Засідання шкільного методичного об'єднання вчителів початкових класів.
НАПРЯМИ:
БЕРДЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 9
БЕРДЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПІДГОТУВАЛА:
керівник м/о початкових класів
ЗОШ І-ІІІ ст. № 9
Сляднєва Галина Юріївна
«Учитель живе до тих пір, доки вчиться; щойно
припиняє вчитися, у ньому вмирає вчитель»
К.Д.Ушинський
Готуючись до засідання, ми визначили напрями засідання МО та принципи, на яких воно побудоване. Також обрали форму проведення засідання – педагогічна майстерня , склали план, провели анкетування.
НАПРЯМИ:
ПРИНЦИПИ, на яких побудовано роботу засідання:
ПРОГНОЗОВАНІ ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
ПЛАН:
ХІД ЗАСІДАННЯ
Керівник ШМО. Ми зібралися на чергове засідання шкільного методичного об’єднання вчителів початкових класів. Тема засідання «Урок – основна форма організації навчання. Відхід від шаблонів чи дотримання стандартів щодо структури уроків». Працювати будемо в групі.
Керівник ШМО. Напередодні засідання кожному було запропоновано анкету «Що більше впливає на якість уроку?». Кожен із вас розставив варіанти відповідей у порядку важливості для себе. (ДОДАТОК 1)
Результати анкетування:
Таким чином, першочерговим завданням нашого засідання ШМО є вироблення алгоритму підготовки вчителя до уроку. Адже вміння організувати роботу за невеликий час, планувати якісний урок набуває особливого значення.
Узагальнення відповідей.
Керівник ШМО. Якщо знати заповіді вчителя, що треба робити перед уроком, як заходити до класу, знати фактори, що сприяють успіху уроку або, навпаки, утруднюють проведення уроку, то ваш урок обов’язково буде успішним. Я підготувала пам’ятки стосовно цих питань, з якими ви зможете ознайомитися. (ДОДАТОК 2)
Керівник ШМО. Перед вами алгоритм підготовки до уроку. Вам необхідно розглянути алгоритм і, враховуючи свій педагогічний досвід, доповнити або за потреби, змінити його. (ДОДАТОК 3)
( Виступи учителів.)
Керівник ШМО. У вас на столі є смужки паперу. Запишіть на них вимоги до сучасного уроку. (3 хвилини.)
(Учителі по черзі зачитують вимоги.)
Вимоги до сучасного уроку
Керівник ШМО. Ці вимоги стосуються як уроків, що плануються за традиційною класичною методикою, так і інтерактивних уроків.
Тепер, коли ми згадали вимоги до сучасного уроку, беремося до його конструювання.
Перед вами набори етапів двох уроків: традиційного та інтерактивного. Відновіть структуру цих уроків залежно від їх типу. (5 хвилин.)
Складання етапів уроку на дошці. (ДОДАТОК 4.1, ДОДАТОК 4.2)
Етапи традиційного уроку
1. Організаційна частина.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Перевірка знань, умінь, навичок учнів.
4. Стимулювання навчальної діяльності.
5. Актуалізація опорних знань.
6. Пояснення нового матеріалу.
7. Діагностика правильності засвоєння учнями знань.
8. Закріплення нового матеріалу.
9. Підбиття підсумків уроку.
10. Повідомлення домашнього завдання.
Етапи інтерактивного уроку
1. Мотивація навчальної діяльності.
2. Оголошення теми та очікуваних результатів.
3. Надання необхідної інформації.
4. Інтерактивна вправа.
5. Рефлексія результатів.
6. Підсумки уроку.
Керівник ШМО. Ми дійшли висновку, що плануючи урок, слів враховувати вимоги до сучасного уроку, дотримувати структури уроку.
Кожен із вчителів висловлює і доводить свою думку з питання щодо структури уроків.
Учителі по черзі називають нестандартні форми уроків. На дошці складаємо таблицю «Нестандартні уроки» (ДОДАТОК 5)
Керівник ШМО. Можна багато говорити про структуру і вимоги до уроків, але під час практичної роботи над уроком часто виникають неочікувані запитання. Ми проаналізуємо уривок уроку. У кожного з нас є схема аналізу уроку. Пропоную, переглянувши фрагмент уроку, проаналізувати його за схемою: визначити тип уроку, етап уроку, методи і прийоми роботи, що використані на уроці та проаналізувати їх доцільність. (ДОДАТОК 6)
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Керівник ШМО. Наше засідання добігає до кінця. Ми плідно попрацювали. Сподіваюся, ніхто не залишився байдужим. У вас з’явилися нові ідеї. Прошу поділитися своїми думками. Запишіть їх, будь ласка на квіточках. Закінчіть речення і приготуйтеся його озвучити.
(Кожен учитель зачитує своє речення і прикріплює квіточку на «Дерево рішень».)
Інтерактивна гра «Пазл»
Оберіть кожен собі червоний папірець. Зачитайте надруковані на них висловлювання видатних педагогів і ви побачите, як вони перегукуються з вимогами до сучасного уроку.
Це не просто папірці, а частинки пазлу. А тепер складіть з них пазл. Що вийшло? (Серце) (ДОДАТОК 7)
Сьогодні ми чогось навчились,
А може, повторили те, що знали.
Та головне, що хочеться сказати:
Велике серце Вчитель має мати,
Щоб віддавати його дітям без останку.
Тоді й уроки, й виховання – все в порядку!
Бо серце – головне в роботі нашій,
Воно важливіш усіх методик в світі.
Своїм серденьком наше серце чують діти.
Г.О.Фурс
ДОДАТОК 1. АНКЕТА «ЩО БІЛЬШЕ ВПЛИВАЄ НА ЯКІСТЬ УРОКУ?»
Розставте по порядку відповіді на питання, використовуючи бали від 1 до 5 залежно від того, чому ви надаєте пріоритет під час підготовки до уроку.
№ |
Фактор |
Бали |
1 |
Досвід учителя |
|
2 |
Знання вчителем активних та інтерактивних форм, засобів та методів роботи |
|
3 |
Використання інтерактивних технологій у роботі |
|
4 |
Підготовка учнів до уроку |
|
5 |
Підготовка вчителя до уроку |
|
ДОДАТОК 2 «ВАШ УСПІШНИЙ УРОК»
Заповіді вчителя
Як подолати страх? (тези для аутотренінгу)
Уміння заходити до класу
Перед уроком
Збірка добрих порад
Сприяють успіху уроку:
Утрудняють проведення уроку:
ДОДАТОК 3. АЛГОРИТМ ПІДГОТОВКИ ДО УРОКУ
Кожний урок повинен містити щось, що викличе здивування, подив, захоплення учнів – одним словом, те, «що вони пам’ятатимуть, коли все забудуть». Це може бути цікавий факт, несподіване відкриття, красивий дослід, нестандартний підхід до вже відомого.
Головне – це вміння знайти таку форму організації уроку, яка викличе підвищену активність учнів, а не пасивне сприйняття нового. Для цього продумати послідовність організації роботи з матеріалом, зміну видів діяльності учнів.
Для цього визначити, який матеріал контролювати, як контролювати та як використовувати результати контролю.
ДОДАТОК 4.1. СТРУКТУРА ТА ЕЛЕМЕНТИ
ТРАДИЦІЙНОГО КЛАСИЧНОГО УРОКУ
1. Організаційна частина.
До неї належать привітання, перевірка підготовленості учнів до уроку, виявлення відсутніх, повідомлення плану роботи. Мета її — мобілізувати дітей до праці, активізувати їх увагу, створити робочу атмосферу на уроці.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Передбачає формування в учнів потреби вивчення конкретного навчального матеріалу. Містить повідомлення теми, мети та завдань уроку. Виникненню мотивів для навчання сприяє чітке усвідомлення його мети — кінцевого, запланованого результату спільної діяльності викладача й учнів.
3. Перевірка знань, умінь, навичок учнів.
Означає перевірку письмового домашнього завдання, яку проводять різними методами контролю залежно від поставленої мети: усна перевірка (опитування), вибіркова письмова перевірка за допомогою карток-завдань.
4. Стимулювання навчальної діяльності.
Необхідне для розвитку в учнів зацікавленості до вивчення нової теми. Може здійснюватися за допомогою введення додаткової (вторинної) навчальної інформації, після чого буде викладатись основна, а також завдяки створенню викладачем проблемних, імітаційних або ігрових ситуацій.
5. Актуалізація опорних знань.
Покликана забезпечити узгодження між викладеною вчителем інформацією та сприйняттям, засвоєнням, осмисленням її учнями. Щоб пояснення було зрозумілим, учням необхідно нагадати попередній вивчений матеріал, на базі якого засвоюватимуться нові знання.
6. Пояснення нового матеріалу.
Полягає не тільки у викладанні, а й у керуванні процесом засвоєння учнями нових знань. Для успішного засвоєння учнями нових знань викладачеві необхідно подбати про їх сприймання, розуміння, закріплення і застосування. Бажано щоб під час пояснення нового матеріалу між учнями і вчителем існував зворотний зв'язок для з'ясування незрозумілих моментів.
7. Діагностика правильності засвоєння учнями знань.
Допомагає викладачеві, учням з'ясувати причину нерозуміння певного елемента змісту, невміння чи помилковості виконання інтелектуальної або практичної дії. Вона може бути здійснена за допомогою серії оперативних короткочасних контрольних робіт (письмових, графічних, практичних), усних фронтальних опитувань. За допомогою комп'ютерної техніки діагностика може бути здійснена особливо оперативно. Результати її відкривають для викладача чітку картину диференційованості учнів за рівнем засвоєння навчального матеріалу.
8. Закріплення нового матеріалу.
Здійснюється за допомогою вибіркового фронтального опитування учнів або за допомогою невеликої самостійної роботи. Для цього викладач повинен підібрати питання, завдання, які сприятимуть приєднанню нових знань до системи засвоєних раніше знань, умінь та навичок.
9. Підбиття підсумків уроку.
Передбачає коротке повідомлення про виконання запланованої мети, завдань уроку. Учитель аналізує, що нового дізнались учні на занятті, якими знаннями та вміннями оволоділи, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета. У підсумках уроку має бути відображено позитивні та негативні аспекти діяльності класу та окремих учнів, оцінено їх роботу.
10. Повідомлення домашнього завдання.
Містить пояснення щодо змісту завдання, методики його виконання, передбачає його запис на дошці, а учнями — в щоденник.
ДОДАТОК 4.2. СТРУКТУРА ТА ЕЛЕМЕНТИ
ІНТЕРАКТИВНОГО УРОКУ
1. Мотивація навчальної діяльності.
Сфокусувати увагу дітей на проблемі та викликати інтерес до обговорюваної теми. Коротка розповідь учителя, нескладна інтерактивна технологія («мозковий штурм», «мікрофон», «криголами»).
2. Оголошення теми та очікуваних результатів.
Забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, того, що вони повинні досягти на уроці, що від них чекає вчитель.
3. Надання необхідної інформації.
Дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі вони могли виконати практичні завдання за мінімально короткий час.
Міні-лекція, читання тексту за підручником, опанування інформації за допомогою технічних засобів навчання або інших видів наочності.
4. Інтерактивна вправа.
Засвоєння навчального матеріалу, досягнення результатів уроку.
Інструктування учнів, об’єднання в групи, виконання завдання (максимум можливостей для самостійної роботи учнів), презентація результатів виконання вправи.
5.Рефлексія результатів.
Усвідомлення отриманих результатів.
Індивідуальна робота, робота в парах або групах, письмовий звіт, колективне обговорення.
Пояснити зміст проробленого, підбити підсумок засвоєння знань і встановити зв’язок між тим, що відомо, і тим, що повинно бути вдосконалене в майбутньому.
Добирання інших прикладів, наведення думки незалежного експерта.
Учні беруть на себе зобов’язання щодо подальших дій.
ДОДАТОК 5. НЕСТАНДАРТНІ УРОКИ
4. Уроки-змагання (уроки-КВК, уроки-аукціони, уроки-турніри, уроки-вікторини, уроки-конкурси). Передбачають поділ дітей на групи, які змагаються між собою, проведення різноманітних конкурсів, оцінювання їх результатів, нарахування певної кількості балів за правильність і повноту відповідей.
5. Уроки суспільного огляду знань (уроки-творчі звіти, уроки-заліки, уроки-експромт-екзамени, уроки-консультації, уроки-взаємонавчання, уроки-консиліуми). Особливості цих уроків полягають в опрацюванні найскладніших розділів навчальної програми, відсутності суб'єктивізму при оцінюванні (експертами виступають учні, дорослі, батьки). Вони спонукають до активної самостійної пізнавальної діяльності, вивчення додаткової літератури. Проводять їх наприкінці чверті, семестру, року.
6. Уроки комунікативної спрямованості (уроки-усні журнали, уроки-діалоги, уроки-роздуми, уроки-диспути, уроки-прес-конференції, уроки-репортажі, уроки-панорами, уроки-протиріччя; уроки-парадокси). Передбачають використання максимально різноманітних мовних засобів, самостійне опрацювання матеріалу, підготовку доповідей, виступи перед аудиторією, обговорення, критику або доповнення опонентів. Сприяють розвитку комунікативних умінь, навичок самостійної роботи. Підготовка доповідей розвиває мислення, пробуджує інтерес, перетворює малоцікаве повторення на захоплююче зіставлення точок зору.
7. Уроки театралізовані (уроки-спектаклі, уроки-концерти, кіно-уроки, дидактичний театр). Проводять їх у межах діючих програм і передбаченого навчальним планом часу, викликають емоції, збуджують інтерес до навчання, спираючись переважно на образне мислення, фантазію, уяву учнів.
8. Уроки-подорожування, уроки-дослідження (уроки-пошуки, уроки-розвідки, уроки-лабораторні дослідження, уроки-заочні подорожування, уроки-експедиційні дослідження, уроки-наукові дослідження). Зацікавлюють дітей, чиї інтереси мають романтичну, фантастичну спрямованість. Пов'язані з виконанням ролей, відповідним оформленням, умовами проведення, витівками.
9. Уроки з різновіковим складом учнів. їх проводять з учнями різного віку, спресовуючи у різні блоки матеріал одного предмета, що за програмою вивчається у різних класах.
10. Уроки-ділові, рольові ігри (уроки- «Слідство ведуть знавці», уроки-імпровізації, уроки-імітації). Передбачають виконання ролей за певним сценарієм, імітацію різнопланової діяльності, життєвих явищ. Особливо цінною є навчальна гра для школярів молодших класів, у яких конкретне образне мислення переважає над абстрактним.
11. Уроки драматизації (драматична гра, драматизація розповіді, імпровізована робота у пантомімі, тіньові п’єси, п’єси з ляльками і маріонетками, усі види непідготовленої драми — діяльність, де неформальна драма створюється самими учасниками гри). Спрямовані на розвиток співробітництва і єдності у навчальній групі. Драматизація є засобом надання навчальному матеріалу і навчальному процесу емоційності. Забезпечує міжпредметні зв’язки з літератури, історії, предметів естетичного циклу тощо.
12. Уроки-психотренінги. Спрямовані на розвиток і корекцію дитячої психіки (пізнавальної, емоційно-особистісної сфери), виховання індивідуальності, цілісної та багатогранної особистості. Використовують їх при навчанні дітей різного віку. Психотренінги загострюють сприйняття, поліпшують розумову діяльність. Навчання прийомів самоконтролю, самоорганізації, самодисципліни, розвиток активності сприяють психокорекції особистості.
13. Інтерактивні уроки. Передбачають моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблеми на основі аналізу обставин і відповідної ситуації. Іншими словами, інтерактивний урок – це співнавчання, взаємонавчання, де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання.
ДОДАТОК 6. СХЕМА АНАЛІЗУ ФРАГМЕНТА УРОКУ
АНАЛІЗ УРОКУ
П.І.Б. вчителя______________________________________
Клас _____ Урок __________________________________
Тема уроку ________________________________________
Мета уроку _______________________________________
Тип уроку _________________________________________
Урок: а) традиційний класичний
б) інтерактивний
Етапи уроку, їх зміст, види робіт, методи, прийоми, форми роботи. Затрачений час.
№ |
Етап уроку. Його зміст |
Аналіз |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ДОДАТОК 7. ПАЗЛ