Тема. Одвічна боротьба добра і зла. Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка»
Мета: продовжувати роботу над казкою О. Олеся «Микита Кожум’яка», опрацювати ідейно-тематичний зміст твору; розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, навички виразного читання за ролями, характеризувати образи; виховувати кращі людські якості, пошану до минулого.
Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.
Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, вікторина, читання за ролями, інсценізація уривку з казки, незакінчені речення, сенкан, мультимедійна презентація.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія, образотворче мистецтво.
Обладнання: підручник, ноутбук, телевізор, портрет О. Олеся, картини Віктора Васнецова, малюнки учнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
У мене сьогодні гарний настрій, думки,
Я люблю себе, своїх рідних, друзів, свою землю, свою Україну!
Вона – єдина, вона – найкраща!
Я бажаю, щоб наш урок був плідний і цікавий.
І. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Усна народна творчість завжди була й залишається невичерпним джерелом натхнення художників, письменників. Художники писали картини про справних богатирів, воїнів-захисників. Давайте переглянемо картини Віктора Васнецова «Богатирі» (Ілля Муромець, Альоша Попович, Добриня Никитич). «Витязь на роздоріжжі» (Білий кінь – символ перемоги). Ось і Олександр Олесь за мотивами народних казок, билин, легенд створив чудову драму-казку «Микита Кожум’яка», героєм якої є справжній богатир, захисник – Микита Кожум’яка.
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Ідейно-художній аналіз змісту твору. Незакінчені речення
Давайте з вами визначимо тему, головну думку, кульмінаційний момент. Для цього вам необхідно продовжити речення.
Тема драми-казки «Микита Кожум’яка» - боротьба народних богатирів із ворогами, зокрема із жорстоким Змієм).
Кульмінаційний момент у драмі-казці двобій Микити і Змія.
Головна думка твору – уславлення народного героя-богатиря.
2. Гра «Так – Ні»
Як Микита поводився з посланцями від Князя і хто спонукав його на двобій зі Змієм давайте дізнаємося, подивившись інсценізацію уривку з казки «Микита Кожум’яка»
Характеристика головного героя (сильний, мужній, безкорисливий)
7.Скласти сенкан до образу Микита Кожум’яка
Микита Кожум’яка
Мовчазний, кремезний
Мне, бореться,перемагає
Оборонець власного народу
Найсильніший
Характеристика Князя і Князівни, дівчини.
Князь і Князівна (люблячі батьки; Князь більш рішучий, упевнений, активно намагається протидіяти лиху; Княгиня більш печальна, розгублена, зневірена).
Дівчина (мужня, самовіддана, здатна до самопожертви заради порятунку Князівни).
Знайти і виписати приклади гіперболи в драмі-казці О.Олеся «Микита Кожум’яка»
VІ. Підсумок уроку
VІ. Оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання
Прочитати розділи 1-4 повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»