Педагогічна ідея «АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ІНФРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ»

Про матеріал
Актуальність обраної проблеми «Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках математики шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій» є беззаперечною, оскільки використання ІКТ у процесі навчання дозволяє більш широко й повноцінно розкрити творчий потенціал кожного учня. Школярі сприймають інформацію швидше, беруть участь у групових дискусіях, виконують спільну роботу, проходять індивідуальну перевірку знань. Із використанням ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів встановлюється ефективний зворотній зв’язок у системі «учень-учитель».
Перегляд файлу

Педагогічна ідея

 

«АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ШЛЯХОМ ВИКОРИСТАННЯ ІНФРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ»

 

Актуальність. Сьогодні перед освітою постало складне двоєдине завдання: вона повинна осучаснюватися на основі новітніх технологій через широке впровадження в освітній процес інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), а також формувати в молоді риси, необхідні для успішної самореалізації в інформаційному суспільстві після завершення навчання в школі. ІКТ входять у навчальний процес, сприяють зміні технологічних аспектів навчання. Новий підхід у викладанні шкільних дисциплін вимагає працювати у творчому режимі, нестандартних напрямах, постійно вдосконалювати свою професійну діяльність, спрямовувати роботу на розвиток творчих можливостей учнів, підвищувати їх пізнавальну активність з метою отримання певного освітнього результату, підвищення якості освіти.

Актуальність обраної проблеми «Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках математики шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій» є беззаперечною, оскільки використання ІКТ у процесі навчання дозволяє більш широко й повноцінно розкрити творчий потенціал кожного учня. Школярі сприймають інформацію швидше, беруть участь у групових дискусіях, виконують спільну роботу, проходять індивідуальну перевірку знань. Із використанням ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів встановлюється ефективний зворотній зв’язок у системі «учень-учитель». Створення умов для успішного інтелектуального розвитку, набуття необхідних життєвих компетентностей в галузі математичної освіти школярів на уроках, поєднання групової та індивідуальної діяльності, використання системи проблемно-ситуативних завдань, формування мотивації вихованців до пізнавальної діяльності, потреби в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні - таким є стиль роботи сучасного вчителя.

Мета роботи полягає у визначенні умов та шляхів використання ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів на уроках математики, що дозволяє оптимізувати процес навчання, сформувати навчально-пізнавальну компетентність учнів, модернізувати методи та форми організації освітнього процесу, забезпечити високий науковий і методичний рівні викладання, підвищити ефективність та якість надання освітніх послуг.

Практична значущість: за інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним і включає в себе систему дій вчителя щодо практичного використання ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів у гармонійному поєднанні з елементами сучасних педагогічних технологій у викладанні математики.

Основними ідеями на яких базується система використання ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів у навчанні математики, є: ідея розвитку особистості учня та формування в учнів навичок раціонального використання засобів сучасних ІКТ у навчально-пізнавальній, творчій та практичній діяльності; орієнтація процесу навчання на особистість учня, тобто індивідуалізація навчання, використання елементів особистісно-орієнтованого та компетентнісного підходу у навчанні.

В процесі реалізації можливостей ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів у викладанні математики розв’язую такі завдання:

  • Підвищення ефективності, якості та результатів процессу навчання за рахунок реалізації можливостей ІКТ;
  • Забезпечення стимулів, що зумовлюють активізацію навчально-пізнавальної діяльності;
  • Використання ІКТ як допоміжного засобу для більш ефективного розв’язання системи дидактичних завдань;
  • Використання комп’ютера, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів для розв’язання окремих дидактичних завдань при дотриманні загальної структури цілей і завдань безмашинного навчання;
  • Використання комп’ютера для розв’язання деяких дидактичних завдань, що не розв’язуються або розв’язуються недостатньо ефективно традиційними засобами;
  • Взаємний контроль і оцінка дій і операцій учнів під час розв’язання навчальних і творчих завдань;
  • Забезпечення атмосфери творчої активної співпраці вчителя і учнів під час розв’язання навчальних завдань.

Досвід впровадження ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів базується на комплексному використанні в освітньому процесі з математики всіх можливостей технічного забезпечення гімназії, наявної бази електронних програмних засобів навчання, цифрових освітніх ресурсів з предмету, накопичених власних матеріалів, сучасного мультимедійного обладнання в органічному та доцільному поєднанні з традиційними засобами навчання: підручниками, посібниками, робочими зошитами тощо.

 В своїй педагогічній діяльності визначила оптимальне поєднання засобів навчання:

  1. Дидактичні матеріали: картки для індивідуальної роботи, друковані робочі зошити, тестові завдання, таблиці, схеми, алгоритми тощо.
  2. Технічні: мультимедійний комплекс у складі ноутбука, проектора, інтерактивної дошки, документ-камери та акустичної системи.
  3. Бібліотечний та кабінетний фонд: підручники, посібники, довідники, стенди, наочність тощо.
  4. Навчально-дидактичне забезпечення кабінету математики: таблиці, портрети, стенди, моделі, роздатковий матеріал тощо.

Використання ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів відбувається різними способами, відповідно до потреб конкретного уроку чи заняття, рівня володіння різними програмними засобами та мультимедійними засобами та їх наявності у навчальному закладі. У своїй роботі використовую такі їх види: інформаційні технології (електронні програмні засоби навчання, тестові оболонки для контролю знань, веб-сервіси, хмарні технології, цифрові освітні ресурси тощо); окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-, анімації); мультимедійні комп’ютерні презентації; інтерактивну дошку, відповідний програмний засіб  SmartNoteBook 10 та розроблені власноруч або колегами файли для даної програми; інтерактивні плакати; динамічні таблиці; карти знань  тощо.

Мультимедійні уроки зазвичай будую за такою структурою. Мотиваційний аспект містить короткий вступний матеріал. Часто під час мотивації створюється проблемна ситуація за допомогою проблемного запитання, або реалізовується інтерактивний прийом чи вправа з метою активізації подальшої пізнавальної діяльності дітей протягом уроку. Оголошення теми і очікуваних результатів уроку. Основна частина – опанування навчальним матеріалом уроку: робота з поняттями, означеннями, вправами, що містять навчальну інформацію, відеосюжетами, зображеннями, таблицями, схемами, картами знань (виклад необхідної інформації з теми або у вигляді слайдів презентації, або ж листів програми SmartNoteBook). Мультимедійні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації ніж на уроці без використання комп’ютера. Основна частина уроку може включати і проведення невеликої навчальної дискусії, роботу в групах, парах, творчий звіт із виконання індивідуального завдання. Звісно, використовую і традиційні форми роботи, методи і прийоми навчання. Підбиття підсумків уроку включає рефлексію почуттів (наприклад, що сподобалось на уроці найбільше), способів діяльності учнів та відтворення учнями основних понять уроку з демонстрацією слайдів із текстовими фрагментами. При цьому завдання до поданої інформації на слайдах можуть бути різного характеру: відшукування відповіді, яка відповідає зображенню; вставка пропущених відповідей на розв'язання задачі чи прикладу, причому в інтерактивному режимі світловим пером на поверхні дошки; завдання на відповідність правильних відповідей до поданих прикладів чи рівнянь (перетягування готових відповідей у SMART-режимі, або їх напис світловим маркером); вправа «Заверши речення» для перевірки знань та розуміння матеріалу, понять, термінів тощо; заповнення карти знань; введення в поданий на слайді текст, формули, ходу розв'язання або геометричного малюнку, пропущених елементів.

Необхідно також зазначити, що у своїй педагогічній діяльності інтегрую ІКТ із сучасними педагогічними технологіями, які сприяють формуванню навчально-пізнавальної компетентності учнів, а саме: комунікативними (навчання у співпраці, робота в парах, взаємонавчання, навчальний діалог, дискусія); пошуковими (проблемне навчання, метод проектів). Використовую такі типи мультимедійних уроків: урок-презентація; урок-лекція; урок-вікторина; урок-практикум; узагальнюючий урок; урок-творча лабораторія.

Ефективність реалізації даного досвіду підтверджується результатами директорських контрольних робіт з математики: успішність – 100%; якість знань – 86%. Досягнення вихованців в олімпіадах ІІ (районного) етапу: 2015 р.- ІІІ місце; 2016 р. - ІІ місце;  2017 р. - ІІ і ІІІ місця; 2018 р. - ІІ і ІІІ місця;
2019 р. - ІІІ місце. У Всеукраїнській інтернет-олімпіаді ТОВ «Всеосвіта» у 2019 р.  6 учнів посіли І місця. У Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру» маємо такі результати: 2017 р. – 15 учнів показали відмінний, 10 добрий результати; 2018 р. – 11 учнів - відмінний, 14 добрий результати; 2019р.– 12 учнів - відмінний, 16 добрий результати.

Також слід відзначити, що з 2015-2016 н.р., відколи розпочала роботу над даною темою, якість знань з математики в класах де систематично використовую ІКТ, мультимедійні засоби та цифрові освітні ресурси зросла з 78% до 86%.

Анкетування учнів з проблеми використання ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів в освітньому процесі з математики показало:

  1. Необхідність проведення уроків з використанням ІКТ та цифрових освітніх ресурсів – відзначили 75% опитаних.
  2. Уроки з використанням ІКТ зацікавлюють різними формами роботи та зміною видів діяльності – 90%
  3. Уроки з використанням ІКТ та мультимедійних засобів сприяють роботі над різноманітними проектами – 47%
  4. ІКТ, як засіб навчальної діяльності, допомогли оволодіти навичками розв'язування різноманітних математичних завдань, знайти шляхи розв'язання навчальних проблем – 45%

Матеріали з досвіду роботи розміщені на сайті ІІ регіональної науково-практичної конференції «Сучасний урок в школі: теорія і практика» МДПУ ім. Б. Хмельницького; на візитці віртуального методоб’єднання вчителів математики Веселівського району на порталі ЗапоВікі.

Використання ІКТ, мультимедійних засобів та цифрових освітніх ресурсів в процесі навчання математики забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, формуванню знань та математичної компетентності, посилює міжпредметні зв’язки. Мультимедійний урок дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу і більшу кількість дітей. Кожен раз, коли створюю черговий проект або урок, я відчуваю неймовірне задоволення від роботи, а ще більше - від результату.

Вважаю, що основним показником того, що я на правильному шляху, є очі моїх дітей, які із захопленням і неймовірним бажанням працюють на таких уроках, а також беруть активну участь у їх розробці, підборі матеріалу, підготовці презентацій, пошуку шляхів у розв'язанні різноманітних навчальних проблем.

Тому і прагну у своїй діяльності урізноманітнювати уроки, здійснювати навчання математики, пам’ятаючи слова «Якщо ми вчимо сьогодні так, як вчили вчора, ми крадемо у наших дітей завтра».

 

docx
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
321
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку