1. Вступне слово
Доброго дня, шановні гості та учні! Сьогоднішнє наше педагогічне читання присвячене творчості великого українця,славетного педагога, мислителя і дитячого письменника – Василя Сухомлинського, девізом якого були слова: «Спішіть робити добро». Про нього кажуть:
Великий працелюб і Бог дитини,
Безмежна Совість, Людяність ясна…
Він Прометей своєї України,
Він в педагогіці-Пролог! Весна!
Ведуча Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Він дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м’яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про ласкаві мамині руки і добру бабусю. Він писав казки і оповідання про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб усі діти виросли добрими, чуйними, працьовитими та щоби любили батьків, рідну домівку,свою Батьківщину.
Презентація про Сухомлинського
Ведуча Відомий педагог, письменник, публіцист, автор народної педагогіки, який створив оригінальну педагогічну систему, що грунтується на принципах гуманізму , на визнанні особистості дитини найвищою цінністю , на яку повинні бути орієнтовані процеси виховання і освіти , творча діяльність згуртованого колективу педагогів- однодумців та учнів.
Ведуча Василь Сухомлинський будував процес навчання як радісну працю; велику увагу він приділяв формуванню світогляду учнів; важлива роль у навчанні відводилася слову вчителя. Він казав: “Вчительська професія, - це людинознавство, постійне, те, що ніколи не припиняється, проникнення у складний духовний світ людини. Чудова риса – постійно відкривати в людині нове, дивуватися новому, бачити людину в процесі її становлення – один із тих корінь, які живлять покликання до педагогічної праці. ” Також він розробив комплексну естетичну програму « виховання красою», особливо – красою слова.
Ведуча Великий педагог казав: «Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним – велике мистецтво, словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодіваймо цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса!»
Ведуча У радянській педагогіці свого часу Сухомлинський став розробляти гуманістичні традиції вітчизняної і світової педагогічної думки. Його ідеї втілені в практиці багатьох шкіл . Сухомлинський - автор близько 30 книг і понад п'ятисот статей , присвячених вихованню і навчанню молоді. Книга його життя - « Серце віддаю дітям» за яку його нагородили Державною премією УРСР - 1974 , посмертно.
Ведуча У своїх відомих творах «Листи до сина», «Серце віддаю дітям», «Виховання людини» він сформулював базові принципи виховання дитини. І незважаючи на те, що ці принципи були зазначені близько півстоліття тому, вони і сьогодні не втрачають актуальності, а скоріше навіть навпаки. Ось лише деякі з них:
- Тільки той зможе стати справжнім учителем, хто ніколи не забуває, що він і сам був дитиною.
Ведуча На кожному кроці перед дитиною, підлітком, юнаком – камінь, який можна обійти, але можна і прибрати з дороги, звільнивши її для інших людей і розчистивши стежку до власної совісті.
Ведуча Найгірше, що нерідко супроводжує працю дітей, це думка, що вони роблять велику послугу дорослим і тому заслуговують великої похвали, навіть нагороди.
Ведуча Я твердо переконаний, що людяність, сердечність, доброта будь-якої людини вимірюються тим, як ставляться до нього діти. Той, кого люблять діти, – справжній.
Презентація
Ведуча Життя Василя Сухомлинського - це виховання дітей , особистості. Він вважав, що саме дитина повинна стати основою процесу освіти і виховання. Сухомлинський величезне значення приділяв формуванню світогляду дитини через працю, пізнання краси навколишнього світу, творчої діяльності, читання книг і казок разом з дітьми.
Ведуча Він виховував у дітях особисте ставлення до навколишньої дійсності , розуміння своєї справи і відповідальності перед рідними , товаришами і суспільством і , що головне , перед власною совістю.
Ведуча 2 вересня 1970 року перестало битися серце Василя Олександровича Сухомлинського. Він прожив 52 роки. Але фізична смерть не поклала край життю його творчих надбань. Адже у них так багато доброти. чуйності до людей, бо слово «доброта» було найголовнішим у його житті. До вашої уваги інсценізація оповідання Василя Сухомлинського «Іменинний обід».
