Робоча картка уроку.
ПЧ. А.Ліндгрен. «Пеппі Довгапанчоха»
«Ні, я не хочу писати для дорослих.
Я хочу писати для дітей. Я хочу писати для таких
читачів, які здатні творити дива. А дива творять діти, коли читають книги»
А.Лінднрен.
Завдання 1. Прочитайте інформацію. Дайте відповідь на питання: хто впливав на формування характеру Астрід Ліндгрен? ( 1 б.)
Астрід Ліндгрен мала веселу вдачу, багату уяву, хист до жартів і до цікавих оповідей, — усі ці риси вона успадкувала від батька. Жарти, казки, історії, які вона чула від батька чи від друзів, лягли потім в основу її власних творів. А любов до книг і читання, як вона зізналася згодом, виникла на кухні у Крістін, з якою вона дружила. Саме Крістін прилучила Астрід до дивовижного хвилюючого світу, в який можна було потрапляти, читаючи казки. Вразлива Астрід була приголомшена цим відкриттям, а пізніше і сама опанувала магію слова. Під впливом прочитаного, а також історій про привидів, яких вона наслухалась від бабусі Іди, Астрід скрізь виділось все казковим. Треба сказати, що в родині бабусі Іди були чудові оповідачі з великим почуттям гумору, і цей дар перейшов і до внучки Астрід. Вдома її розповіді любили слухати не тільки брат і сестри, а й сусідські діти, з якими вона завше приятелювала. Не були до них байдужі й дорослі. Її здібності стали очевидними вже в початковій школі, де Астрід називали «віммербюнською Сельмою Лагерльоф», чого, на власну думку, вона не заслуговувала.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Це цікаво!
Завдання 2. Про що свідчить цікавий факт із біографії Астрід Ліндгрен? (1б.) У 1958 році Астрід Ліндгрен нагородили медаллю Ганса Крістіана Андерсена, яку називають Нобелівською премією в дитячій літературі. Крім нагород, які присуджуються суто дитячим письменникам, Ліндгрен отримала і ряд премій для «дорослих» авторів, зокрема, засновану Данською академією медаль Карен Бліксен, російську медаль імені Льва Толстого, чилійську премію Габріели Містраль і шведську премію Сельми Лагерльоф. У 1969 році письменниця отримала Шведську державну премію з літератури. Її благодійницька робота була відзначена Премією миру німецької книготоргівлі за 1978 рік і медаллю Альберта Швейцера за 1989 рік (присуджується американським Інститутом покращення життя тварин). 2002 року урядом Швеції, у пам'ять та на честь видатної дитячої письменниці, було засновано премію імені Астрід Ліндгрен .Є у Астрід Ліндгрен і веселий орден: польські діти присудили улюбленій дитячій письменниці Орден Усмішки. Незвичайний подарунок отримала Астрід Ліндгрен в 1997 році в день свого ювілею - 350 дерев, що їх посадили 350 депутатів шведського парламенту. Астрід Ліндгрен проголошено також жінкою століття. На її честь названо маленьку планету в космосі. Після смерті кращої дитячої письменниці країни шведський уряд заснував премію ім. Астрід Ліндгрен. Премію вручатимуть уже з наступного 2003 року.
Ще при житті Астрід Ліндгрен звели в Швеції два пам'ятники. Можна сказати, навіть три. Перший - бронзовий бюст стоїть в парку Тегнера. Астрід, яка прийшла на відкриття пам'ятника, обмацала своє обличчя і сказала, що буде приходити в парк - побалакати сама з собою. Другий пам'ятник - в парку Юргорден, де безліч різних атракціонів і розваг, — зовсім інший. Задумлива, в незмінному беретику, заглиблена в себе Астрід більш близька до тої, яку всі знали, сидить в кріслі з розгорнутою книгою в руках. Ця книга - "Брати Лев'яче Серце". Діти різного віку підходять до пам'ятника, обнімають і цілують Астрід, залазять їй на коліна.
