Формувальне оцінювання: сучасні вимоги до успішного навчання.
Мета:
Сприяти:
Очікуван результати:
Я завжди роблю те, чого я не вмію робити,
з надією, що я навчуся цього.
Пабло Пікассо
Успішність навчальних досягнень кожного учня значною мірою забезпечує контрольно-оцінювальна діяльність. У зв’язку зі зміною концепції сучасної школи впроваджуюються нові підходи до оцінювання навчальних досягнень — відтепер оцінка має слугувати для аналізу індивідуального прогресу і планування індивідуального темпу навчання кожної юної особистості, змогу фіксувати й відзначати досягнення учня на різних етапах опановування ним навчального матеріалу й вибудовувати індивідуальну освітню траєкторію кожної особистості. Слайд 1,2,3. Оголошення теми, мети та епіграфу педагогічної ради.
Слайд 4. Нормативна основа здійснення формувального оцінювання (аналіз документів). В документах зазначено, що формувальне оцінювання повинно здійснюватись протягом усього навчання дитини в школі. Формувальне оцінювання має мотивувати і надихати дитину на навчальну діяльність, вияв власних здобутків та сприяти формуванню навичок застосування знань і умінь при виконанні практико орієнтованих завдань.
Аналіз анкетування http://surl.li/bdbhn
Формувальнео цінювання пов’язане з такими важливими завданнями:
- сприяти впевненості учня у власних силах;
- надавати орієнтири, корисн іпоради на певних етапах навчання;
- сигналізувати про складнощі;
- забезпечувати діалог«учитель-учень»;
- формувати стратегію успішного навчання.
Слайд 5. Вправа «Оцініть свою здатність здійснювати оцінювання» (використання он-лайн дошки http://surl.li/bdbif ) Оцініть свою здатність здійснювати оцінювання на нових засадах, які сьогодні визначені Концепцією НУШ ( шкала на дошці). Прошу прокоментувати.
Слайд 6. Вправа «Ставлю оцінку шкільній оцінці..» (робота в групах по 4 вчителя). Яка ж педагогічна цінність оцінювання? Як ви ставитесь до ситуації яка склалася з шкільною оцінкою на традиційних засадах, до введення певних інновацій в систему освіти в цьому напрямку? Чи все вас влаштовувало?
Підсумок вправи. Питання шкільних оцінок виникає знову і знову - в розмовах з педагогами, учнями, батьками. Одні категорично проти оцінок, інші не розуміють, як оцінка в школі може стати хоч якимось освітнім (педагогічним) інструментом. Одні вважають, що оцінка вбиває мотивацію до навчання. (Приклад. Бажання отримати хорошу оцінку і уникнути поганої поступово стає найсильнішою мотивацією). Інші вказують на необ’єктивність шкільної оцінки. (Приклад. Учень під час диктанту допустив оцінку і отримав двійку, після довгої роботи під час диктанту допустив 8 помилок і знову отримав двійку. Між тим його успіхи значно більші ніж у учня, який виправив одну помилку і отримав 12 балів. Часто учні відмовляються вивчати напам’ять уривки з творів, бо не поділяють погляди автора.). Треті висловлюють свою думку про те , що без оцінок діти перестануть вчитися, інші суперечать – оцінки вчать брехати. Молодші школярі мають характерну особливість сприймати оцінку за виконання якогось завдання як оцінювання себе, а тому негативну оцінку вони розуміють як вияв негативного ставлення до себе з боку вчителя.
Слайд 7. Вправа «Труднощі оцінювання». Чи виникають у вас труднощі оцінювання? (робота в парах). Давайте с попробуємо зараз сформулювати ці труднощі разом.
Учасники висловлюють проблеми оцінювання із своєї практики, записують їх на плакаті
Наприклад,
1. Субєктивний характер оцінювання вчителем нестандартних відповідей чи результатів роботи;
2. Наявність рефлексу солідарності, коли вчитель намагається допомогти учневі під час відповіді. Оцінка стає способом установлення добрих стосунків з учнем;
3. Орієнтація не на реальний результат навчання конкретного учня, а на його порівняння з іншим учнем. Таке оцінювання психологічно дуже небезпечне, оскільки не враховує, якою ціною здобуваються знання;
5. Оцінювання учня незалежно від життєвих обставин: « Якщо учень прийшов на урок, то має працювати, як усі»;
6. Безпосереднє «виховання» дитини через оцінку, наприклад, оцінюють те, що вона забула вдома зошит чи ручку, погано поводилася на уроці;
7. Формування в дитини залежності від оцінки. Учитель навіює учневі думку, що він не гідний високої оцінки, і учень, який хоче змінити свою оцінку, докладає значних зусиль, яких учитель не пом
Яка ж педагогічна цінність оцінювання?
