ПЧ №1. Кримськотатарська народна казка «Золоте яблуко» (переклад Данила Кононенка). Особливості побудови народної казки

Про матеріал
Презентація до кримськотатарської народної казки " Золоте яблуко", яку можна використати на уроках української літератури під час вивчення твору.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кримськотатарська народна казка «Золоте яблуко»

Номер слайду 2

Жив колись давно падишах, якого Бог обдарував трьома синами. Був цей правитель людиною сильною, войовничою і щороку боровся з кимось із сусідів. Ті, не знаючи, як угамувати свого войовничого сусіда, звернулися до Всевишнього і попросили, аби той послав на падишаха заспокоєння.

Номер слайду 3

Ніхто не знає — чи вплинули молитви сусідніх владарів, чи хвороба підкосила падишаха, — він осліп. Осліп і відразу перестав ходити на сусідів походами, повернув завойовані землі, вибачився перед сусідами і поклявся, що коли Бог допоможе йому позбутися сліпоти, він до останніх днів своїх житиме тихо й мирно. Одного разу до палацу прийшов пастух. Сказав, що хоче бачити падишаха. А коли підвели до падишаха, то він вклонився, дістав із саквів саджанець і передав до рук сліпого:

Номер слайду 4

— Славний падишаху! Я викопав цей саджанець високо в горах. Самітник, який живе на вершині, сказав, що це деревце має чарівну силу, і плоди його можуть зцілити найзнедоленіших.

Номер слайду 5

Минуло сім років, і на деревці з’явилося перше яблуко. З кожним днем наливалося воно соком. І не простим, а золотим. У той день, коли садівник мав зірвати яблуко і віднести його султану, яблуко зникло. Падишах хотів покарати садівника, але передумав. Украсти яблуко з царського саду, обнесеного високим муром, простий смертний не міг...

Номер слайду 6

Кожного наступного року падишах готувався скуштувати золоте яблуко, випробувати його цілющу силу, але щоразу невидимий злодій прихитрявся напередодні зробити свою чорну справу. Якось восени, коли яблуко ось-ось повинно було дозріти, падишах покликав старшого сина і наказав йому: — В тебе пильне око і міцна рука. Тільки тобі я можу довірити оберігати золоте яблуко.

Номер слайду 7

Наступного року падишах довірив охороняти яблуко середульшому сину. Той не тільки добре озброївся, а й обніс яблуньку високою колючою загорожею. Але й вона не допомогла. Варто було на мить задрімати — яблуко зникло!

Номер слайду 8

Настав час найменшому синові йти на варту. Зарядив він рушницю, нагострив шаблю і прийшов у сад. До ранку ходив довкола дерева і, коли почали злипатися очі, провів пальцем по гострому лезу шаблі — сон як рукою зняло. Аж раптом над деревом з’явилась невелика хмарка, з якої висунулася рука й потяглася до золотого яблука, схопила його... Царевич прицілився і натиснув на гачок рушниці. Рука зникла, а хмарка почала віддалятися. Царевич помітив, як з хмарки падають на землю краплинки крові... Скочив він на коня і помчав услід за хмаркою.

Номер слайду 9

Вже й сонце зійшло, а найменшого сина все немає. Наказав султан старшим синам відшукати найменшого і привести додому. Старші сини помітили в саду слід крові і спрямували своїх коней туди, куди він вів. Наздогнали вони найменшого брата і продовжили шлях разом з ним. Кривавий слід привів братів до глибокої криниці, з якої піднімалося гаряче повітря. Старші брати відмовилися спуститися в криницю, а спустили туди найменшого. Три аркани довелося зв’язати докупи, перш ніж ноги принца торкнулися дна. На дні криниці він помітив лаз і сміливо пішов уперед.

Номер слайду 10

Номер слайду 11

 Увійшов принц до третьої кімнати, бачить — на килимі дівчина незвичайної краси грається золотим яблуком. — Як ви сюди потрапили? — здивувалася дівчина.— Це володіння триголового змія. Він нещодавно повернувся пораненим і зараз відпочиває у себе в печері. Ідіть геть звідси! Якщо він вас побачить, розірве на сорок частин! Він викрав нас, трьох сестер, і ми тепер ніколи більше не побачимо сонця.

Номер слайду 12

Номер слайду 13

— Я вб’ю його! — сказав юнак і вийняв з піхов гостру шаблю... — Рятуйтесь, поки не пізно! — почала благати його дівчина.— Вбити його неможливо. Щоб його вбити, треба знати, де він ховає свою смерть. Навчив царевич дівчину, як можна вивідати у змія його секрет.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

 Я свою смерть з собою не ношу. Ніхто не знає, що вона лежить в глибині печери, на дні золотої шкатулки у залізній скрині... Тільки ти одна знаєш тепер мою таємницю. Отож заспокойся і бережи свою красу... Дівчина розповіла усе юнакові, заховала його в скриню і, коли змій полетів на полювання, вони разом кинулися в печеру, туди, де стояла кована скриня.

Номер слайду 16

Юнак роздавив у кулаці голубине яйце, котре знайшов у шкатулці. Змій ойкнув і впав набік, лише кінчик хвоста з золотистою китичкою волосся продовжував підмітати підлогу печери. Царевич відрізав китичку і сховав до кишені.