Третій пам'ятник справді незвичний. За декілька метрів від статуї Астрід Ліндгрен в Юргордені стоїть дім, на якому великими буквами написано "Vunibacken " ("Червнева гірка"). Схожий він на казку. Це дійсно так. В будинку кілька залів, де представлено імена найвідоміших дитячих письменників Швеції, продаються книги, в основному Ліндгрен, різними мовами, а також іграшки, що зображають героїв книг знаменитої письменниці, частіше всього Пеппі. І, нарешті, казкова залізниця, яку вигадав молодий талановитий ілюстратор книжок письменниці Маріт Тьорнквіст. Сідаєш в поїзд на станції "Віммерб'ю" - і ти уже в світі книг Астрід Ліндгрен. Перед тобою постає дім, де живе Мадікен. Ти піднімаєшся вгору, пролітаєш над Стокгольмом і бачиш маленький будиночок на даху, Карлсона і навіть його захаращену кімнатку. Далі перед тобою Леннеберга з піднятою на флагштоці маленькою їдою. І, звичайно, сам Еміль на полиці в шафі, де валяються залишки недоїденої ним ковбаси. Далі драконша Катла розкриває свою страшну пащу і б'ється насмерть зі змієм Кармом. Блискавка розколює надвоє розбійницький замок, сірячки переслідують Роню - дочку розбійника... Вся подорож супроводжується голосом самої Астрід Лігдгрен, яка читає уривки із своїх книг. А коли поїзд зупиняється, то на великій площадці постає вілла "Хованка", в якій живе Пеппі. Там можна сісти верхи на її коня і погратися з мавпочкою — паном Нільсоном.
Дім "Червнева гірка" названий так в честь книги Астрід Ліндгрен "Мадікен і Пімс із Юнібаккена". Це письменниця підтвердила особисто в одному з інтерв'ю .___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Завдання 3. Прочитайте опис портрету Пеппі.
«Ось який вона мала вигляд: моркв'яного кольору волосся, цупко заплетене в дві кіски, що стирчали, мов палички, ніс картоплинкою, весь поцяткований ластовинням, великий рот із білими здоровими зубами. А вбрана вона була просто-таки химерно. Пеппі сама пошила собі сукенку. Сукенка мала бути блакитною, та блакитної матерії не вистачило, тому Пеппі в кількох місцях подоточувала червоні клапті. На довгі, худі ноги вона понатягала довгі панчохи – одну руду, другу чорну, а чорні черевики були рівно вдвічі довші за її ступні…»
Для чого письменники створюють портрети літературних героїв? ( 2б.)
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Літературна гра «Чи уважний ви читач?» (2б.)
1. Скільки років було Пеппі?
А) 7; Б) 6; В) 10; Г) 9
2. Хто такий пан Нільсон?
А) Батько; Б) Дід; В) Дядько; Г) Мавпочка
3. Ким був її батько?:
А) Його взагалі не було?; Б) Негритянським королем? ; В) Садівником
4. Як звали друзів Пеппі?
А) Томмі і Антон; Б) Аніка і Томмі; В) Аніка і Тім.
5. Як називається будинок, де живе Пеппі?
А) вілла «Схованка»?; Б) вілла «Хованка»; В) вілла «Ковзанка».
6. Що знайшли пошуковці?
А) павука, іржаву бляшанку, намисто, яблуко;
Б) старого чоловіка, іржаву бляшанку, шпульку без ниток, записник, коралове намисто;
В) старого чоловіка, іржаву бляшанку, записник.
7. Чому Пеппі прийшла до школи?
А) щоб мати різдвяні канікули; Б) щоб вчити табличку « множення»; В) бути разом з друзями.
8. Що робила Пеппі в цирку?
А) Виступала; Б) Розважалася; В) здивовано дивилася виступ циркачів .
1.__________________2._________________3.________________4._________5.__________________6._________________7.________________8._________
Завдання 5. Про які риси вдачі свідчать ситуації, наведені у таблиці? (2б.)
Ситуації |
Риси вдачі |
- Не бійтеся! Я не пропаду! |
|
-Моя мама - ангел, а мій тато - негритянський король! Не всі діти мають таких гарних батьків,- любила похвалитися Пеппі |
|
- Бувайте, хлопці ! - сказала Пеппі і всіх по черзі поцілувала в чоло.- Не бійтеся за мене. Я не пропаду. |
|
А вона йшла, не озираючись, і несла під пахвою пана Нільсона, а в руці - торбу. |
|
Пеппі була дуже дивна дитина. |
|
Пеппі сама пошила собі сукенку. |
|
Хіба ми живемо не у вільній державі? Хіба не можна ходити так, як кому хочеться? |
|
Тож коли я, бува, ненароком збрешу,19 вибачте мені, бо я надто довго жила в Конго. Але ж ми однаково можемо приятелювати, га? |
|
Завдання 6. Які б ви надали поради Пеппі, щоб вона була чемною дівчинкою? ( 1б.) 1.____________________________________________________________2._________________________________________________________________3._________________________________________________________________4._________________________________________________________________5.___________________________________________________________________________________________________________________________________
Підіб’ємо підсумки!
Завдання 7. Прочитайте епіграф. Чи погоджуєтесь ви з Астрід Ліндгрен? Аргументуйте свою думку. ( 1 б.)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тематичний словничок уроку.
Гуманіст – той, хто цінує й поважає цінність людини як особистості.
Завдання 8. Як ви вважаєте, чи можна Астрід Ліндгрен назвати письменницею-гуманісткою і чому? ( 2б.)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________