Сценка «Іменинний обід»
Ведуча Актуальними в умовах сьогодення є погляди Сухомлинського на професію вчителя і шляхи піднесення його професійної майстерності. Про це зокрема йдеться у таких працях: «Павлиська середня школа», «Сто порад учителеві», «Розмова з молодим директором школи», в статтях «Майстерність», «Високе покликання педагога», «Учитель і діти», «Суспільство і вчитель» та інші.
Ведуча За переконанням В. О. Сухомлинського тільки творча особистість учителя зможе виховати творця. Великий педагог відмічав: «Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті, – з людиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить її життя, здоров’я, розум, характер, воля, громадянське й інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя». Адже учитель – творець Людини!
Пісня «Спасибі, вчителю»
Педагог А зараз я запрошую вас взяти участь у діловій грі «Пізнаємо В.Сухомлинського». Вона складатиметься з кількох завдань, які ми будемо почергово виконувати і робитимемо відповідні висновки.
А розпочнемо ми із само презентації, яка полягатиме у тому, що кожен з нас повинен представитися та назвати своє професійне кредо.
Представлення
А тепер перейдемо безпосереднь до нашої гри.
Перше завдання називається «Склади цитату». полягатиме у тому, що ви повинні з поданих слів скласти вислів В. Сухомлинського про патріотичне виховання і зачитати його.
1. Патріотизм – серцевина людини, основа її активної позиції.
2. Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.
3. Без будь-кого з нас Батьківщина може обійтися, але будь-хто з нас без Батьківщини – ніщо.
Зачитування зі слайду
Педагог Отож, підводячи підсумок з точки зору Василя Сухомлинського для того, щоб правильно виховати патріотичні почуття в учнів, потрібно об’єднувати зусилля вчителів, батьків, педагогічної громадськості для вирішення даного завдання. Так, як педагоги – люди творчі, то наступне завдання командам теж творче: вам пропонуються такі завдання:
1.Сформувати професійні та індивідуальні якості педагога за Сухомлинським.
Зачитування зі слайда
2. Створити модель школи за Сухомлинським.
Зачитування зі слайда
3. Методи виховання за Сухомлинським.
Зачитування зі слайда
Ведучий: Ми, як педагоги часто стаємо свідками різних проблемних ситуацій і нерідко їх вирішуємо. Наступна вправа « Ситуація» вам пропонується розв’язати проблемні ситуації.
Проблема учня 5 класу «Коли я навчався в початковій школі, я був хорошим учнем: мав досягнення тільки високого і достатнього рівнів. Мені подобалася вчителька. Учителька Тамара Петрівна завжди допомагала мені, якщо я чогось не розумів. Тепер навчаюся у 5 класі. Предметів дуже багато і я нічого не встигаю вчити. Іноді не розумію, про що говорить учитель. І тепер не знаю, що мені робити. До школи ходити не хочеться.»
Проблема одного з батьків учениці 5 класу. «Моя дочка навчається у 5 класі. Ми всією сім’єю не можемо відрегулювати наш життєвий режим, донька нічого не встигає робити, дуже втомлюється , стала дратівливою. Завдання дуже великі , ми самі нічого не розуміємо і не завжди можемо дати пораду дитині. Весь час після шостої вечора ми присвячуємо доньці, але проблема зостається.
Проблема молодого класного керівника 5 класу. « Мені дуже складно налагодити стосунки з учнями 5 класу. Вони практично не слухають мене, постійно спілкуються з учителькою Тамарою Петрівною. І вона дуже часто заходить до нас у клас. Що мені робити?»
Зачитування зі слайда
Педагог Василь Сухомлинський все своє життя віддавав серце дітям. Прийміть на пам'ять про наші педагогічні читання ці пам’ятки і нехай вам ніколи не бракує здоров’я, творчості і Божої опіки у житті.
1