Слайд 8 . Функції оцінювання. Про функції оцінювання йде мова не один десяток років. Давайте пригадаємо функції оцінки (самостійна робота).
Пропоную виконати інтерактивну вправу «Функції оцінювання» . Поєднайте функції оцінювання учнів та характеристики функцій. https://learningapps.org/2977808
Слайд 9. В англійській мові є два слова на позначення оцінювання: assessment і evaluation. Перше українською трактують як оцінювання “формувальне”, “розвивальне”, “аналітичне” тощо. А друге перекладають як оцінювання “традиційне”, “підсумкове”, “сумарне”. Часом їх плутають, але в країнах, які вже понад два десятиліття практикують компетентнісне навчання й формувальне оцінювання в школах, вони розділені чітко і зрозуміло: аssessment оцінює процес, а evaluation — результат навчання.
І так - ФО. ТО. Давайте розберемося.
Термін «формувальне оцінювання» запровадили англійські вчені П.Блек і Д. Вільям . Вони бачили процес оцінювання як усі дії вчителя та учнів в
оцінюванні самих себе. Це дає змогу отримати інформацію, використовуючи зворотний зв’язок для корекції процесу навчання. Формувальне оцінювання вчені називають оцінюванням для навчання.
Слайд 10. Формувальне оцінювання – шлях до успішного навчання «Якщо уявити учнів в образі рослин, то зовнішня (підсумкова) оцінка, прийнятна для традиційного навчання, – це процес простого вимірювання їх зросту. Результати вимірювань будуть цікавими для порівняння та аналізу, але вони самі по собі не впливають на ріст рослин. Формувальне оцінювання, навпаки, схоже на підживлення і полив рослин. Тим самим безпосередньо впливає на їх ріст."
Слайд 11. Про оцінювання і борщ (з прикладу фінського експерта Арі Покка). В якому випадку маємо справу з формувальним оцінюванням, в якому з підсумковим.
Слайд 12. Відеоролік «Формувальне оцінювання» https://www.youtube.com/watch?v=Agm21SkpbNs
Слайд 13. Отже, формувальним оцінюванням називаємо інтерактивне оцінювання, що дає змогу вчителю визначати потреби учнів та відповідним чином адаптувати процес навчання.
Слайд 14. Трактовка ФО в науково-педагогічній літературі:
Слайд 15. Порівняння ТО і ФО.
Параметри |
Традиційне |
Формувальне |
Мета |
Оцінити рівень досягнень учнів |
Активізація навчального процесу для розвитку особистості учнів |
Хто оцінює |
Учитель |
Самооцінювання, взаємооцінювання, вчитель |
Що оцінюється |
Знання |
Уміння, навички, компетенції |
Оцінюється |
Результат навчання (правильність виконання завдання та кількість помилок) |
Процес навчання |
Пріоритет |
Оцінки |
Учіння |
Тип взаємодії в класі |
Конкурентне |
Співпраця, співтворчість |
Мотивація |
Знижується («Не відставай від інших!») |
Підвищується («Подолай нову вершину!») |
Критерії |
Не чіткі, відомі вчителю |
Чіткі, прозорі, зрозумілі учням |
Численні дослідження та звіти доводять, що формувальне оцінювання (ФО) є надзвичайно ефективним способом підвищення досягнень учнів. Джон Хатті у своїх мета-дослідженнях (Visible Learning) ставить формувальне оцінювання на перше місце серед найбільш корисних інтервенцій в навчанні. Формувальне оцінювання, яке називають також «оцінювання, що допомагає вчитися», в багатьох країнах вважається одним з найбільш перспективних напрямків реформування освіти. Звіт Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) від 2005 року доводить успішність цього способу оцінювання в частині покращення результатів навчання, підготовки учня до навчання протягом життя і вирівнювання освітніх шансів.
На закріплення поняття ФО виконаємо інтерактивну вправу
Інтерактивна вправа «Формувальне оцінювання «Так, ні» (робота в парах) https://learningapps.org/display?v=p6oodobpj22
Слайд 17. Формувальне оцінювання здійснюється шляхом:
Слайд 18. Вчитель, який використовує формувальне оцінювання
▶ Визначає цілі уроку та формулює їх зрозумілою для учня мовою .
▶ Встановлює разом з учнями критерії оцінювання, тобто те, що буде братися до уваги під час оцінки роботи учня.
▶ Використовує ефективний зворотний зв’язок. Створює навчальну атмосферу, працюючи з учнями та батьками.
▶ Може формулювати ключові запитання. Впроваджує самооцінку та дружню оцінку.
▶ Розрізняє функції підсумкової та формувальної оцінки.
. Слайд 19. Спільне ТО і ФО
Формувальне оцінювання (assessment): |
Обидва: |
Підсумкове оцінювання (Evaluation) |
Оцінює процес |
Вимагають критеріїв |
Оцінює результат |
Завжди є позитивним |
|
|
Виносить оціночне |
||
судження |
||
Застосовують засоби |
||
вимірювання
Є доказовими |
||
Індивідуалізоване |
Застосовується відповідно до стандартів |
|
Є ціннісним |
Показує недоліки |
|
Дає зворотний зв’язок |
|
І ще. Формувальне оцінювання здійснюється під час навчального процесу,а а підсумкове – по його завершенні. Ще одна порівняльна таблиця.
. Слайд 20.
Формувальне оцінювання |
Підсумкове оцінювання |
Перевіряє, як триває навчання |
Перевіряє, що було вивчено |
Діагностувальне: ідентифікує сфери, де |
Оціночне: вимірює досягнення певного рівня |
необхідне покращення |
|
Ідентифікує недоліки і покращує навчання |
Судить про якість |
Здійснюється під час навчального процесу |
Відбувається в кінці навчального процесу |
Допомагає учням вчитися один в одного |
Змушує учнів конкурувати між собою |
Провідна роль у формувальному оцінюванні належить критеріям, за якими воно здійснюється. Критерії оцінювання визначаються вчителем (із поступовим залученням до цього процесу учнів) відповідно до кожного виду роботи та виду діяльності учнів.
Орієнтирами для визначення критеріїв формувального оцінювання є вимоги до обов'язкових результатів навчання та компетентностей учнів визначені Державним стандартом і очікувані результати, зазначені в освітній програмі закладу загальної середньої освіти.
Звісно, формувальне оцінювання передбачає діагностику прогалин чи недосягнутих результатів, але в звіті чи листі, в спілкуванні з учнями чи їх батьками це має відображатися винятково позитивними характеристиками: замість “не знає” чи “не вміє” потрібно писати “потребує додаткової роботи”, “варто приділити увагу”, “потенціал для зростання полягає в…” тощо. Так як одним із потужних стимулів набуття школярами ключових компетенцій є використання саме позитивних оцінювальних суджень. Тривалий час одним із головних чинників мотивування учнів під час навчання був процес оцінювання їх успіхів та досягнень у навчанні. На жаль, учителі й сьогодні часто використовують оцінку як спосіб покарання та залякування учнів, відбувається підміна функцій оцінки. Формувальне оцінювання не може складатися з балу, цифри, букви чи лише одного слова (на привеликий жаль, сьогодні такі явища при здійсненні Ф.О. є і в нашому закладі). Батькам мають додавати обов’язково пояснення, розширену категорію чи словесну характеристику – написану самим вчителем чи складену із запропонованих варіантів.
Слайд 21.
Пропоную виконати вправу (робота в парах) Оцінка у словах https://learningapps.org/10902955
Ще раз підкреслю, що будь- яка оцінка впливає на особистість, тож давайте користуватися тими вербальними формами, що спонукають до саморозвитку, самовдосконаленню, мотивують на подолання труднощів. Пам’ятаємо, що під час оцінювання ми маємо сформувати в дитини ситуацію успіху.
Слайд 22. Вправа «Правила формувального оцінювання» (робота в групах)
https://wordwall.net/ru/resource/27058931
Мета впровадження: сприяти закріпленню знань учасників з теоретичних основ питань формувального оцінювання
Завдання: продовжити речення, утворивши при цьому правила оцінювання для вчителя. Спікер групи повідомляє результат роботи колег. Самооцінювання.
Враховуй………
Створюй……
Поважай…..
Враховувати……
Орієнтуватись на …….
Не протиставляти……
Оцінювати не…….
Вмотивовувати…..
Використовувати….
Коректно …..
Слайд 23-25 Алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання
Вправа «Я роблю так!» (Презентація досвіду роботи колег з окремими презентаціями)
Мета впровадження: сприяти розповсюдженню досвіду колег з питання формувального оцінювання, активізації знань учасників з теоретичних основ питань, розвиток методичної грамотності, професійної компетентності.
Завдання: сприймати інформацію, робити нотатки, фіксувати питання для обговорення
Вчителі початкових класів Кісільова Г.В.,
Ярошенко Т.Ю., Боброва В.М., Комарніцька Н.В.
З досвіду роботи вчителів -предметників.
Техніки формувального оцінювання https://www.youtube.com/watch?v=qAMF6gSqdgg
Засєченко Т.Г
Слайд 26 Результат ФО
Підсумковий етап
Вправа «Створити хмару слів «Формувальне оцінювання».
Вправа «Граємо в Кахооt «Формувальне оцінювання». https://www.mentimeter.com/r/01c22b5c8783c31a769e64f30b22e672
Очікувані результати: закріплення теоретичних засад з формувального оцінювання; підвищення методичної грамотності педагогів. (тривалість 10 хвилин)
Кахут «Формувальне оцінювання» https://create.kahoot.it/details/634b0ff8-5132-4ba4-a572-fd5c25723576
Рефлексія ( слайд 29 )
Вправа «Лист самооцінювання»
Мета: забезпечити зворотній зв'язок з аудиторією
Завдання: заповнити лист самооцінки роботи в групі
Очікуваний результат: учасники усвідомлюють особисті очікування
Таймінг: 5- 7 хвилин
Лист самооцінки роботи в групі
(Оцініть себе за кожним напрямом від 0 до 2 балів)
№ |
Критерії |
Бали |
1 |
Ти брав активну участь в роботі групи |
|
2 |
Ти вносив вдалі пропозиції, які врахувала група |
|
3 |
Ти надав підтримку іншим членам групи, заохочував їх до роботи |
|
4 |
Ти висунув цілком нову ідею, що сподобалась іншим |
|
5 |
Ти вдало узагальнював думки інших і просував роботу групи вперед |
|
6 |
Ти виконував правила роботи в групі |
|
|
Всього балів |
|
Вправа «Оцініть своє ставлення до необхідності застосовувати формувальне оцінювання в старшій школі»
Рішення педради
1. Педагогам закладу:
1.1 Здійснювати постійно формувальне оцінювання як невід'ємний складник освітнього процесу, метою якого є відстеження особистісного розвитку учнів, процесу опанування ними навчального досвіду як основи компетентності, забезпечення індивідуальної траєкторії розвитку особистості.
1.2 Організовувати само- та взаємооцінювання учнів на регулярній основі за визначеними критеріями до умінь, що є наскрізними, та складових компетентностей, залежно від навчального поступу учнів.
1.3 Під час проектування уроків використовувати арсенал технологічних вправ, що були запропоновані на педагогічній раді, застосовувати інформаційно-комунікаційні технології (онлайн-сервіси та платформи, мобільні додатки для створення опитувань, тестів, інтерактивних вправ тощо), що активізують пізнавальний інтерес учнів.
.
Постійно
1.4 Пройти курс «Оцінювання без знецінювання» на студії онлайн-освіти ed-era.com (онлайн-курс для вчителів про сучасні практики оцінювання).
2.Заступнику директора з навчально-виховної роботи закладу Л.М. Хир:
2.1. Вивчити та узагальнити досвід педагогів закладу з впровадження формувального оцінювання
Протягом 2021-2022 н.р
3. Створити творчу групу з розробки єдиної стратегії оцінювання учнів НУШ у основній школі (5-9 класи) у складі:
Хир Л.М..- голова групи, заступник директора з навчально-виховної роботи;
Проценко С.С..- член групи, заступник директора з виховної роботи;
Кісільова Г.В. - член групи, вчитель початкових класів;
Толмачевська В.І. - член групи, вчитель математики;
Пилипова Л.М. член групи, вчитель історії;
4. Творчій групі:
4.1. Вивчити досвід роботи вчителів початкової ланки з впровадження формувального оцінювання учнів НУШ.
4.2. Розробити проєкт стратегії оцінювання учнів НУШ у основній школі (5-9 класи) з 2022-2023 н.р.
До 20 квітня 2022р.
5. Класним керівникам:
5.1. Проводити інформативну та роз’яснювальну роботу серед батьків про нові підходи оцінювання в системі навчання учнів НУШ.
Протягом 2021-2022 н.р.
Додаткові матеріали
Алгоритм діяльності вчителя по впровадженню формувального оцінювання http://surl.li/bbpez
Каталог літератури (Гладких О.М.) http://surl.li/bbufg
З досвіду роботи вчителів: Толмачевської В.І. http://surl.li/bcmps
Пилипової Л.М. http://surl.li/bcmp Черненко С.О. http://surl.li/bcdjt
Гудзь А.Я. http://surl.li/bbper Кісільової Г.В. http://surl.li/bcmrc
Комарніцької Н.В. http://surl.li/bbuex