1 Особливості педагогічного коллективу. Трудовий колектив — сукупність людей, об'єднаних спільною метою і діяльністю, єдністю інтересів, єдиною організацією і взаємною відповідальністю кожного, відносинами співробітництва та взаємодопомоги. Він є не просто механічним об'єднанням людей, які спільно працюють, а об'єднанням на основі складної системи постійно діючих економічних, виробничо-технічних, організаційних, дисциплінарних, моральних, побутових взаємозв'язків між працівниками та їхніми групами. Усі ці взаємовідносини і взаємозв'язки відображаються в існуванні у колективі груп працівників — відносно стійких об'єднань людей, які безпосередньо контактують у процесі трудової діяльності чи поза нею. Останнім часом для характеристики групи використовують термін «команда». Формальна структура трудового колективу є упорядкованою сукупністю формальних соціальних груп, утворених відповідно до цілей і завдань функціонування виробничо-господарської організації. Неформальна структура — це сукупність неформальних соціальних груп, які функціонують у конкретному трудовому колективі.
Розробка проблеми цілей виховання, формування дитячого колективу, у вітчизняної педагогічної науці ініціювала пошук оптимальної моделі педагогічного колективу, його саморозвитку і саморуху. Сухомлинський зазначав, що педагогічний колектив кожної конкретної школи має свої особливості.--- Педагогічний колектив вчителів є частиною громадського колективу, куди входить складовою учнівський колектив. У категоріях науки управління і підходу педагогічний колектив є керуючою системою, а учнівський колектив - керованою. --- Головна відмінна риса педагогічного колективу полягає у специфіці професійної діяльності, приміром у навчанні й фізичному вихованні підростаючого покоління. Ефективність професійної діяльності педагогічного колективу визначається найвищим рівнем культури його членів, характером міжособистісних відносин, розумінням колективної безпеки й індивідуальної відповідальності, ступенем організованості, співробітництва. --- Педагогічні, виховні за своєю сутністю, колективи навчальних закладів дають учням початкове уявлення про колективі дорослих, про систему взаємин у ньому, про діяльність. Ця обставина стимулює педагогічний колектив до самоорганізації, постійному самовдосконалення. --- Рішення педагогічних завдань залежить від цього, якою мірою як і використовується виховний потенціал учнівського колективу.
--- Педагогізація соціального середовища - формування педагогічної культури батьків й суспільства загалом - стає невід'ємною функцією педагогічного колективу. --- Інша особливість педагогічного колективу у його високого рівня самоврядності. Підтвердження цього - діяльність ради школи, педагогічного ради, методичних комісій, громадських організацій. Зазвичай, функціональні обов'язки членів педагогічного колективу, керівників чітко визначено, посадові інструкції обов'язкові до виконання, відпрацьовані форми контролю та самоконтролю. --- Однією з особливостей діяльності педагогічного колективу є колективний характер праці та колективна відповідальність за результати школи. Індивідуальні зусилля окремих вчителів не принесуть бажаних успіхів, якщо де вони узгоджені з його діями інших педагогів, якщо ні єдності дій, вимог щодо організації режиму дня школи, щодо оцінки якості знань учнів. --- До особливостей життєдіяльності педагогічного колективу слід зарахувати також відсутність часових рамок виконання тих чи інших видів педагогічного праці. Це часто причина перевантаження вчителів, нестачі необхідного вільного часу для професійного зростання, в духовному збагаченні.
--- Специфічною особливістю педагогічного колективу є його переважно жіночий склад, і що може не проводити характер взаємовідносин, що виникають у ньому. Жіночі колективи емоційніші, частіше піддаються зміні настроїв, більш конфліктні, ніж педагогічні колективи, яких у значній своїй частині представлені чоловіки більш схильні до виховної діяльності, гнучкіші у виборі прийомів та способів педагогічного впливу. Проблема шкільного життя актуалізується останніми роками також у з помітним збільшенням кількості сімей без батьків. Вочевидь, що будь-який брак чоловічого представництва у шкільництві може бути компенсований рахунок залучення батьків, членів виробничих колективів до виховній роботі в час.
Ефективність діяльності педколективу залежить від багатьох параметрів соціальної структури соціально-психологічного клімату.наявність у трудовому колективі людей різного віку, з різним стажем праці є передумовою кращого організування взаємодопомоги та обміну досвідом. У такому колективі молоді працівники легше оволодівають професією і навичками спільної праці, а висококваліфіковані працівники задовольняють свої потреби у передаванні їх професійного та життєвого досвіду молодим. ефективність діяльності трудового колективу залежить також від його статевого складуна результати діяльності, систему взаємовідносин у колективі впливає кваліфікація працівників: чим вищий рівень освіти і кваліфікації працівників, тим кращих результатів слід очікувати.
2. Відносини у педколективі та принципи їх побудови. Складовими мікросередовища трудового колективу, що впливають на результати його роботи, є також ефект офіційних і неофіційних організаційних зв’язків між працівниками, стиль роботи керівника, характер колективних соціально-психологічних відносин, рівень задоволення соціальних і побутових потреб людей. Нерідко у трудових колективах виникають прояви бюрократизму, авторитаризму, грубощів, порушення соціальних норм, конфлікти і суперечки, які завдають шкоди праці і здоров’ю людей.
Основними принципами побудови нормальних соціально-психологічних відносин у педагогічному колективі ; свобода висловлювань й ініціативи, солідарність, поінформованість, справедливість, взаємоповага. Свобода висловлювань й ініціативи. У сучасних умовах колектив тільки тоді досягне успіху, коли кожен належний до нього індивід і всі загалом матимуть право на висловлювання своїх думок щодо справ у колективі, напрямів його розвитк. Крім того, члени колективу повинні також мати право на ініціативу щодо виробничих і соціальних проблем, а керівник має гарантувати його для всіх. Солідарність. У трудовому колективі людина повинна відчувати себе часткою єдиного цілого. Поінформованість. Колектив працює ефективно за наявності об’єктивної інформації про його справи. За її відсутності неминуче виникають чутки. Справедливість. Недооцінка керівництвом сумлінних працівників, невимогливість до нездар і потурання їм викликають осуд у колективі, деформують соціально-психологічний клімат у ньому. Взаємоповага. Йдеться не тільки про зовнішні елементи поваги до сумлінних працівників, а й про повагу, яка виявляється в реальному підтриманні соціального статусу працівника, якого він заслужив.
3. Згуртованість і соціальний розвиток педагогічного колективу. Згуртованість трудового колективу — ступінь міцності соціально-психологічних зв'язків між членами колективу. Рівень згуртованості трудового колективу та особливості управління залежать від стадії життєвого циклу. Етапи розвитку колективу 1) формування з певної кількості людей номінальної групи. Усім їм надалі доводиться спільно діяти для досягнення цілей, які ще не стали спільним мотивом майбутнього колективу;2) утворення колективу, тобто формування його активного ядра з людей, які не тільки усвідомили цілі колективу й активно діють щодо їх досягнення, а й впливають на інших учасників колективної діяльності. На цьому етапі утворюються мікрогрупи, які відрізняються між собою ставленням до цілей колективу;3) зародження ідейного співробітництва мікрогруп, які сприймають цілі й завдання колективу як свої особисті. Відповідно змінюються і відносини між керівником і колективом. Керівник уже не сприймається як носій структуроутворюючих дій, а починає сприйматися як один, хоч і специфічний, член колективу;4) досягнення зрілості колективу і особистостей, які входять до нього, усвідомлення єдності інтересів кожного працівника і колективу. Тільки на цьому етапі колектив набуває усіх ознак зрілості, формується сприятлива соціально-психологічна атмосфера для функціонування і діяльності об'єднаних у ньому індивідів.
Стадії життєвого циклу педколективу. На стадії утворення трудового колективу працівники ще не є згуртованими. Утворення трудового колективу розпочинається з прийняття рішення про створення організації або структурного підрозділу. Тоді відбувається призначення керівника, окреслення функціональної структури трудового колективу, добір керівників структурних підрозділів, а також визначення обов'язків, прав і відповідальності кожного . На стадії формування трудового колективу утворюється активне ядро з осіб, які перейнялися його цілями, активно діють у напрямі їх досягнення і впливають на інших працівників. Характерною особливістю цієї стадії є утворення всередині колективу мікрогруп, які відрізняються між собою ставленням до його цілей. Взаємна зацікавленість людей означає доброзичливе ставлення їх одне до одного з відповідним зовнішнім виявом (у жестах, міміці, словах, рухах). Симпатія — це неусвідомлена, ірраціональна прихильність до іншої особи. Люди, які симпатизують одне одному, працюють більш узгоджено й ефективніше. Виникнення симпатії й антипатії (неприязні) обумовлене закономірностями сприйняття, ступенем єдності основних життєвих інтересів, цілей і цінностей. Ризики на цій стадії пов'язані з процесами: Розчленування колективу — виділення у складі колективу привілейованих і непривілейованих груп внаслідок суб'єктивного присвоєння керівником статусу провідних у досягненні цілей організації. Роз'єднання колективу — поява у колективі «владної партії», «опозиції» і «центру» внаслідок боротьби за лідерство.
Для стадії стабілізації колективу характерне формування у ньому спільних цілей і норм, налагодження співробітництва. З розвитком потенціалу колективу постає питання, як використовувати наявні людські та інші ресурси. Це спонукає до перегляду методів праці, експериментування з метою підвищення продуктивності. Виникає співробітництво мікрогруп, які ототожнюють цілі і завдання колективу з власними. За багатьма критеріями цю стадію можна порівняти з людиною, яка перебуває на віковій межі між юністю і зрілістю: доросле, тверезе мислення у неї інколи поєднується з юнацькими «вибриками». Стиль керівництва на стадії стабілізації переважно демократичний. Стадії зрілості колективу притаманне раціональне розв'язання проблем і використання ресурсів. Об'єктивним є оцінювання людей і результатів їх старань. Співробітники відчувають гордість у зв'язку з належністю до колективу. Своєю згуртованістю колектив демонструє чудові результати і має високі стандарти досягнень. Керівник поступово переходить від демократичного до ліберального стилю керівництва.
Стадія старіння трудового колективу виникає тоді, коли зі зміною зовнішніх умов колектив продовжує працювати над досягненням цілей, які втратили свою актуальність. Колектив ще тримається за рахунок раніше створеного потенціалу, але в його розвитку настає застій, знижуються результати порівняно з конкурентами. Керівник користується ліберальним стилем, реєструє проблеми, не розв’язуючи їх. Руйнація колективу настає, як правило, у зв’язку з ліквідацією або реорганізацією організації або викликається звільненням (смертю) лідера-керівника.
Соціально-психологічний клімат у колективі організації залежить від: виду діяльності, її місії і стратегії; змісту праці і використовуваних технологій; кадрової політики керівництва; стилю керівництва, ефективності контролю; потреб педагогів і напрямів внутрішньої мотивації (влади, досягнень, добрих стосунків, безпеки); психічних якостей педагогів (типів особистостей, темпераменту, рівня інтелігентності); рівня компетенції педагогів; сукупності засобів заохочення, способів оцінювання працівників; міжособистісних відносин (рівня згуртованості членів колективу); рівня інноваційності; організаційної культури.