Мета самоврядування. Забезпечити залучення учнів до діяльності колективу, суспільства;Сформувати в учнів високі моральні якості, вміння співпрацювати на принципах рівності, гласності, демократизму;Сформувати толерантне ставлення до різних світоглядів, політичних доктрин, релігійних переконань;Сформувати почуття патріотизму, національної гідності; поваги до рідної мови;Ознайомити учнів із різними демократичними здобутками, особливостями становлення демократії в УкраїніСвітлана Цап , 2013
Головне завдання шкільного самоврядування виявлення індивідуальних особли- востей учнів ;розвиток творчих здібностей ; вільне і відповідне самовираження ;виховувати в учнів почуття власної гідності ; надавати їм можливість виявляти себе далі через розвиток соціальної активностіСвітлана Цап, 2013
Функції самоврядування. Забезпечення порядку в школі, організація чергування по школі, у класах; Організація дозвілля на перервах;Проведення загальношкільних лінійок, зборів, конференцій, виставок;Організація самообслуговування в класах, контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог;Організація роботи зі збереження шкільного майна, збереження води; електроенергії, підручників;Організація роботи з благоустрою території школи;Контроль за відвідуванням учнями школи;Заслуховування звітів органів учнівського самоврядування;Організація трудових загонів старшокласників;Надання допомоги в організації оздоровчих таборів молодших школярів;Участь у розробці плану роботи школи на новий навчальний рік. Світлана Цап , 2013
З історії шкільного самоврядуванняперші згадки про учнівське самоврядування пов'язані із давньогрецькою школою та іменами філософів Платона і Аристотеля ( IV ст. до н.е. ) ;1531-1556 рр. в р. Гольдберзі (Сілезія) працювала латинська школа, якою керував Валентин Тротцендорф ;1586 р. братські школи на Україні ;демократичний принцип єдиної школи - слов'янський педагог Я. А. Каменський ("Закони добре організованої школи“) ;1758 р., елементи самоврядування - М. В. Ломоносов ("Регламент московських гімназій”) ;праці К. Ушинського ;Світлана Цап, 2013
1906 р., С. Шацький, товариство культурних людей "СЕТЛЕМЕНТ“ у Москві ;1907 р., Горбунов І.І. ("Декілька вступних слів“ ) ;16 жовтня 1918 р. звернення Державної комісії по освіті "Основні принципи єдиної трудової школи“ ;30 вересня 1918 р., ВЦВК РРФСР "Положення про єдину трудову школу” ;18 грудня 1923 р., Рада народних комісарів РРФСР “Статут єдиної трудової школи” ;Світлана Цап , 2013
16 жовтня 1918 р. звернення Державної комісії по освіті "Основні принципи єдиної трудової школи“ ;30 вересня 1918 р., ВЦВК РРФСР "Положення про єдину трудову школу” ;18 грудня 1923 р., Рада народних комісарів РРФСР - “Статут єдиної трудової школи” ;1921 р. Наркомпрос РРФСР – Положення про організацію учнів в школах другого ступеня ;1923 р., Наркомпрос РРФСР – Тези про самоврядування ;Вершиною шкільного самоврядування в 20-30-і роки можна вважати створену А. С. Макаренко комуну ім. Ф. Е. Дзержинського, все управління життям комуни здійснювалося самими комунарами. Світлана Цап, 2013
в українській історії освіти демократичні засади розвивалися з XVII століття у братських школах, де створювались «молодечі» братства, до яких входили всі учні школи. Учні обирали свою управу, присягалися Україні бути патріотами і чесними людьми, шанувати свій народ, привчалися до самодіяльності. У сучасному світі учнівське самоврядування доволі поширене і має цікаві традиції, особливо в таких країнах, як Данія, Англія, Польща, Канада. Світлана Цап , 2013
Актуальність створення шкільного самоврядування в сучасних умовах участь у шкільному самоврядуванні або в діяльності громадської організації сприяє формуванню громадянської позиції і ціннісного відношення до себе й інших; дозволяє учням підвищити соціальну компетенцію; розвивати соціальні навички поведінки і установок на самостійне ухвалення рішення соціальних проблемних ситуацій. Світлана Цап, 2013
В основі класного самоврядування: демократизація та гуманізація виховного процесу; зв'язок виховання з реальним життям; виховання особистості в колективі в ході спільної діяльності; єдність вимог і повага до особистості; послідовність, систематичність і єдність виховних впливів; відповідність віковим та індивідуальним особливостям учня; свідомість, самодіяльність та активність учнів. Світлана Цап, 2013
Етапи створення органу учнівського самоврядуваннявибори голови учнівського самоврядування; вибори секретаря учнівського самоврядування, голів та членів комісій (секретарів);збори обраних членів органу учнівського самоврядування;складання і затвердження загального плану роботи органу учнівського самоврядування;складання і затвердження планів роботи комісій;організація діяльності друкованого органу (друкований орган випускається щомісячно, датується, зберігається 2-3 роки);складання і затвердження графіка засідань органу учнівського самоврядування (хід усіх засідань протоколюється секретарем, протоколи зберігаються 2-3 роки). Світлана Цап
Можливості самоврядування передбачають сформованість у свідомості вихованців намірів і умінь безконфліктного життя у суспільстві, поваги до прав і свобод кожної особи. В умовах таких явищ, як нетерпимість, расові, релігійні і етнічні конфлікти, саме в період активного формування свідомості треба закласти основи для безконфліктного співжиття. Самоврядування сприяє: виявленню та розвиткові організаційних навичок; формування в учнів відповідальності, принциповості, ініціативності. Світлана Цап 2013