Виступ на педагогічній нараді "Культура академічної доброчесності:проблеми та виклики"

Про матеріал
Інформаційний матеріал буде в нагоді як практичним психологам, так і педагогам: що таке "академічна доброчесність", які основні причини порушення академічної доброчесності, як навчити учнів готуватися до уроків, не використовуючи плагіат тощо
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Культура академічної доброчесності:

проблеми та виклики

 

Добрий день, шановні колеги!

Перед тим, як торкатися проблем та викликів культури академічної доброчесності, нагадаємо, що таке академічна доброчесність.

Стаття 42 Закону України “Про освіту” визначає академічну доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень. 

Міжнародний центр академічної доброчесності визначає академічну доброчесність як дотримання таких фундаментальних цінностей:

-         чесності – уникнення шахрайства, обману, списування,

-         довіри – впевненість в собі та чесності інших учасників освітнього процесу,

-         справедливості – відсутність дискримінації, неупереджені рішення,

-         поваги – уважне ставлення до різних точок зору,

-         відповідальності – розуміння наслідків власних та колективних дій,

-         відваги, сміливості до дій – здатність своїми діями відстоювати цінності академічної доброчесності,

-         прозорості – посилання на достовірну інформацію.

Оскільки замало лише вірити у фундаментальні цінності. Їх потрібно відстоювати, навіть зіткнувшись із тиском з боку інших чи відмінними поглядами. А це вимагає цілеспрямованості, відданості та відваги.

Порушенням академічної доброчесності вважається:

  • академічний плагіат (оприлюднення чиїхось результатів дослідження як власних або тексту без вказання авторства);
  • самоплагіат (опублікування власних раніше опублікованих наукових результатів як нових);
  • обман;
  • хабарництво;
  • фабрикація (вигадування даних чи фактів);
  • фальсифікація (відома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень);
  • необ’єктивне оцінювання;
  • допомога учням під час оцінювання їх навчальних результатів чи створення перешкод під час оцінювання;
  • вплив на працівника, щоб він здійснив необ’єктивне оцінювання (частина 4 статті 42 Закону України  “Про освіту”);
  • списування; 
  • використання недозволенних матеріалів (шпаргалок, калькуляторів, гаджетів);
  •  тощо

Щодо проблем та викликів культури академічної доброчесності: за інформацією Служби освітнього омбудсмена, вони  неодноразово отримували звернення від батьків, які вважають, що вчителі необ’єктивно оцінюють їхніх дітей, занижуючи оцінки. Надходять скарги і від педагогів щодо тиску батьків, адміністрації шкіл, аби вчителі завищували оцінки окремим учням. Особливо такі звернення вони отримували на початку дистанційного навчання, коли ще не було достатнього розуміння, як оцінювати учнів на дистанційному навчанні. Також вчителі скаржаться на несамостійне виконання робіт учнями, завантаження їх з Інтернету. 

Іноді саме батьки підштовхують дитину до недоброчесної поведінки, купуючи їй книжку готових домашніх завдань, виконуючи замість дитини поробки або інші завдання. Таким чином дитина звикає, що будь-яке завдання можна виконати не самостійно, порушує авторські права та знецінює роботу тих, хто працює самостійно. 

Серед педагогічних працівників академічна недоброчесність проявляється, коли вони використовують готові розробки уроків без посилання на авторство. Також поширена проблема, коли педагоги під час підвищення кваліфікації замість того, щоб самостійно пройти програму підвищення кваліфікації платять, аби інші люди виконали це за них.

Служба освітнього омбудсмена відмічає, що і вони також стикаються з цією проблемою. Переглядаючи деякі сайти управлінь освіти та шкіл, вони знаходили дослівні публікації та авторські ілюстрації Служби без посилання на їх авторство або вказування першоджерела.

Вони надають приклад, як треба робити, щоб не порушувалися авторські права: на початку вашої публікації має бути текст такого змісту: “На офіційній сторінці у соціальних мережах / сайті освітнього омбудсмена оприлюднено <назва нашої публікації>” – і відразу після цього пряме посилання на нашу публікацію на сайті або офіційній Фейсбук-сторінці, залежно від того, де саме було опубліковано матеріал.

Визначити: який вид порушення  академічної доброчесності:

  1.     Денис — учень 11 класу. Щоб вступити до університету його мрії, він має отримати атестат з високим середнім балом. Насправді Денис не має високих оцінок з половини предметів, тому його батьки вирішили домовитися з вчителями, щоб вони підвищили його оцінки. У винагороду за це батьки Дениса купуватимуть новий спортивний інвентар до зали фізичного виховання (обман, фальсифікація, хабарництво, необ’єктивне оцінювання).
  2.     Сашко та Марічка вирішили взяти участь у конкурсі соціальної відеореклами «Чесність починається з тебе». Передивилися десятки відео на YouTube, а потім одне з них, яке їм було найбільше до вподоби, перезняли, відтворивши сюжет і навіть місця зйомок. Вони були в захваті від своєї винахідливості і сподівалися перемогти (фабрикація, обман, плагіат, необ’єктивне оцінювання).

Крім того, на основі нового Закону України “Про повну загальну середню освіту” у 2020 році багато шкіл розробили власні Положення про академічну доброчесність учасників освітнього процесу. Це дозволило багатьом педагогам та учням дізнатися про таке явище, його види і форми покарання.

Яка відповідальність педагогічних працівників за академічну недоброчесність?

Законами України “Про освіту” та “Про повну загальну середню освіту” для педагогічних працівників визначається відповідальність за академічно недоброчесну поведінку.

Рішення про те, порушив педагог академічну доброчесність чи ні, й те, який вид академічної відповідальності застосувати до педагога, приймає педагогічна рада. На педраді має бути присутнім  і сам педагогічний працівник та/або його законний представник.

Якщо у школі підтвердили факт порушення академічної доброчесності вчителем, такий вчитель:

  • не може залучатися до заходів забезпечення і підвищення якості освіти, учнівських олімпіад та інших змагань;
  • не допускається до позачергової атестації;
  • не може отримувати премії, інші заохочувальні виплати, нагороди протягом одного року;
  • може бути позбавлений педагогічного звання.

Те, порушував  педагогічний працівник академічну доброчесність, чи ні, враховується також, коли вирішується питання, притягувати педагогічного працівника до дисциплінарної відповідальності, чи ні, а також під час конкурсного відбору на посаду керівника закладу освіти (стаття 43 Закону України “Про повну загальну середню освіту”).

Яка відповідальність учня

За порушення академічної доброчесності педагогічний працівник може робити учню зауваження. Нині – це найпоширеніший вид відповідальності, який застосовують до учня. Також учень може повторно проходити підсумкове оцінювання, ДПА, відповідний освітній компонент освітньої програми, позбавлятися академічної стипендії, призових місць на учнівських змаганнях, турнірах, олімпіадах, конкурсах (частина 7, статті 43 Закону України “Про повну загальну середню освіту”).

Рішення про академічну відповідальність учнів приймає педагогічний працівник, який виявив порушення академічної доброчесності, або педагогічна рада закладу освіти відповідно до положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти.

Рішення про позбавлення учня недоброчесно отриманих академічної стипендії, призових місць на учнівських змаганнях, турнірах, олімпіадах, конкурсах приймає той орган (посадова особа), який їх присвоїв. 

Види академічної відповідальності, що можуть застосовуватися до учнів та педагогічних працівників, повинні відповідати вчиненим порушенням. За одне порушення може бути застосовано лише один із видів академічної відповідальності.

Рішення про притягнення до академічної відповідальності може оскаржуватися у порядку, визначеному положенням про внутрішню систему забезпечення якості освіти закладу освіти.

 

Що робити, щоб подолати академічну недоброчесність в закладах освіти?

Першим кроком має бути проведення просвітницької діяльності у закладі освіти. Вчителя, батьки та учні повинні знати про існування такого явища, його види та відповідальність. Оскільки саме учні – те покоління, яке згодом формуватиме майбутнє нашої країни, – саме в них насамперед потрібно закладати цінності доброчесної поведінки під час проведення навчальних занять, на виховних заходах, годинах спілкування, інформаційні листи тощо.

 Другий крок, коли кожний з нас особисто дотримується норм академічної доброчесності, надає свій власний приклад і застосовує компетентнісний підхід у навчанні, спонукає учнів до критичного мислення, творчої та аналітичної роботи, вчить учнів самостійно виконувати завдання, використовувати лише перевірені та надійні джерела інформації.

Більш розгорнуту інформацію щодо принципів та культури академічної доброчесності можна почерпнути з посібника «Виховуємо академічну доброчесність в школі» (оновлена версія) розробленого в рамках Проекту сприяння академічній доброчесності в Україні (SAIUP).  Цей посібник покликаний запропонувати підходи для виховання академічної доброчесності у школі, надати деякі практичні інструменти та ідеї для роботи з учнями 1-4, 5-8 та 8-11 класів. Матеріал підготовлено на основі праць українських та міжнародних педагогів, які торкались питання доброчесності у своїй професійній чи наукові діяльності. Методичні вказівки лягли в основу створення он-лайн курсу “Академічна доброчесність для вчителів” розробленого спільно з Платформою онлайн освіти EdEra. Крім цього, в додаток до цього посібника авторки створили робочий зошит, для виконання практичних вправ у класі. https://saiup.org.ua/resursy/metodychni-vkazivky-dlya-vchyteliv-vyhovuyemo-akademichnu-dobrochesnist-v-shkoli/.

 Також є такий Проєкт Academic IQ: фахівці проєкту спільно з аналітичним центром “ОсвітАналітика” та запрошеними експертками й експертами підготували методичні рекомендації “Академічна доброчесність у середній освіті”. Метою цього документа є надання методичної підтримки вчителям і керівникам закладів загальної середньої освіти в питаннях розробки, запровадження, моніторингу та  реалізації політики академічної доброчесності як складової частини внутрішньої системи забезпечення якості освіти https://academiq.org.ua/resursy/metodychni-rekomendatsiyi-dlya-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osvity-z-pidtrymky-pryntsypiv-akademichnoyi-dobrochesnosti/

Питанню дотримання академічної доброчесності приділена суттєва увага і в “Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти”, які затверджені наказом МОН №1460 від 30 листопада 2020 року.

Найважливіше те, що про академічну доброчесність важливо не просто говорити, а й учитися жити доброчесно на практиці та виховувати в собі сміливість відстоювати своє право на справедливе доброчесне освітнє середовище.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
21 лютого
Переглядів
1120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку