Загальношкільний проект «Енергодар –місто для дітей»
Слотіна Євгенія Георгіївна
Україна, Запорізька обл., м. Енергодар, Енергодарський навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад» № 9, заступник директора з ВР
У сучасних умовах зростають вимоги виховання особистості, здатної знайти своє місце на складних перехрестях життя, самовизначитися і реалізувати себе. Зросло значення виховання у людини таких особистісних якостей, завдяки яким вона поступово стає активним суб’єктом соціальної взаємодії. Ще більш важливого значення набуває проблема активізації самовиховання учнів, адже становлення суспільно активної та гармонійно розвиненої особистості великою мірою залежить від власних зусиль самої людини, спрямованих на самовдосконалення як неодмінної умови досягнення успіху в самовизначенні, самореалізації, життєтворчості.
Саме позашкільна діяльність, участь учнів у різних її видах - важлива сфера, у якій можливості для вияву самоактивності, а водночас і для особистісного самовизначення та самореалізації учнів, є вельми широкими. Вільна від жорсткої регламентації, обов’язковості, позашкільна діяльність розкриває широкі можливості для вияву самостійності, самоактивності, що вельми імпонує учням молодшого шкільного віку.
Проблема розвитку творчості дитини набуває в наш час особливого значення. Тож, як формувати творчу, інтелектуально розвинену особистість? Для успішного вирішення цієї проблеми велике значення має розвиток творчих здібностей, дитячої активності та самостійності. І в цьому велику роль відіграє позашкільна діяльність та гурткова робота.
По-перше, виховання ціннісного ставлення до здорового способу життя має вплив на здоров'я, фізичний розвиток, розвиток пізнавальних здібностей, вольових якостей, емоційності дитини, тобто на її внутрішній світ. Фізкультурно- оздоровча робота сприяє гармонійному розвитку особистості, вдосконаленню як фізичних, так і психічних, інтелектуальних, духовно - моральних якостей.
Навчаючись рухатись, дитина набуває знань, необхідних для її свідомої рухливої діяльності, набуває досвіду їх реалізації, у тому числі і творчої.
Навчання діяти сприяє усвідомленню дитиною самої себе як особистості, виробляє у неї потреби удосконалювати власну природу, створює передумови для реалізації її індивідуальності. Здійснюючи різні дії, дитина отримує можливість самовдосконалення, де формується інтерес і повага до фізичної культури.
По-друге, особливо велику цінність позакласної роботи у вихованні національно-патріотичної свідомості молодшого школяра мають: усвідомлення приналежності до української держави і народу; шанування історії і мови свого народу, країни; почуття гордості та поваги до своїх батьків, роду, народу, місця, де народився; знання культури свого народу і прагнення дотримуватись традицій.
Підкреслюю, що почуття патріотизму є основою духовного життя кожної людини, її прагнення до волі та процвітання своєї країни. Патріотизм становить одну з найважливіших складових частин національного світогляду і поведінки людини у її ставленні до рідного краю, до інших націй і народностей. Збереження історико-культурних традицій народу, знання героїчного минулого є фундаментом патріотичного виховання підростаючого покоління.
Саме тому, з метою розвитку творчих здібностей молодших школярів, що сприяють росту мотивації до освіти та самоосвіти в ЕНВК «ДНЗ-ЗНЗ»№9 було реалізовано Проект «Енергодар- місто для дітей».
Провідною ідеєю проекту «Енергодар- місто для дітей» (далі – Проект) є творчий пошук соціальних партнерів щодо розвитку творчих здібностей, виховання ціннісного ставлення до здорового способу життя, відродження національних традицій, української культури, формування у молодших школярів патріотизму і національної гідності.
Завдання проекту:
- Розширення знань молодших школярів про можливих соціальних партнерів;
- розроблення презентаційних і просвітницьких матеріалів для дітей;
- формування позитивного іміджу соціальних партнерів як центрів розвитку успішної, конкурентоспроможної, національно-свідомої особистості з активною громадянською позицією;
- удосконалення виховних технологій в умовах тісної взаємодії різних соціальних інституцій.
Прогнозований результат: набуття молодшими школярами соціального досвіду, 100% зайнятість учнів гуртковою роботою в позаурочний час.
Для того, щоб освітнє середовище сприяло самореалізації кожного учня, в рамках проекту членами творчої групи створено віртуальну карту «Енергодар – місто для дітей» https://proektenvk9.blogspot.com/, яка допоможе молодшому школяру поповнити знання у сферах, які цікаві учневі й розкривають перед ним нові горизонти пізнання; розвивати творчі здібності, оволодівати необхідними життєвими навичками; розвинути свій емоційний інтелект; отримати необхідну індивідуальну педагогічну підтримку; зберегти і зміцнити моральне, фізичне і психічне здоров’я,сприяти взаємоузгодженню зовнішніх потреб та внутрішніх мотивів.
Картою користуватись зовсім не складно. Сервіс максимально простий: необхідно навести курсор на обраний заклад і вся інформація буде перед дитиною.
На сторінках партнерів представлено фото та відеоматеріали про творчу діяльність соціального партнера.
Під час складання карти робота з учнями будувалась на використанні нових підходів, які переносять акцент не на накопичення знань, а на формування технологій розумової праці учнів.
Співпраця педагогів і учнів в ході Проекту – це спільний процес пізнання і відкриттів, постійне створення ситуації успіху для самореалізації учня в освітньому середовищі.
Зазначаю, що основа будь-якої моделі інноваційного освітнього простору як засобу успішної соціалізації дітей — соціалізований вплив кожного його суб’єкта.
Вважаю, що досягти справжнього результату у вихованні й соціалізації дітей можна лише тоді, коли будуть гармонічно поєднуватися всі види педагогічного впливу, зокрема сім’ї, школи та соціальних інститутів.
Джерела інформації: