ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Процес формування педагогічної майстерності є невід’ємною частиною процесу підготовки майбутнього вчителя початкових класів, який повинен бути справжнім майстром своєї справи.
На думку одних вчених, педагогічна майстерність – це найвищий рівень педагогічної діяльності, який виявляється в тому, що за відведений час педагог досягає оптимальних результатів [1, с. 20]. На думку інших - це синтез наукових знань, умінь і навичок методичного мистецтва й особистісних якостей педагога 2, с. 30]. В європейських країнах – це практичне розгортання і втілення вчителем у професійну діяльність сукупності інтелектуальних, психологічних і духовних якостей [3, с. 86].
Діяльність вчителя початкових класів є дуже складною, оскільки це не тільки діяльність, а й мистецтво, що потребує використання знань, імпровізації, творчості та інтуїції.
Педагогічна майстерність включає:
- професійна компетентність - наявність професійних знань, знання предмета, методики його викладання, знання педагогіки і психології, вміння синтезувати матеріал, аналізувати педагогічні ситуації, вибирати засоби взаємодії. Для активного співробітництва з учнями вчитель повинен володіти широким колом інтелектуальних, моральних та духовних засобів, що забезпечують педагогічний вплив на школярів. Цьому сприяє мобілізація інтелекту, волі, моральних зусиль, організаторського хисту та вміле оперування засобами формування моральних, інтелектуальних та духовних засад у учнів.
- гуманістична спрямованість діяльності - спрямованість діяльності вчителя на особистість учня, утвердження словом і діями найвищих духовних цінностей, моральних норм поведінки й стосунків. Для досягнення успіху в педагогічній діяльності потрібно не тільки мати теоретичну підготовку, а й любити і поважати дитину, бо щира любов, увага та повага вчителя до учня сприяє відкриттю останньому всього світу.
- педагогічні здібності - психічні особливості вчителя, необхідні для успішного оволодіння педагогічною діяльністю, її ефективного здійснення, а саме, толерантність, чутливість, комунікативність, професійна проникливість, пильність, здатність сприймати і розуміти інших, здатність активно впливати, креативність, оперативне розв'язання проблемних ситуацій.
- педагогічна техніка - раціональні засоби, уміння та особливості поведінки вчителя, спрямовані на ефективну реалізацію обраних ним методів і прийомів навчально-виховної роботи з учнем, зокрема, наявність специфічних засобів, умінь, особливостей поведінки педагога: високу культуру мовлення, здатність володіти мімікою, жестами; уміння одягатися, стежити за своїм зовнішнім виглядом тощо.
Зважаючи на вищевикладене, справжній вчитель початкових класів повинен працювати задля розвитку нового майбутнього покоління. Він має використовуючи свій потенціал і знання виховувати в кожному своєму учневі гідну людину.
Список використаних джерел
1. Кузьмина Н.В. Психологическая структура деятельности учителя. / Н.В. Кузьмина, Н.В. Кухарев. – Гомель, 1976. – С. 20.
2. Щербаков А.И. Формирование личности учителя в системе высшего педагогического образования. / А.И. Щербаков. Л., 1968. – С. 30.
3. Полякова О.С. Формування педагогічної майстерності сучасного вчителя початкових класів / Педагогічні науки. – Випуск 18. –С. 86-89