Номер слайду 17

. Довго чекали старші брати біля криниці найменшого. І коли вже втратили всяку надію, помітили, як заворушився кінець вірьовки. Зраділи брати, потягли і витягли старшу з сестер. За нею — середню, потім молодшу, а коли черга дійшла до найменшого брата, вони, пошепотівшись, кинули аркана в криницю. Забув царевич лік дням і ночам, блукаючи по численних залах підземного палацу, поки не потрапив до кімнати, в якій стояла залізна клітка, а в клітці сидів у неволі могутній орел. Юнак визволив птаха з неволі, допоміг йому дістатись до криниці і, прив’язавши до лапи кінець аркана, підштовхнув угору, до світла.

Номер слайду 18

. .

Номер слайду 19

. Першим стріляв старший брат. Стріла, випущена його рукою, влучила в груди меншого і застрягла в одязі. Менший брат натягнув свій лук — і тупа стріла з такою силою вдарила старшого, що той не втримався й упав до ніг нареченої. Менший брат сіпнув свого коня і помчав геть. Через тиждень оповісник оголосив, що середній син падишаха вирішив одружитися й оголошує свої права на прекрасну пері... У п’ятницю середній брат вивів на східці палацу середульшу з сестер, і, щойно пролунало оголошення оповісника, як на майдан виїхав юнак на білому коні та, поранивши тупою стрілою нареченого, помчав з майдану.

Номер слайду 20

. Незважаючи на негідний вчинок братів, ти здійснив подвиг і залишився живим. Я оголошую тебе своїм спадкоємцем, і твоє право — покарати братів чи помилувати їх. — Ні, тату, вони твої сини і мої брати. Я прощаю їм провину, і, якщо ти дав мені таке право, я наказую: віднині у нашому царстві відмінити смертні вироки. Нехай панують милосердя та справедливість. Так відповів батькові найменший син.

Номер слайду 21

. Ти живий, синку? Брати сказали, що ти загинув у пазурах змія... — Здрастуйте, тату! Я убив змія і визволив з полону трьох пречудових пері. Брати, вирішивши позбутися мене, залишили мене помирати в глибокій криниці. А сьогодні хотіли видати заміж дівчину, яку я покохав, завдяки якій я переміг триголового змія і приніс тобі золоте яблуко. З’їж його і ти впізнаватимеш нас не лише по голосу, а й в обличчя. З’їв падишах золоте яблуко — і зір знову повернувся до нього. Він знову побачив блакитне небо над головою, яскраве сонце, побачив обличчя синів.

Номер слайду 22

.

Номер слайду 23

. А згодом у столиці султанату відбулися три весілля, і все місто зібралося на майдані, щоб привітати царевичів. Більше за всіх радів коваль, адже він віднині став головним ковалем країни. А з дерева, котре щороку родило по одному яблуку, нинішня господиня дерева — дружина принца — зривала чарівний плід, розрізала його на вісім частин і давала їсти тим сліпим, які ніколи не бачили блакитного неба і яскравого сонця.

Номер слайду 24

. .

Номер слайду 25

.

Номер слайду 26

Побудова казки Словникова робота Казка (від «казати»,  «розповідати») – один із основних жанрів усної народної творчості (фольклору), розповідний твір про вигадані, здебільшого фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні. Будова казки:         зачин,      основна частина,        кінцівка Особливості казок  ·        Дія казки відбувається в особливому вигаданому світі ·        Характерні чарівні предмети, які допомагають героям у випробуваннях ·        Присутність фантастичних героїв ·        Повторення магічних чисел: 3, 7, 12 ·        Певні вислови, що мандрують із казки в казку: красна дівиця, добрий молодець ·        Завжди закінчується добре, перемогою добра над злом

Номер слайду 27

У казці гармонійно поєднуються реальне й фантастичне, зачаровуючи нас красою рідного слова – мудрого, доброго, оптимістичного. Споконвіку старші покоління передавали в казках своїм нащадкам власний світогляд, моральні принципи, мрії про нездоланність добра і правди, про щасливе життя. ·        Казка є скринькою Божого добра. В народних казках висміюються вади та негативні риси: жадібність, лінощі, хвалькуватість. ·        Казка є колективним творінням народного розуму й таланту. У  ній завжди перемагає  добро. ·        Казки повчають і розважають. Їх люблять  читати,  слухати  малюки і дорослі.

Номер слайду 28

Робота над змістом казки Які звичаї та обряди кримськотатарського народу зображено в казці? Яку роль вони відігравали в житті народу? А в казці?

Номер слайду 29

Робота над змістом казки Які звичаї та обряди кримськотатарського народу зображено в казці? Яку роль вони відігравали в житті народу? А в казці?

Номер слайду 30

Робота над змістом казки Визнач реалістичні та фантастичні моменти в казці «Золоте яблуко». Відшукай у казці приклади схвалення винахідливості, сміливості та вміння боротися за справедливість.

Номер слайду 31

Робота над змістом казки Чого навчає казка «Золоте яблуко»?

Номер слайду 32

ppt
Додав(-ла)
Дяченко Оксана
Додано
6 жовтня 2022
Переглядів
8034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку