося те як виконується бажання цього чоловіка?

Чи прикладали люди зусилля для того, щоб їхні бажання виконалися?

Яким чином вони хотіли отримати бажане?

Отже, що потрібно робити, щоб бажання виконувалися?

Оголошення теми й мети уроку

У ч и т е л ь. Чи не помічали ви, що інколи наші бажання виконуються, але не так, не у такий спосіб, як хотілося б, і результат виходить зовсім не той, на який очікували? Наприклад, побажав, щоб не запитали з математики,— виконано. Не запитали, але була складна контрольна робота. Не хочеться помити свою тарілку — вона й розбилася. Захотів, щоб дозволили досхочу погратися на комп’ютері,— дозволили, натомість нахапався вірусів і цілий місяць на комп’ютері не можна було працювати. Є навіть таке жартівливе застереження: «Бійтеся своїх бажань — вони можуть здійснитися».

З подібними ситуаціями частенько довелося стикатися героям книги відомого сучасного німецького письменника Пауля Маара.

ІІ . Актуалізація опорних знань

Звичайно, щоб зрозуміти звідки з’явився такий яскравий персонаж як Суботик, нам потрібно знати біографію автора. Але сьогодні ми не будемо обговорювати її знову, а лише повторимо найважливіше. Отже, розгортаємо зошити, записуємо дату (десяте травня, класна робота) та тему уроку (Пауль Маар «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу». Яскравість художнього світу твору. Оптимістичний образ Суботика, його віра в силу думки й фантазії).

Вставити пропущені слова.

Популярний автор книжок для дітей Пауль Маар народився 13 грудня 1937 р. в німецькому містечку Швайнфурті.

Під час навчання в гімназії хлопець виявив малярські й літературні здібності.

Згодом він вступив до Державної академії образотворчих мистецтв у Штутгарті.

Отримавши диплом, Маар шість років працював учителем малювання.

Нині Пауль Маар є автором близько п’ятдесяти книжок і тридцяти сценаріїв телепередач для дітей.

До літературної серії творів про Суботика увійшли п'ять книжок.

«Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу» в циклі є другою книгою. Перша - «Що не день, то субота», й далі третя, четверта й п'ята - «Китобус, або Нові цятки для Суботика», «Чарівні краплі для Суботика» та «Суботик у небезпеці».

ІІ . Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Робота з текстом

Вдома ви познайомилися з трьома розділами твору.

2. Обмін враженнями про прочитане

3. Евристична бесіда, виконання завдань творчо-пошукового характеру

  • Хто такий пан Пляшкер? Де він мешкав? Як звали, господиню квартири? (винаймав квартиру, господиня квартири — пані Моркван.)
  • Схарактеризуйте пані Моркван за першими враженнями. (Цікава до всього, трохи криклива та буркотлива, має суворі вимоги до постояльців, любить чистоту.)
  • Назвіть умови, за яких міг повернутися Суботик. (Розумієш, Суботик прийде лише в тому разі, якщо тиждень у мене буде таким: у неділю сяятиме сонце, понеділок настане відразу по неділі, у вівторок навідається пан Вівторакус, тобто ти, середа припаде на середину тижня, у четвер чотири рази прогуркоче грім, а в п’ятницю мене відпустять з роботи. Отоді в суботу завітає Суботик!.)
  • Розкажіть про друга Пляшкера Вівторакус. Що вам здалося смішним у його діях, у поведінці? (Вівторакус дуже любив усяких тваринок і взяв їх із собою в гості; дуже смішна його манера розмовляти.)
  • Опишіть Суботика. (Невеличка істота, схожа на хлопчика. Часто посміхався на весь рот. Ніс — хоботок, мордочка вся в синьому ластовинні (веснянках), на спині щетинка. Одягнений у водолазний костюм.)
  • Як Суботик називав Пляшкера? (Татусь)
  • Опишіть звички Суботика: що їв, як реагував на різні події. (Їв дерево, шкіряні палітурки, гуму — все те, що для людей вважається неїстівним; любив на все реагувати віршами, римувати; він був веселим, життєрадісним.)
  • Згадаймо бажання, які загадував Пляшкер?
  • Чи були його бажання суттєвими?
  • Чи міг би герой не займатися марнотратством?

4. Виразне читання розділів твору П. Маара «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу»(4 розділ «Ще одна втеча»). Якщо в тексті ми бачимо незрозумілі слова, то підводимо руку і запитуємо їх значення.

5. Обмін враженнями про прочитане.

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

  1.                   Бесіда

Пригадати ситуації, епізоди, у яких названо:

  • валізу (з нею приїхав до Пеппермінта в гості його друг Понеділкус);
  • гребінець (ним Понеділкус причісував мишку);
  • столешницю (її прогриз Суботик і влаштував там гамак);
  • водолазний костюм (забажав Пеппермінт для себе та Суботика);
  • горище (туди потрапили Пеппермінт та Суботик, неправильно висловивши бажання);
  • кошик для білизни (наповнився, за бажанням Пеппермінта, грошима);
  • карту (меню) (її подав офіціант у ресторані);
  • сосиски (купив Пеппермінт для панів з ресторану, які їх образили);
  • срібний піднос (тацю) (на ньому (ній) привіз офіціант панам замовлення, а там були підгорілі сосиски замість вишуканих страв).
  1.                   Виконуємо тестові завдання.
  1.                   Суботик – це…

А) Кумедний гномик.

Б) Веселий песик;

В) Фантастична істота;

Г) Інопланетний гість.

2 Улюбленим заняттям Суботика було:

А) Складати вірші;

Б) Ходити на голові;

В) Співати пісні;

Г) Танцювати.

3. Яку дивну звичку мав пан Понеділкус?

А) Відповідати запитанням на запитання;

Б) Відповідати на власні запитання;

В) Розмовляти із собою;

Г) Мовчати у відповідь.

4.Коли Суботик виконував бажання, то

А) Меншав у зрості;

Б) На його обличчі зникали сині крапинки;

В) Він ставав дорослішим;

Г) Товстішав.

5. Яку пораду Суботик давав постійно панові Пляшкеру?

А) Не бажати дурниць;

Б) Не бажати чогось для інших;

В) Чітко формулювати бажання;

Г) В усьому радитись із Суботиком.

6. Який вчинок Суботика розгнівав офіціанта та відвідувачів ресторану «Еліта»?

А) Згриз стілець;

Б) Зїв карту меню;

В) Їв руками;

Г) Голосно розмовляв з паном Пляшкером.

7. Якого домашнього улюбленця стосувалося бажання пана Понеділкуса для машини бажань?

А) Собаки;

Б) Мишки Клари;

В) Папуги Кулеса;

Г) Золотої рибки.

8. Найбільше Суботик любив ласувати:

А) М'ясом;

Б) Солодощами;

В) Фруктами;

Г) Всім, що потрапляло до рук.

9. У незвичних ситуаціях Суботик поводився:

А) Впевнено, спокійно;

Б) Нестримано, роздратовано;

В) Веселився, жартував;

Г) Невпевнено, розгублювався.

10. Що деякий час лежало на горищі у пана Пляшкера до того, як з'явився Суботик?

А) Старий диван;

Б) Сімейний альбом;

В) Шафа з відірваною дверкою;

Г) Машина для здійснення бажань.

V. Домашнє завдання

Виразно читати, переказувати зміст розділів 4-5 твору П. Маара «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу», уміти висловлювати свої думки та враження, намалювати ілюстрації.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Отже, на сьогоднішньому уроці ми розглянули окремі розділи книги про Суботика. Ми побачили, що маючи машину для здійснення бажань не завжди можна отримати бажане. А згадавши притчу про чоловіка, якому яблуко падало прямо до рук, ми можемо сказати, що краще ніж ти сам, твоє бажання не виконає ні одна машина в світі. Тож потрібно не просто хотіти, а виконувати свої бажання.

«Плакат вражень»

  • Продовжте речення:

— Книга мене зацікавила тим…

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Товстенко Леся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шимків Лариса
    Дуже гарний,насичений ,цікавий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
31373
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку